Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

  • stefan_gbg

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 10:12

    Oavsett tillverkningsmetoder och platser är det olyckligt att man höjer priserna så rejält.

    I senaste surfersnews talar man ju om en fantastisk återväxt och hyrprylarna är uthyrda mest hela tiden. Det verkar stämma med den allmänna uppfattningen i branshen/i vikarna.
    Det är ju synd om man skulle ta död på denna trend genom att omöjligöra att unga börjar med surfing, priserna för 2010 avskräcker faktiskt ganska mycket.

    Man har ju gjort tappra försök att ta död på sporten tex i början av -90-talet genom att tillverka prylar som är anpassade till en 2m lång 100kg tung Björn Dunkerbeck.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 10:41

    Okej, det är skrämmande att priserna på värstingbrädor närmar sig 20000 och normalprylar ligger runt 15, men det är trots allt bara 1500 spänn mer än förra året. Jag har för mig att det var ungefär samma diskussion förra året. Vindsurfing är fortfarande en galet billig seglingssport och eftersom vi har lågkonjunktur och folk inte anser sig ha råd att köpa ny bil och åka utomlands så finns det en hel del pengar över för lite mindre utgifter som t.ex. vindsurfingkit. Dessutom anses inte vindsurfinggrejer direkt som blingiga lyxprylar och det hjälper nog till, folk vill inte skylta vitt och brett med lyxprylar i lågkonjunktur.

    Men visst, om sporten ökar lavinartat även utomlands så dyker nog hinkplastbrädorna och asabrädorna och de långa produktserierna snart upp igen och då blir brädorna billigare.

  • stefan_gbg

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 11:08
    Rasmus_W;571792 wrote:
    Okej, det är skrämmande att priserna på värstingbrädor närmar sig 20000 och normalprylar ligger runt 15, men det är trots allt bara 1500 spänn mer än förra året. Jag har för mig att det var ungefär samma diskussion förra året. Vindsurfing är fortfarande en galet billig seglingssport och eftersom vi har lågkonjunktur och folk inte anser sig ha råd att köpa ny bil och åka utomlands så finns det en hel del pengar över för lite mindre utgifter som t.ex. vindsurfingkit. Dessutom anses inte vindsurfinggrejer direkt som blingiga lyxprylar och det hjälper nog till, folk vill inte skylta vitt och brett med lyxprylar i lågkonjunktur.

    Men visst, om sporten ökar lavinartat även utomlands så dyker nog hinkplastbrädorna och asabrädorna och de långa produktserierna snart upp igen och då blir brädorna billigare.

    Hur många nytillskott har seglingssporten numer? I likhet med golf verakar också seglingsklubbarna ha färre deltagare numer. För en pappa till ett par barn som gärna vill att barnen skall börja vindsurfa känns ett brädpris på 15-20´sek ganska mycket. Att jämföra med tex fotboll/innebandy/ tennis osv.
    För övrigt kan man fundera på varför brädpriset går upp med 1500sek trotts att räntor och inflation talar om motsattsen.

  • ola-h

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 11:50
    stefan_gbg;571799 wrote:
    För övrigt kan man fundera på varför brädpriset går upp med 1500sek trotts att räntor och inflation talar om motsattsen.

    I princip är väl detta redan förklarat i tråden:

    Cobra (som tillverkar brädorna åt nästan alla märken) tar mer betalt, för at de under många många år helt enkelt dumpat priserna för att hålla andra tillverkare borta, får man anta. Men enligt viss inside info kommer de få allt svårare.

    Sedan har vi valutaeffekten. Brädor handlas i Euro (från Cobra-fabriken). Säkert 10% dyrare när 2010:orna betalades jämfört med när 2009:orna betalades.

    Fraktkostnaderna har också gått upp (men är nog på väg ned igen, kan man hoppas).

    Kolfiber är bristvara, pga jätteprojekt inom flyget (airbus?) tror jag. Och eftersom de dyraste “specialversionerna” är de med mycket kolfiber så blir de extra dyra.

