Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Guincho forever

  • jesper-b

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 10:07

    Rock on U2! Jag har ingen större pozoerfarenhet, men jag tror du skulle gilla hur vi har det här. Andra hållet och inte alltid 3.5-4.0. I synnerhet om du åker lite norrut så kan du få rena Mauiförhållanden. Sommaren lite mindre vågor, men det är det ju överallt. Surfet är väl egentligen som sämst på Guincho, beroende lite på hur sandbankarna ligger. Vid rätt tidvatten och sektion kan det dock vara kalas. Surfar och vindsurfar man skulle jag kanske ändå rekommendera Ericeira-trakten framför Guincho, men det är ju inte så långt att åka emellan. Även vidare norrut finns supersurf och vågsegling. Just precis nu blåser det på utmed hela Portugalkusten och då kan man hitta lä bakom uddar och halvöar eller sideshore vindsurfing på i stort sätt varende beach…

    Nu ska vi hitta lä/revsurf en bit mellan Ericiera och Perniche!

    /Jesper

  • ola-h

    Medlem
    7 juli, 2011 vid 20:31

    Grymt medryckade och lockande rapport, Jeppe. Men för oss som varit på plats säger egentligen bilden med bussen parkad och Guinchostranden i bakgrunden det mesta. 100% Guincholängtan.

  • mag

    Medlem
    8 juli, 2011 vid 04:48

    Ericeira är top! Många fina vågor, och svåra, och grunda, men kanonfint!
    Här hemma surfar vi också sönder oss, fullständigt sönder!
    Magnus

  • svenne

    Medlem
    8 juli, 2011 vid 08:08
    Ola H.;661472 wrote:
    Grymt medryckade och lockande rapport, Jeppe. Men för oss som varit på plats säger egentligen bilden med bussen parkad och Guinchostranden i bakgrunden det mesta. 100% Guincholängtan.

    Tar vi din eller min buss?..

  • jesper-b

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 14:08

    Sjukt skön resa med sjukt sköna dagar på vattnet varje dag!!!! Ibland med segel ibland utan men ändå utsurfad VARJE DAG. Fattar inte varför man inte gör detta varje sommar, visst Svedala är skönt på sommaren och kan ha en del förvånansvärt bra dagar, men…

    Så sitter man fast igen med blåst topplockspackning (och kanske topp) hos en mek utanför Hamburg. Inget som inte kan lösas med en massa euro – en massa euro. Dock värt varenda!!

    Ses snart på line up,

    JB

  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 18:19

    Jeppe + Tyskland + folkabuss = haveri.
    Har det hänt förut? JAJAMÄNSAN! 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 20:21

    Svenne,
    Det där stämmer väl hyfsat bra, men det beror nog mest på att jag kört fler mil genom Tyskland med gammal VW än de flesta, skulle nog även inkludera rätt många tyskar i det. Men man kan ju tillägga att varje vända givit mer utdelning än 100 västkust och G-land progonoskörningar tillsammans. Tilläggas kan väl också att jag skurit vw motor även i Sverige, Frankrike, Spanien och Portugal, liksom skurit hjullager i Sverige, Tyskland, Belgien, Spanien och Portugal, liksom skurit växellåda i Sverige, Danmark Frankrike och Portugal… TROR även jag har singelkörningsrekordet på Guincho-Apelviken på 43 timmar inklusive färgetid, i vart fall med en luftkyld 60-talare (150 hk racemotor dock)…

    Men jag vill nog rekommendera lite nyare och robusta bilar, trots att körningen denna sommar kändes löjligt enkel: En natt från Halmstad ner till Paris för lite skönt häng, sedan 8-9 timmar till grym dryg vecka i Biarritz och SanSebastian-trakten, sedan knappa 10 timmars nattkörning till Guincho. Hemresan märktes knappt mer än vårt lilla stopp här hos våra kompisar VW-mekaniker i Ahrensburg. Men som sagt det får man räkna med även i vår nya buss, den är ju faktiskt bara 21 år ung!

