Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att förnya brädhögen?

  • Dags att förnya brädhögen?

    Publicerad av rasmus_w på 10 oktober, 2007 vid 18:47

    Äntligen nytt jobb och jag har lovat mig att det ska betyda nya brädor.

    I princip har jag tänkt mig nåt sånt här, ungefärligt segelregister inom parentes:
    En vågis/hårdvindsbräda (stormen Gudrun-4.5), en b&j/freeestylewave (5.0-6.0), en jävligt snabb bräda (7.0-9.0, fullrace) och en bräda som planar toktidigt och kryssar som tåget (stora segel). Det måste inte nödvändigtvis innebära fyra brädor.

    Nummer ett är fsw. Jag hade från början tänkt mig en bräda runt hundra liter men sen provade jag en Lorch Oxygen 85 och insåg att en modern 85-litare flyter som en kork och inte är speciellt tröttande att guppa hem på om vinden dör. Just nu har jag ett “hål” runt 5.0-6.0, brukar köra på min 20 år gamla CLS men en bräda som är sinker för en 60-kiloskille (jag för 15 år sen) funkar inget vidare för mina 70 kilo med 5.7, det går att segla rakt fram men den är trög i gipparna. Jag har i stort sett bestämt mig för en Fanatic freewave 86.

    Vågis, det brukar ju sägas att freewaves funkar bra ändå ner till 4.0 så det kan hända att vågisen inte kommer ut på vattnet speciellt ofta men det här året har ju visat att det kan blåsa 3.0-vind även i sverige så jag vill gärna ha nåt som går att segla i sjukt mycket vind. Jag antar att en modern klassisk vågis på runt 65-70 liter planar tidigare, har mer flytkraft (eftersom den väger betydligt mindre) och på alla sätt är lättare att segla än min gamla cls, eller? Förslag på bräda? Är rätt inne på Fanatic och funderar på NW69.

    Snabb bräda: Slalombräda eller SuperX? Hur stor? Min gamla RRD 286-proto från -95 känns snabb och jag tycker den är lättseglad och gippar snällt och fint men den är ömtålig. Kanske är det värt att skaffa en ny bräda innan den går sönder? Jag har funderat på att skaffa nåt cambrat freeridesegel runt 6.0-6.5 som funkar både på freewaven och “snabba brädan” men jag vet inte om det är så meningsfullt eller om jag lika gärna kan hoppa direkt från 5.7 och freewave och typ fullrace 7.5 och snabba brädan.

    Lättvindsraket: Formula, jättestor slalombräda eller stor freeride? Min nuvarande bräda är en Bic T2, 75 cm bred. Jag brukar köra med ett North Warp 9.7 och en 62-fena, men det känns som att jag skulle plana ungefär lika tidigt med en 9.0:a och det är egentligen bara när jag har sjukt mycket drag i 9.7:an som jag upplever att jag verkligen tar bra höjd, annars seglar jag mest fram och tillbaka. Egentligen skulle jag vilja ha nåt man kan ge sig ut på skärgårdsutflykt med, men då måste man ju kunna ta bra höjd även om vinden är svag. Stora freerides tenderar att vara gjorda i tunga, hållbara material och har ofta powerbox och inte deep tuttle så antagligen är det inte ett alternativ, men hur står sig en jättestor slalombräda mot en formula?

    rasmus_w svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rillestark

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 20:14

    @Rasmus_W 421174 wrote:

    Lättvindsraket: Formula, jättestor slalombräda eller stor freeride? Min nuvarande bräda är en Bic T2, 75 cm bred. Jag brukar köra med ett North Warp 9.7 och en 62-fena, men det känns som att jag skulle plana ungefär lika tidigt med en 9.0:a och det är egentligen bara när jag har sjukt mycket drag i 9.7:an som jag upplever att jag verkligen tar bra höjd, annars seglar jag mest fram och tillbaka. Egentligen skulle jag vilja ha nåt man kan ge sig ut på skärgårdsutflykt med, men då måste man ju kunna ta bra höjd även om vinden är svag. Stora freerides tenderar att vara gjorda i tunga, hållbara material och har ofta powerbox och inte deep tuttle så antagligen är det inte ett alternativ, men hur står sig en jättestor slalombräda mot en formula?