    Så att toppmodellerna kostar nästan 20 papp är visserligen jobbigt, men inte så förvånande. Om man t exjämför med utförsåkningsskidor av top-of-the-line-modell så är det nog rätt så normala priser (tyvärr). Att bygga skidor är normalt sett en betydligt mer automatiserad process. Även om Cobrabrädor byggs i en form, så är blir det många hantverkstimmar på en bräda också.

    Räddningen blir väl (återigen) killar som Svenne som bygger bra och rätt billigt för att de gör det som en hobby istället för av ekonomiska skäl. Men den sektorn kan ju knappast stå för hela marknaden. Man kan ju undra vad en sverigetillverkad handbyggd bräda skulle kosta om det skulle räcka till brödfödan. 30000 är nog ingen dålig gissning.

    Eller varför inte återuppliva hembyggartrenden. När det begav sig var ju hembygge minst like mycket ett sätt att spara pengar som att förverkliga ideer. Färre sålda brädor sätter säkert lite press på tillverkarna att sälja billigare. Kanske återkommer hinkplastbrädor som väger 10 kilo istället för 6 men å andra sidan bara kostar hälften, dvs går för fyndpriset 10 tusen.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:06
    Ola H.;571804 wrote:
    Fraktkostnaderna har också gått upp (men är nog på väg ned igen, kan man hoppas).

    Kolfiber är bristvara, pga jätteprojekt inom flyget (airbus?) tror jag. Och eftersom de dyraste “specialversionerna” är de med mycket kolfiber så blir de extra dyra.

    Så att toppmodellerna kostar nästan 20 papp är visserligen jobbigt, men inte så förvånande. Om man t exjämför med utförsåkningsskidor av top-of-the-line-modell så är det nog rätt så normala priser (tyvärr). Att bygga skidor är normalt sett en betydligt mer automatiserad process. Även om Cobrabrädor byggs i en form, så är blir det många hantverkstimmar på en bräda också.

    Eller varför inte återuppliva hembyggartrenden. När det begav sig var ju hembygge minst like mycket ett sätt att spara pengar som att förverkliga ideer. Färre sålda brädor sätter säkert lite press på tillverkarna att sälja billigare. Kanske återkommer hinkplastbrädor som väger 10 kilo istället för 6 men å andra sidan bara kostar hälften, dvs går för fyndpriset 10 tusen.

    Jag undrar om fraktpriserna nånsin går ner igen. Oljeproduktionen har peakat och när det gäller transport är alternativen inte speciellt välutvecklade.

    Däremot trodde jag att flygbolagskrisen hade minskat problemen med kolfiberbrist.

    Problemet med hembyggartrenden är väl främst att när det begav sig var Clarkfoam och polyester hett. Numer “måste” man vakuumlaminera en sandwichkonstruktion, vilket jag tror många drar sig för.

  • jesper_b

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:24

    Klart vi ska ha eps-kulor i håret, epoxykladd kallingarna och knäcka blanks med vaccumpumpen. Det blir ju kuligare än en episk Torödag!!

    Dessutom ska vi lura till oss epoxyn svinbilligt från nån gravstensfirma (som lackar stenar med bra epoxy), sno blanksen på byggen och laminera med sämsta 155 gramsväven. Då blir det tokbilligt och inte så djädra dåligt (det har mer med kompetensen att göra).

    Själv drog jag in el i shapeverkstan igår och snart ska jag bygga bordet för bordslaminering i mitt garage som ambulerar som lamineringsrum…

    Just do it!

    /JB

    PS: Och misslyckas man så finns ju alltid Svenne och andra knäppgökar som kan hjälpa till.

  • carrera

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:34
    Jesper_B;571816 wrote:
    Klart vi ska ha eps-kulor i håret, epoxykladd kallingarna och knäcka blanks med vaccumpumpen. Det blir ju kuligare än en episk Torödag!!

