Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis för en tung surfare.

  • Första vågis för en tung surfare.

    Publicerad av hellgren på 29 augusti, 2009 vid 17:16

    Tja alla!

    Fan va gött det är att rida vågor! Jag gör allt det här med vindsurf i helt fel ordning, men det ger jag blanka …. i.

    Så jag väger 100 kg, kör på en 117 liters mistral twister för stunden. Jag vattenstartar, gippar i lättare vind, planar i sele, men kommer inte alltid i stropparna (försöker inte alltid), dock älskar jag att plocka vågor och leka runt. Mistralen går fint fint i dom flesta lägen, men när man kör i vågorna så biter den inte så mycket som jag skulle vilja i svängarna.

    Så, min tanke.. Jag köper mig en äldre vågis, dom e billiga som snus (den jämförelsen fungerade bättre förr). Kollade runt lite här på köp o sälj, finns ju några goa till salu. Men nu till frågan, hur liten vågar man köpa? Minsta bräda jag kört innan är min gammla mistral screamer på 90 liter eller vad dom nu är. Inga problem med den. Vad tror ni? Måste jag hålla mig över 80 liter eller till och med ännu högre? Eller vågar man ge sig på mindre?

    Tacksam för svar!

    /Hellgren

    svennebanan svarade 14 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 72 Svar
  • 72 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 19:46

    Ja, jag tycker nog att du skall hålla dig över 90 liter. Dels för att få använda den, dels för att få den marginal som du nog kan komma att uppskatta när du skall lära dig lite mer vågsegling. Kika mer på bredd och egenskaper än volym och kategori, är mitt tips.

    En 90 liters bräda för dig är en 67 liters bräda för mig (ja, ja, man kan inte jämföra så men jag gör det ändå…), typ…

  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 20:14

    Jag, själv i samma viktklass, tycker att du skall satsa på en 100 liters FreeStyleWave. Den svänger redan bra med en tyngre surfare, och är mera förlåtande än en bräda med -10 liter volym (som sannolikt har mera rocker och därför planar sämre). En Fanatic FreeWave, en RRD FSW, en Exocet Cross, mfl.

  • hellgren

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 20:49

    Tjena! Tack för svaren!

    90 liter kanske det får bli, lite synd svårare att få tag i.

    FSW brädorna låter ju flotta, dock uppfanns väl det konceptet typ 2002 eller så? Då tappar jag lite tanken med at köpa en bräda som e billig som snus. Hade tänkt mig nått från straxt innan 2000, så jag får känna lite om jag ska köpa mig en vettigare senare eller så.

    Fler ideer? Hör ju lite till saken att jag inte säljer av Mistralen, så jag kommer ju få åka även om jag inte kan köra med vågbrädan..

    /Hellgren

  • dr-masse

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 05:34

    Om snus nu är dyrt…

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24378/cat/all

    Mer normalt pris på snus… fast den är i underkant storleksmässig… Maui Project brädan tänker jag på…

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24427/cat/12

    Men denna ser ju riktigt aptitlig ut, men då är nog snuset lite dyrare igen… något så ovanligt som en riktig vågbräda på över 90 liter…

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24605/cat/12

  • bwss-bg

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 06:08
    hellgren;571363 wrote:
    Tjena! Tack för svaren!

    Hade tänkt mig nått från straxt innan 2000, så jag får känna lite om jag ska köpa mig en vettigare senare eller så.

    Problemet med att köpa vågbrädor från tiden före 2000 är ju att de i allmänhet har en relativt tunn akter vilket kommer göra att du får svårare att komma i stropparna på den.
    Om jag vore dig skulle jag nog satsa på en 90 liters stubby eller den där Naishen som dr Masse länkade till.
    Ska man hålla på med beroendeframkallande saker som vågsegling kan man inte snåla allt för mycket, det skulle vara som att snusa blomjord…
    /Benny

  • feg

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 06:24

    Jag har själv varit i samma sitts som du viktmässigt men har nu slimmat ner några hekto.

    Angående volym och typ av “vågis” tror jag att det beror extremt mycket på var du vågsurfar och villka förhållanden det är där.

    Ska man som tung segla på Torö stenstrand bör man ha en så volymiös “äkta vågis” som möjligt eftersom det är mycket tajt i vågen för en Freewave aktig vågbräda.
    Däremot tror jag att exempelvis Apelviken och liknande ställen med flackare vågor lämpar sig ypperligt för en freewave.

    För att belysa mitt påstående redogör jag lite för mina erfarenheter.

    Själv har jag ägt tre vågbrädor:
    1:a = RRD Wave one Large (V90 L249 B56)
    Vägde då precis under 100 och var grön. Brädan funkade bra på Maui men var bynglig som fan på Torö pga volymen men främst tror jag att det var att den var “smal och hög” istället för “bred och platt” vilket gjorde att den gärna rullar som en stock från sida till sida i ubåtsläge vilket det blir inne vid stranden på Torö eftersom vinden lyfter där.