    Jag har en Exocet Kona Style (One) med 9,3 kvm (Challenger Fluido). För mig så har den funkat perfekt i de flesta förhållanden och vatten. Kört 9,3 till 5.0. Det är läckert att kunna gå ut från en strand på en insjö när det blåser frånlandsvind och veta att man tar sig in igen! Den är kanske lösningen på dina problem också! 🙂

    Frid.

    /Richard

  • dr-masse

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 20:29

    Först – grattis till jobb! Det finns ju energi att lägga på den nya arbetsplatsen, ah!

    Tror du är inne på ett bra spår vad gäller småbrädorna. Fanatic freewave-brädor är fina saker, med mycket bra allround-potential. En FW86 borde sitta fin-fint som en liten “segla i det mesta i mer vind” bräda.

    Minstingen – en NW69 är nog härlig. Tycker att det finns en poäng med att hålla sig till samma märke, då känslan i brädorna ofta går igen i de olika storlekarna. Med lite spaning kan ett tokfina begfynd göras i under 75-liters klassen, helt klart! Ofta brädor som är lite använda, dessutom. En modern 65-70 liters bräda funkar kalas upp till 4.7, ofta även 5.0. Jag har kört RRD XS och XXS, grymt härliga brädor och förvånades storligen över hur lättkörda de var. Fantastiskt kul att ha en sådan här liten goding under fötterna när det blåser 3.7 eller mer.

    Cambrat, eller freeräjs, på freewaven tycker jag du kan skippa. Det ger inget extra, brädan fixar inte kraften någe vidare. Du kan lugnt kliva ner från en 7.0 – 7.5 räjsrigg till 5.7 och freewaven. Jag gjorde det (7.6 – 5.7) ett tag, inga större problem faktiskt.

    Storbrädan överlåter jag åt andra. Men en modern räjs-planka runt 80 bred kanske kan vara värd en spaning?

    Lycka till med nytt jobb och brädköp!

  • safesurfer

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 20:43

    Grattis till jobbet kul att shoppa nya brädor, men skynda dig så du hinner testa dem vore ju olidligt att vänta till våren. Kan inte låta bli att tänka på “Verion i ottan” då man kommer från östermalm och ska köpa 4 nya brädor på ett bräde. Lite avundsjuk kan man väl få vara. Har också fått mig ett nytt jobb så kanske ska unna mig ett segel kör bara 6,4 och 5,2 just nu så ett 4,5 skulle smaka bra.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 20:56

    Tack! Jepp, finns nog energi och som det låter på beskrivningen så lär det behövas.

    En sak jag funderade på att lägga till är att freewaven ska vara kartongny. Senaste kartongnya bräda var min Electric Rock -89, det känns som det är dags igen. Men efter det går nog beg rätt bra, möjligen med reservation för att det är viss dräggelfaktor över Fanatics Team edition. 🙂 Att Torö ligger i Stockholmstrakten talar ju däremot för beg.

    Att det går att göra stora hopp när man går från rejs- till vågprylar har jag erfarit med segel från stenåldern, inga problem att gå från cambrad 6.6 (-93) till 4.5 och ändå köra med öppen dörr, och min gamla 7.8 funkar ofta ok när freeestylarna seglar 4.7. Vad som fick mig att fundera är väl att freewaves utmålas som brädor som kan göra nästan allt och då blir jag nyfiken på vad som händer om man stoppar en slalomfena på den och sätter på ett lite fartorienterat segel. Plus att jag funderat på om det är mening med att låta freewave och slalom “dela” nåt segel och i så fall vad det skulle vara för segel, inte för rejsigt, inte för mycket freeride. Men det är mycket knuff i min 5.7:a så det lutar åt att jag skippar det.

