Forumsvar skapade

Sida 107 av 125
  • yann

yann

Medlem
    5 februari, 2007 vid 10:31 som svar på: Kkkkallt om fötterna…

Hur många millimeter har du på våtskorna? Du bör ha minst 5mm så här års. Tejpar du skarven mellan våtdräkt och skor? Annars cirkulerar vattnet för mycket. Om din dräkt inte är tät i sömmarna så får du också för mycket cirkulation på vatten nere i skorna.

• yann

yann

Medlem
    5 februari, 2007 vid 07:34 som svar på: sverige?

Närmaste officiella bryt från Göteborg är Åsa, 5 mil söder.

• yann

yann

Medlem
    4 februari, 2007 vid 18:28 som svar på: Vad för kite ska jag köpa?

Kör på det dina polare kör på. Har du inga polare så kör du på de du vill bli polare med. Mycket lättare att fråga om tips, storlek etc om man kör på liknande utrustning och de som kör på samma märken tenderar till att hänga ihop på stranden, dela bilar och ligga på så att alla kommer ut och kör. Se också till att prova grejorna innan du kör. En del kites kan har mer prestanda än vad inlärningskurvan tillåter och då får det motsatt effekt, att man lär sig långsammare för att man åker omkring och är rädd för grejjerna.

• yann

yann

Medlem
    4 februari, 2007 vid 10:50 som svar på: Kite-test

Suck, kan du inte sluta dra upp 7 år gamla trådar?

• yann

yann

Medlem
    4 februari, 2007 vid 10:38 som svar på: Tack Jens!!!

Ja, aspect ration är väldigt olika på modellerna. Edge är en hög AR kite, Sport är en mellan AR och Light en låg AR. Antalet strutar är mer en konsekvens av AR talet. Det hade nog inte gått så bra att ha bara tre strutar på en hög AR som Edge.

• yann

yann

Medlem
    3 februari, 2007 vid 21:43 som svar på: Tack Jens!!!

Vi körde med de gamla bommarna från förra året där några bommar vart moddade med kortare bomspel så när de nya bommarna kommer vill jag testa igen innan jag bestämmer mig för vad det blir.

Sport 9
    Mer drag i denna kiten mot föregångaren från förra året. Svårt att tro att det är samma storlek. Den svänger snabbare och känns samtidigt aggresivare. Mindre depower i bomspelet så man jobbar mer med trimmen i år. Depowerstrapen är också mycket mindre känslig vilket jag tyckte var bra när man skulle kroka ur. Det var lättare att veta vad man skulle få för drag. Den här nya känslan i depowern gör att kiten känns ett steg åt C-kites men gött ändå att veta att all depower finns där på en armlängds avstånd ifall det skulle behövas.

Sport 13
    Körde bara en vända. För mycket vind för den här storleken idag så den ska testas igen och då med den nya bommen. Jag är ingen fan av stora kites och funderar på om inte årets 11 ger nästan lika mycket tryck som förra årets 13.

Light 7
    Den här kiten kan nog inte göra någon besviken. Skitskön, snabb, och förutsägbar. Självförtroendet växer verkligen och man vågar ladda fetare än annars eftersom man vet vad man får. Om jag skulle ha något negativt att säga om den här kiten så är det att den verkade ha en smula sämre höjdegenskaper men det kan också ha berott på att det kanske blåste en smula för lite idag för mina 80kg+ och att jag inte kunde låta bli att ladda trick hela tiden.

Light 9
    Grym skol/nybörjarkite. Samma egenskaper som Light 7an men mesigare. Perfekt för att prova nya wakestyletricks och loopar. Ger inte alls samma drag som Sport 9an så den borde vara bekväm i starkare vindar än Sport. Svänger dock snabbare och ger kortare kiteloopar än Sport.

Edge 11
    Sinnesjukt vilka Peter Pan hopp man fick in! Passar inte min åkstil eller det hållet jag vill utvecklas men den var riktigt kul att prova att hoppa högt, flyga långt och länge! Vågade mig inte på något annat mer avancerat med denna 🙂 Upwind-egenskapen på den här kiten är också helt sjuk. Jag körde i rak sideshore och trots att jag drog på några höga hopp på vägen ut så kom jag tillbaka alldeles för högt och fick slöra ner en bra bit för att komma tillbaka till utgångspunkten. Detta utan att jag ens hade tänkt på maxa höjdtagningen.

