Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal rigg, ny bräda

  • Gammal rigg, ny bräda

    Publicerad av deimos på 25 juli, 2015 vid 20:14

    Har en ny Starboard Futura med ny rigg och segel till denna (ett 6.5 kvm)
    Ska köpa fler segel så fort ekonimin tillåter.
    Har även en gammal Bic Astro Rock med tillhörande rigg och segel (5.4 kvm) från samma tid som jag köpte på tidigt 90-tal.

    Är det ens lönt att prova den gamla riggen och seglet till nya brädan när vinden är för kraftrig för mitt nya 6.5 kvm?

    herr-pelegrin svarade 8 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • hakuna

    Medlem
    25 juli, 2015 vid 21:59

    Nej, du kan avlida.

    Eller så testar du, istället för att stå på stranden.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 juli, 2015 vid 10:38

    MEN, lägg gärna undan det gamla 90-talsseglet till vintern!!! Det har visat sig att gamla segel med strama akterlik går väldigt bra att använda som slalomsegel till isbrädan! För Du har väl tänkt att bygga en sådan i höst? Beskrivningar kommer att finnas på Snö- och Isforumet framöver.

  • rillestark

    Medlem
    26 juli, 2015 vid 12:06

    Det blir lurigt för den gamla riggen är gjord för brädor där mastfoten sitter bra långt fram. Men om du skjuter fram mastfoten så långt det går på Futuran så kanske funktionen blir hygglig.

    Annars så det nog också så att den moderna 6.5:an klarar mer vind om den är riggad korrekt än vad den gamla 5.4 kan hantera. 🙂

    Frid!

  • deimos

    Medlem
    26 juli, 2015 vid 19:13

    @Herr Pelegrin 734657 wrote:

    MEN, lägg gärna undan det gamla 90-talsseglet till vintern!!! Det har visat sig att gamla segel med strama akterlik går väldigt bra att använda som slalomsegel till isbrädan! För Du har väl tänkt att bygga en sådan i höst? Beskrivningar kommer att finnas på Snö- och Isforumet framöver.

    Lysnade exempel på att man inte ska skriva på forum när man hinkat i sig några öl för mycket. 😀

  • deimos

    Medlem
    26 juli, 2015 vid 19:15

    @RilleStark 734659 wrote:

    Det blir lurigt för den gamla riggen är gjord för brädor där mastfoten sitter bra långt fram. Men om du skjuter fram mastfoten så långt det går på Futuran så kanske funktionen blir hygglig.

    Annars så det nog också så att den moderna 6.5:an klarar mer vind om den är riggad korrekt än vad den gamla 5.4 kan hantera. 🙂

    Frid!

    Ja det blev lite instabilt. Blev ju inte direkt bättre när jag upptäckte att det dessutom var några mindre hål i det gamla seglet.

  • hakuna

    Medlem
    26 juli, 2015 vid 19:37

    Hål gör att det tål mer vind. 😀💨

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 juli, 2015 vid 05:06

    Deimos – Vi lär väl knappast ses på isarna i vinter så om Du har några ytterligare spydigheter att häva ur Dig så är Du välkommen att maila mig så lovar jag att Du ska få svar på tal!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal rigg, ny bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.