zebulon
Forumsvar skapade
-
Hmmm, var inte frågan även om kiting vid Riksgränsen…
Vi var uppe ett gäng i april förra året. Det absolut bästa var när vi tog ett HKP lyft upp i Abiskos orörda terräng (se bilder http://www.airborn.se ) — helt sjukt vackert! Men, även på Torne-träsk var det väldigt fint om man passar linorna för alla skoter-locals! Pratade även med en kunnig skidlärare från Gränsen o Björkliden som nämnde att det finns väldigt fin terräng på om man vandrar (stighudar !!!!!! 🙂 ) en bit uppe från liftarna. Skicka ett mail så kan du få kontaktinfo ifall du är intresserad.
Ang. kiteval har väl alla tillverkare redan sagt det mesta så jag nöjer mig med att ge dig en schysst referens ifall du undrar något: MikeTK@airborn.se (Mikael Blomvall som kan ett o annat om kite… 🙂 )
/Jonas
http://www.airborn.se -
Misstänkte att du, Nic, hade lite ‘inside’ ang detta då ett agenten som säljer Gin skärmar (SkyAdventures) i Sverige ringde upp mig för ett tag sen och ville att jag skulle ÅF:a Gin’s nya tub-kite (ironiskt nog utvecklad av Advance’s gamla orakel; Robert Graham–liten värld) De sade iaf att du var en gammal skärmpolare…
Måste faktiskt erkänna att det var något av ett slag i luften men jag har hört det från flera källor… Men, jag medger att det vore konstigt om skärmtillverkarna inte hade egen programvara!!! Hursomhelst, jag vet inte riktigt var SemiFreddo står mot Ozone Frenzy (och inte mot FS heller för den delen). Så precis som Kaj sade; vore väl skoj att träffas o testa!!!/Jonas
http://www.airborn.se -
Mall eller inte…
Med tanke på att Michael Nesler skrivit programvaran som de flesta skärmtillverkare använder för parapont design och att han varit ansvarig för utvecklingen av kiter på både North och Cabrinha innan han startade JN finns det ju goda förutsättningar för att lyckas. Fast dom är ju inte dumma då de inser att Ozone tagit en ledande position (och i viss mån FS) så är ju priset väldigt konkurrenskraftigt på Semi Freddo. Därför vore det väldigt kul att “bencha” kiterna…
/Jonas
http://www.airborn.se -
Ja jag vet, Lars. Men det sabbar liksom pionjär feelingen i artikeln. Och, notera att jag tog med Lule-isarna som schysst spot!
/Jonas
-
Hej Nic!
Vet inte om du menar JN’s foil kite, Semi Freddo som ju är mycket lik Frenzyn i både utseende och bomlösning…
Vore väldigt kul att testa de två sida vid sida om tillfälle ges! Vet att du ringde mig för ett tag sen Jens och jag hörde inte av mig. Faktiskt för att jag inte visste hur jag skulle få tag på dig…
/Jonas
http://www.airborn.se -
Har precis fått hem JN’s nya brädor so Mike kör på, Machine 132 och 128cm. Oxå waverider Fish finns för test! Hör av er isf!
MVH / Jonas
http://www.airborn.se -
Slå en signal da!!! Har rätt bra med teamsters nu men å andra sidan är det ju höst o kiterna vill ut i luften
/Jonas
0707-315299 -
Självklart är Anki den “riktiga” donnan men jag hade dessvärre dåligt med bildmaterial på henne i brudkläder så efter tillstånd från Kniven själv blev det en rokad för effektens skull
/Jonas
-
Eddie, visst har jag rätt men jag pratar inte alls om Ryan Air som man ändå får anta drivs med flygsäkerhet som hög prioritet. Att de tjänar pengar på ett annat sätt än traditionella bolag är ju en annan fråga (för konkurrensverken, kanske) men den tar jag inte upp här…
Jag menar att när man åker världen runt så borde det vara självklart att ‘checka’ vilka bolag man åker med. Av någon anledning antar folk att då det är ett flygplan man sitter i är allt alltid i sin ordning. Sen är det förstås otroligt svårt att göra en egen bedömning men bara medvetenheten är ett gott stycke på väg. Moderna flygplan är ingen garanti i sig då det tom kan vara värre med oerfaret folk i toppmoderna maskiner. Jag vill inte gå in på ämnet mer i detalj utan ur ren välmening säger jag igen; kolla upp flygbolagen och gör ett så medvetet val som möjligt!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4194084.stm
/Jonas
-
En offtopic-parentes som kanske kan uppmana till lite eftertanke:
Säger inte att någon är sämre än någon annan, men fundera iaf över varför det är möjligt att flyga 25% billigare än med de ‘stora’ bolagen… Speciellt med tanke på sista tidens rätt trista statistik.
Jag är absolut ingen domedagsprofet (och dessutom högst jävig i målet) men jag upphör aldrig att förvånas över att folk uteslutande gör sitt resval ur ekonomisk synvinkel.
Det ÄR verkligen stora skillnader på världens bolag även om det är olyckligt att enskilda länder nu börjar svartlista flygbolag. Mitt råd är att göra lite research, speciellt om man aldrig har hört talas om bolagen ifråga…Fast egenligen är jag bara en avundsjuk flygande tvåbarnsfar som drömmer om en vinter ‘Down Under’!
(fast rådet är verkligen högst seriöst menat!!!)
/Jonas
Ps. Är man som jag allergisk mot onödiga mellanlandningar är Malaysian annars ett hett tips då de ju börjat flyga på Arlanda både öster & västerut och är väldigt aggressiva i prissättningen!
-
Ja, hur fet som helst!
Kan inte låta bli att posta min experiment-annons med Micke (ja jag vet att det är lite billigt att utnyttja tråden för detta, men det är ju lite humor iaf o fracken é faktiskt min egen!)./Jonas
-
Njae, det var en metafor (svårt ord ) för att modellen inte uppdateras årsvis utan mitt i säsongen. Vet faktiskt inte varför…
Martin, alla levereras med 3+1 bommen. Inget bra PR material släppt men jag har ju amatör-bilder på den… Fick MAIL från MikeTK som var sjukt nöjd med bommen trots att han var mycket skeptisk till 5 linor!
Trist bara att JN har lovat mig bommen LÄNGE nu. Det senaste är att de tagit tillbaks alla för att göra en dubbel safety-feature på chicken-loopen. Detta för att tillgodose någon fransk säkerhets-standard (AFNOR) som tydligen är mycket viktigt. Jag har en hemma för demo. Resten anländer 15 sep!/Jonas
-
Hmmmmm…
Jag sade till Dagens Industri att vi var minst 1500 i år… Är man optimist så är man, men så blev det ju 4 helsidor oxå
/Jonas
-
Vad är nu detta… OneFoot–är det du, Joa som har sett för mycket på Djungelboken och Kung Loui
Skämt åsido, har aldig hör talas om märket. Men, välkommen till den extremt underetablerade svenska importörs-marknaden, där alla täljer guld… NOT!!!
/J