    Jepp, en 80-85 bred slalom känns helt klart som ett alternativ. Vet inte vad man vinner/tappar jämfört med en formula men det inte jag vet, vet nån annan.

    Longboards är jag inte så inne på, faktiskt. Bland annat för att jag inte har takhöjd så en Kona kan stå upp i lägenheten. Fast jag inser fördelarna, framförallt när man inte planar.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 20:59

    @SafeSurfer 421222 wrote:

    Grattis till jobbet kul att shoppa nya brädor, men skynda dig så du hinner testa dem vore ju olidligt att vänta till våren. Kan inte låta bli att tänka på “Verion i ottan” då man kommer från östermalm och ska köpa 4 nya brädor på ett bräde. Lite avundsjuk kan man väl få vara. Har också fått mig ett nytt jobb så kanske ska unna mig ett segel kör bara 6,4 och 5,2 just nu så ett 4,5 skulle smaka bra.

    På ett bräde lär det inte bli. Jag vill gärna plocka ut freewaven så jag kan segla den innan isen ligger. Övriga brädor lär jag köpa efterhand. Mitt minsta segel är 4.5 just nu och så länge det är på det viset vet jag t.ex. inte om det är mening med att skaffa vågis.

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 21:39

    Hoppar in lite här;

    Hurpass bra fungerar fsw brädor som Fanatic freewave på plattvatten? Finns det någon potencial i dem. Som jag uppfattat det ska dem fungera rätt bra efftersom man kan montera till en fjärde fotstropp och på så sätt få lite slalom bräda av den 🙂

    Funderar på att köpa en liknande runt 85 liter till nästa sommar. Har just nu en Mistral Energy 105 liters från 95 kanske 🙂 Fungerar ypperlgit för mig nu. Är nybörjare sen iår så. Men det måste ju vara roligare men en mindre bräda när det blåser så varför inte?

    Har bara råd att köpa en bräda så därför tycker jag att rasmus beskrivning lät rätt bra på fsw fronten. Har en större 144 liters bee som jag puttrar på med 8.5 och min 105 liters energy. Så en 85 liters fsw skulle väll passa in rätt bra att ha och leka med från 5.7 och nedåt? Väger 74 pannor för övrigt.

    För övrigt så har surfers paradise lite roliga brädor beg tror jag.

    FreeWave 85 från 2004 för 3000 kr låter väll okej om den är i bra skick 🙂 Men om du vill köpa nytt nytt så gör det men jag är fattig 😛 student… Csn räcker inte långt idag !

  • rasmus_w

    Medlem
    10 oktober, 2007 vid 22:29

    När jag provseglade fw86:an var jag på Haga Park och den var rätt enkel att få upp i fart fast jag inte riktigt tyckte att segeltrimmet stämde så var den trevlig och lättgippad. Möjligen kan jag tänka mig att det kräver lite tillvänjning att segla en så kort bräda.

    Tror den gamla FW85:an är en bra bräda den med, den fick vad jag vet bra kritik på sin tid.

  • ola_p

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 06:24

    Jag körde ett Goyas FW 85 (och wave 66a), seglade nästan aldrig freewaven med mindre än 5.0. Blåser det mer drar man ju och letar vågor. De enstaka gånger jag seglat den med mindre segel har det varit på plattvatten, vilket fungerat kanon även med 4.4. Men det är ju skillnad på vågor och plattvatten.

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 06:44

    Nya bräor är grymt kul, hittar du 4 begagnade istälet för 4 nya så har du i princip pengar över till en Mauitrip…

    Det är också lite svårt att ge råd utan lite mer information som var du seglar, hur mycket du kommer kunna segla, vilke segel du tänker dig skaffa.

