Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Display och software max speed?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 09:46
    tbsurf wrote:
    En run får inte innehålla några mätfel
    Gör den det så ska hela repan (run) tas bort så att inga tider postas ifrån den repan

    Hyvla ner spikar (plocka bort punkter) för att snygga till filen är inte tillåtet

    Hur kommer det sig? Om man tar bort punkter mitt i så beräknas ju hastigheten som om man kört en rak linje mellan de punkter jämte dem man tog bort. Man har ju i verkligheten kört minst den sträckan och alltså kört minst så fort. Man kan aldrig tjäna på att ta bort punkter utan bara förlora på det.

    För ett 500m run är det förmodligen ingen större sak då det ändå är rätt sällan man får en spik mitt i ett normalt run, men för 1h känns det rätt kritiskt. Skall man tolka det så strikt att om man ramlar i en gipp och får en spik så är hela 1h körd? Det är nog rätt få av 1h på gps-speedforum som skulle klara en sådan granskning, t.o.m. den som nu ligger etta ramlade en gång.

    Förresten så ser jag att den som låg etta nyss på 1h inte finns kvar. Minns inte vad han hette bara att han kört typ 29 knop, 1:an och 2:an kört samtidigt och något om att den som ledde hade köpt seglen av “Mattias” som nu alltså leder. Har den rent av plockats bort av spikanledningen eller något annat?

  • stang

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 15:01
    adde wrote:
    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

    Det är sant att GPSen måste kunna mäta väldigt exakt men den klockan som är i GPSen behöver igentligen inte vara så himmla exakt. Det viktiga är att den är “korttids stabil” och sedan kan den använda sateliternas “sync pulser” för att vara exakt på längre sikt och då blir den GRYMT exakt!! Klockan som är i sateliterna är atom ur så de är “relativt” exakta!! 🙂

    Så hur funkar igentligen GPSen?

    1. Alla sateliter som den “ser” har den fått exakta kordinater ifrån, dvs den vet var sateliterna är.
    2. När systemet är i “sync” så kan den mäta avståndet från sateliterna och handenheten genom att ta tid på hur lång tid signalen behövde för att nå fram till GPSen, signalen färdas med ljusets hastighet så man måste alltså kunna mäta hyffsat exakt :tongue: .
    3 Genom att ta alla uppmätta avstånden till sateliter kan den beräkna var du är genom att beräkna var avstånds vektorerna möts. Ungeför som radiopejling fast i tre dimensioner 🙂
    4. Klart!

  • marden

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 15:53
    Stang wrote:
    adde wrote:
    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

    Det är sant att GPSen måste kunna mäta väldigt exakt men den klockan som är i GPSen behöver igentligen inte vara så himmla exakt. Det viktiga är att den är “korttids stabil” och sedan kan den använda sateliternas “sync pulser” för att vara exakt på längre sikt och då blir den GRYMT exakt!! Klockan som är i sateliterna är atom ur så de är “relativt” exakta!! 🙂

    Så hur funkar igentligen GPSen?

    1. Alla sateliter som den “ser” har den fått exakta kordinater ifrån, dvs den vet var sateliterna är.
    2. När systemet är i “sync” så kan den mäta avståndet från sateliterna och handenheten genom att ta tid på hur lång tid signalen behövde för att nå fram till GPSen, signalen färdas med ljusets hastighet så man måste alltså kunna mäta hyffsat exakt :tongue: .
    3 Genom att ta alla uppmätta avstånden till sateliter kan den beräkna var du är genom att beräkna var avstånds vektorerna möts. Ungeför som radiopejling fast i tre dimensioner 🙂
    4. Klart!
    bara en liten undran
    vad för slags singnal system använder signalen som går i ljusets hastighet är det inte typ radiovågor i typ ljudets hastighet?

  • klang

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 16:00
    Mården wrote:
    Stang wrote:
    adde wrote:
    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

    Det är sant att GPSen måste kunna mäta väldigt exakt men den klockan som är i GPSen behöver igentligen inte vara så himmla exakt. Det viktiga är att den är “korttids stabil” och sedan kan den använda sateliternas “sync pulser” för att vara exakt på längre sikt och då blir den GRYMT exakt!! Klockan som är i sateliterna är atom ur så de är “relativt” exakta!! 🙂

    Så hur funkar igentligen GPSen?

