Forumsvar skapade

Sida 63 av 164
  • the_novice

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 14:30 som svar på: Tips på utrustning för nybörjare

    Det svåra är väl att hitta en lämlig bräda, det har hänt rätt så mycket med utvecklingen dom senaste åren och moderna nybörjar prylarna har blivit mycket bättre. Tyvärr så säljs det nog väldigt lite av dessa begagnat. Segel är en helt annan sak, där finns det stort utbyte av begagnade prylar, gäller bara att undvika segel med cambers.

    Ett exempel på lämligt nybörjar bräda finns här (är ungefär dom måtten som du bör kika efter): http://www.skidsport.nu/start/start.asp?SeId=154088420&Aid=278

    Om du bor i närheten av Göteborg så snacka med klubben (http://gwc.se/) så kan dem säkert hjälpa dig att få prova olika grejor. Dom har dessutom en rätt så stor andel med tjejer som seglar på alla nivåer och kan komma med goda råd.

  • the_novice

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 13:55 som svar på: Kamera fråga (Canon Powershot s3 IS)

    Jag är mest imponerad av synkningen…!

  • the_novice

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 12:47 som svar på: Tips på utrustning för nybörjare

    Om du inte har seglat alls förut så kan det vara lämligt att gå en nybörjarkurs, kolla även med lokala surfklubbar som brukar kunna hjälpa till. Du får då prova på ren nybörjar utrustning och kan även få tips om vad du bör köpa för något. Det är ganska svårt att ge råd till nybörjare eftersom det beror mycket på fallenhet, ihärdighet och envishet. Köper man för stora grejor så är risken att man tröttnar snabbt för att det är för stort och åbäkigt men köper man för litet så blir det inget seglande utan bara badande….

  • the_novice

    Medlem
    26 augusti, 2006 vid 18:22 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..
    Lars_K wrote:
    Jo, det har du nog rätt i. Beror iofs på hur stor och tung aktuell rumpa är. Men kraften bör ju vara av samma dignitet som rekylen i bössan, vilket bara brukar ge ett kraftigt tryck mot skuldran. Som man inte direkt studsar bakåt av… Fel av mej! 😉

    Det är väl Hollywoods fel, Rambo håller coolt ett vapen i varje hand och dem som träffas flyger bakåt…

  • SWE 1 wrote:
    Men visst har du rätt, det är inte helt lätt att ställa sig på en Formula första gången, det är mycket som skiljer från ”vanlig” vindsurfing (just därför skrev jag ”Nybörjarens guide till Formula Windsurfing”) så visst krävs det en sådan klass som du beskriver (självklart med centerbord) som också kan fungera som inkörsport till Formulan.

    //JIMMY

    Jag gjorde ju just det i år och jag tycker inte att en smal centerboards bräda har särskilt mycket att göra med en formula, möjligen RS-X då typerna då men Kona är väl bara ca 65cm bred och väldigt lik de äldre brädorna förutom step hullet? Det triksiga som jag upplever det är att hitta rätt balans i prylarna och att få upp brädan ur vattnet. Fenan och trimmet är ju väldigt mycket mer viktig här jmf med mer vanlig surfing som jag upplever det…

    Jag tycker istället att man bör skapa en inkörsport för formula inom formula självt. Som det är nu med endast en klass i svenska kuppen så är det inte särskilt lätt att börja. Tycker tex att amatörer och juniorer kunde segla ett varv (görs i mellansvenska?), då skulle målgången nog ske ungefär samtidigt för bägge klasserna. Som det är nu så får dom mediokra seglarna väldigt korta pauser mellan racen (men är väl dom som helst skulle pusta ut…) medans eliten får sitta och vänta mellan racen i onödan. Med en sådan uppdelning så hade man ju kunnat köra tätare och fler race när det väl blåser?

  • Jag har fortfarande lite svårt att se hur Apollon skall kunna vara en revolution…
    Inom Starboards urval så är den säkert bättre i lågvind jmf med F158-161, och för tungviktare och/eller mediokra seglare så är det väl bra att kunna välja brädmodell. Tidigare har ju starboard även gjort mindre (främst i volym) formula brädor för lättviktare och det hade jag gärna sett att dem fortsatt med. Men övriga tillverkare har väl tidvis redan försökt att göra brädor som är bättre i lågvind jmf med starboard och vissa årsmodeller har väl lyckats fast med sämre allround egenskaper?

    När det gäller Kona har jag svårt att se hypen just för Kona och varför skulle just den bli ytterligare en entyps-klass? Dom flesta tillverkare har väl numera en brädmodell (starboard har ju flera hybrider tex) i motsvarade register . Det ”enda” nya jmf med förr är väl ett step hull i aktern som gör planingseglingen lite bättre….

  • the_novice

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:42 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..
    Svenne wrote:
    The_novice, Det kan du ge dig f*n på att jag har. I England finns det fortfarande flygklubbar som droppar segelflyg från berg för att få en lägesenergi att utgå från. Sen att de tar tillbaka lägesenergin med ”hang” eller termik är samma grundtanke som att din surfbräda inte driver med vinden. Sug på den. 😉

    Jösses, har inte en aning om vad du försöker säga här, termik är ju uppåt vindar och utan termiken så kommer dem inte tillbaka….

