Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkringar

  • johanw

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 14:53

    har trygg hansa och jag har fått ut bvå brädor hos dom..

  • kasimir

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 16:58

    @kasimir 346550 wrote:

    Jag har folksams gruppförsäkring genom facket med en tilläggsförsäkring(drulle) och jag frågade speciellt om den gällde för kiteprylar och han ringde upp HK och de sa att den gjorde det för allt lösöre upp till 30 papp. Får se om det funkar för jag har knäckt min bräda.

    Har ni läst det här eller? Jag kan skriva det igen. Jag tecknade den speciellt för jag ville ha en försäkring som gällde kites när jag skulle åka till Marocko. Svart på vitt nån här som är läskunnig eller?

  • surfmc

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 21:07

    Jag har DINA försäkringar fd sockenbolagen tror jag, de har någon lokal försäkringsäljare och de heter oftast XXXXX-ortens försäkringsbolag. Jag ringde idag och kollade vad som gällde Kite och de visste inte riktigt vad det var men de sa jag kunde ha en småbåtsförsäkring som täcker upp till 1 basbelopp, ca 40 000:- självrisk 1200:-

  • hasses

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 23:30

    Jag har Folksam genom föräldrar, och de har en allriskförsäkrnig som täckte min förra Kitebräda. De var införståda med att det var en kitebräda det gällde. Fick köpa en ny bräda för samma pris som den kosta 5000 – självrisken på 1500. Detta var för över 1 års sedan

  • fredde-k

    Medlem
    3 januari, 2007 vid 08:47

    Hade ett långt samtal med Trygg hansa om kite, de förstod ju inte riktigt vad det var men de enda de kunde erbjuda var en båt försäkring. Och allt som har med båt att göra brukar ju vara ganska dyrt!! 🙂

  • getwet

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 08:56

    @kasimir 357207 wrote:

    Har ni läst det här eller? Jag kan skriva det igen. Jag tecknade den speciellt för jag ville ha en försäkring som gällde kites när jag skulle åka till Marocko. Svart på vitt nån här som är läskunnig eller?

    Ok, efter många år i försäkringsbranschen (bla annat som rådgivare till båtskadefolket gällande windsurfingprylar, dom visste att jag surfade) kan jag bara ge dig rekommendationen att du lär nog behöva kolla en gång till………

    Allriskförsäkringen är för det första inte en drulleförsäkring, vilket i princip alla tror. Drulleförsäkringen är egentligen den ansvarsdel i grundförsäkringen som finns i hemförsäkringen. Ansvarsdelen ersätter med andra ord om man blir SKADESTÅNDSSKYLDIG. Och då kan den förnuftige naturligtvis ganska snabbt konstatera att man inte kan bli skadeståndsskyldig mot sig själv……det är en motpart som måste ha blivit drabbad av försäkringstagarens vårdslöshet. Ansvarsförsäkringen (som ni kallar drulleförsäkring) ersätter INTE egen lösegendom.

    Allrisk (en tilläggsförsäkring) däremot ska ersätta skador (om dom faller in under villkoren) på normal lösegendom som orsakats av en yttre oförutsedd händelse på egen eller lånad egendom. Idag är windsurfingutrustning undantagen där, förvånar mig mycket om kite skulle vara med. (windsurfingutrustning klassas som småbåt, eftersom dess huvudsakliga uppgift är att färdas på vatten, vilket även en kitebräda är)

    Problemet idag är att den som svarar i telefonen på förs.bolaget är oftast okunnig, eller rättare sagt alltid när det gäller kite/windsurfing grejer.

    För några år sedan när jag själv införskaffade en kite och checkade läget med skadechefen på ett försbolag så blev det genast en diskussion om vad kite egentligen är, kan den verkligen juridiskt sett anses som småbåt? Man ville hellre få det till flygfarkost eftersom det är en drake…….det är nog därför som brädan ersätts men inte kiten….brädans huvudsakliga uppgift är att färdas på vatten.
    Jag vet också att man aldrig tar windsurfingprylar på allrisk, är tom inskrivet i villkoret att så inte sker. Och freestylegrejer är mer eller mindre bannlysta i en ersättning eftersom det faktisk ska vara “yttre oförutsedd händelse”, vilket man knappast kan anse det som vid freestyle, det är mer eller mindre klart att grejerna går sönder……..att man trillar är knappast en överraskning…

    Sedan är det bara att inse att kunskapen bland skadereglerare angående våra hobbyprylar är mycket skiftande. Men desto mer dom lär sig desto mer problem kommer det att bli för att få ut en ersättning.

