Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

  • surfmeister

    Medlem
    9 september, 2007 vid 13:34

    @surfpunk 412961 wrote:

    Gath hjälmarna är ju rätt populära,är de bra?.

    Har en Gath hjälm och är riktigt nöjd! Känns knappt att man har den på huvudet och så värmer den riktigt fint på hösten.

  • andersbq

    Medlem
    9 september, 2007 vid 14:48

    På söndagen för 2 veckor sedan, på nästan exakt samma ställe, låg jag själv och simmade efter grejorna i typ 5 minuter, fick något väldigt hårt i bakhuvudet så att det svartnade för ögonen. När jag tiitade upp igen framför mig guppade en lös kitebräda. Hade jag inte haft hjälm kanske jag hade drunknat. Alltså, hur ofta har en cyklist eller motorcyklist nytta av sin hjälm jmf med oss som surfar?

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2007 vid 16:58

    @andersbq 412873 wrote:

    En annan säkerhetsaspekt, hans segel var ett Simmer Crossover med vita och blåa kanter med vanlig monofilm. När det ligger i skvalpet så syns det säkert knappt. Skrikiga neonfärger syns onekligen bättre, även om dom inte ser lika sobra ut. Att tänka på när man väljer färger…

    Det där brukar ytbärgarna tjata om lite då och då, fast de tycker att vi ska ha skrikiga färger på våra våtdräkter.

  • rookie

    Medlem
    9 september, 2007 vid 17:18

    @DanneMan 412921 wrote:

    vadå? skall dykarna ha hjälm för att surfarna inte kan respektera deras flagga! eller skall surfarna förstå att dykarna inte skall behöva ha hjälm?

    Att det är väldigt läskigt att ligga i vatten där det kommer fenor åkande i 20+ knop.

    Vågsurfare brukar busvissla för uppmärksamhet när man dropar in i en våg men folk nedanför. Hörs väldigt bra, tips.

    F.ö.
    Hjälm är bra även för nybörjare. Har sytt tre stygn på vänster ögonbryn efter att fått masten där. Detta skedde mitt ute på Roxen och har givit mig men, rädsla och respekt för djupare vatten.

  • john1

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:53

    Finns en bra hjälm med avtagbart visir, eller är det hocheyhjälm som gäller fortfarande.
    JJ

  • bananen

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:57

    Visst finns det ett visst moment av risk som inte går att sudda bort i vår underbara sport, men man kan inte komma bort ifrån att det är den som svänger ner från en våg som skall ha koll på vad som ligger å guppar i impact zone.

    I Gislövs härom månaden blev jag påseglad (jag låg och njöt av en skön spolning…) av en kille som la en bottensväng precis framför mig och ballade ur den i sista stund. Vi såg båda varandra i ögonen när han fortfarande var uppe på vågen och innan han la svängen. Brädan träffade mig i skallen. Tilläggas skall att vederbörande är en ytterst kompetent vågseglare.

    Vad jag vill komma till är att:
    – När det är crowded händer det olyckor
    – När förhållandena är som bäst är marginalerna som minst samt att alla är extra taggade
    – Ta på hjälmen när det blåser 4.3 och det är crowded.

    Så även om alla känner till de enkla regler som finns så kommer det fortsätta att hända incidenter. Jag klarade skallen och groggy-heten gick över vid nästa plockade set. Killen ifråga är förlåten. Peace.

  • the_novice

    Medlem
    9 september, 2007 vid 19:00

    @perkele 412952 wrote:

    Bidrager med en skräck historia från Diamond Head.
    En glad Italienare på väg in i full planing beslutade sig för att hoppa från baksidan av vågen och klapp en vågsurfare som duck-diba genom läppen rätt i skallen. Som ett mirakel höll skallen men huden delade sig från näsan till mitten av skallen… – som sagt, man få ha koll och tänka sig för.

    T

    Diamond head är ju extra otrevligt eftersom vågsurfare och vindsurfare kör på samma ställe, visst är det många duktiga vindsurfare där men det är rätt konstigt att det inte sker fler olyckor…

  • joth

    Medlem
    9 september, 2007 vid 19:41

    Ha alltid hjälm och flytväst. Det kommer jag i alla fall alltid ha i fortsättningen. Hjämen är på men jag har tidigare inte alltid haft flytväst. Även om det inte är 15m/s och 2meters förhållanden. Segla inte heller ensam om man skall segla längre sträckor.

    En surfare död i Lundåkrabukten. Hittades idag efter att ha försvunnit igår.
    http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article738084.ab

    Vet inte vad som hänt honom men tragiskt är det.

  • oldschool

    Medlem
    10 september, 2007 vid 01:20

    @perkele 412952 wrote:

    Bidrager med en skräck historia från Diamond Head.
    En glad Italienare på väg in i full planing beslutade sig för att hoppa från baksidan av vågen och klapp en vågsurfare som duck-diba genom läppen rätt i skallen. Som ett mirakel höll skallen men huden delade sig från näsan till mitten av skallen… – som sagt, man få ha koll och tänka sig för.

    T

    Sitter du snackar skit om Italienarna nu Timo!!! Han var ju Fransås 🙂

    Jotack, det var jäkligt blodigt. Vi körde ju han till sjukan där han fick ett 20 tal stygn å minst lika många häftstift i i skallen!!!!!

    Men det är ju jobbigt om man som surfare ska behöva ha hjälm bara för att det är ett gäng vindsurfare ute! Men det är den enda incidenten jag sett på DH med blodigt utgång!

