

zurfman
Forumsvar skapade
-
Om inte seglet skrynklar sig kanske det går att minska spänningen på varje latta något.
Om nån annan haft det innan kan de ju ha gillat att ha seglet med mycket spänning på lattorna, vilket kanske inte är optimalt ur manöver-perspektiv ( t ex gippar)När du seglar, om det blåser dåligt kanske de inte flyttar sig över alltid. Om det finns litet vind som håller emot så kan du rycka över dem på rätt sida genom att först trycka seglet från dig o sen hastigt vända riktning o dra seglet mot dig….genom att hålla den bakre handen längre ned på bommen så flyttar de sig lättare över till rätt sida av någon anledning (troligen får man seglet att röra sig mer längre ut o sen fortsätter den rörelsen in mot masten).
-
zurfman
Medlem3 september, 2011 vid 23:05 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Den såg ut att gå igång riktigt tidigt, det var ju knappt en vindby såg det ut som…
-
Tror inte man kan gå på specen gällande segelstorlekar. Olika tillverkare, drar nog på olika mycket också. Även om de skulle veta att deras bräda hade aningen mindre range än konkurrenterna så kan ju inte det prestenteras, eftersom det är så subjektivt också så tvekar de nog inte att slänga till en storlek uppåt o nedåt, vilket jag inte ser som ett stort problem. Man vet ju hur det funkar med marknadsinformation som kanske avgörs av marknadsavdelningen o inte av produktutvecklingen… Räkna bort den minsta o den största så hamnar du nog hyggligt rätt gissar jag, men siffrorna är fortfarande inte optimala för jämförelse, bättre att kolla på design-parametrar (t ex bredd, rocker… åtminstone som komplement)
-
Tack Ola, mycket intressant, o tack för tipset gällande brädan.
oavsett om det är en nyare beggad eller helt ny bräda måste jag fundera litet till vad jag behöver framöver.Gällande design så tycker jag att Simmer Quantum blev mycket snygg, men funktionen är helt avgörande för mig.Ska läsa på litet mer i tester osv för att veta om jag ska gå på en FSW (troligare) eller en bräda som är mer som Quantum (alternativt äldre vågis?).
Gällande volym känns väl 90-95 l mest realistiskt med min vikt på 80-85 kg för våra förhållanden, dock är tanken att det ska vara en hårdvindsbräda för 4,7 o 5,6 (o choppig, vågig 6,1) så 85 liter är inte helt otänkbart.Ola, tack för dina intressanta inlägg. Förhoppningsvis har även fler fått upp ögonen för er FSW.
Då vi har så få dagar med 4,7 o 5,6 så tar det dock emot litet att köpa en FSW eller vågis modell mindre, men det är nog mest en tidsfråga, o eftersom jag kommer kunna köra en sån bräda länge måste det bli väldigt rätt.
Ola, för min del har jag fått all info som jag behöver för stunden, tack! -
Tack, intressant!
Bara att det går lättare att gippa i de förhållandena gör ju att det blir lättare, genom att man antagligen gippar oftare så bygger man ju inte lika mycket fart (om man inte vill) Det går ju att köra med öppet segel o med mindre drag i selen men det blir ju inte nån riktigt skön segling. I det fallet jag hade för stor bräda var också fenan alltför stor (enligt både mig själv o annan seglare, den hängde med hyrbrädan) så bara att centralfenan blir rejält mindre underlättar nog.
Genom att bara köra med 85/95 istället o mindre fena skulle nog räcka långt, men jag tror att 3 fenor skulle kunna ge en skön känsla (i stark vind) o att kunna göra snäva gippar lättare med bra tryck i seglet ser jag som en stor fördel. -
Ja Simmer FSW kan vara intressant, låter genomtänkt.
En sak som jag funderat på generellt gällande FSW o kanske specifikt Simmer är hur man använder fenorna i ett läge när man har väldigt mycket power i större chop.
Kände vid tillfälle (med något stor bräda, 100 l FSW o överriggad 3,7, off shore) att brädan ville accelerera bortom kontroll i det choppet som fanns (höll den bra länge o fort gick det, sen small det bara) och att det var svårgippat då brädan ville hoppa på choppet. Gissar att en del av lösningen är att gå ned till 85-95 liter men att det kanske går att köra en bräda som är mer av vågis, med 3 fenor, för att brädan skall skära bättre genom choppet o inte hoppa uppe på det alltför mycket när man gått in i gippen och sedan accelererar väl inte en bräda med 3 fenor iväg lika mycket som en 1-fening gissar jag(?)
Nu är det väl sällan vi har riktigt de förhållandena här (motsvarande skulle kunna vara 4,7 -5,5, med halvmeter-chop, on shore i Sthlm skärgård). Är multifen-setup en lösning för sådana förhållanden (om man prioriterar ned speed o vill kunna få snäva gippar för att undvika att köra över flera vågor från baksidan i samma gipp)? -
zurfman
Medlem1 september, 2011 vid 21:10 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Jag tror det inte är så svårt…
Det är nog tänkt att den större varianten är för mindre erfarna seglare, de som passerat grunderna för vindsurfing.
Möjligtvis kanske den kan passa bättre för tyngre seglare eller nåt, men jag antar att i princip alla som seglat freeride tidigare kan köra på den mindre av de två, efter litet insegling. Det lilla man kan vinna i planing på att ta den större förlorar man väl i fart… antagligligen vinnar man bara på automatisk planing, utan pumpning.Jag tolkade i alla fall texten så.
-
zurfman
Medlem1 september, 2011 vid 16:01 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Är det inte en 2012-modell som påminner om den första SLWn (liknande längd) o en ny modell 2012 som är längre… så fattade jag JPs sida. De kunde nästan ha haft ett annat namn på den längre modellen för att ine röra ihop dem, SLW long eller nåt…
Tror inte man skall kalla den längre för 2012an, då det troligen finns 2 stycken 2012or (?)
Skulle vara intressant om det läggs till även andra freeride- o slalom-modeller i tråden för lättvind , breda slalom-brädor o liknande, vad händer 2012?
-
Ja, mitt beröm var oberoende (efter snabb service), men som du skriver var jag också svagt medveten om deras samarbete… ha ha. Jag tycker det är bra att du kommenterade att de har ett samband ändå (även om jag var mycket nöjd för egen del). Bicless (Surfspot) brukar dock inte hymla med att han jobbar på Surfspot i hans kommentarer på forumet.
-
Nu finns två stycken olika JP Super light wind, kan vara värt att veta för den som funderar på att beställa.
Den ena heter 90 V154 (bredd o volym) o den andra heter 92 V165.Om jag förstått det rätt verkar 92an vara en längre modell med mer volym för mindre erfarna seglare.
Känns inte så intressant att köpa om man kört freeride länge. -
Bra Surfspot som har alla tillbehör man söker, bra service!
Tack för dina erfarenheter Windsurf Gotland!
-
Tackar för era svar!
Försöker att hitta en hög adapter då med början hos er Bicless (du får ett mail).
-
Tack för svaret!
Jo det kanske är så att antingen är det ganska jämna vindar med ca 11-12 m/s o då kan man ha ganska bra kontroll med 5,6…. blir det mer vind så blir det ganska rörigt gissar jag (efter ha testa en veckas hårdvinds-segling på Karpathos, då mer 3,7 till 4,5 men i off shore, gissar att det kan motsvara ca 5,0 på våra icke-våg ställen gällande chop). Det kanske är lämpligare att köra 4,7 direkt eftersom det tenderar till att bli choppigt… ju mer man vindsurfar ju mer tycker jag det är okej att inte plana en liten del för att istället ha bra kontroll resten av tiden (mer utvecklande)
Har nyligen köpt ett 5,0 som jag kan byta till 4,7 o just pga av chop kanske jag gör så…även om steget 5,6 till 4,7 blir något stort….
Visst blir det mycket enklare att klara samma chop aningen underriggad istället för överriggad, det har jag också erferenhet av numera. Även om man planar bra i båda fallen (men kanske höjdar litet knappt med det mindre seglet) -
Jag tycker inte man ska pressa över lattorna (vid t ex camber) med handkraft, utan låta seglet o vinden göra det jobbet…
Om någon enstaka latta ligger fel efter resten av seglet ligger åt rätt håll kanske man kan ge seglet litet hjälp.Vidhåller att det går att skaka bort vattnet även på camber-segel samtidigt som man låter vinden göra jobbet att flytta lattorna åt rätt håll…
-
zurfman
Medlem27 augusti, 2011 vid 20:25 som svar på: Banseglig lördag Österskär, alla är välkommna..Det trevligaste idag var korv med bröd efteråt, tack för det Bronken (Uffe)!
Krya på dig med skadan o hoppas den läker snabbt Uffe!