    Rekommendationen från mig blir därför att kontrollera med en skadereglerare på båtskador eller hemförsäkringen på det bolag som man har istället för att tala med en i kundtjänsten…….

  • kasimir

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 09:33

    Ja då är det väl bara att ringa och ställa de jävlarna mot väggen. Att folk säger drulleförsäkring är nog försäkringsbolagens fel de verkar ju inte vara så tydliga och korrekta alltid.

  • henkeman70

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 10:21

    Varför lägga allt ansvar hos Försbolagen? Lägg lite på återförsäljarna oxå. De ska inte sälja skit till oss! Knäcker du en bräda efter ett hopp, är det då inte en dålig bräda som aldrig borde sålts till dig från första början? Är brädan 5 år gammal är det kanske inte så mkt att snacka om – köp en ny. Men är den 1 år gammal och knäcks då är det väl dåliga prylar som inte borde kosta mer än en tusing. Max.
    Dra till butiken där du köte skiten och kräv en ny bräda! Butiken går till leverantören som går till fabriken. På så sätt kommer våra prylar snart att bli bättre i kvalitén…

  • danskeren

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 10:25

    @Fesen 346608 wrote:

    Snackade med IF för ett tag sedan. Jag har ett tillägg till min hemförsäkring som dom kallar otursförsäkring. Drulleförsäkring alltså.

    Dom sade bl.a. följande:

    Den omfattar lösöre…alltså utrustningen…upp till 30000:-
    Så om jag backar över min bräda så gäller den…eller om den blir stulen ur bilen. (Dock skall jag varit normalt aktsam..typ insynsskydd o.s.v.)

    Dock gäller försäkringen inte olycksfall…alltså om man skadar sig. Detta är det absolut viktigaste anser jag. Är det någon som har koll på någon olycksfallsförsäkring som täcker kitesurfing i alla dess former?

    Hvad angår ulykkesforsikring som jeg også anser for at være den vigtigste forsikring, så jeg har jeg tegnet én via IF på 2 mio. SEK….det koster kun 1200 om året og dækker alle ulykker ved kitesurfing….MAN skal dog lige huske og gøre dem opmærksomme på dét….og jeg fik det skrevet ind i forsikringspolicen at det også dækker kitesurfing. HUSK DETTE…for ellers kommer de bare bagefter hvis ulykken er sket, og siger at forsikringen ikke dækker.

    Mvh. Jacob – Alias: Danskeren.

  • mjersen

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 12:40

    trygghansa gav mig precis ersättning för min sprängda drake =)

  • johanw

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 14:31

    hehe de e fina grejor

  • danneee

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 14:34

    @mjersen 360371 wrote:

    trygghansa gav mig precis ersättning för min sprängda drake =)

    Gött, har du ngn extra försäkring eller är det vanlig hemförsäkring? Funderar på om man behöver “uppgradera” sin Trygg Hansa försäkring 😉 …

    Mvh

    Danne

  • mjersen

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 15:21

    @Danneee 360394 wrote:

    Gött, har du ngn extra försäkring eller är det vanlig hemförsäkring? Funderar på om man behöver “uppgradera” sin Trygg Hansa försäkring 😉 …

    Mvh

    Danne

    vi har tillägget husplus A.K.A allrisk/drulleförsäkring

  • danneee

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 16:53

    Ok, då blir det en mindre uppgradering tror jag…

    / Danne

  • eylon

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 22:32

    Morsan backade över min gamla bräda, den fick jag ut 5000 av försäkringsbolaget. If tror jag det var. Så bräda verkar ju inte vara svårt att ta ut. Värre med draken då..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkringar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.