Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • hakuna

    Medlem
    9 mars, 2017 vid 07:28
  • hakuna

    Medlem
    9 mars, 2017 vid 07:29
  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 mars, 2017 vid 12:03

    @Bicless 743163 wrote:

    Starboard kör Horuevingar. Man kan byta lite efter vindregister. AHD kommer också med fler varianter och 3 olika utbytbara vingar för olika vindregister. Både Starboard och AHDs ena version funkar i deeptuttlebox så har man sådan bräda kan man köre en gamal skruttbräda tills man fått in tekniken.

    Kanske kan vara värt att bygga om sin gamla skruttbräda till deeptuttle oxå? Eller har shapen på brädan nån avgörande funktion när man väl foilar?

  • bicless

    Medlem
    9 mars, 2017 vid 15:36

    Nej ingen avgörande funktion, de specialbyggda har starkare boxar för att tåla en stor fena bättre och kanter som ger mindre vindmotstånd då det är en viktigare faktor på hydrofolbrädor. Sen kan man göra dem rätt korta också då rockern inte behövs när man väl foilar.
    Men det går finfint på vanlig vindsurfingbräda.

  • vindsokaren

    Medlem
    9 mars, 2017 vid 19:14

    Jag kör på en 115 lit bräda 69cm bred
    Som jag kan puttra runt med om vinden droppar.

  • bicless

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 14:32

    Man kan hitta matnyttig info om Starboards nya foilfenor här: https://www.dropbox.com/s/cisurqn3e1f0qek/2017%20Foil%20Collection%20by%20Tiesda%20V06%20(5).pdf?dl=0

  • niklasr

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 13:08

    Starboards grejer ser ju grymt bra ut jag är nog intresserad av att prova. Kommer ni att ta in utrustning till butiken så man kan komma och kolla eller är det bara specialbeställningar som gäller?

  • bicless

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 19:10

    Vi tar hem på lager också så du kan klämma och spana in. Och även testa med visst användaransvar 🙂 Som tur är har vi tillgång till grym brädlagar på sharp4. Han kan dessutom foila så man kan passa på få lite tips där om man lämnar in brädan för reparation.

  • sailortrash

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 19:16

    @Bicless 743315 wrote:

    Vi tar hem på lager också så du kan klämma och spana in. Och även testa med visst användaransvar 🙂 Som tur är har vi tillgång till grym brädlagar på sharp4. Han kan dessutom foila så man kan passa på få lite tips där om man lämnar in brädan för reparation.

    alltså det vore ju kul att testa. Frågan är liksom om man ska satsa på foil för kite eller för vindsurf. Kanske man köra samma foil till båda?

    /M

  • bicless

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 19:37

    För mig blir det foil vindsurf som första foilintroduktion. Jag kitear också men själva prylen med kite är att den är smidigt ta med på vanlig sem när man har andra grejer också. Stor gigantisk foil sabbar det konceptet. Sen kan man med vanlig kite kitea i väldigt lätt vind så foilen tillför inte lika mycket som på vindsurf. Stockholms kitespottar är små och trånga så har ingen lust krasha runt som nybörjare foil på dem heller. Så jag mer nyfiken på foil vindsurf. Och med tanke på hur kul Tobias på sharp4 har med sin foil i 4m/s när vi seglat ihop så tror jag det med är kanonbra komplement till vanlig vindsurf. Tiesda som är chefsutvecklare av foil på Starboard skrev såhär när vi snackade på mail häromdagen:

    There are two camps: some people are not too excited, and for others it changes life forever. I think it depends on your background. If you’re a high wind guy, waves or freewave, it’s not so interesting. If you’re a racer, a Formula, light wind guy, it’s a game changer.
    For me, living in Thailand, of course I’m in the second group!

  • bicless

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 19:40

    Det är inte samma foil till vindsurf och kite, olika stabilitet krävs. Men sup och vindsurf verkar kunna köra på ungefär samma modeller.