  • the_novice

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:37 som svar på: Streamlined bombeslag

    Hur ser MS beslaget ut, har det lång anläggningsyta som det är på NP?

    Bilden tidigare i denna tråden är väl från en freeride bom…

  • the_novice

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 11:34 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..
    Svenne wrote:
    Eehh… Det finns ganska många flygplan som lever på att inte använda motor. Att vi skapar en större kraft än den BROMSANDE är faktiskt anledningen till att vi rör oss framåt. Fenans motriktade kraft är för att motverka vindavdriften, inte den framåtriktade kraften.

    Nu vet man ju knappt om skall skratta eller gråta åt den här tråden…
    Hur många glidflygplan har du sett som självmant taxar ut och drar iväg på sin ”vindmotor”…?

  • the_novice

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 07:45 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..

    @Svenne]

    Lars_K wrote:
    Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:

    Visst. 😉
    Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna ”knuffar” oss framåt.
    Statiskt tryck är tryck som agerar ”vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
    Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.

    Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.

    Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
    Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
    När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en ”riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…

    Lars_K har ju rätt här, undertrycket och den ökade lufthastigheten kommer av att man ändrar vindens riktning och inte tvärtom, lite som med hönan och ägget…

    Fast Ians förklaring är ju klockren!
    Vinden trycker från ena hållet och fenan håller emot så vart skall brädan ta vägen om inte framåt…

  • the_novice

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 19:06 som svar på: Streamlined bombeslag

    Tänkte bara uppdatera denna tråden lite.
    Banden har glidit mindre efter att jag trädde om dem, men sedan kom ett annat problem. I lördags var jag med och körde tävlingen i Vejbystrand, under race 2 när jag var på väg mot kryssmärket så small det till i bommen och det släppte helt och hållet från masten. Jag stöp som en fura men i övrigt klarade sig prylarna rätt bra, blev väl en liten ding på däcket på 158’an men det blir det nog varje gång jag är ute. Inspekterade lite snopet bommen och det visade sig att bägge remmarna gått rakt av vid metall brickan.Antingen så var det en vass kant där eller så blev det för stumt när banden inte kunde glida, men det är ju lite svårt att kolla nu när metallbitarna ligger i djupet utanför vejbystrand…
    Tur i oturen var väl att det var tävling och att det fanns en liten räddningsbåt, annars hade jag väl simmat där ännu….

  • the_novice

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 11:33 som svar på: Simmer SC10 mast till Severne SSR 7.6?
    kinetic wrote:
    Är det någon som vet om Simmer-masten i fråga passar bra till SSR seglet eller MÅSTE man köpa en Red-line mast?

    Vad simmer masterna för böjkurva?
    Jag tror att red-line masterna har ganska normal böjkurva och SSR seglen verkar inte vara så kräsna när det gäller master, iaf inte de mindre storlekarna vad jag har hört. Vet tex att folk kört med arrows mast i SSR 6.6. På Code-red 5.6 så kör jag med en Gunsailsmast (Loop 75%) och det funkar väldigt bra. Dessutom så finns det ingen Red-line mast som är 400…

  • the_novice

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 08:58 som svar på: Skåneserien Vejbystrand nu på Lördag 19/8

    Tackar för bra arrangemang!
    Nu var ju inte riktigt min dag och räddningsbåten fick rycka ut, men det var kul innan dess…
    Roligt också med endags race, jag hade gärna fortsatt en timme till när det blev så bra förhållanden.

  • the_novice

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 15:47 som svar på: Svgeriges dummaste windsurfare eller bara optimist ??

    Keppler är rolig han, såg att han kallar NP V8 för ”Hobby Race” till skillnad mot andra segel som bara är freerace segel…

  • Tjenare Kalle, jag har nog inte riktigt fattat vem det var bakom det användarnamnet förut men är ju inte sååå många formula seglare i Åmål…

    Volymen spelar nog ingen större roll för planingströskeln utan påverkar väl mest när man står helt still. Dom har gjort brädan lång vilket ger en högre icke-planingsfart, sedan så är den också bredare vilket ökar bärigheten plus att man kan ha längre/kraftfullare fena. Ett litet steg tillbaka mot X186 som väl var/är lättare just att få upp i planing (jmf med modernare korta designer från starboard som jag upplever det?) men inte lika effektiv i högre vindstyrkor och olika vinklar mot vinden. Övriga brädmärken har väl behållit den lite längre brädmodellen och kanske gått bättre i ren lättvind (tex F2 och Fanatic -04) men på tävlingarna i lättvind så verkar det inte räcka till ändå mot F160, men det beror väl lite på seglaren också…

    Så visst borde det gå att designa en ren lättvindsbräda som planar lite tidigare än vad dagens formulabrädor gör (som är designade att fungera i 8-24 knop?) men att sänka planingströskeln med 2 knop har jag fortfarande svårt att tänka mig…

Sida 63 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA