Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 april, 2015 vid 14:42

    Tycker inte heller EPS är helt fel, alla material har för och nackdelar. Visst kan man tycka att ett material som suger vatten är hål i huvet i en bräda men jag har väldigt få gånger fått sluta segla för brädan är skadad. och även om man skulle köra en stund så suger inte EPS vatten särksilt fort. är det dessutom sandwich typ divinycell så har ju divinycellen slutna celler och suger inte vatten som EPS. dvs ett skyddande hölje. Och ofta är det ganska enkelt att laga. Jag tycker helt enkelt fördelarna överväger nackdelarna.

    PU finns i en mängd olika varianter och finns säkert i olika kemiska varianter med olika egenskaper. Min egen erfarenhet är ganska begränsad men de skum jag använt har varit både tyngre och dingkänsligare än EPS, dvs lite som XPS.

    Annars är väll antagligen miljöaspekten (vid tillverkning av blanksen) den största faktorn, PU och isocyanater är välkänt, och vad jag förstår används även ganska mycket otrevliga kemikalier vid framställningen.

    Modern epoxy är betydligt snällare än gammal och jag har tillochmed läst de som hävdar att man inte ens behöver skyddshandskar utan det förutom epoxy krävs ytterligare kemikalie typ aceton för att epoxin ska gå in i huden och framkalla allergi. Men det tror jag man ska ta med en stor nypa salt. använd ALLTID skyddshandskar och kläder och helst även ögonskydd (själv kan jag slarva lite med ögonskydden, inte bra). och tvätta INTE händerna med aceton för att få bort epoxikladd. Epoxiallergi är definitivt inte att leka med

  • alexander

    Medlem
    13 april, 2015 vid 15:01

    Ska börja med att tacka Björn för en inspirerande tråd och passa på att ställa en fråga när ni ändå är inne på ämnet EPS. Fråga till er som bygger brädor regelbundet. Vart köper man tillräckligt stora block för att bygga bräda av eller limmar ni ihop standard block på i storlek 120x60x10cm?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 april, 2015 vid 18:31

    Björn – Det där med att inte tvätta med aceton var helt nytt för mig som använder epoxi en hel del när jag gör isbrädor. Jag har kört utan handskar men är väldigt snabb att torka bort ev epoxi på huden. Får jag lite på handen torkar jag bort kladdet, tar lite aceton och tvättar händerna i ljummet vatten. Det har inte varit några problem kopplade till denna hantering.

    Yes, jag har fått reaktion på epoxi men det var på 80-talet när jag byggde brädor. Ett eksem som återkom årligen några år på våren under just den tid då jag tidigare byggt brädor. Jag har för mig att det var en klick på handleden som sedan resulterade i eksem på samma arm men det har försvunnit sedan många år. Iosf inget kul men i detta fall hade jag slarvat och inte fått bort epoxin innan den börjat härda.

    Kan Du utveckla lite kring faran med att ta bort kletat med aceton, som ju är det lösningsmedel som funkar på epoxi?

  • jat

    Medlem
    13 april, 2015 vid 19:18

    Bästa tråden på länge! Följer med stort intresse. Tryckt in 5-star på tråden!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 april, 2015 vid 19:24

    EPS finns på närmsta bättre bygghandel, finns upp till 1200x2400x300mm tjock som standard beroende på fabrikat och kvalitet. S100=ca 20kg/m3 S80=ca 16kg/m3 fast det är en del variation i densiteten. Svenne lärde mig att densiteten är högre längst ner i blocken och lägre högre upp. så det beror lite på var blocket är skuret.

    Det jag fått lära mig är att aceton dels löser upp fettet i huden så den blir mer mottaglig sen att acetonen löser upp epoxin så den tränger längre in i huden.
    Sök på epoxy, acetone, sensitive, Health etc så finns det en hel del, eller

    http://www.seabase.eu/docs/epoxy_safety/

    Utöver det är aceton väl cancerogent så det bör man nog vara försiktig med överlag. Har hört att vinäger fungerar som lösningsmedel men inte provat, frågan är om det är bättre för/mot allergi

    Jag använder alltid handskar och så fort de blivit kladdiga slänger jag dem och tar ett nytt par.

  • dr-masse

    Medlem
    13 april, 2015 vid 20:20

    @Herr Pelegrin 732066 wrote:

    Björn – Det där med att inte tvätta med aceton var helt nytt för mig som använder epoxi en hel del när jag gör isbrädor. Jag har kört utan handskar men är väldigt snabb att torka bort ev epoxi på huden. Får jag lite på handen torkar jag bort kladdet, tar lite aceton och tvättar händerna i ljummet vatten. Det har inte varit några problem kopplade till denna hantering.

    Yes, jag har fått reaktion på epoxi men det var på 80-talet när jag byggde brädor. Ett eksem som återkom årligen några år på våren under just den tid då jag tidigare byggt brädor. Jag har för mig att det var en klick på handleden som sedan resulterade i eksem på samma arm men det har försvunnit sedan många år. Iosf inget kul men i detta fall hade jag slarvat och inte fått bort epoxin innan den börjat härda.

    Kan Du utveckla lite kring faran med att ta bort kletat med aceton, som ju är det lösningsmedel som funkar på epoxi?

    Eh, inte hålla på alls med epoxi utan handskar skulle jag säga. Frågade Svenne en del om det och det slutade med att jag gör som Björn – alltid, alltid handskar och slänger direkt. Kör även med mask, helst jobbar jag utomhus med att laga plankan. När det inte går så fläktar jag på så bra det går i verkstan hemma.

