Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farter i lättvind/medelvind?

  • Farter i lättvind/medelvind?

    Publicerad av herr-pelegrin på 19 september, 2011 vid 10:35

    Man kan ibland förledas tro att var och varannan windsurfare ligger och bränner över 30 knop men hur ser det ut för oss andra vanliga dödliga som inte racar i Haga park eller Habo Ljung utan som kör på en fjärd eller vid öppen kust med sjögång, även när det inte brallar kuling?

    Det vore intressant att veta vilka farter vanliga åkare på vanliga brädor kommer upp i under förhållanden som är normala. Jag tänker mig då att man utgår från ca 7-8 m/s med planing i vågig eller choppig sjö med moderata segelstorlekar mellan 6.5 och 8.5. Hur fort kör Ni med slalom-, freeride-, freerace-, lättvinds- eller andra brädor? Det kan i sammanhanget vara av värde om Ni kan skilja på maxspeed på ett djupt slörben från maxspeed på kryss och halvvind. Det kan ju mycket väl skilja upptåt 10 knop mellan hård kryss och djup slör. Många har ju GT 31:a eller kan bränna bredvid någon annan som har GPS.

    Som sagt – Hur fort går det med Din bräda, Ditt segel och Din fena?

    herr-pelegrin svarade 12 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • platon

    Medlem
    19 september, 2011 vid 11:16

    Det har ju förstås mycket med kunskap, erfarenhet samt tjockt pannben att göra om det ska gå fort, inte bara spot.

    Själv har jag inget av det där och med min 120l freeride och 6.8 (no cam) vid 8-9 m/s medelvind brukar jag logga runt 18-20 kn i chop (säg 40-50 cm) under en 500 m sträcka, vinkel +90 grader till 100 grader. Upplever att planing kommer runt 16 kn för mig.

    Är fullt övertygad att det ska gå åka fortare med lite mer träning och framförallt med att gå djupare.

    //Platon

  • glader

    Medlem
    19 september, 2011 vid 11:54

    Tror jag förstår ungefär vad du är ute efter, men i princip omöjligt att svara på en så generell fråga, med så många parametrar. Du säger t.ex. lättvind och samtidigt segel från 6.5. Många av de stora fartfantomerna har runt 6.2 som minsta segel för svenskt bruk. Med dessa kör de 35-37knop i öppet hav. De snabbaste kör upp mot 30knop i halvvind om det inte är alltför stökigt. För egen del tycker jag att det oftare är lättare att speeda på öppet hav i dyning än i en vik med väldigt krabb sjö. Men som sagt, det finns tusen svar eftersom du ställer tusen frågor.

  • marden

    Medlem
    19 september, 2011 vid 13:26

    7-8m/s ca 5-32kn…
    igår var det väl en sådan dag, tror iofs det var strax över 10m/s i nyköping
    och gubbarna(vanliga) som laddat upp på http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=33211 har även “extrema normala grejer”.
    om du tittar på 500meter har dom drygt 25kn och nautisk mil med en eller två gippar i drygt 20kn så därimellan är nog deras halvvinds fart?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 september, 2011 vid 14:38

    GLADER – Jag noterar Dina frågetecken och replikerar med att jag inte utgick från “fantomer” utan från “vanliga dödliga”. Sedan kan det ju vara minst lika intressat vad Ni riktiga speedare når för farter även när det inte brallar kuling. Jag antar att en “fantom” med rätt teknik kan segla bra mycket snabbare än en medelgod surfare även i de lägre vindregistren i det fall man skulle tvinga på någon av Er “en liten 7.5:a” i 7-8 m/s.
    Den krabba sjön är som sagt ett hinder – har Du någon uppfattning om hur mycket krabb sjö kan dra ned farten i lättare vindar?

    MÅRDEN – 25 knop i snitt på 500 meter i runt 10 m/s! Det är ju en bra värdemätare på vad vi övriga har att jobba mot! Jag nådde inte ens den toppfarten i går men där jag körde blåste det betydligt mindre, dock hyfsat lite chop.

