Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bekännelser av en Återfallssurfare – Så gick det.

  • Bekännelser av en Återfallssurfare – Så gick det.

    Publicerad av gnaraloo-station på 21 september, 2011 vid 21:02

    Bekännelser av en Återfallssurfare – Så gick det.

    Efter ett uppehåll på ett antal år. Fru och några små barn hemma så kom det där magiska suget tillbaka i slutet av förra sommaren.

    Problemet – inte en enda pryl kvar förutom några gamla neopren-handskar och en gammal hängsele.

    Utmaning nummer ett. Motivera ett inköp av ett helt kit med windsurfprylar samt våtdräkter och tillbehör inför din fru.

    – Ja men tänk att det blir en motivation för mig att börja träna på allvar.
    – Det är bra för förhållandet att ha en riktig hobby.
    – Bra att ha “sin egen grej”.
    – Jag spelar ju inte golf .
    – Jag tittar ju inte på fotboll på TV.
    – Annars blir jag fet.
    – Annars börjar jag supa.

    Okej säger min fru – du får ta 15 lax av de där fonderna som ändå inte gick så bra.

    15 lax från scratch i surfsammanhang är ju inte mycket som ni vet, även om tjejen tyckte att det var jättemycket. Vad gör man? Jo, köper ny dräkt med tillbehör samt skor och hängsele eftersom detta är lite färskvara. (Dräkterna brukar ju vara nerpissade)

    Sen finns då som tur är – fantastiska Surfzone.se

    Funderar lite med mina 75kg. Vill så klart kunna surfa så mycket som möjligt med en väldigt begränsad nystart budget.

    Efter lite köpande, säljande och bytande har jag landat med följande prylar.

    Bräda AHD MaxxRide 105l
    Segel – Northsail 5.0, NeilPryde 6.0 och ett Simmer 7.0
    Samt två fenor, tillhörande master och bom.

    Ja och hur gick det då?

    Jo från April i år fram till nu har jag fört logg och surfat 30 ggr med planing varje gång (annars räknas det inte).

    Är väldigt nöjd med detta med tanke på budget, fru och småbarn. Dessutom är ju
    säsongen inte riktigt slut än 🙂

    Surfzone är bäst!

    Några fler erfarenheter kring återfall?

    / Martin

    jester svarade 12 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • swe-496

    Medlem
    22 september, 2011 vid 04:25

    Bra jobbat med den lilla budgeten., och schysst med iaf 30 bra surftillfällen. Svårt med logistiken när man har fru och barn..

  • dr-masse

    Medlem
    22 september, 2011 vid 09:11

    Du, det där var grymt bra med tanke på budget/tid/förutsättningar! Kul att det funkat såpass fint!

    30-40 sessions är vad jag brukar kunna skrapa ihop per år, men då är ju 8-10 (ibland mer) utomlands.

  • nissew

    Medlem
    22 september, 2011 vid 14:42

    Hahah! Var/Är i exakt samma sitts själv!

    Jag har nog en mer svårförhandlad fru så har kört denna säsongen med prylarna från 99 (Förutom nyinköpt våtdräkt). Efter att ha kört ungefär samma argument som du fick jag och loss lite pengar ca 10 lax som jag med all iver började leta utrustning för här.

    Tyvärr slutade min story med att ett negativt skattebesked damp ner samtidigt (som jag hittat ett perfekt paket och lagt ett bud) och frugan drog in budgeten!

    Blev att välja mellan att byta ner sig till en billigare bil (med miljösnack och bensinsnålhet som motivering) alternativt skjuta på inköpet. Resultat är att jag får vänta med inköpet tills nästa säsong. Men är sjukt motiverad inför 2012!!

  • ninak

    Medlem
    22 september, 2011 vid 15:40

    Underbart med fler i samma sits!

    Jag surfade LITE grann i slutet av 80-talet och i somras blev jag så otroligt sugen på att ta upp det igen….Började med att låna grejer av en kompis och i mitten av juli köpte jag en 138 l slalombräda +två segel. Har nu seglat ett tjugotal gånger, brädan är förlåtande och planar tidigt och jag tycker det är galet roligt. Har nu köpt en 82 l vågbräda+ytterligare ett segel.

    Än så länge tycker min man att det är kul att jag har börjat surfa, även om han är trött på alla prylar. Jag har haft turen att komma över i stort sett ny, lätt utrustning till mycket bra pris.

    Som liten tjej är det en utmaning att få upp grejerna på taket, få till riggen (läs nedhal) och precis som för er andra är det en utmaning att få till tiden med tre barn, hus och heltidsjobb, ja ni vet….Ser dock fram emot många härliga stunder på vattnet!

  • tsurf

    Medlem
    22 september, 2011 vid 15:49
    ninak;670739 wrote:
    Underbart med fler i samma sits!

    Jag surfade LITE grann i slutet av 80-talet och i somras blev jag så otroligt sugen på att ta upp det igen….Började med att låna grejer av en kompis och i mitten av juli köpte jag en 138 l slalombräda +två segel. Har nu seglat ett tjugotal gånger, brädan är förlåtande och planar tidigt och jag tycker det är galet roligt. Har nu köpt en 82 l vågbräda+ytterligare ett segel.

