Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axel ur led!

  • prima

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 09:50

    ah axlar är inte roliga. har galet mkt problem med mina, den vänstra har hoppar 24ggr den högra 30, det är först nu på slutet som jag börjat kunna få tillbaka dom själv. annars har jag allltid fått lov att åka in och få det fixat, precis som någon skrev så är det inte värre än att man är lite öm typ 1 vecka efter. gäller att vara försiktig och tänka sig för. lycka till

  • enlight

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 11:30

    Först ett tack till alla ”krya på dig” PM m.m. jag fått!
    Det bara styrker det jag alltid har sagt, ”Surfare är schysta typer”. 🙂

    OK, Många råd och tips här nu blandat med skräckscenarion man inte vill återuppleva.
    Förstår om många som gjort inlägg i denna tråd kanske inte läser den igen, men jag gör ett försök och sammanställer mina kommentarer, frågor och erfarenheter.

    dr Masse: Du skrev att det kan vara värt att köra med skydd första tiden.
    Vad tänkte du då för skydd?
    Ett sådan där typ ”vulcan” (nepoprene!?!?!?) skydd runt axeln?
    Har de du känner med axelproblem sånt skydd?

    snaffe: Tack för välkomnandet till klubben, men om det är OK så är nog detta en klubb jag gärna avstår från att vara med i! 😉
    När du säger vänta ett bra tag innan jag börjar surfa igen, hur långt är det???

    Jösse: ”Frozen Shoulder”!!!!
    Låter inte alls bra.
    Skulle du kort kunna beskriva vad man INTE ska göra för att få det?

    Ian: Det råd som verkar ges är att använda sig av ett par grymt stenhårt, tuffa, coola, manliga, macho …ehum….gummiband!?!?!?
    Men det kanske finns att få i ”hårdrocks svart”! :cool2:

    Canoya: Ursäkta mig, men när axeln far ur och du ligger på rygg och inte kan komma upp! 😀
    Jag ser dig ligga där som en skalbagge på rygg som inte kommer runt framför mig. :laugh:
    Inget illa menat, hoppas det är OK, tyckte bara det var droppen på misär hur illa det kan gå.
    Men dina tips om att ramla men fortfarande hålla armen inåt!
    Hmmm….
    Tror jag får supa ner mig själv rejält. Binda fast armen intill kroppen och sedan springa järnet kors och tvärs i skogen. Gör man denna övning tillräckligt många gånger kanske man tillslut lär sig ramla (inte ta emot sig) rätt.
    Vad tror du om det?

    Stinger: Jagar just nu runt efter en erkänt bra sjukgymnast. Återkommer när jag fått mina övningar.

    Mats O: Letar febrilt efter sjukgymnast jag törs lita på.
    Du känner inte till någon i Östersund va?

  • connes

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 12:13

    Har inte högskolan i Östersund Idrottsvetenskapligt program? Ta kontakt med program ansvarige och hör med honom/henne om tips på sjukgymnast. Jag läser den utbildningen på annan ort och vi har lärt oss en hel del om skador som dessa genom samarbete med sjukgymnaster. Hör med skidklubben, de använder sig säkerligen av sjukgymnast som är “extra” duktig.
    Jag vet en väldigt duktig i Falun, men det är en del mil bort…
    Annars är det som de flesta sagt, träning ,träning och tålamod tålamod som gäller.
    Tålamod är väldigt viktigt så skadan inte förvärras genom att du kör igång för tidigt, vet badny spelare som gjort det och de kan numera inte spela utan att ha en tejpad axel. Och jag lovar dig att du vill inte behöva tejpa axeln varje gång du ska surfa.
    Givetvis är det axel och rygg (musklera runt skulderbladen) som är viktigaste men även biceps brachii har fästen som går upp på axel, så stärks denna så hjälper den axeln att sitta på plats.

    http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
    Där finns en del (massa) övningar , givetvis är inte tanken att du ska springa ner till gymmet och pumpa men du får kanske en lite överblick över hur visa delar av kroppen tränas och hur rörelsen ska se ut, de mesta går att göra med band som motstånd och lite fantasi.

    Lycka till!
    Ber om ursäkt för stavfel och osammanhängande text, har suttit och skrivit uppsats för länge.

  • johanc

    Medlem
    20 juni, 2009 vid 21:39

    Tänk på att det är löjligt små muskler, rotatorcuffen, som stabiliserar axeln. Om du kör för tungt i rehabträningen tar du över lasten på Pecs, lats och deltoideus som inte riktigt på samma sätt stabiliserar axelleden. Det är viktigare att göra rätt rörelser än att dra tungt. Där har sjukgymnasten en väldigt viktig roll.

