Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med fenor…

  • jester

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 11:14

    sailortrash: Anders argument går ju att på att man använder olika storlekar i olika vindstyrkor. Men jämför man två olika storlekar med identiska vindförhållanden så stämmer ju dina teorier…

  • sailortrash

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 12:51

    anders erfarenheter och mina teorier går inte emot varandra. mina teorier är för övrigt inte mina, utan går att hitta i vilken bok som helst som handlar om hur segling fungerar. det är som sagt inga nya grejer direkt, men spikar otvivelaktigt hur all segling bygger på förhållandet segel – lateralt motstånd under vattnet, kalla det fena, köl, bärplan eller vad du vill. Detta är den primära kraftöverföringen som ger fart, övriga delar av en utrustning går ut på att optimera denna och reducera förluster. alla mina påståenden går att gräva fram och syna i sömmarna för den som tvivlar eller inte bestämt vem de ska heja på..

    anders hävdar att brädans bredd OFO styr vilken st. av fena som är optimal för fenan. så är det säkert, precis på samma sätt som brädans bredd indikerar vilka segel som är optimala för brädan. kan bara instämma.

    jag hävdar att även val av segel påverkar hur fenan beter sig och därmed val av fena. och att man inte kan segla utan fena – och hänvisar till massa teori. det verkade inte anders hålla med om.

    på anders nivå har man kanske ingen ytta av grundläggande teori. han har ju uppenbarligen blivit rätt bra utan egentligen förstå vad fenan gör för nytta på en surfbräda, och det är väl ett bevis på att “learning by doing” i 9/10 fall funkar bäst. Men jag hade knappast hållt de här utläggningarna för anders. de var riktade till trådskaparen som undrade om han skulle ha nytta av en kortare (<40) fena och hur fena och bräda hänger ihop.

  • b-son

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 13:47

    Några förklaringar av Dave Gollic om hur fenor fungerar.

    http://boards.mpora.com/features/understanding-fins.html

    /Björn

  • maglu

    Medlem
    2 oktober, 2013 vid 18:56

    Huuh..Dave drar ju till med den gamla “sanningen” att det skulle vara för att vattnet har längre väg på undertrycksidan och det är därför lyftet ges…
    Det är ju inte så ens på en flygplansvinge som är välvd på ena sidan, hur skulle man ens tro att det var orsaken på en fena som är symmetrisk?
    Är ju istället ren action-reaction, fenan sätter vatten i rörelse i sidled = sidokraft , samt sätter vatten i rörelse framåt i åkriktningen = drag/förlust. Flytten av vattenmolekyler ger under/övertryck som resultat inte orsak.

  • mag

    Medlem
    5 oktober, 2013 vid 16:39

    @Jester 716785 wrote:

    sailortrash: Anders argument går ju att på att man använder olika storlekar i olika vindstyrkor. Men jämför man två olika storlekar med identiska vindförhållanden så stämmer ju dina teorier…

    Tack, så menade jag. Man använder sällan 7kvm i 4kvm vindar, eller hur. Då tar 4 kvm upp mer kraft per ytenhet. Därför jämnar den ev skillnaden i kraftupptag ut sig eller t o m så att 4 kvm tar upp mer kraft än 7 kvm. Sen fångar resp släpper olika typer av segel olika självklart.

  • allen

    Medlem
    20 juni, 2018 vid 20:07

    Kör en RRD firestorm V3 123 liters med en fena på 44 cm. Ett monster på vattnet som planar enkelt. Väger 63 kg och måste byta fena till en mindre men hur liten fena skulle passa?

    Jag lyfts upp lätt från vattnet när brädan står på bakpartiet och svajar.

    Brädan är 75 cm bred.

  • pete

    Medlem
    21 juni, 2018 vid 09:26

    Det beror bland annat på vilken segelstorlek du kör. Rekommenderat segel för brädan är 7.0-9.4 m2. Går man efter http://www.select-hydrofoils.com/en/fins-selector/ freeride är originalfenan 44 cm optimal för segel på runt 8.0 m2 vilket låter rimligt tycker jag. För 7 m2 är optimal längd cirka 40 cm men du är så pass lätt så du kan nog gå ner ett par centimeter till för bättre kontroll. Är fenan för kort får du svårt att ta höjd trots bra fart och du får lätt spin-out, är den för lång så blir aktern svårkontrollerad och det blir mer rodeo-artat.

  • allen

    Medlem
    21 juni, 2018 vid 15:13

    Kör 7,0 och 5,3. Mest 7,0. Med 5,3 känner jag att brädan är flaskhals vid hårdare vind.
    Trodde aldrig att en fena hade sådan påverkan.

    Har du tips på fena som passar till brädan?
    Värt att köpa ny bräda för att slippa tail-dance?

  • pete

    Medlem
    21 juni, 2018 vid 16:05

    Som du redan har märkt så kommer brädan bli jobbig att hantera vid hårdare vind som kräver mindre segel (därav det rekommenderade segelregistret!). I viss mån kan detta kompenseras med mindre fena, men optimalt är då att byta till mindre bräda, t ex kring 100 liter för ett 5.3-segel. Men om du kör mycket 7.0 kommer det kännas lite lugnare med en kortare fena än 44 cm.
    Något direkt fentips har jag nog inte, men det kryllar av fen-fetischister därute! 🙂

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med fenor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.