    Än så länge tycker min man att det är kul att jag har börjat surfa, även om han är trött på alla prylar. Jag har haft turen att komma över i stort sett ny, lätt utrustning till mycket bra pris.

    Som liten tjej är det en utmaning att få upp grejerna på taket, få till riggen (läs nedhal) och precis som för er andra är det en utmaning att få till tiden med tre barn, hus och heltidsjobb, ja ni vet….Ser dock fram emot många härliga stunder på vattnet!

    Hur många inlägg har inte du gjort? Måste vara otroligt aktiv på Surfzone.

  • ninak

    Medlem
    22 september, 2011 vid 16:01

    Förstår inte vad du menar. Har inte gjort ngt inlägg förutom tre “köpes” annonser, sedan jag gick med nu i somras

  • Knatte

    Gäst
    22 september, 2011 vid 16:25
    ninak;670744 wrote:
    Förstår inte vad du menar. Har inte gjort ngt inlägg förutom tre “köpes” annonser, sedan jag gick med nu i somras

    Det står under din profil att du har gjort jättemånga inlägg. Men beror snarare på nog knas/bugg.

    NinaK
    Steffoholic
    Reg.datum: Jul 2011
    Inlägg: 4 294 967 295
    Aloha Power: 10737419
    ninak är på rätt väg

  • ninak

    Medlem
    22 september, 2011 vid 16:28

    Aha, då är jag med. Får kontakta ansvarig på sidan och få det fixat! Tack för info

  • platon

    Medlem
    22 september, 2011 vid 18:21

    30 gånger!! Hatten av och stort grattis!
    / En trebarnsfar

  • hakuna

    Medlem
    22 september, 2011 vid 18:58

    Den där siffran är 0xFFFF FFFF, luktar bugg ja. 😀

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 september, 2011 vid 19:05

    30 ggr i planing i år med 105 l – inte dåligt! Det blir en månad i planing! Jag trodde det var bara förunnat oss som kör på lättvindsbrädor. Bor Du på en ö eller en udde? Jobbar Du?

  • gnaraloo-station

    Medlem
    22 september, 2011 vid 19:22

    Hej!

    Nej jag kör i mest i Haboljung i närheten av Malmö. Denna spot funkar
    vid alla väst vindar. När det blåser ost så blir det Klagshamn söder om Malmö.
    Så jag kan alltså köra alla vindriktningar vilket nog kan ge några fler sessions.

    Jag surfade förresten ikväll i Habo. Riktigt bra vind och jag körde 6.0 men det hade nog
    fungerat med 5.0 med. Så nu är jag faktiskt uppe i 31 sessions.

    Sen är det ju så att jag skrev att jag bara räknar en session om det är full planing. Detta innebär ju inte att alla sessions varit fantastiska. Vissa sessions har det ju ösregnat och vinden varit byig.

    Som i kväll först 7.0 och nästan ingen vind alls för att sedan öka till överriggad 6.0 på 20 minuter.

    Nu är väl frågan om jag kan komma upp i 40 sessions innan säsongens slut…

    Slänger med bilder från en av de bästa sessions detta året. 8:e Maj i Klagshamn med ost vind och 5.0. Bra vind, klart vatten … nästan som utomlands. Inget radikalt men jämn fin vind och inte ett moln på himlen.

    / Martin

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=180&pictureid=1168[/IMG]
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=180&pictureid=1167[/IMG]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 september, 2011 vid 19:48

    Grattis till alla sessions och återfallet! Vinden kommer och går. Samma kan vara med surfingen där bl a undertecknad gjorde ett litet uppehåll på 17 år.

    Det kan tilläggas att man ibland kan man vara lite avis på Era fina förhållanden i Skåne….

  • jester

    Medlem
    23 september, 2011 vid 06:53
    ninak;670739 wrote:
    Som liten tjej är det en utmaning att få upp grejerna på taket, få till riggen (läs nedhal) och precis som för er andra är det en utmaning att få till tiden med tre barn, hus och heltidsjobb, ja ni vet….Ser dock fram emot många härliga stunder på vattnet!

    Finns ett väldigt enkelt knep med att få till nedhalet; nedhalsvev! Med en sådan är det inga problem alls att få rätt nedhal på seglet. Som extra bonus slipper man sitta på marken och bli blöt när man riggar

  • ninak

    Medlem
    23 september, 2011 vid 07:19
    Jester;670799 wrote:
    Finns ett väldigt enkelt knep med att få till nedhalet; nedhalsvev! Med en sådan är det inga problem alls att få rätt nedhal på seglet. Som extra bonus slipper man sitta på marken och bli blöt när man ar

    Tack för tipset. Får kika efter en sån. Nu använder jag en hemmagjord pinne eller kroken på selen för att få kraft 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bekännelser av en Återfallssurfare – Så gick det.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.