    MVH

    JOhanC

  • snaffe

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 09:29
    Enlight;554041 wrote:
    Först ett tack till alla ”krya på dig” PM m.m. jag fått!
    Det bara styrker det jag alltid har sagt, ”Surfare är schysta typer”. 🙂

    OK, Många råd och tips här nu blandat med skräckscenarion man inte vill återuppleva.
    Förstår om många som gjort inlägg i denna tråd kanske inte läser den igen, men jag gör ett försök och sammanställer mina kommentarer, frågor och erfarenheter.

    dr Masse: Du skrev att det kan vara värt att köra med skydd första tiden.
    Vad tänkte du då för skydd?
    Ett sådan där typ ”vulcan” (nepoprene!?!?!?) skydd runt axeln?
    Har de du känner med axelproblem sånt skydd?

    snaffe: Tack för välkomnandet till klubben, men om det är OK så är nog detta en klubb jag gärna avstår från att vara med i! 😉
    När du säger vänta ett bra tag innan jag börjar surfa igen, hur långt är det?

    Jösse: ”Frozen Shoulder”!!!!
    Låter inte alls bra.
    Skulle du kort kunna beskriva vad man INTE ska göra för att få det?

    Ian: Det råd som verkar ges är att använda sig av ett par grymt stenhårt, tuffa, coola, manliga, macho …ehum….gummiband!?!?!?
    Men det kanske finns att få i ”hårdrocks svart”! :cool2:

    Canoya: Ursäkta mig, men när axeln far ur och du ligger på rygg och inte kan komma upp! 😀
    Jag ser dig ligga där som en skalbagge på rygg som inte kommer runt framför mig. :laugh:
    Inget illa menat, hoppas det är OK, tyckte bara det var droppen på misär hur illa det kan gå.
    Men dina tips om att ramla men fortfarande hålla armen inåt!
    Hmmm….
    Tror jag får supa ner mig själv rejält. Binda fast armen intill kroppen och sedan springa järnet kors och tvärs i skogen. Gör man denna övning tillräckligt många gånger kanske man tillslut lär sig ramla (inte ta emot sig) rätt.
    Vad tror du om det?

    Stinger: Jagar just nu runt efter en erkänt bra sjukgymnast. Återkommer när jag fått mina övningar.

    Mats O: Letar febrilt efter sjukgymnast jag törs lita på.
    Du känner inte till någon i Östersund va?

    Vet inte riktigt men du ska inte ha ont. När det gäller skydd så körde jag ett tag med ”vulcan” (nepoprene!?!?!?) skydd runt axeln,men det hjälpte tyvärr inte alls. Men vänta hellre lite för länge så du har tid att läka och bygga upp musklerna. Du har väl många år kvar du vill surfa. Gå på det för tidigt och du kan få problem för livet. Tror det gäller att dränka abstinensen med något annat så länge.

    Hoppas allt går bra!

  • snaffe

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 09:33

    Detta hände Nick Baker också under en inomhustävling. Hade varit intressant och få veta hur han tränade upp sig. Han har ju kört på rätt hårt sen dess. Så visst finns det hopp!

  • josse

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 09:35
    Enlight;554041 wrote:
    Först ett tack till alla ”krya på dig” PM m.m. jag fått!
    Det bara styrker det jag alltid har sagt, ”Surfare är schysta typer”. 🙂

    OK, Många råd och tips här nu blandat med skräckscenarion man inte vill återuppleva.
    Förstår om många som gjort inlägg i denna tråd kanske inte läser den igen, men jag gör ett försök och sammanställer mina kommentarer, frågor och erfarenheter.

    dr Masse: Du skrev att det kan vara värt att köra med skydd första tiden.
    Vad tänkte du då för skydd?
    Ett sådan där typ ”vulcan” (nepoprene!?!?!?) skydd runt axeln?
    Har de du känner med axelproblem sånt skydd?

    snaffe: Tack för välkomnandet till klubben, men om det är OK så är nog detta en klubb jag gärna avstår från att vara med i! 😉
    När du säger vänta ett bra tag innan jag börjar surfa igen, hur långt är det???

    Jösse: ”Frozen Shoulder”!!!!
    Låter inte alls bra.
    Skulle du kort kunna beskriva vad man INTE ska göra för att få det?

    Ian: Det råd som verkar ges är att använda sig av ett par grymt stenhårt, tuffa, coola, manliga, macho …ehum….gummiband!?!?!?
    Men det kanske finns att få i ”hårdrocks svart”! :cool2:

    Canoya: Ursäkta mig, men när axeln far ur och du ligger på rygg och inte kan komma upp! 😀
    Jag ser dig ligga där som en skalbagge på rygg som inte kommer runt framför mig. :laugh:
    Inget illa menat, hoppas det är OK, tyckte bara det var droppen på misär hur illa det kan gå.
    Men dina tips om att ramla men fortfarande hålla armen inåt!
    Hmmm….
    Tror jag får supa ner mig själv rejält. Binda fast armen intill kroppen och sedan springa järnet kors och tvärs i skogen. Gör man denna övning tillräckligt många gånger kanske man tillslut lär sig ramla (inte ta emot sig) rätt.
    Vad tror du om det?