  • aronh

    Medlem
    14 april, 2015 vid 06:26

    @Herr Pelegrin 732066 wrote:

    Björn – Det där med att inte tvätta med aceton var helt nytt för mig som använder epoxi en hel del när jag gör isbrädor. Jag har kört utan handskar men är väldigt snabb att torka bort ev epoxi på huden. Får jag lite på handen torkar jag bort kladdet, tar lite aceton och tvättar händerna i ljummet vatten. Det har inte varit några problem kopplade till denna hantering.

    Yes, jag har fått reaktion på epoxi men det var på 80-talet när jag byggde brädor. Ett eksem som återkom årligen några år på våren under just den tid då jag tidigare byggt brädor. Jag har för mig att det var en klick på handleden som sedan resulterade i eksem på samma arm men det har försvunnit sedan många år. Iosf inget kul men i detta fall hade jag slarvat och inte fått bort epoxin innan den börjat härda.

    Kan Du utveckla lite kring faran med att ta bort kletat med aceton, som ju är det lösningsmedel som funkar på epoxi?

    Jag har fått lära mig av en polymer-professor att man aldrig ska tvätta bort kemikalier med aceton. Aceton hjälper till att öka transporten av skadliga ämnen (så som epoxi-molekyler) genom huden. Så “big no no” har jag fått lära. Det enda som gäller är att aldrig få det på huden och om man ändå skulle så är det tvål och ljummet vatten man ska använda. Ute i industrin finns stränga regler kring hur t.ex. exoxi ska hanteras.

  • jesper-b

    Medlem
    14 april, 2015 vid 08:44

    Absolut inte tvätta bort epoxy med aceton eller andra lösningsmedel. Ljummet vatten och tvål, skrubba med frottehandduk. Använder alltid handskar, slarvar med andningsskydd när jag laminerar, men alltid ordentlig mask när jag slippar laminat. En till anledning att alltid använda handskar är att fett mm på fingrarna kan smutsa ner ytan som ska lamineras vilket kan krångla till det en del, i synnerhet när man ska göra jämna slip/fyllnadslager.

    Stora EPS-block kan man köpa från tillverkarna. Dock kan de kräva att man har företag och lite volym. Går dock att snacka in sig om man har lite tur och smidighet. Jackon är den EPS i Sverige som jag upplever är bäst (beställde hem prov från 5 olika tillverkare för lika mänga år sedan och provbröt, smulade och slipade, men det går säkert bra med andra tillverkare.

    En liten inspirationstråd:

    https://www.youtube.com/watch?v=3fFexSUyK1U

    Jag använder annan epoxy och gör inte som på filmen (laminerar med “free-laps” och tepar ingenting). Men den ger ju lite grundläggande tips!

    /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 april, 2015 vid 10:59

    Trevlig film Jesper, trä är allt för vackert!

    Jo handskar är alltid bra att ha även när man inte laminerar, iprincip har jag alltid handskar (vanliga montagehandskar när jag inte laminerar) när jag jobbar, slipper fett från fingrarna samt skyddar händerna från damm och annat.

    Ett riktigt friskluftsystem är också guld värt när man slipar, helt annan komfort än en svettig gummiansiktsmask men de kostar ju en slant.

    Fast andningsskydd när man laminerar ska egentligen inte behövas om man använder en schysst epoxi.

    Bygger man vågbräda behöver man minst 200mm tjockt eps block, kör man 300mm bör man få in 2 st. För freeride räcker oftast ett 150mm tjockt. Det går också att limma block med epoxi eller PU lim+vatten fast i vissa fall blir skarven lite besvärlig att skära med glödtråd. Ska undvika att komma in för parrallelt med skarven för då följer gärna tråden skarven istället för mallen speciellt med PUlim

    Kontrar med en annan intresant film, dock ej surf men mycket matnyttigt om kompositer, tack till Svenne för länken.
    https://www.youtube.com/watch?v=rZ0wntKii7Q&feature=player_detailpage

  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2015 vid 11:15

    Ser att jag behöver komplettera mina blåa engångshandskar med ett par vita labbrockar. Och några väl utvalda pennor i brösfickan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 april, 2015 vid 11:27

    Tack för tipset med acetonet! Jag får väl börja fundera över att dra på mig handskar också…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 april, 2015 vid 11:48


    Åter till bygget. Har limmat i mastkasseten. Ska lägga lite mer epoxi+ mb för att fylla nedsänkningen men annars blev det helt plant.

  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2015 vid 11:57

    Är det vita runtom epoxi + mb?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 april, 2015 vid 16:57

    Ja, det är det(måste visst skriva minst 6 tecken så ett vanligt ja räckte inte)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 april, 2015 vid 10:59


    Har lagt på sliplager och börjat slipa.
    Lägger däck +kanter och när det härdat slipar jag kanterna och lägger sen botten+kanterna igen. Efter slipning brukar det vara 90% ok. Vill man ha bättre finnish får man köra en omgång till. Tänkte köra reducerad finnish denna gång för att spara vikt. Hade det varit en divinycell bräda hade jag nog även skippat lack men nu är jag lite orolig för pinholes (små porer som suger vatten) och hc:n kan fyllas med vatten. Så jag tror jag lägger en lack för säkerhets skull. Sedan kan jag slipa ner den.
    Ett bra friskluftsvisir är riktigt bra när man slipar.

Sida 10 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.