    Om jag själv skulle skaffa fyra brädor (ehum, dvs sälja av 5-6 stycken av de jag har…) till _ungefär_ den sortens segling jag misstänker att du gör (och segel till) skulle det bli

    EVO 70/Pure Acid 68 som all round/hårdvinds våg, 3.5-5-3 vågsegel
    EVO 80/Kombat 79 som stor våg, Kombat om den skall dubbla som B&J, 4.5-6.3 vågsegel, ev 5.8 som störst.

    iSonic 76 för speed och slalom 5.5-7.0 slalom

    Flare 99 freestyle med 5.3, 5.8 (ell 6.3) våg + ett 7.0 superfreak
    alt
    SUP med ett superfreak 5.5 och en bra paddel.

    Mao, själv seglar jag hellre “lek och freeride” med freestylebräda eller paddlar/lättvindsgliderrunt än kör en stor superlättplanare. Jag har en 101 liters slalom, men i de tveksamma vindar där den är bättre än 76:an så har jag roligare med mitt superfreak 7.0 på freestylebrädan. Det känns också som det är rätt mycket extra i pengar räknat för att man skall få en riktigt effektiv superlättvindbräda (formula).

    Går du på SUP spåret och skaffar t ex en SOS så har du ju direkt också ett grymt komplement för bomkörningarna till Torö när vinden dött med vågorna ligger kvar – antingen med ett 5.5 vågsegel eller med paddel, en skojig badleksak, ett träningsredskap OCH en bräda att glida runt på när man inte har fullpung med 7.0 och liten slalom.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 07:07

    Var jag seglar? Mest Stockholm och Öland. Just nu har jag ingen bil, jag har funderat på att göra nåt åt saken men än fantiserar jag bara. Däremot, att jag har varit bil-lös för det mesta betyder att jag brukar ha brädan på nån klubb med förvaring och nästan alltid segla där. I Linköping betydde det Roxen, ett kanonställe, här är det knepiga, byiga Görväln, skumpigt plattvatten oavsett vindstyrka. Nu har iofs steffo betytt att jag åkt lite mer till Torö än tidigare och det kan ju hända att den trenden håller i sig även fast jag har ett jobb och inte kan sticka när som.

    På Öland är det ungefär samma sak, när man bor 100 meter från stranden tar det emot att åka till nåt annat ställe och leta vågor, fast där är ju vindbyar ett okänt fenomen, antingen blåser det eller inte.

    Jag upplever att jag behöver en superlättplanare för att få mycker tid på vattnet, samtidigt som jag behöver en uppsättning riktigt små grejor av den enkla anledningen att jag hatar att bli sittande på land för att det blåser för mycket. Vissa tycker att om det blåser för mycket för 4.5 så drar man nedhalet lite till och seglar ändå. Jag skulle inte vilja segla 4.5 i full storm om jag så drog nedhalet tills veven böjde sig.

    Tänkta segel: De jag har, till en början. Simmer compact 5.7, crossover 5.0 och 4.5. Jag har tänkt att komplettera neråt med fler simmersegel. De stora seglen är ett Gaastra F1 7.8 och ett North Warp 9.7, båda sjunger nog på sista versen.

    En sak jag alltid upplevt som lite begränsande med vindsurfingen är att man i princip bara seglar fram och tillbaka på samma ställe. När det blåser som fan är det inte hela världen, det är kul som det är, men jag har ändå drömt om att kunna blåsa omkring längs kusten i full planing och utforska omgivningarna men det som begränsar är dels kryssegenskaperna och att det är så grymt trist och vingligt att slöra om man inte har tokmycket drag i seglet. Eller, för den delen, dumpa i brädan t.ex. i Nacka och segla till Vaxholm eller ut i ytterskärgården. I full planing borde man kunna komma rätt långt ut i skärgården på några timmar, fast man hör aldrig talas om att nån gör sånt.

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 07:20

    OK, men då skall du för det första skaffa en bil vilket jag tror ökar dina kvalitetstimmar på vattnet mer än 4 sprillans brädor.