    Förutom att skryta om alla misslyckade motorer och jox är väl huvudbudskapet här att om man drar ner mot Bask-kusten, Franska, Spanska och Portugisiska Atlantkusten så får man med nästan 100% utdelning, sköna sessions varje dag, givet att man både surfar och vindsurfar eller kitar. Då blir alla motorhaverier mm plötsligt rätt billiga. Körtiden är INGET att hänga upp sig på, känns kortare och går snabbare än man tror.

    Just do it!

    /JB

  • rasmus_w

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 08:10

    Och hur många kubikmeter bensin går det åt om man kör en folkabuss från Stockholm till Guincho och tillbaka? 🙂

  • schonki

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 15:57

    Flikar in med en fråga. Jag ska flytta till Lissabon för studier nu i höst och undrar hur vattentemperaturen håller sig. Räcker det med en 3/2 mm eller bör man packa ner vinterdräkten? Sen undrar jag även hur bra uthyrningen är där nere. Funderar på att bara ta med mig våtdräkt och vågsurfbräda och lämna kvar vindsurfingutrustningen och då är de ju en fördel om uthyrningen är schysst:)

  • irieman

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 17:48

    Skulle nog definitivt ta med mig grejjer, är lite svårt med vindsurfuthyrning + väldigt dyrt! Jag ångrade mig fast jag bara skulle vara där 2 veckor…….. Fast du kan ju alltid kolla med Paolo på Guincho, han har en surfshop i Cascais också, du kanske kan få en långtids-deal?

  • jesper-b

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 23:16

    Vette 17 hur kallt det är på vintern, men gissar att en 5/4 eller 4/3 skulle sitta fint. Senvår, tidig höst och sommar är 3/2 toppen!

    Konstigt att vara hemma igen, i synnerhet som bussen inte är det. Förhoppningsvis fixad om ett par dar och jag bränt ner till Hamburg för hemhämtning – ett djädrans körande!

    /JB

  • styret

    Medlem
    21 juli, 2011 vid 03:18

    Jag var där och paddlade i november för några år sen och tyckte nog 5/3an var skön. men körde utan skor hela tiden.

  • svenne

    Medlem
    21 juli, 2011 vid 20:06

    Och storyn tar inte slut. Jesper har ett litet äventyr kvar att avverka… 🙂
    http://switchamotor.blogspot.com/2011/07/jesper-in-panic-mode.html

    2011-07-21%2B21.15.57-793561.jpg

  • dr-masse

    Medlem
    22 juli, 2011 vid 09:51

    Ur bussbesvär, hyrbilsfamiljelogistik och motorbytarbloggar till ämnet.

    Guincho.

    Blåste för mycket igår, ingen ute vilket jag aldrig sett förr. Stranden avstängd. Lugnt över 20 i medelvind, uppemot 30 när det klämde i som mest, omöjligt att stå rakt då… 2.2 kanske?

    Gott att vara här igen, hoppas på kommande dagar!

  • jesper-b

    Medlem
    22 juli, 2011 vid 10:29

    De där tokvinden Guincho ibland drar igång är ju rätt bevärande, mycket jobbigare än glassy surf, både för familj, ickesurfare med flera. Hoppas det lugnar sig snart.

    Däremot håller jag nog inte riktigt med Masse om vad som är ämnet. Åtminstone för mig så är den långa bilresan, motormek, verkstäder av allehanda slag i olika och lika ländre, sedan flera decennier en intim del av Guincho. Har flugit ner några gånger och det ger inte alls samma totaläventyrsupplevelse. Nej för faen, nästa gång får det bli luftkylt hela vägen!! Har faktiskt en gammal skrotenmotor som spinner lita halvdant stående. Den måste nog måste de nästan 8000 kilometrarna!

    /JB

    (Ej för Masse: Resan ner till Hamburg gick bra, inklusive en quadbrädeleverans till Emil i Helsingborg och tokregn igenom hela Skåne gick det på totalt 9 timmar… fasen vad modern små Golfar kan gå fort!)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Guincho forever

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.