    2:a = RRD Freestyle Wave Large (V97 L253 B60)
    Minskat lite i vikt till ca 95-97kg och blivit lite duktigare. Brädan gick som ett skott, bar mig bra och sjönk bara försiktigt i fisvind. Däremot var den trög att ha roligt med på vågen. Den kom med vågen bra men var så snabb och “rak” att jag fick bryta och bända med den för att få runt den på facet vilket gjorde att jag ofta fastnade och tappade farten. På vägen ut med tryck i seglet var den klart bäst, lätt att få upp farten och hoppa mycket bra.

    3:e = Fanatic All Wave 92 (V92 L235 B60)
    Senaste i raden och seglad 2ggr på Torö hittills med bara smilband. Nu är jag ännu lättare med ca 92-93kg vilket jag tror funkar hyffsat på denna bräda men jag vill bli lite lättare (borde bränna gymkortet och bara cykla och springa). Brädan kommer med vågorna superlätt och svänger tajt och fint utan risk att skära fast.
    Körde lite plattvatten med den igår och när vinden dog sjönk den nästan ner till knäna. Har jag bara lite lite tryck i seglet simmar den upp lätt, fint och stadigt.

    Slutsats:
    Bred, platt och kompakt bräda med mycket volym och “äkta vågis karaktär” funkar klart bäst för mig på Torö. Min första RRD hade för lite bredd och var för hög för att rymma all volym och den andra RRD var för rak i rockern för att lira i tajta vågor. Denna rakhet gjorde att jag fick bryta runt den på mycket bakfot vilket dödade farten och då körde jag fast i vågen.
    Freestyle wave för BnJ men äkta vågis för äkta vågor. Mycket volym och bredd ger mer segling.

  • pgvirtual

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:46

    Summa summarum: volym i liter detsamma som kroppsvikt i kg. När volymen blir betydligt mindre än så blir det verkligt jobbigt om inte vinden är hård OCH jämn.

  • hellgren

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 11:30

    ok.. Plan of action:

    Körde sönder min freestyle bräda i helgen.. Så då kom jag in i tankar att jag skulle köpa en ny sån. Ola fick dock tillabaka mig på spåret att istället laga den brädan och fortsätta som tidigare planerat.

    Dock hade jag redan kommit in på banan att sälja min kite uttrustning för att ha råd med att köpa en ny bräda. Så nu blir nog slutresultatet att sälja kiten, laga freestyle brädan och sen köpa mig en najs vågis. Så frågan går nu istället över till. Om man inte behöver tänka lika mycket på priset. Vad rekomenderar ni? Kan tänka mig kanske bräda för 5000:- eller så.. Är det Tabou´n som rekomenderas då?

    Skrev det här samtidigt som jag satt i telefon så kanske är min formulering osv lite galen.

  • ola-h

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 11:54

    Naishen i Masses sista länk tycker jag du skall ge ett bud på. Den lär vara ett perfekt komplement till din nuvarande bräda. Kanske lite längre an motsvarande “moderna” bräda, men det är nog mest en fördel om man är stor och tung.

  • hellgren

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:18

    Tack för tippset ola.. Man kanske skulle slå han en signal, men då måste jag först bli av med kiten..

  • hangloose

    Medlem
    1 september, 2009 vid 09:59

    Tjena Hellgren.

    Jag går och funderar på att sälja min Fanatic Freewave 96 från -05 (245×61) ifall du är intresserad. Har också en specialtillverkade lite längre fena med US-box, för att kunna köra 5.7+ segel. (Väger också drygt 100 pannor).

    Kanonrolig bräda, men jag använder den inte tillräckligt mycket för att motivera platsen i förrådet.

  • hellgren

    Medlem
    1 september, 2009 vid 10:06

    You got pm 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    1 september, 2009 vid 17:07

    Varför inte satsa på en stubbie runt 90 liter? Onwater säljer Evo 91 ´06 (91 liter, 62cm) för 6990 sek som säkert går att pruta lite. Tar mkt vikt och svänger som en dröm mao perfekt för svenska vågförhållanden. Har själv seglat E90 och var mkt överaskad över hur bra den svänger. Ola kan säkert berätta mer om brädan.

  • v-thun

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:27
    PGVirtual;571612 wrote:
    Summa summarum: volym i liter detsamma som kroppsvikt i kg. När volymen blir betydligt mindre än så blir det verkligt jobbigt om inte vinden är hård OCH jämn.

    Gäller de rent generellt? Liksom Hellgren har jag en freestyle och skulle vilja ha något mindre de riktigt blåsiga dagarna. Tänkte försöka komma undan med en billig vådbräda.

    Jag väger 65kg och har inga som helst erfarenheter av vågor! Skulle en 65 liters bräda funka bra för mig?

  • hellgren

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:40

    På tal om liter.. Jag körde min mistral screamer på 93 liter (tror jag det är) idag utan några som helst problem. Så ska man se det så borde du kunna köra en 60 liters 😉

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis för en tung surfare.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.