7 Sport har jag inte testat men den är jag riktigt nyfiken på! Jag hade redan innan bestämt att jag skulle ha en större quiver i år än min två-kites 13-9 som jag hade 2006. De jag funderar på nu är:

13Sport – 9Sport – 7Light
    eller
    11Sport – 9Sport – 7Light
    eller
    13Sport – 9Sport – 7Sport
    eller
    11Sport – 9Sport – 7Sport

Antagligen kommer jag att komplettera med en 5a Light lagom till höststormarna också 🙂

• yann

yann

Medlem
    3 februari, 2007 vid 19:39 som svar på: Tack Jens!!!

Gött! Om jag ska köra imorgon så kommer jag förbi och lånar Instinct Light 7 och Sport 9 om det går bra! Kan du PMa mig ditt nummer. Jag hade visst inte det.

Tack Jens! Vilken dag… och vilka kites!

• yann

yann

Medlem
    1 februari, 2007 vid 16:30 som svar på: kör du c ellor bow?

@Milkman 363032 wrote:

Jag kör varken eller.. Eller både och, beror på hur man ser det. Närmare C kanske, ifall du framställer frågan så 🙂

Isåfall klickade jag precis i fel…

• yann

yann

Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:22 som svar på: Surfbutik i Göteborg?

Och för att förtydliga så snackar jag inte om windsurfprylar, bara kiteprylar som i fel händer blir ett jättebra mordvapen.

• yann

yann

Medlem
    1 februari, 2007 vid 09:18 som svar på: Surfbutik i Göteborg?

@Smurff 362930 wrote:

Det finns väl inget formellt krav på kursintyg/förkunskaper om du handlar en kite/surfprylar i en surshop idag heller eller?

Tror inte det blir fler kooks tror att antalet kooks är konstant!
    dom finns där watch out!

Nä det gör det inte men jag hoppas verkligen inte att någon surfshop langar ut kites till höger och vänster utan att ta sig en pratstund med köparen och på så sätt kolla förkunskaperna.

Det blir lite svårare i ett varuhus när inte alla har expertkompetens.

• yann

yann

Medlem
    31 januari, 2007 vid 16:41 som svar på: val av våtdräkt

Ja långärmat ska det va på våtdräktströjan! Den får alltid följa på resor oavsett värme i vattnet. Alltid gött att ha på en dawn patrol, i skymningen eller när off shore-vinden viner 🙂

• yann

yann

Medlem
    31 januari, 2007 vid 10:29 som svar på: Surfbutik i Göteborg?

@Rooster 362458 wrote:

då kanske varuhusmodellen och det stora utbudet kommer att få ner priserna också, ngt som kanske inte varit Walléns signum innan…

…eller kommer varuhusmodellen att medföra att det blir fler kooks på vattnet? Kommer Stadium att ta sitt ansvar att inte sälja kiteprylar till vem som helst?

Jag ser en risk i att kreti å pleti kommer in och köper en kite av någon timanställd på skoavdelningen eftersom Beachpojken inte är där just då. Riggar/launchar/handhar den fel och skadar sig själv eller ännu värre, någon annan!

Kommer det att finnas något krav på kursintyg eller förkunskaper?

• yann

yann

Medlem
    30 januari, 2007 vid 16:26 som svar på: val av våtdräkt

Kan man köra i en shorty så kan man köra utan dräkt. Lägg istället pengarna på en 0.5-1mm våtdräktströja (inte lycra utan en i neopren). Den kan du sen kombinera med en 3/2 om du vill få den lite varmare.

Vid den tiden på året så behövs det nog en 3/2a som Daniel skrev.

• yann

yann

Medlem
    29 januari, 2007 vid 12:18 som svar på: Några bilder ifrån Magaret River

Du verkar ju ha det najs därnere! Bra size på en del bilder! Var det verkligen sant det där med killen som det rann bajs ur våtdräkten på? Hoppas inte det… :shocked:

• yann

yann

Medlem
    26 januari, 2007 vid 18:31 som svar på: Riktig vågsurfing!

Det är introt till filmen Billabong Odyssey

Sida 107 av 125
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA