Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket superstars

  • jester

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 08:51

    Jag tycker nog att möjlighet att kommentera annonser skall tas bort. Vet att det är förbjudet att kommentera annonser på en del andra forum jag håller till på. Sedan kan ju köparen helt klart diskutera annonser i det fria forumet, men jag tycker det är helt fel att någon som inte har med det hela att göra skall lägga sig i. Vi lever ju trots allt i ett fritt samhälle…

    Om en köpare köper något för en massa tusenlappar och är så lat/korkad att dom inte vill sätta sig in i vad dom skall ha, och skaffar sig en prisbild själv, får dom nog skylla sig själva.

    Detta är vad JAG tycker iaf.

  • lars_k

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 09:02
    Jester wrote:
    Jag tycker nog att möjlighet att kommentera annonser skall tas bort. Vet att det är förbjudet att kommentera annonser på en del andra forum jag håller till på. Sedan kan ju köparen helt klart diskutera annonser i det fria forumet, men jag tycker det är helt fel att någon som inte har med det hela att göra skall lägga sig i. Vi lever ju trots allt i ett fritt samhälle…

    Om en köpare köper något för en massa tusenlappar och är så lat/korkad att dom inte vill sätta sig in i vad dom skall ha, och skaffar sig en prisbild själv, får dom nog skylla sig själva.

    Detta är vad JAG tycker iaf.

    Tycker jag också! Folk som inte är det minsta intresserade ska inte sabba för säljaren med en massa jidder! Begriserna är sjukt låga ändå.
    Nybörjare som hittat till konfen bör dessutom ha läst de utmärkta nybörjar-guide-trådarna så de borde ha hyffsat koll.

  • jonnyw

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 09:19
  • joth

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 09:28

    Visst, vara rädd om nybörjare kan jag hålla med om och ibland så sätter folk ut vansinnespriser. Men som nybörjare får man väl kolla upp utbud, pris etc … tex genom att kolla surfshoppar, forum eller med kompisar om en bräda är rätt för dom. Sedan så fungerar det ju o pruta om man tycker priset är för högt och får säljaren inget napp så ligger han ju fel i pris.

    Ingen går väl in och köper en gammal skrotig volvo för dyra pengar hos en handlare eller privatperson utan att ha kollat utbud och kanske frågat runt lite. Och där skulle väl knappast någon ringa eller annat och säga att priset är felaktigt och dessutom varna andra för det.

    Självbevarelsedrift och sunt förnuft eller…

    Så jag håller med jester i detta … Stäng kommentarsfältet och låt isåfall prispoliserna PM:a vederbörande istället.

    //Jonas

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 10:02

    Problemet är ju att nybörjarna här, har noll koll i många fall:mad2:
    Det är ju bara följa trådarna under sommaren här. Hur många frågor om brädor på blocket/surfzone har inte varit uppe för diskussioner?

    Många annonser har varit utformade som

    utmärkta nybörjarbrädor

    när volymen har varit 90 liter och bredden 53 cm…Då tycker jag det är utmärkt att funktionen kommentera finns.
    Sedan kan man ha åsikter om man skall kommentera prisbilden, vilket jag inte gör om det inte är alldeles åt hellskotta.

    Sedan är ju oftast prisbilden på nyare och modernare pryl självjusterande:tongue: Du får inte sålt prylarna, om du har fel prisbild. Men på saker som riktar sig till nybörjare och surfare på uppåtgående, så tycker jag det är helt ok att påpeka uppenbara brister.

  • lars_k

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 10:13

    Jo, men bara för att du Knatte tycker att det är fel pris, behöver det ju inte VARA fel pris! Men genom din lilla kommentar om att priset är åt h-e kanske du sabbar totalt för säljaren!
    Rätt pris är alltid det pris som säljaren och köparen kommer överens om!
    Sen förstår jag dina argument också, men hur mycket ska man behöva beskydda nybörjare egentligen? Behövs prispoliser egentligen? Och hur blir man auktoriserad prispolis? 😉

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 10:23
    Lars_K wrote:
    Jo, men bara för att du Knatte tycker att det är fel pris, behöver det ju inte VARA fel pris! Men genom din lilla kommentar om att priset är åt h-e kanske du sabbar totalt för säljaren!
    Rätt pris är alltid det pris som säljaren och köparen kommer överens om!
    Sen förstår jag dina argument också, men hur mycket ska man behöva beskydda nybörjare egentligen? Behövs prispoliser egentligen? Och hur blir man auktorisad prispolis? 😉

    Hur man blir auktoriserad prispolis?? :tongue: Genom ödmjukhet och noggranna researcher av marknaden *ler*

    Jag tror faktiskt inte jag har sabbat någon affär hitills. Inte någon seriös utformad annons i alla fall. Så jag tar inte åt mig av prispolissnacket

    Men rätt ofta ställs frågan: Hur mycket kan ett sådant här paket vara värt, på det vanliga forumet och då vill ofta frågeställaren ha ett svar. Då brukar jag och flera andra ge våran tänkbara prisbild på prylarna. Detta är ju inte samma sak som att kommentera prisbilden i en annons.

