the_novice
Forumsvar skapade
-
Ok, jag har skickat in anmälan en gång till från en annan dator…
Sidan krånglar en del (IE och Mac), jag får ett medelande om att jag skall få ett e-mail men verkar inte få ngt. Jag anmäler mig på plats imorgon…Blir det funrace om det inte blåser?
-
Jag har varit där men saknar ändå info från arrangörerna, en liten bekräftelse på att dem tagit emot ens anmälan hade ju inte skadat heller.
I väntan på det så uppdaterar jag min bild, där X är ungefär där seglingscentrat varit förut, och P är parkeringen där man normalt ”måste” parkera…
Om man kommer från söderleden så är det väg 58 och andra avfarten till höger, borde vara skyltat till askimsbadet (obs, åk inte till campingen). -
Jag har en liten teori som har med kroppsvikt att göra…
Jag med mina 68kg har jämfört trim med en kompis som väger drygt 100kg (han vill inte avslöja riktigt hur mycket han väger men han tillhör den gruppen personer som kör med uppknäppt flytväst eftersom dem kryper så förbaskat lätt) Vi kör helt olika även på precis samma grejor (tex en av mina före detta brädor). Jag har alltid haft svårt att få upp nosen ur vattnet och kör i princip alltid med mastfoten längstbak och en hög bom, ändå så måste jag väldigt ofta lyfta med framfoten för att få rätt balans. Kompisen däremot kör precis tvärtom, masfoten längst fram och en låg bom, ändå så pekar nosen alltid mer eller mindre upp i vädret oavsett vindstyrka.
En möjlig förklaring kan alltså vara att speedjanne är tyngre, hur kör övriga snabba tungviktare?Snabbast tror jag det går när man kan ligga på gränsen till tailwalk med ändå ha bra balans i grejorna, dock är jag sällan över 30 knop så jag kan ju ha helt fel…
-
fredrik.ygge wrote:Stilstudie. Sundin vs. Andersson. Vore kul att få kommentarer på denna. Dessa två är bland de absolut vassaste locals:en. (Körde t.ex. båda 35.2 knop senaste GWC speedtävlingen.) Finns inget gemensamt i stance. Har lärt mig att känna igen dessa båda på mils avstånd. Andersson i låg position, seglet tätt mot bräda. Låg anfallsvinkel på bräda. Sundin mycket mer upprätt. Kraftig anfallsvinkel på brädan. Vem tusan skall man härma för att bli lika snabb?
Ja det ser ju väldigt olika ut, har speedjanne verkligen fullt drag i seglet där?
Är väl rätt olika brädor också, speedjanne kanske är rädd för att doppa den korta nosen på missilen…? -
Lars_K wrote:North lagade ett av mina segel i Februari, blev bra till slut…
Se till att ni är helt överens om hur lagningen ska se ut och att de noterar detta. Annars hittar de på egna konstiga varianter. :-/Japp, har själv gjort den missen, been there done that…
Hade en reva i monofilmen och när jag visade skadan och snackade med dem så skulle det inte vara ngt problem. När jag sedan hämtade seglet så hade dem skurit bort ca en tum på varje sida av revan, ungefär som att dem trodde att filmen skulle ha töjt sig vilket den ju inte gör. Lite för sent att tala om hur jag hade velat haft det. Lagningen har hållit även om det ser rätt klumpig ut… -
Jag har kört lite med en wave fena och tyckte inte den var särskilt bra…
Shapade om tippen en del så att den går att använda men jag är inte särskilt imponerad om man jmf med deras segel och master som jag tycker håller hög klass. -
Ok Knatte, här är lite ifrån lördagen, går väl hyfsat lite överallt men snabbast inne i viken när man fick en vindby vid rätt tillfälle…
Tycker det blåser mer i farleden men där vågar jag inte dra på ordentligt. Inne i viken är det ju plattare men även byigare och fullt med balett- och marionett-folk…. -
Okej, en sak till som inte är tjusningen med fiskebäck är alla icke utmärkta grund!
Jag har varit på dem här stenarna förut och vet att dem finns där någonstans, men det går ju inte att veta exakt var när dem inte är utmärkta och man ligger nära toppfart med hjärtat i halsgropen… -
Jag har nog redan varit där men det ligger ju ca 4km från där man går i, vad gör man när ngt pajar? 😮
-
Snygga bilder, själv fick jag 4 timmar på vattnet med 5.6 den dagen i björlanda, med 30.7 knop som max.
Jag har dock aldrig fattat vad det är som får folk att köra i choppiga fiskebäck?
Kan någon förklara vad som är tjusningen förutom riggdäck och trevligt sällskap då… -
Många exempel av de ni räknat upp ska inte få hända men de där va ganska komiskt… 🙂 om de hade vart en snorklande människa hade det då varit hans fel att han blev påkörd?
Man får inte snorkla mitt i farleder vad jag vet???
Dykare skall alltid markera området med dykarflagg just för att undvika sådana olyckor! -
Jester wrote:Hankloose wrote:varför har du en F2 logga i seglet!!
Krav på tävlingenAjajaj, måste man göra reklam för dem också, kan inte deras prylar snacka för sig själva…? :rolleyes:
Hur är det med siffror i seglet måste man ha det?
Inser givetvis poängen med det, men inser också att jag har svårt att rent praktiskt hinna få till det på alla segel man kan tänkas behöva i helgen… -
Slänger in ett utdrag från långedragsmätaren, den har ofta lite tetiga värden men det beror nog på att den inte sitter i en hög mast men visar istället kanske lite mer den vind man upplever på vattnet. I lördags var det stadig vind hela dagen så det berodde inte på ngn sjöbris men i övrigt ser det ut att blåsa lite mitt dagen varje dag men alltså inga jättevindar…
-
Vinga lär ha mer vind men det är ju en bit dit ut, det går rykten om att Rappe och co riggade stort och seglade ut…
Fiskebäck kan väl få lite sjöbris men det är mest formula vindar… -
Tycker det är dåligt med sjöbris runt Gbg, beror kanske på skärgården utanför?
Har man tur så kan det kanske bli vindar på upp 7-8 m/s mha sjöbrisen, men jag har tyvärr aldrig upplevt mer än så…