    Stinger: Jagar just nu runt efter en erkänt bra sjukgymnast. Återkommer när jag fått mina övningar.

    Mats O: Letar febrilt efter sjukgymnast jag törs lita på.
    Du känner inte till någon i Östersund va?

    En normalt funtad sjukgymnast vet hur man skall träna upp en axel som dragits ur led. Tyvärr träffade jag inte en sådan först. Jag tränade med för tunga vikter och för “hårt” i min iver att bli bra så snabbt som möjligt. Detta resulterade i att axeln bara blev mer stel och orörlig. Bytte sen sjukgymnast och körde liknande övningar som Mats O beskriver. Inte så ballt att träna med gummiband men man bygger upp små muskler runt leden som är viktiga.

    Som sagt träna lugnt till en början.

  • s

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 12:10

    Aj, fan!

    Jag drog min vänstra ur led hårt som fasen 1989 och opererade den 1992. Den hoppade ur ca.50ggr därimellan… Men den var så dålig att den aldrig stannade ur utan den drogs tillbaka själv, sk sublux. Nu har jag titanskruvar och ett antal feta ärr. Det var en komplicerad operation där inga ledband satt som de skulle, kapseln satt löst och muskefästet till biceps hängde på en tunn tråd… Rehab efter det var fyra-sex månader innan jag fick stå på snowboarden och sex-åtta innan jag vågade vindsurfa.
    Nuförtiden är de än mer restrektiva med axeloperationer än de var då, men jag hade lite väl stora problem. Men även om man opererar är det muskler som håller tillbaka axeln, inga skruvar i världen kan motverka ett kastfall!

    Gummiband är det om gäller för rehab. Ta det ruskigt lungt! Inte för tungt. Men vila är inte bra för då stelnar man till också. Men ta det som sagt jääääkligt lugnt! Det är mycket bättre att inte surfa ytterligare ett par månader än att ha problem för många år framöver!
    En bra sjukgymnast finns garanterat i skidstaden Östersund. Det är inte sällan som axeln hoppar ur av skid-/snowboardåkning (för mig var det väl 48 av 50 ggr på snowboarden). Om inte där så finns de i Åre (där har jag träffad de bästa jag haft – och jag har gått sönder mycket då jag åkte bräda så jag har träffat en del…).

    Ian,
    Om man inte har ploppat axlarna ur led är det bara att träna så mycket axlar som möjligt. För oss vindsurfare är det viktigt med balansen mellan fram- och baksida. Vi tränar mest baksida då vi surfar så lägg på ett par extra övningar på framsidan då du är på gymmet. Ditt kycklingbröst kommer försvinna på köpet 🙂

    /Staffan

    PS. Har du bra försäkring? Anmäl skadan! Axlar är värdefulla och får du bestående men eller ärr kan du säkert finansiera en Mauiresa. Jag fick 26 papp (ett basbelopp på den tiden) för bara mina ärr! Det kan vara en morot i träningen! DS.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 17:51
    Enlight wrote:
    De där med att rycka tillbaka axeln själv funkade inte riktigt för mig. Fick fullkomlig panik när jag upptäckte att axeln farit ur. I ett ögonblick av total idioti så började jag rycka och slita i vänsterarmen med min högerhand för att försöka snabbt som tusan få tillbaka den INNAN det började göra riktigt ont. Det var nog det dummaste jag någonsin gjort.

    Att du inte lyckades rycka tillbaka axeln är, såvitt jag har förstått saken, bra. Det visar att axelleden är relativt hel. Du har “bara” fått den ur led en gång. Om man har lätt att sätta tillbaka axeln själv så beror det på att den är rätt rejält trasig och också hoppar ur lätt som en plätt.

    Ian wrote:
    låter läskigt med urspårade axlar. Finns det någon förebyggande träning man kan syssla med. (för oss som inte vill bli som er alltså).

    Helt vanlig gymträning, skulle jag vilja säga. Men utöver hantelrodd, militärpress och de där andra övningarna där du antagligen rätt enkelt lassar på rejält med kilon så be en gyminstruktör visa lite övningar för rotatorcuffen, som JohanC skrev. Det är små muskler, är du snorstark där så kanske du klarar en hantel på fyra kilo (jag gör det inte), även om det varierar med övningen.

    Plus yoga eller nåt annat som övar upp smidigheten, det är aldrig fel för en surfare.

    Sen finns ju de där sakerna som vindsurfare aldrig gör. Värmer upp innan och stretchar efteråt är ju nåt man gör när man tränar och inte när man gör nåt kul, som att vindsurfa. I alla fall måste jag ha lyckats titta åt nåt annat håll varje gång en vindsurfare har gjort det, för jag har aldrig sett nån göra det. Fast det kanske vore en idé att göra det.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Axel ur led!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.