    Sedan tyckar jag det är väldigt sällan, att någon kommenterar annonser som är vettigt prissatta. Det enda fallet som jag minns på rak arm, är ju Exocet warpspeed som säljes nu. Där faktiskt någon klankar på ett redan bra prislapp.

  • rabbit

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 10:32
    Jester wrote:
    men jag tycker det är helt fel att någon som inte har med det hela att göra skall lägga sig i. Vi lever ju trots allt i ett fritt samhälle…

    Om vi nu lever i ett fritt samhälle så borde det ju snarare uppmuntras att kommentera priser.
    Att förbjuda kommentarer för att några skojare skall få ta ut oskäliga priser för sina gamla grejer låter inte särskilt förenligt med uttalandet om ett fritt samhälle.

    Skall man förbjuda kommentarer så skall man också förbjuda öppen prissättning och låta “Steffo” ta emot annonsförslag och sedan korrigera priserna efter “Steffo’s” åsikt och kunskap om windsurfingprylar.

    Man kan inte släppa skojarna fria med argument om “fritt samhälle”.

    De som inte försöker lura köpare löper ju heller ingen risk. En sjysst deal igenkänns alltid som en sjysst deal.

    Sen kan man ju råka ut för såna som är beredd att göra vadsomhelst för att tjäna lite pengar.

    Jag köpte ett segel ifjol. Säljaren skickade bilder som visade seglets skick.
    Jag prutade inte ett öre.
    När jag fick seglet insåg jag att bilderna han skickat var några år gamla och att revorna, kassa lagningar och trasigt nedhalsblock tillkommit efter att bilderna tagits.

    Mao vill folk luras så hittar dom alltid sätt.

    En styrka hos en web-community som Steffo’s är ju att andra windsurfare som tillhör “oss” kan få hjälp och sedan på andra sätt bidra till “community’n”.

    Varför skulle vi underlätta för lurendrejare?

    /håkan

  • viccone

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 10:32

    det snackas om att “sabba för säljaren” men va faan. visst jag tycker att det är jävligt löjligt med rena personangrepp på och förlöjliganden av någon viss försäljare som kanske inte surfat på länge och är dåligt insatt. men om man tänker efter är det bara bland nybörjargrejerna detta är ett problem. ifall nån toppsurfare säljer fjolårets grejer till för högt pris är det ingen som “äääh är du helt du i huvudet eller?!?!?!?!?” utan anledningen är just kombinationen mellan köparen som har noll koll och säljaren som har noll koll (eller försöker luras), och JUst i den kombinationen tycker jag att alla med koll har en plikt att frmföra detta.

    visst den öppna marknaden styr bla bla bla. men hur känns det ifall husmäklare skulle luras, bilförsäljare osv. kanske lättare att som köpare hålla koll där men om man sätter saker och ting i relation till varandra.

    nä värna o m nybörjarna. jag tycker i princip att så gamla grejer egentligen skulle skänkas bort som stöd åt sporten. jävligt sniket att försöka lura ovetandes iaf!

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 10:38

    Jag tycker nog att kommentarer om priset inte bör förekomma synligt. Det finns en risk att det sabbar för mycket. Säljaren kan mycket väl ha en strategi för hur han/hon tänkt sig att affären ska gå till. Om det då kommer nån tredje godtycklig part som “studerat marknadens priser” så tycker jag nog att det är ojuste mot säljaren.

    Hur konstigt det än låter, tror jag att marknaden skulle tjäna på om priserna på nyare grejjer drevs upp en aning. (OBS – ej på gammalt skräp). Som det är nu ser jag 05 och 06-or som säljs för halva priset. På tre år har värdet i stort sett försvunnit på grejjerna. Att köpa nytt är en så dålig affär att man knappast är beredd att göra det. Risken (på sikt) med så låga priser är att antalet surfare som vill köpa nytt, minskar.

    Visste jag att jag fick, säg 60-70% av priset efter ett år skulle jag vara mer benägen att köpa nytt. Den som sen köper min beggade bräda skulle få mer betalt efter tre år, och helt enkelt skulle det rulla på bättre, finnas fler coola grejjer beggat. Man skulle kunna hållas sig med en större ochinte så spretande bräd och segelgarderob.
    Tyvärr vet jag flera som skiter i att sälja, eftersom pengatappet är för stort. Snarare kör man slut grejjerna och sen lägger av/tar en paus i sitt surfande.

    Nu vet ju jag, som förespråkare av marknadsekonomi, att detta inte går att styra. Så jag får glatt acceptera att jag kan köpa jäkligt billiga grejjer begagnat isf för nytt. Vilket kanske är bra på kort sikt. Alla försök att ändra på det kommer bryskt att stoppas på poliserna com vet marknadsvärdet på grejjerna.

    Tjipp!
    /Jompa

  • viccone

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 10:52

    Jag har iofs bara läst nån grundkurs i marknadsekonomi men vad är det egentligen du säger jompa? vem skulle egentligen gynnas av ditt förslag till bättre marknadsekonomi? vi eller brädtillverkarna? vi ska ju bara vara glada att “nya” grejer är hyfsat billiga.

