Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäääälp

  • ola-h

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 12:31

    AndersBQ skrev att han tänker ta med mobiltelefon. Man kan köra någon gammal utan kort i. 112 når man ändå.

    Det verkar säkrast att segla masthöga vågor i pålandsvind, då vet man ju i alla fall att man spolas in till land…

  • micke-m

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 12:38

    Visselpipa låter väl som en bra början i alla fall. Helt absurt när jag tänker på det att man inte har det redan. Nåja bättre sent än för sent.
    :blush:

  • oscar

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 12:54

    HÄR finns lite bra att läsa.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:08

    En annan sak jag brukar påpeka: Hur många har nån gång övat på lite olika nödsituationer? Eller ens funderat på hur man skulle kunna hantera lite olika situationer.

    Har ni provat att:

    – segla en lång sträcka utan sele?
    – segla utan fena?
    – nödrigga ett segel?
    – dra rigg på minsta vågbrädan?
    – ta isär/sätta ihop bräda och rigg på djupt vatten?
    – vattenstarta och segla på ett ben? Jag fick ryggont och ischias i apelviken en gång (typ 1989) och vänster ben bara vek sig. Jag hade tur, jag stod på brädan och behövde inte vattenstarta och vinden var svag men det gick lite vågor, och de knuffade in mig till stranden, ståendes på ett ben på brädan. Jag vet inte alls om jag hade klarat att vattenstarta, det gjorde skitont i ryggen.

    Robby Naish skrev en gång en artikel i amerikanska Windsurfing där han påpekade att det fanns massor med sätt att nödrigga ett segel efter att masten gått av, och att han hade använt sig av de flesta sätten, men att de flesta inte ens försökte. Å andra sidan är Robby mannen som tog i masten i ena handen och uthalsöljetten i andra och seglade i land när bommen knäcktes under ett slalomrace så han är grymt stark och kan använda den kraften för att ta sig ur många situationer där andra behöver hjälp.

  • k-man-2

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:18

    läskig läsning, speciellt med tanke att det är erfarna seglare vi snackar om. skönt att allt slutade (någorlunda) väl!

    blåsiga dagar brukar jag ertappa mig själv med att “stressrigga” i ivern om att komma ut på vattnet illa kvickt. ägnar då en extra tanke åt att kolla grejorna en extra gång. utrustningshaveri är ändå svårt att förutsäga tyvärr… du är inte ensam om flygande taklast janne. gjorde själv den tabben med min bräda innan jag ens tagit ut den på jungfrufärd =)

    något tillverkarna bör erbjuda i de framtida portabla gps-modellerna för vattensport?
    http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/GPIRB.htm

  • pedersen

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:20

    Jag har undrat lite över att de flesta verkar segla utan flytväst. Argumentet är att man minskar rörligheten. Eftersom jag ofta seglar själv så känns flytväst och hjälm som ett självklart alternativ.

  • oscar

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:21

    Bröt hängselekroken 2.5 km från land. Överriggad 6.6 och slalombräda, DUKTIGT mjölksyra i underarmarna. EXTREMT jobbigt.

    Körde av fenan en gång när jag seglade mellan 2 öar vi stugan, knöt hängselen runt aktern enligt tips från tidning, funkade rätt bra och kunde guppa hem.

  • pedersen

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:25
    Oscar;509792 wrote:
    Bröt hängselekroken 2.5 km från land. Överriggad 6.6 och slalombräda, DUKTIGT mjölksyra i underarmarna. EXTREMT jobbigt.

    Körde av fenan en gång när jag seglade mellan 2 öar vi stugan, knöt hängselen runt aktern enligt tips från tidning, funkade rätt bra och kunde guppa hem.

    Runt aktern? Hur då? Spände den om brädan?

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:34

    Har vindsurfat i 25 år och ALDRIG haft ens flytväst. Har precis köpt en sådan av NP för framtida seglatser. När jag kör motorbåten så har jag flytväst. Undrar varför man inte har det när man surfar???? Sitter den i vägen, anser man att våtdräkten har tillräklig flytkraft???
    Ska även införskaffa visselpipa.
    Har en aquabag till telefon som jag haft med i flera år. (Så korkat att ha telefon men inte flytväst på sig.)
    Intressant hur man tänker!

    Flytväst och visselpipa borde vara självklart!

    Nödraket någon:)

  • glader

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:35
    Pedersen;509793 wrote:
    Runt aktern? Hur då? Spände den om brädan?

    Se Oscars länk ovan, mer precist
    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=13&article_type=11

  • ola-h

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 13:36

    @Oscar 509783 wrote:

    HÄR finns lite bra att läsa.

    Den nedriggningen i poolen ser ju lite väl idylisk ut. Verkligheten vid mastbrott är ju oftast minst 3m dumpande vågor och tokströmt. Då är nedriggningen ut utmaning (dock genomförbart).

    En av de viktigaste sakerna tror jag annars är att inte segla sig för trött, speciellt inte när det är kallt. Händer det något behöver men ha rejält med kraft kvar för både eventuell spurtsimmning efter prylarna eller långsimning om något går snett.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 14:13

    @CtrlAltDelete 509797 wrote:

    Har en aquabag till telefon som jag haft med i flera år. (Så korkat att ha telefon men inte flytväst på sig.)

    I båttidningar varnas ofta för att lita för mycket på mobilen. Man ska inte ta för givet att man har täckning när nånting händer. Jag blev i varje fall varse att 3g-täckningen på Torö är av det symjboliska slaget. Det är säkert bättre på gsm-fronten.

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 14:32

    Japp! Flytväst o hjälm på! Flytväst är ju trevligt vid vattenstart dessutom, och hjälm värmer vid lite kyligare vindar. Visselpipa finns integrerat i spännbandet på min hängsele. Är väl mobilen då…

  • Johan!!

    Gäst
    20 oktober, 2008 vid 15:59

    Många bra tips här. Jag skulle dock vilja slå ett slag för att alltid ha med sig lite extra nedhalningstamp! Själv har jag alltid cirkus 2 meter lindat på bommen och med lite fantasi kan man fixa rätt mycket.
    Senast idag fick jag användning av den då min hängselelina pajade, det var väl iof inte någon nödsituation men ändå nu slapp jag åka in och jag kunde köra i ytterligare 1 h innan mörket föll.
    Tidigare har jag lyckats fixa en helt knäckt bom, en trasig mastfot och bogserat en havererad polare;).

  • blabussen

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:35

    @Jester 509814 wrote:

    Japp! Flytväst o hjälm på! Flytväst är ju trevligt vid vattenstart dessutom, och hjälm värmer vid lite kyligare vindar. Visselpipa finns integrerat i spännbandet på min hängsele. Är väl mobilen då…

    Aldrig kul och simma med grejorna eller köra in utan hängsele. Men innan alla skaffar alla dessa grejer kan ni inte ta ett steg tillbaks och fundera på hur det påverkar windsurfingens anseende.

    Jag menar jag förstår och håller absolut med men för en utomstående kan det se lite konstigt ut med en massa vuxna karlar i rosa hjälmar och turkosa blöjor som ligger och plaskar med neon färgade segel, blåsande i visselpipor samtidigt som de här o var fipplas med gamla gsm telefoner.

    Kanske ni kan skaffa något lite mer modernt som en nödraket, gastuta eller varför inte ett överfallsalarm, de låter ju iaf lite mer än en visselpipa så blir ni inte liggandes så länge 😉

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäääälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.