  • Knatte

    Gäst
    19 september, 2011 vid 15:18

    Som alla andra säger här, så är det omöjligt att generalisera om farter. Men som det sagts ovan, så om du börjar plana omkring 15-16 knop kanske´. Börjar du få lite tryck i grejerna så är du över 20 knop. När du har bra tryck i grejerna så ligger du kanske omkring 25 knop om du har hyffsad koll på din utrustning och kan segla skapligt.
    Vill du över 30 knop så måste du ha bra utrustning, smal bräda, kunna segla och ta lite risker;)
    Men jag tror nästan alla surfare med träning och freerideprylar kan komma upp i 25 knop som toppfart i alla fall:smile:

  • tbsurf

    Medlem
    19 september, 2011 vid 15:32

    jag brände bara halvvind nån timme i vacumbeach igår

    ang mårdens länk här ovan 🙂

  • glader

    Medlem
    19 september, 2011 vid 15:37
    Herr Pelegrin;670344 wrote:
    GLADER – Jag noterar Dina frågetecken och replikerar med att jag inte utgick från “fantomer” utan från “vanliga dödliga”. Sedan kan det ju vara minst lika intressat vad Ni riktiga speedare når för farter även när det inte brallar kuling. Jag antar att en “fantom” med rätt teknik kan segla bra mycket snabbare än en medelgod surfare även i de lägre vindregistren i det fall man skulle tvinga på någon av Er “en liten 7.5:a” i 7-8 m/s.
    Den krabba sjön är som sagt ett hinder – har Du någon uppfattning om hur mycket krabb sjö kan dra ned farten i lättare vindar?

    Ja, jo, men sedan är ju frågan vad vanliga dödliga är. Jag har seglat i 35knop på öppet hav (i hård vind då förvisso och kanske 32 i vad som kan anses som lättare), men klassar mig definitivt inte som fantom. Jag är långt, långt efter eliten. Sedan rör sig alla gränser extremt snabbt framåt. Vi i B-laget seglar ungefär som A-laget gjorde för 4-5 år sedan. Nu seglar A-laget över 38 knop med 9.5m2. Totalt ofattbart faktiskt.

    Knattes riktlinjer är nog dock bra. Sedan tror jag att det är helt hopplöst att försöka jämföra med någon annan utan att vara på samma ställe. Hur vattnet ser ut påverkar enormt mycket, upp till 10 knop säger jag. Försök att öka en till två knop per år, det är nog ditt bästa och praktiskaste mål.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 september, 2011 vid 15:41

    PLANINGSTRÖSKEL och KRYSS – Ok, då kan man säga att planingströskeln för vanliga brädor ligger runt 15 knop. För feta brädor, typ JP SLW, ligger den runt 12-13 har jag för mig. Vid höjdtagning i runt 7-8 m/s – kan man anta att normal fart är ca 16-18 knop och att det kan vara svårt att nå över 20 även för duktiga åkare (utan jätteriggar)?

    HALVVIND – Kommer man i 7-8 m/s med en vanlig freeride eller slalombräda upp i 25 på halvvind utan jätterigg?

    SLÖR – Med bra utrustning och rätt teknik borde man kunna pressa brädan över 25 i 7-8 m/s utan jätterigg?

  • glader

    Medlem
    19 september, 2011 vid 15:44

    Ungefär så säger jag, men att komma upp i 25 knop på halvvind i 7-8m/s säger jag är svårt. Då får man vara mycket duktig.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 september, 2011 vid 16:18

    Just halvvinden ligger man kanske mest på och det är väl så att det kan vara svårt att nå riktiga farter utan att gå ned lite på slör. Vad säger övriga – är det möjligt att nå över 25 i 7-8 m/s med max 7-8 kvm?

    SLÖR JP SLW – JP SLW:n gick faktisk att få upp i dryga 27 med ett ocambrat 6.5 i under 10 m/s. Det var dock på djup slör och en enstaka toppnotering. Jag vet inte vad jag gjorde den gången? På svag slör i 7-8 m/s med 7.5 gör SLW:n ungefär mellan 19 och 23 knop beroende på förhållanden och vilken fena jag kör med (62, 56 el 51).

  • jps

    Medlem
    19 september, 2011 vid 19:31

    Intressant frågeställning.

    Som flera andra sagt beror det nog mest på typ av vatten, sträcka att accelerera på samt hur orädd seglaren är etc.