    1. Alla sateliter som den “ser” har den fått exakta kordinater ifrån, dvs den vet var sateliterna är.
    2. När systemet är i “sync” så kan den mäta avståndet från sateliterna och handenheten genom att ta tid på hur lång tid signalen behövde för att nå fram till GPSen, signalen färdas med ljusets hastighet så man måste alltså kunna mäta hyffsat exakt :tongue: .
    3 Genom att ta alla uppmätta avstånden till sateliter kan den beräkna var du är genom att beräkna var avstånds vektorerna möts. Ungeför som radiopejling fast i tre dimensioner 🙂
    4. Klart!
    bara en liten undran
    vad för slags singnal system använder signalen som går i ljusets hastighet är det inte typ radiovågor i typ ljudets hastighet?

    Hahaha… kul Mården!!!

    Skickar sateliterna sina koordinater kontinuerligt, eller ligger de helt stilla? Kan tänka mig att det blir lite bökigt om deras egen positionsreferens förändras…

    /Klang

  • marden

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 16:12

    roligt att du blev glad klang vilket iofs inte va meningen med just detta lilla inlägg
    jag bara undra för dom blinkar väl inte me varan med ljus signaler men det kanske finns andra snabba sätt

  • klang

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 16:23
    Mården wrote:
    roligt att du blev glad klang vilket iofs inte va meningen med just detta lilla inlägg
    jag bara undra för dom blinkar väl inte me varan med ljus signaler men det kanske finns andra snabba sätt

    Oki, sorry Mården.

    Radiovågor, det är grejor det. De går jäkligt fort, nästan som ljusetshastighet har jag för mig…

    /R

  • stang

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 19:20
    Klang wrote:
    Mården wrote:
    roligt att du blev glad klang vilket iofs inte va meningen med just detta lilla inlägg
    jag bara undra för dom blinkar väl inte me varan med ljus signaler men det kanske finns andra snabba sätt

    Oki, sorry Mården.

    Radiovågor, det är grejor det. De går jäkligt fort, nästan som ljusetshastighet har jag för mig…

    /R

    Yep, dom är riktigt riktigt snabba! 🙂

  • stang

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 19:25
    Klang wrote:
    Skickar sateliterna sina koordinater kontinuerligt, eller ligger de helt stilla?

    /Klang

    De skickar kontinuerligt positions data till handenheterna, det brukar synas på GPSen när den har hittat en satelit att den först gör någonting innan den använder den för att beräkna positionen. Det den bland annat gör är att ta emot satelitens position.

  • c-g

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 19:58
    adde wrote:
    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

    Just det, oscillatorn ska också ha hög upplösning för att mäta mycket (mycket) korta tidsintervall exakt.

    “Klockan” mäter den tiden det tar för radiovågorna att passera ifrån satelitten till handenheten (GPSen). Och det går nästan med ljusets hastighet.

    Satteliterna rör på sig hela tiden så de skickar nya positionsvärden hela tiden. Så här ser det ut ovanför Linköping just nu.

  • klang

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 21:31
    C-G wrote:
    adde wrote:
    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

    Just det, oscillatorn ska också ha hög upplösning för att mäta mycket (mycket) korta tidsintervall exakt.

    “Klockan” mäter den tiden det tar för radiovågorna att passera ifrån satelitten till handenheten (GPSen). Och det går nästan med ljusets hastighet.

    Satteliterna rör på sig hela tiden så de skickar nya positionsvärden hela tiden. Så här ser det ut ovanför Linköping just nu.

    Nice plottar!!!

    Är det upplösningen på hur bra sateliten bestämmer sin egen position som avgör hur bra gps system kan bli?

    Någon som har koll på hur sateliten har koll på sin position, inte med GPS gissar jag… 😉

  • c-g

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 07:02
    Klang wrote:
    Nice plottar!!!

    Är det upplösningen på hur bra sateliten bestämmer sin egen position som avgör hur bra gps system kan bli?

    Någon som har koll på hur sateliten har koll på sin position, inte med GPS gissar jag… 😉

    Satteliterna har en matematisk formel så att dom själva kan beräkna sin position. Dom rör sig i en eliptisk bana runt jorden. Varje varv tar 11 timmar 58 minuter.

