Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fattar inte mig på formula brädor!!!!

  • klint

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 14:44

    Läste nyligen en intervju med Micah Buzianis i Windsurf som menade på att han planar lika tidigt med en stor slalom, 50+ cm fena och 10 kvm segel, 7-8 knots tror jag han sa. Förmodligen tar han sämre höjd med detta men menade på att den som inte har som ambition att tävla mot andra formulaseglare och bara ville ha ett ultimat lättvindspaket lika bra kunde köra med stora slalomprylar.

  • swe-496

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 15:04

    @Ola_P 481364 wrote:

    7 knop VMG på kryss i 4 m/s? Det innebär alltså att man rör sig med 3.6 m/s i riktningen rakt mot vinden 4 m/s… Det låter ju rätt extremt…

    Visst låter det extremt;) Men så är det ju extrema brädor och segel*S*

    Skämt åsido.. Man seglar ju inte rakt mot vinden. Kommer inte ihåg vad kryssvinkeln är riktigt nu.
    Men en del har haft GPS på sig när de har kört formula. Har för mig att det runt den hastigheten i 4m/s..

  • ola_p

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 16:40

    @SWE 496 481371 wrote:

    Visst låter det extremt;) Men så är det ju extrema brädor och segel*S*

    Skämt åsido.. Man seglar ju inte rakt mot vinden. Kommer inte ihåg vad kryssvinkeln är riktigt nu.
    Men en del har haft GPS på sig när de har kört formula. Har för mig att det runt den hastigheten i 4m/s..

    Jo, men VMG innebär ju just velocity made good. Alltså farten du rör dig mot målet (märket rakt upp i vind) och inte brädans fart framåt. För en VMG på 7 knop behövs ju betydligt högre hastighet på brädan, exakt hur mycket orkar jag inte räkna på och jag har inte koll på vad kryssvinkeln är med en formula.

  • swe-496

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 11:43

    Ok Ola… Tänkte lite fel där…. Sorry;)

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 11:46

    Själv har jag alltid velat ha en lättvindsbräda som kryssar grymt med full planing i svag vind. Jag tycker en formula verkar rätt intressant som lättvindsfreeride.

  • glader

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 12:01
    Ola_P;481394 wrote:
    Jo, men VMG innebär ju just velocity made good. Alltså farten du rör dig mot målet (märket rakt upp i vind) och inte brädans fart framåt. För en VMG på 7 knop behövs ju betydligt högre hastighet på brädan, exakt hur mycket orkar jag inte räkna på och jag har inte koll på vad kryssvinkeln är med en formula.

    Riktigt grovt mellan tummen och pekfingret: säg 45 grader, då är det 7 * roten ur 2 d.v.s. runt 10 knop. Säg lägre vinkel i lättvind och lägg på lite och då krävs typ 13 knop. Vad är lägsta fart för planing? Känns inte som 7 knop VMG är fullständigt uppåt väggarna, eller?

  • glader

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 12:02
    Klint;481366 wrote:
    Läste nyligen en intervju med Micah Buzianis i Windsurf som menade på att han planar lika tidigt med en stor slalom, 50+ cm fena och 10 kvm segel, 7-8 knots tror jag han sa. Förmodligen tar han sämre höjd med detta men menade på att den som inte har som ambition att tävla mot andra formulaseglare och bara ville ha ett ultimat lättvindspaket lika bra kunde köra med stora slalomprylar.

    Så är det säkert. Köp min bräda i länken nedan den som vill köra lättvind. 😉

  • klint

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 14:36

    @glader 481529 wrote:

    Så är det säkert. Köp min bräda i länken nedan den som vill köra lättvind. 😉

    Vilka segelstorlekar har du kört på den? Hur tidigt kom du igång?

  • ola_p

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 17:10

    @glader 481528 wrote:

    Riktigt grovt mellan tummen och pekfingret: säg 45 grader, då är det 7 * roten ur 2 d.v.s. runt 10 knop. Säg lägre vinkel i lättvind och lägg på lite och då krävs typ 13 knop. Vad är lägsta fart för planing? Känns inte som 7 knop VMG är fullständigt uppåt väggarna, eller?