    För min egen del så har jag kört ett antal år nu med olika typer av freeride och vågutrustningar. Bräda: mellan 78-105 liter. Segel: ocambrat mellan 3.7-7.5. Fenor: freeride, slalom och våg mellan 22 o 36cm. Har också försökt hobbyspeeda lite med samma utrustning.

    Min erfarenhet är att det inte är så enkelt att komma upp i höga hastigheter utan rätt utrustning, rätt mod, rätt vatten etc.

    Mina pers hittills är:

    1 Max. GPS (display) 26.67
    2 Max. 2 sec. (software) 26.28
    3 100 m run 25.38
    4 Max. 10 sec. run 25.2
    5 Average speed 24.68
    6 250 m run 24.62
    7 500 m run 22.88
    8 Nautical mile 20.01
    9 1 hour 13.54

    Vid samtliga dessa har jag eldat på så gott jag kunnat givet utrustning och vattentillstånd etc. Långa sträckor med riktigt platt vatten är nog det som skulle öka farterna mest. Det är man inte så bortskämd med…

    Min ‘normala’ fart ett par m/s lägre och mer på halvvind ligger nog ca 2-4 knop lägre.

  • _frippe_

    Medlem
    19 september, 2011 vid 22:42

    Jag har hobbyspeedat lite med mitt Simmer 2XC 7.1 (två småcambers) och en freestylewave på 109 liter.
    Har nått följande i ca 10 m/s vind

    1 Max. 2 sec. (software) 27.72
    2 100 m run 27.38
    3 Max. 10 sec. run 27.23
    4 Average speed 26.76
    5 250 m run 26.48
    6 500 m run 25.39
    7 Nautical mile 21.49
    8 Alpha racing 18.77
    9 1 hour 16.79

    Jag tror att jag skulle köra några knop snabbare med en bräda mer anpassad för speed.

    På halvvind kan jag nog hålla ca 22-23 knop med bra tryck i seglet (nautiska milen ovan var på Fituna över hela fjärden och definitivt mest halvvind).

  • kapten-k

    Medlem
    19 september, 2011 vid 22:45

    trimmet är viktigast för farten…

    tycker jag hamnar på 28knop ofta när man kör halvvind i chop och har lite tryck.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=irVXN0sBvJ4″]klagis0918.wmv – YouTube[/ame]

    klagshamn 8-9m/s

  • sunkan_

    Medlem
    20 september, 2011 vid 06:00

    Jag ligger väl som JPS ungefär.. Har börjat köra lite med GPS och har 3 sessioner loggade.
    Då har jag inte varit så fokuserad på speed egentligen utan mest på att träna gippar, vilket har den effekten att det inte blir så många slörar och inte så djupa. Har inte heller medvetet åkt så långt för att få bra fart på långa sträckor loggade.

    Detta är det bästa av 1 session i munkholmen, 1 i näsby park och 1 i österskär. Munkholmen har helt klart plattast vatten och är där jag åkt fortast.

    Så detta är väl min top speed på lite slör, tror jag toppar 24-25 på halvvind om det är relativt platt vatten.
    Bräda JP Super Sport 65 (109L), 6.7m2 NP Diablo (inga cams) alt. 7.9m2 NP Spirit (2 mini cams) och 38cm JP fena.

    1 Max. 2 sec. (software) 26.89
    2 100 m run 25.91
    3 Max. 10 sec. run 25.75
    4 250 m run 24.91
    5 SESSION_SPEED_Avg 24.81
    6 500 m run 23
    7 Nautical mile 18.59
    8 Alpha racing 17.82
    9 1 hour 10.65

  • danielt

    Medlem
    20 september, 2011 vid 08:23

    …det svåra är att veta hur mycket det blåser. Ofta tror man att det blåser mer än det faktiskt gör. Men 25 knop på ren halvvind i 7-8 m/s tror jag är svårt. Kör bl a SB Isonic 115 och NP RS Racing 7,2. Om man kör på ett ställe med hyfsat fri vind (typ Fiskebäck på SV) och prognosen är 7-10 kan jag komma upp över 25 knop. Dock måste jag slöra för att fixa det. Med Formula i samma vindar ligger jag mellan 20 och 25 knop på slören. På ren halvvind i dessa vindstyrkor kommer jag inte över 25 knop med någon av brädorna.

    /Daniel

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farter i lättvind/medelvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.