  • _frippe_

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 19:42

    Hur är höjdtagningen med foil? Jämfört med t ex en planande freeride eller formula.

  • sailortrash

    Medlem
    21 mars, 2017 vid 17:13

    Det kanske är en större grej med foil för vindsurfingkurs egentligen. Formula tycker jag har otroligt bra lättvindsegenskaper. Duktiga åkare med modern utrustning planar ju faktiskt inomskärs i 3-6. Men det är mkt pumpa och överlag rätt mkt jobb för planingen som dessutom går rätt långsamt. Om foil ökar farten, bättrar flytet och minskar prylarnas storlek är det kanske en gamechanger faktiskt.

    Men det ser fett ut på kitesurf också. Personligen är jag mer intresserad av kitesurf på vågbräda än på twi tip, som är lite enformigt efter ett slag.

  • glader

    Medlem
    18 augusti, 2017 vid 10:37

    Väldigt sugen på att börja lättvindsfoila. Tänkte köpa mig en lättvindsslalom som jag kan köra med vanlig fena och även testa foil. Vill inte köpa en foil-specific bräda. Frågat Carbon Art och de bygger gärna en slalom med förstärkt fenbox.

    Någon som testat foil? Något speciellt jag ska tänka på om jag beställer en Carbon Art (kanske längre mastskena, alternativa stropplaceringar etc.)? Vad tänker ni om segel? Om man som slalomgubbe är vad vid stora cambersegel, blir det då bäst att köra 8.5 race eller ska man ha något mer foil-special (antingen ett rent foil-segel eller ett lätt freestyle t.ex.) runt 5.5 – 6.0?

  • weltmeister

    Medlem
    18 augusti, 2017 vid 14:19

    Jag har seglat med NPs RS:Flight AL i några veckor, beställde den från Surfkeppler. Varit ute ett 10-tal gånger nu, bilden är från min 4:e gång strax innan jag badar. Apkul att foila! Häftigt med den tysta och svävande gången över sjön! Inte så svårt som man kanske tror, det gäller dock att inte använda mastfotstryck utan låta kraften gå mer ner i foilen. Så stancen blir mer upprätt och fotstyrningen annorlunda. Kör annars formula och det är ju bekvämt med att köra med det jämförelsevis lilla 7.5 seglet som jag haft för det mesta. Min foil passar i DTT-box och körde den först med formula och sedan med min gamla Starboard F-type 158 som funkar perfekt. Inga skador än så länge och endast en ordentlig krasch där hela paketet lyfte ovan ytan.

    Lyfter i 5 m/s och kört 7.5 upp till 9-10 m/s men från 8 m/s räcker det med 6.0. De som rejsar med foil verkar ju inte ha större segel än 7.8. Större segel blir snabbt för stort då foilen har så lite drag. Har varit uppe i en bit över 19 knop men tror att det kommer öka när tekniken blir bättre. NPs alu foil ger ibland ifrån sig ett sjukt högt visslande ljud som de nyss tipsat om att man kan få bort genom att slipa trailing edge. Har också läst mig till att den är lite segare än andra kolfiberalternativ som inte kräver planande bräda för att lyfta.

    Vill man förkovra sig så rekommenderas att plöja tråden i BOARDS forum som i skrivande stund har 1873 inlägg. Kolla där filmen med Sebastian Kornum (#1785) där han bl.a. berättar att han nu slagit formulaseglare i Danmark på tävling. Ungefär samma fart över vattnet med bättre höjdtagning och snabbare manövrar avgjorde.

    Rekommenderar verkligen foil, både som ett lättvindsalternativ och efter ett tag tror jag det blir kul i starkare vindar. Kul att lära sig nytt och tror att både foils och foilseglare kommer att utvecklas starkt de kommande åren.

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 6 år, 8 månader sedan av  weltmeister.
Sida 2 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.