    Dessutom ska vi lura till oss epoxyn svinbilligt från nån gravstensfirma (som lackar stenar med bra epoxy), sno blanksen på byggen och laminera med sämsta 155 gramsväven. Då blir det tokbilligt och inte så djädra dåligt (det har mer med kompetensen att göra).

    Själv drog jag in el i shapeverkstan igår och snart ska jag bygga bordet för bordslaminering i mitt garage som ambulerar som lamineringsrum…

    Just do it!

    /JB

    PS: Och misslyckas man så finns ju alltid Svenne och andra knäppgökar som kan hjälpa till.

    Härlig inställnig där JB.. mer sådan Soul i garagen där ute!!!

  • svenne

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 13:34
    Jesper_B;571816 wrote:
    PS: Och misslyckas man så finns ju alltid Svenne och andra knäppgökar som kan hjälpa till.

    Nu undrar jag genast om jag är knäppgök, eller om de andra är knäppgökarna?

    Så länge vi har krigsindustri som vill göra snabbare stridsvagnar, flygplanstillverkare som vill bygga lättare flygplan och vindkraftsverk som blir större så lär inte kokosfiber, aramid och epoxi bli billigare.
    Exempelvis Boeing och Vestas gick ut öppet för ett par år sen med att om någon kan sälja dem en årsproduktion med fiber så lägger de beställningen direkt, och vem vill tillverka sketen 80 eller 150 grams väv när någon köper en årsvolym 1000-grams väv? Jag pratade direkt med en tillverkare för nåt år sen, då var det nästan omöjligt att köpa 100 grams kol till vettigt pris. “Om du köper en rulle så kan vi kanske göra en nån dag”. Det var liksom inte så att det kittlade i köpnerverna, 1 kilometer väv gör man inte av med på ett tag…

  • jesper_b

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 19:27

    ‘Beauty is in the eyes of the beholder’ Och det gäller även knäppgökeri.

    Bär hjälm!

    /JB

  • petter

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 21:35
    dr Masse;570336 wrote:
    Skall nog hem och ta hand om mina brädor lite extra väl framöver, tror min 90a minsann behöver lite ny färg på nosen. Och omtanke. Håller brädor bättre om man pratar med de? 😀

    Dags att plocka fram tyskborsten och wetextrasan efter varje session! 🙂

  • douglas-l

    Medlem
    2 september, 2009 vid 05:32
    Jesper_B;570694 wrote:
    Support your local shaper!

    !

    …vilka/vem gör custombrädor i Sverige?

  • svenne

    Medlem
    2 september, 2009 vid 05:34
    2fast4u;572327 wrote:
    …vilka/vem gör custombrädor i Sverige?

    http://www.boardcorner.se

    (Egenreklam, men jag kunde inte låta bli)

  • surfpunk

    Medlem
    2 september, 2009 vid 06:53
    Svenne;572328 wrote:
    http://www.boardcorner.se

    (Egenreklam, men jag kunde inte låta bli)

    Vad kostar en custom vågis från boardcorner? dvs i ett utförande med samma hållbarhet som en vanlig produktionsbräda. En kopia av en SOS rocket fish 82 skulle vara intressant!

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 07:27

    Lite tveksamt att bara rakt av kopiera, tycker jag. Kanske OK om man gör en till sig själv, men kolla på http://www.standupzone.com/forum/index.php?topic=3939.0 för hur det kan missbukas rejält (och just Seans SUPar är inblandade).

    Däremot kan man ta en rejäl titt på brädan och sedan jobba därifrån.

  • surfpunk

    Medlem
    2 september, 2009 vid 07:47
    Ola H.;572341 wrote:
    Lite tveksamt att bara rakt av kopiera, tycker jag. Kanske OK om man gör en till sig själv, men kolla på http://www.standupzone.com/forum/index.php?topic=3939.0 för hur det kan missbukas rejält (och just Seans SUPar är inblandade).

    Däremot kan man ta en rejäl titt på brädan och sedan jobba därifrån.

    Jo jag håller med om det, det var en bräda till mig själv jag hade tänkt isåfall.

Sida 5 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.