    Sedan låter det väl som ett begagnat formulakit (med t ex en 10.5:a) skulle vara tricket.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 oktober, 2007 vid 10:39

    Om du vill få bra segling måste du ha en bil! Hellre en bräda och en bil än fyra brädor utan bil, enligt mitt tycke.. Alternativet är att dra utomlands ngn/några månader per år, då behöver du knappast 4 brädor! Kanske kan bli svårt med jobbet dessutom!

    För övrigt tycker jag att hypen med longboards verkar lite småskum.. Jag ser inte riktigt vad som är så mkt roligare med att glida runt på en longboard i 5-6 m/s än en freestyle på 100 liter. Man kan ju verkligen softa runt på en sådan och dessutom fånga vågor i tex lejet, gislöv! I övrigt är det bra träning att leka och göra slag, upwind 360 etc. Går man ut och harvar några ggr per år så sätter du snabbt en massa saker! I 7-8 m/s planar man med ett 5,7-5,9. Det sista riktar sig inte mot dig och dina val, utan är snarare en reflektion!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 14:12

    @Ola H. 421279 wrote:

    OK, men då skall du för det första skaffa en bil vilket jag tror ökar dina kvalitetstimmar på vattnet mer än 4 sprillans brädor.

    Sedan låter det väl som ett begagnat formulakit (med t ex en 10.5:a) skulle vara tricket.

    Visst är det så att bil är grymt bra när man surfar. Inte minst för att det är skönt att byta om i en varm bil när det börjar bli kallt. Har bytt om utomhus och cyklat hem (2-3 mil) i ishalka några gånger efter ett antal timmars segling och det är roligare att skryta om än att göra. Nackdelen är väl mest att jag upplever bil som en grunka som kostar sjukt mycket pengar när den står stilla och ännu mer när den rör sig.

    Jag misstänker att formulakitet är grej nummer två efter FSW:n och siktar på att ha ett innan sommaren, även om somrar kan vara blåsiga så upplever jag att sommartid är formulatid. FSW:n vill jag segla innan årsskiftet. Blir vintern tidig funderar jag på att hyra en bil och åka till Öland, västkusten eller skåne på prognos, bara för att provsegla.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 14:30

    @Oregistrerad 421314 wrote:

    För övrigt tycker jag att hypen med longboards verkar lite småskum.. Jag ser inte riktigt vad som är så mkt roligare med att glida runt på en longboard i 5-6 m/s än en freestyle på 100 liter. Man kan ju verkligen softa runt på en sådan och dessutom fånga vågor i tex lejet, gislöv! I övrigt är det bra träning att leka och göra slag, upwind 360 etc. Går man ut och harvar några ggr per år så sätter du snabbt en massa saker! I 7-8 m/s planar man med ett 5,7-5,9. Det sista riktar sig inte mot dig och dina val, utan är snarare en reflektion!

    Jag kan väl hålla med om att longboardhypen känns lite skum, liksom SUP-trenden. Det finns en anledning till att man slutade med Longboards även om de har sina styrkor, bland annat att de kryssar som tåget när vinden inte räcker till planing. Men vågsegling med en longboard. Nån vindsurfingtidning jämförde med vågsurf-longboards och menade att en longboard är kanon för nybörjarsurfare eftersom det är lätt att fånga vågor med den, men när man vill börja göra svängar och sånt så stretar de tjocka kanterna emot och det krävs en grymt stark surfare för att svänga. Fast det kan vara det som är grejen, att visa att man kan behärska en ganska klumpig bräda fast det hade funkat med en liten och smidig.

    Sen är det inte lite stenkastning i glashus att kalla en longboard klumpig och drömma om formula men det är en annan sak. Om jag känner mig själv rätt kommer jag fatta grejen när hypen är borta och alla har kastat sina Longboards/Supar, jag brukar vara sån. När alla skulle ha en 50 cm bred slalom ville jag ha våg- och lekprylar. Sen var plötsligt allt svårseglat bannlyst och freeerides/freestylebrädor var det som gällde och jag drömde om en Sputnik 260 eller RRD 271…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att förnya brädhögen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.