    Vill man köpa nya grejer som är hur fint som helst får man helt enkelt räkna in att värdet sjunker. köper man begagnat kan man egentligen aldrig veta vad brädan varit med om, man har inga garantier osv..

    Helt ärligt tycker jag att det börjar osa myteri. Jag vet inte om du har kommit på en ny affärsidé där du köper gamla brädor och säljer dem dyrt. för annars kan jag i ärlighetens namn inte komma på varför vi INTE skulle skydda nybörjarna. som jag sagt innan är det bara nybörjarna som skulle drabbas ifall funktionen kommentera-annonser försvann.

    hoppas du inte tar detta fullt så negativt som det kanske låter.

  • lars_k

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 10:58
    Knatte wrote:
    Jag tror faktiskt inte jag har sabbat någon affär hitills. Inte någon seriös utformad annons i alla fall. Så jag tar inte åt mig av prispolissnacket

    Naturligtvis angrep jag inte dej personligen. Du brukar ju komma med vettiga inlägg. Men det finns ju andra. Man har ju sett en hel del oseriösa och ojusta kommentarer under säljes…

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 11:20
    Viccone wrote:
    Jag har iofs bara läst nån grundkurs i marknadsekonomi men vad är det egentligen du säger jompa? vem skulle egentligen gynnas av ditt förslag till bättre marknadsekonomi? vi eller brädtillverkarna? vi ska ju bara vara glada att “nya” grejer är hyfsat billiga.

    Vill man köpa nya grejer som är hur fint som helst får man helt enkelt räkna in att värdet sjunker. köper man begagnat kan man egentligen aldrig veta vad brädan varit med om, man har inga garantier osv..

    Helt ärligt tycker jag att det börjar osa myteri. Jag vet inte om du har kommit på en ny affärsidé där du köper gamla brädor och säljer dem dyrt. för annars kan jag i ärlighetens namn inte komma på varför vi INTE skulle skydda nybörjarna. som jag sagt innan är det bara nybörjarna som skulle drabbas ifall funktionen kommentera-annonser försvann.

    hoppas du inte tar detta fullt så negativt som det kanske låter.

    Nej då, jag har ingen plan! 🙂

    Mitt resonemang kan låta en aning konstigt, men tankarna bygger lite på att om man får vettigt betalt begagnat, ökar viljan att köpa nytt och därmed utbudet för dom som köper begagnat. Resonemanget kräver nog också att tack vare att det inte kommer att vara en allt för dålig affär att köpa grejjer, kan locka fler att hålla på. Många av mina gamla surfpolare har lagt av för att det blir för dyrt att hålla på. Att köpa grejjer är ekonomiskt sett att kasta pengar i sjön. Få, om ens någon branch som jag kan komma på, är värdetappet så snabbt och stort (möjligtvis lyxbilar). Värdet på en ny bräda halveras på ett år. Det är mycket.

    Om prylarnas värdecykel (prishalveringstid typ) kunde förlängas ett par år, skulle det stimulera folk att byta upp sig oftare, och tillgången på begagnade bra grejjer skulle öka. Så – på kort sikt är ju ett stort värdefall bra för oss som vill köpa begagnat. På lång sikt riskerar utbudet att urholkas.

    ….det som räddar oss är att det är så förbannat kul at surfa, så man pungar gladeligen ut vad det kostar. Så detta kanske kan fortsätta. Till glädje för begagnatköparna.

    För övrigt – med garantier och sånt – så äller sunt förnuft och att syna produkten innan man köper de. Man vet inte vad en bil eller båt varit med om heller. Man måste besiktiga prylen innan.

    Jag ogillar därför att folk som inte tänkt köpa prylen, än mindre sett den, lägger sig i prissättningen på ett sätt som är till direkt nakdel för säljaren. Ibland i form av förlöjligande kommentarer till annonsen. Ett PM tycker jag är schysstare. Då kan säljaren sänka priset och han finner det lämpligt, men ändå ha hedern i behåll.

    /Jompa

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 11:22

    Förtydligande – jag pratar i första hand om nyare grejjers livscykel. Att sälja junk från 80-talet för hutlösa priser gagnar inte vår sport.

    /Jompa

  • viccone

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 12:16

    Du har rätt i mycket av det du säger jompa men tyvär finns det ju ingen lösning. trots allt måste det vara utbud och efterfrågan som styr. begagnatmarkaden på vindsurfingfronten ÄR som den är just därför att efterfrågan inte tillåter nåt annat.

    det finns de som har råd att köpa nytt
    det finns de som inte har råd att köpa nytt
    det finns de som är sponsrade eller semi-sponsrade

    som jag ser det hade det inte varit lönt eller känts bra att köpa begagnat ifall det inte var en rejäl prisnedsättning. då kan man ju lika gärna köpa nyt om det nu bar skulle skilja någon tusenlapp. känslan av nya grejer och att få äga årets modell som är sÅÅÅÅÅ mycket bättre än fjolårets modell som var sÅÅÅÅÅ mycket bättre än modellen dessförinnan osv, den är magnifik 😉

Sida 3 av 14

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket superstars

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.