    7 knop VMG låter väl inte orimligt, men att det skulle vara snabbare än så i 4 m/s var det jag hade lite svårt att tänka mig…

  • andersbq

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 20:11

    En liten undran. Formula är ruggiga på kryss, men hur är det med slör?
    Jag har precis kommit hem från en något jobbig session med min stora slalom, 128l, 48cm fena, 8,8m2, började med kryss i ca 1 distans i ca 7 m/s men sen ökade vinden till 15m/s och då försökte jag slöra, lite nära döden upplevelse (med trasigt revben). Fick använda lästroppen som chickenstrap och körde något som mer liknar läns. Inte snabbt, inte kul. Går det bättre att slöra med en formula? Med 70cm fena & 11 kvm borde det ju vara lite jobbigt att stå i stropparna…

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 22:30

    Såvitt jag vet så flyger formulaseglarna fram på slör. De slörar såklart väldigt djupt, lästan läns men det går absolut undan. Min erfarenhet av lite mindre prylar: 75 cm bred freeride, 9,7:a och 62-fena är att det blir rätt stabilt och väldigt underhållande när man ligger på sådär 170 grader från vinden. Däremot är det svårt och ofattbart läskigt att bryta ner brädan på slör.

    Guy Cribbs artikel i senaste windsurf beskriver det hela väldigt bra, fast i lite mer vind än vad en formula pallar.

  • jesper_b

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 22:48

    Formula är grymmekul, inte enbart på tävlingsbanan utan även att cruisa runt på. Har haft med mig min ett par ggr till Fårö och tokplanat runt mellan de olika sidorna med full spätta i 4-5 m/s. Skönt på sommaren med shortssegling och fulltryck. Går kalas på både slör, kryss och halvvind. Jag gillar hårdvindsslör i vågor kalas. Nåt år i Halmstad då sjön var grov kunde man verkligen dra nytta av vågorna och få otroligt fin fart på slören.

    Formula är kompromisslös prestanda och ger fulltrycksegling i löjligt lite vind. Ett beggat komplett formulakit är bland det mest prisvärda man kan hitta!

    Skit att jag inte hunnit blöta ner mina formulaprylar på över ett år.

    /JB

  • glader

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 06:17
    Klint;481560 wrote:
    Vilka segelstorlekar har du kört på den? Hur tidigt kom du igång?

    7.0 – 9.5, lätta och bra freerace segel (Gun Booster), har också kört 7.8 fullrace. 7.0 tycker jag känns på gränsen till att vara för litet även om det är väl inom rekommenderat område. Med 9.5:an kom jag i princip igång på den egna utandningen. Skämt åsido, så himla svårt att säga med vindstyrkor. När en person säger att det blåser 4 säger en annan att det blåser 6. Jag väger bara lite över 70 och planade tidigare än allt annat där jag seglade (inga formula närvarande). Haft fin planing när kite:are med 16m2 gått upp för att de inte planar. Väldigt mycket tidigare än så går det nog inte att plana oavsett kit.

    I år köpte jag en trissjolle och det blir för mycket konkurrens om tiden att ha en bräda som jag kan segla då det är perfekt för att segla med barnen i jollen. Nöjer mig numer med 7.8 och hundralitare. Blir så många dagar jag hinner med ändå.

  • andersbq

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 06:29

    @Jesper_B 481666 wrote:

    Jag gillar hårdvindsslör i vågor kalas. Nåt år i Halmstad då sjön var grov kunde man verkligen dra nytta av vågorna och få otroligt fin fart på slören.
    /JB

    Så man “bryter” alltså ner brädan i 15 m/s stående i de vanliga sidostropparna och slörar iväg 27-30 knop? Eller är det mer vågsurfing i 80-grader i 20 knop?

  • celtic

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 07:14

    Formulan går fort på slören men de är väll lite fel att säga att man kör slör utan problem. Lätt att få kast fall bör ha en chicken strapp. Funkar bäst kryss o halvind. Inge kul att gippa med.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fattar inte mig på formula brädor!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.