Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd för långa personer

  • Bomhöjd för långa personer

    Publicerad av memark på 23 september, 2007 vid 19:40

    Jag mäter 199 ståtliga centimeter över marken. Jag har ett N/S Natural 7,0 (luff 488) som jag riggar på en 460-mast. Men om jag enligt anvisningarna sätter förlängaren på 28 cm, och sedan höjer bommen så mycket det bara går, når den ändå nästan bara till naveln… En lösning jag provat är att ställa förlängaren på ännu mer, typ 10 cm extra. Då får jag bommen i lagom (axel)höjd, men å andra sidan ganska mycket luft mellan bottenlik och bräda. Är detta en bra metod? Finns det segel som har längre “bomficka”? Hur gör alla andra långa personer?

    jp360 svarade 16 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • nlc

    Medlem
    23 september, 2007 vid 19:53

    Inte för att det svarar på din fråga men har du bara tio centimeter mellan naveln och axeln? 😉

  • _frippe_

    Medlem
    23 september, 2007 vid 20:45

    Jag förstår ditt problem. Jag är 189 och kör bommen så högt det går på mina Naish segel (Force). Då sitter bommen i axelhöjd. På mitt största segel, ett Simmer XD, finns det några cm kvar när jag sätter bommen där jag vill ha den. Vet inte om det är generellt Simmer eller om det beror på att det är ett större segel…

  • tall-jonny

    Medlem
    23 september, 2007 vid 21:17

    Tjenare,

    Går den bara till naveln när du sätter den högst upp??
    Själv är jag 204 cm lång och kör både vågsegel och racing, Neil Pryde och Gaastra. Det är klart att jag sätter bommen högst upp men då har jag oxå bommen mellan bröst axlar, beroende på förhållande och segel. När jag seglar vågor tycker jag inte det gör så mycket om inte segel möter bräda till 100% – kan ge ett par extra centimeter. Däremot när det handlar om “closing the gap”, då kan man inte kompromissa. Mitt tips är att du kollar runt nästa gång du är ute och seglar eller är inne i en surfbutik – fram med måttbandet!
    Lycka till

  • spinout

    Medlem
    23 september, 2007 vid 21:32

    Är drygt 190cm och har märkt att det är ganska stor skillnad på olika segelmärken. Naish tror jag är ganska extrema. Utskärningen är mindre än på tex NP och börjar ungefär på samma höjd som NP men slutar klart längre ner. Jag hade tänkt köpa Naish men fick tänka om när jag märkte att jag inte kunde få upp bommen tillräckligt högt. Ezzy är OK men där får jag verkligen ha bommen på maxhöjd. NP och Simmer är helt OK, där behöver jag inte ens använda maxhöjden för att få upp bommen tillräckligt.

  • alexasu

    Medlem
    23 september, 2007 vid 23:09

    är 1.95 å kör bommen 5 cm under max i minna simmer. en kompis som kör samma bmohöjd i sina simmer lånade dock en annan kompis chalenger och hade då bomen i mitten av cut-outen.
    luddigt fomrulerat men kontentan är iaf att chalenger verkar ha hög bom cut-out.

  • memark

    Medlem
    24 september, 2007 vid 04:33

    “Naveln” var kanske lite av en underdrift, det ska medges. Säg att den hamnar i låg brösthöjd snarare än i axelhöjd (där jag vill ha den) istället.

    Det verkar vara stor skillnad på olika segel utifrån vad ni säger. Men när jag nu har det segel jag har, vilket skulle ni förorda, att ha bommen för lågt (med vad det innebär för planing osv), eller att få ett par oanvända mastförlängarcentimetrar mellan bräda och underlik?

    Vad jag förstått är closing the gap mest för racing och där är jag inte ännu. Har bara hållt på lite drygt ett år.

  • ubaten

    Medlem
    24 september, 2007 vid 06:12

    vet att jag går ifrån ämnet lite nu men vad kör ni med för dräkter memark och tall jonny?
    jag mäter 199 och 100 pannor jag har kört np spirit som jag tycker att passar bra och nu kör jag med simmer x-cam samt x-type 06:or de passar bra jag kan tom få in en hand ovan bom när jag slår så prova x-cam om du får tillfälle.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    24 september, 2007 vid 06:24

    Magnus: Var bommen hamnar när man surfar har ju också med annat att göra. Hur har du mastfot och fotstroppar placerade? Mastfoten kanske är för långt fram? Framstroppen kanske för långt bak?

    (199 är ju som du säger ståtligt, men inte exceptionellt. Man tycker att de flesta segel borde klara att ge dig rimlig bomposition.)

  • supasonic

    Medlem
    24 september, 2007 vid 06:38

    Är det inte en baggis att öka cutouten i maststrumpan genom att klippa och sy lite?? Det är ju inte den mest komplicerade delen av seglet om man säger så…

  • ola-h

    Medlem
    24 september, 2007 vid 06:42

    Som det säs i tråden skiljer sig cut outens höjd melan olika märken men också mellan olika segel och ibland mellan olika storlekar i sama linje. Så kolla innan kör är väl det enda vettiga rådet. Kom också ihåg att segelts geometri i övrigt samt uthalets höjd påverkar “känslan av bomhöjd” och även trimmet på brädan påverkar hur bomhöjden känns.

  • the_novice

    Medlem
    24 september, 2007 vid 07:57

    Enklast är väl att klippa ett snitt i mastrumpan på lämplig höjd och vika in den delen när man trär masten, Arrows WB hade ju så…

  • memark

    Medlem
    24 september, 2007 vid 09:14

    @fredrik.ygge 417584 wrote:

    Magnus: Var bommen hamnar när man surfar har ju också med annat att göra. Hur har du mastfot och fotstroppar placerade? Mastfoten kanske är för långt fram? Framstroppen kanske för långt bak?

    Mastfoten ganska mitt i, och alla stroppar så långt fram/in mot mitten som det går. Tror dock inte att det påverkar så mycket, för höjden blir för låg även när jag står med framfoten jämte mastfoten.

  • oaxen

    Medlem
    24 september, 2007 vid 09:30

    Bringdals gamla protosegel hade ingen cut out, man hade bara helt sonika klippt rakt in i mastfickan i lämplig höjd.

  • jopi

    Medlem
    24 september, 2007 vid 11:34

    Påpekade problemet med för låg mastficka för David Ezzy för ett tag sedan och hans råd var att höja upp seglet på masten, dvs öka glappet mellan bräda och segel. Han menade att seglen är sydda efter en “normalperson” och det gör att dragpunkten hamnar galet om man skulle kunna höja bommen för mycket, alltså blir det bättre balans i riggen för långa personer om man låter seglet ligga högre upp på masten.
    Ska tillägga att diskussionen gällde Ezzys vågsegel, så vad gäller speed/slalom låter jag vara osagt.

  • hakuna

    Medlem
    24 september, 2007 vid 11:50

    @memark 417631 wrote:

    Mastfoten ganska mitt i, och alla stroppar så långt fram/in mot mitten som det går. Tror dock inte att det påverkar så mycket, för höjden blir för låg även när jag står med framfoten jämte mastfoten.

    Testa att montera bak och ut stropparna så får du en bättre placering av kroppen, du kommer få bättre fart och hela riggen hamnar längre bak och då åker bommen ner.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd för långa personer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.