    Tycker det handlar mer om att vi vindsurfare ska ha respekt för att vår utrustning kan göra väldigt otrevliga skador på såväl personer som annans utrustning.
    Rider man vågor (eller när man vindsurfar i största allmänhet) är det ens ansvar att se till att ingen ligger ivägen!!! Att det är crowded är ingen ursäkt, det betyder det bara att man måste vara extra uppmärksam.
    Sen så är det ju givetvis upp till var och en om man vill använda hjälm eller inte. Det lär ju inte skada iaf. 😀

  • jester

    Medlem
    10 september, 2007 vid 08:03

    Japp. Hjälm är ett måste. Iaf när det börjar bli lite tryck i prylarna. Flytväst använder jag jämt, dels för säkerhet och dels för att det blir så mycket enklare (mindre kraft går åt) att vattenstarta.

    För övrigt har jag sett att många speedare börjat med hjälm i år. Bra!

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:02

    Jag tycker ändå att det är lite svårt, det där. Givetvis måste man vara otroligt vaksam när man seglar vågor och det är andra ute. Det handlar inte bara om att titta sig omkring när man t ex skall börja sin ridnign utan också om att hela tiden försöka ha en känsla för vilka seglare som ligger var och även eventuella surfare håller hus.

    Det sagt, i Åsa är det ofta ett gäng surfare som ligger precis på den enda ridbara peaken när det är litet. Om man då överhuvudtagen skall rida vågen som vindsurfare måste man köra extremt nära dem och ibland går det rätt fort. Igen, givetvis gäller det att vara vaksam och inte köra närmare än vad ens egen precision i vågridningen tillåter, men det är förståss rätt små marginaler. Och ännu knivigare blir det i de fall man går upp “ovanför” surfarna och träffar läppen. Sätter man det hela är det lungt, men om man trillar och tappar prylarna kommer dessa spolas över surfarna. Jag skulle säga att detta innebär viss risk för skador och dingar, men mycket lite risk för allvarliga skador (dvs LÅNGT ifrån jämförbart med att segla på någon i full fart). Men frågan är hur man skall se på detta? Själv lägger jag sådana svängar hela tiden i Åsa (iofs med lite större säkerhetsmarginal än om det inte ligger folk nedanför) och hittills har det inte hänt något. Vad säger ni andra? Spelar det roll hur “ståsäker” man är? Hur säker måste man vara för att “få” lägga svängen?

    En anna sak som jag upplevt i Åsa är att (vissa) vågsurfare duckdyker och paddlar ut precis vid den mest trafikerade delen av vågen. Jag har tom sett en del som släppt brädan och simmar/dyker i vågen just här. Detta är rena självmordsattityden eftersom det i praktiken är helt omöjligt att se en sådan person innan det är försent. Speciellt om det är upp mot 10 pers ute och man inte kan “räkna in” alla innan man börjar rida. Detta beteende är fullt jämförbart med att ta genomvägen hem genom järnvägstunneln efter krogen, skulle jag säga.

  • alexanderlindelof

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:09

    @simpa89 412956 wrote:

    Kan precis som Björn rekommendera denna hjälm, jag använder den och den är superbra:
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_43&products_id=823

    Funkar den här hjälmen om man har solglasögon?

    /Alex

  • lars_k

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:46

    @Ola H. 413283 wrote:

    Själv lägger jag sådana svängar hela tiden i Åsa (iofs med lite större säkerhetsmarginal än om det inte ligger folk nedanför) och hittills har det inte hänt något. Vad säger ni andra? Spelar det roll hur “ståsäker” man är? Hur säker måste man vara för att “få” lägga svängen?

    Jag lägger ogärna en frontside på vågen om en vågpaddlare ligger nedanför. Isåfall med god marginal och långt innan vågen brantar upp sej och bryter. Så det blir att runda vågpaddlaren och möta vågen på andra sidan. Oftast blir det svårt att få till och hålla farten uppe, sen vet man ju dessutom inte exakt var alla ligger heller. Helt enkelt för mycket att hålla reda på när allt går så snabbt för en 35+ hjärna…
    Vågpaddlare på yttre suger, men de har lika mkt rätt till vågorna förstås. 😉

  • oaxen

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:53

    Kan definitivt känna igen mig i Olas dilemma ovan. Å ena sidan handlar det om vilka risker man är beredd att ta för egen del. Å andra sidan handlar det ju en del om vilka risker jag är beredd att låta andra utsätta mig för.

    Sist jag var i Åsa låg det tre-fyra rundningsmärken(vågsurfare ; )) i brytet, de visade sig föredömligt och visslade för att påkalla min uppmärksamhet. Funkade hyffsat även om de “förstörde” några av “mina” fina ritter. Min strategi var att botten svänga runt dem och smacka läpp efter de passerats.

    Play it safe!

  • andersbq

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:55

    @Ola H. 413283 wrote:

    Spelar det roll hur “ståsäker” man är? Hur säker måste man vara för att “få” lägga svängen?

    Min poäng är inte att vi ska sluta att lägga snabba & radikala svängar, inte heller att det är fel att ligga och plaska. Inte heller att man inte ska vara uppmärksam som h-vete när man rider/hoppar i vågor.
    Utan att ibland så smäller det. Och då är det väldigt bra att ha hjälm.

    (Och tar man vägen igenom “järnvägstunneln i Åsa” så bör man oxå ha hjälm!)

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Alla borde ha hjälm i vågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.