    Amerikanerna har exakt inmätta markstationer som skickar upp korrektionssignaler till satteliterna när det behövs. Hur ofta vet jag inte, men gissningsvis ett par gånger per dag.

    Här kan man läsa mer om hur GPS fungerar:

    http://www.gpsinformation.org/dale/theory.htm

  • adde

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 07:21
    Stang wrote:
    adde wrote:
    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

    Det är sant att GPSen måste kunna mäta väldigt exakt men den klockan som är i GPSen behöver igentligen inte vara så himmla exakt. Det viktiga är att den är “korttids stabil” och sedan kan den använda sateliternas “sync pulser” för att vara exakt på längre sikt och då blir den GRYMT exakt!! Klockan som är i sateliterna är atom ur så de är “relativt” exakta!! 🙂

    Det är ju det jag menar, det behövs en kristall (oscillator) så man kan mäta de exakta tidsskillnaderna, hurvida klockan (i klassisk mening) går rätt eller inte spelar ju ingen roll. Finns ju atomur som är oprecisa i korta tidsintervall men oerhört stabila över långa tider, medans andra är tvärtom.

  • stang

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 08:54
    adde wrote:
    Stang wrote:
    adde wrote:
    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

    Det är sant att GPSen måste kunna mäta väldigt exakt men den klockan som är i GPSen behöver igentligen inte vara så himmla exakt. Det viktiga är att den är “korttids stabil” och sedan kan den använda sateliternas “sync pulser” för att vara exakt på längre sikt och då blir den GRYMT exakt!! Klockan som är i sateliterna är atom ur så de är “relativt” exakta!! 🙂

    Det är ju det jag menar, det behövs en kristall (oscillator) så man kan mäta de exakta tidsskillnaderna, hurvida klockan (i klassisk mening) går rätt eller inte spelar ju ingen roll. Finns ju atomur som är oprecisa i korta tidsintervall men oerhört stabila över långa tider, medans andra är tvärtom.

    Ok, då missförstod jag dig! Självklart så behöver GPSen en oscillator/”klocka” för att ha en uppfattning om tid. Precis som du säger så är Atomur inte så jätte exakta under en väldigt kort tids period men däremot väldigt bra på är att inte “driva iväg” under en längre period. Så om man tar en “billigare” oscilator som sitter i handenheten som är duktigare på att ge en “korttids stabil” signal och synkar den med atom uret så att handenhetens “klocka” inte driver iväg så får man sammanslaget en rätt hög mät noggranhet.

    Så med andra ord vi menade samma sak hehehe 😀

    Trots detta meckande så kommer igentligen inte mätnogrannheten vara tillräckligt hög för att kunna bestämma positionen särskilt bra, därför så har man gjort så att alla sateliter skickar sina signaler på EXAKT samma tidpunkt. Detta gör att handenheten får samma fel från alla sateliter. Handenheten kan därför beräkna var den “borde” ha varit och får på detta sätt bra noggranhet :smirk:

    Öhum någon som förstod det där svammlet? :tongue:

  • rasmus_w

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 14:45

    Om den här diskussionen håller på att driva iväg till hur man genererar en bättre tidsreferens så funderar jag på om man inte borde kunna kalibrera atomklockor efter nån millisekundpulsar (en neutronstjärna med en rotationshastighet runt 1000 varv/sek). Deras rotationshastighet är ju nån miljon gånger stabilare än atomklockornas räknehastighet.

  • stang

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 17:24
    Rasmus_W wrote:
    Om den här diskussionen håller på att driva iväg till hur man genererar en bättre tidsreferens så funderar jag på om man inte borde kunna kalibrera atomklockor efter nån millisekundpulsar (en neutronstjärna med en rotationshastighet runt 1000 varv/sek). Deras rotationshastighet är ju nån miljon gånger stabilare än atomklockornas räknehastighet.

    Intressat! problemet är väl med en sådan lösning att man behöver ett rätt fett radio teleskop för att kunna detektera den. sedan har man ju problemet med att jorden snurrar, så man skulle nog behöva ett gäng teleskop för att alltid kunna “se den”. Eller?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Display och software max speed?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.