Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäääälp

  • fnassel

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 07:15

    Jag är deffinitivt ett av de sämsta exemplen på säkerhet! Har ingen hjälm, ingen flytväst, ingen mobil, inga nödraketer och inga extra tampar eller dyrligt.
    Jag har dock provat det mesta och vet ungefärr vad jag klarar av.
    Padlat ca 2km på GC, Blivit bogserad, bogserat andra och andras utrustning, Seglat utan fena med eller utan hängsele bakom, simmat in med utrustningen på släp samt surfat in med ett brutet ben.

    Min kommentar är,
    Ta inte med mer säkerhetsutrustning än nöden kräver! (Visst man bör använda hjälm och flytväst) men om man bara tänker på säkerhet så måste man ju vara rädd? Om man är rädd vågar man sällan satsa fullt ut!
    Däremot, försök att aldrig segla ensam!!! även om man klarar att segla ensam på ett ben är det jävligt svårt att ta sig vidare när man väl nått stranden.
    Om du ändå seglar ensam välj ett spot där du inte måste ligga 2 km ut för att hitta de rätta förhålandena. Stanna absolut inte kvar ensam vid skymning!
    När jag seglar med andra brukar jag också försöka hålla lite koll på vad de andra har för sig om det inte är för crowded då koncentrerar jag mig på mina närmsta vänner och om någon ligger i vattnet längre än vad en vattenstart borde ta så brukar jag segla förbi och kolla läget!

  • pedersen

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 07:27

    Sen jag köpte hjälmen vill jag inte vara utan. Grymt skön med avtagbara öronlappar som skyddar gött mot vinden (brukar få ont när det blåser kyligt).

  • markan

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 14:21

    Hur mycket hjälper flytvästen egentligen? Är man inte körd ändå om man blir medvetslös i vattnet och inte har nackkuddar på flytvästen? Våtdräkten ger ju ändå viss flytkraft så att man håller sig vid ytan och kan bli upptäckt?

  • maglu

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 14:46

    Hjälm känns viktigare än flytväst av den anledningen .
    Men flytväst är skönt vid vattenstart, värmer och skyddar överkroppen lite extra.
    Om nåt skulle gå sönder o man behöver simma en bit t.ex, är nog lite extra flytkraft värdefullt (även om säkert går fortare att simma utan…)

  • rasmus_w

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 15:14

    Flytvästen skyddar bålen mot slag.

  • argulander

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 15:26

    @Markan 510215 wrote:

    Hur mycket hjälper flytvästen egentligen? Är man inte körd ändå om man blir medvetslös i vattnet och inte har nackkuddar på flytvästen? Våtdräkten ger ju ändå viss flytkraft så att man håller sig vid ytan och kan bli upptäckt?

    Håller med dig, dräkten ger tillräcklig flytkraft för att man utan problem ska hålla huvudet ovan vattnet om man inte slagits medvetslös, och då är man antagligen ändå körd även med stor räddningsväst med krage som vänder en rätt. En annan grej är ju förstås om man seglar bara i badbyxor (vilket ju inte är så vanligt på våra breddgrader) då är det mer motiverat med flytväst både för flythjälp och som skydd om man skulle slå i bröstkorgen.

    Klas

  • electric

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 16:36

    @argulander 510233 wrote:

    Håller med dig, dräkten ger tillräcklig flytkraft för att man utan problem ska hålla huvudet ovan vattnet om man inte slagits medvetslös, och då är man antagligen ändå körd även med stor räddningsväst med krage som vänder en rätt. En annan grej är ju förstås om man seglar bara i badbyxor (vilket ju inte är så vanligt på våra breddgrader) då är det mer motiverat med flytväst både för flythjälp och som skydd om man skulle slå i bröstkorgen.

    Klas

    Jag håller inte alls med om flytväst är bra bara vid medvetslöshet. Den är bra för väldigt mycket.

    Exempel: Den skyddar när man får t ex kastfall mot rigg, eller mot bräda. Den är till stor nytta i svag vind när man kanske måste lyfta seglet länge och högt. Den är en enormt skön att ha när man är heltrött och bara vill “hänga” i vattnet och vila en stund. Den är mycket bra när man har brutit bommen och måste ligga i vattnet och trixa och vända den för att kunna segla in. Eller när man brutit masten och måste rulla ihop seglet och packa alla grejor på brädan för att komma in. Eller har havererat långt ut och måste simma in (det är inte alls besvärligare än utan!). Den är också till nytta om man måste lämna bara riggen efter ett haveri eftersom man kan rädda den från att sjunka genom att använda flytvästen som “boj”. Därtill är det lättare att få syn på den när man ska hämta den. Den vindskyddar och värmer bra också (OK, ibland är just det en nackdel … men denna årstid är det bra!). Allt detta har jag varit med om.

    Det finns egentligen bara en nackdel med flytväst. Det ser ocoolt ut. Åtminstone med en gammal seglarväst typ den jag har ….

    /Lars

  • jps

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 16:48

    Väldigt ocoolt är det. Men bra. Tycker inte min väst stör något heller.

    Jag tror egentligen det bara är vid vågsegling det är dumt att ha väst. Inte så praktiskt om man ska dyka under en våg.

  • broderisak

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 17:08

    Jag surfar INTE utan min flytväst. Sen får det var hur ocoolt som helst det skiter jag i.

  • argulander

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 18:40

    @Electric 510260 wrote:

    Jag håller inte alls med om flytväst är bra bara vid medvetslöshet. Den är bra för väldigt mycket.

    Exempel: Den skyddar när man får t ex kastfall mot rigg, eller mot bräda. Den är till stor nytta i svag vind när man kanske måste lyfta seglet länge och högt. Den är en enormt skön att ha när man är heltrött och bara vill “hänga” i vattnet och vila en stund. Den är mycket bra när man har brutit bommen och måste ligga i vattnet och trixa och vända den för att kunna segla in. Eller när man brutit masten och måste rulla ihop seglet och packa alla grejor på brädan för att komma in. Eller har havererat långt ut och måste simma in (det är inte alls besvärligare än utan!). Den är också till nytta om man måste lämna bara riggen efter ett haveri eftersom man kan rädda den från att sjunka genom att använda flytvästen som “boj”. Därtill är det lättare att få syn på den när man ska hämta den. Den vindskyddar och värmer bra också (OK, ibland är just det en nackdel … men denna årstid är det bra!). Allt detta har jag varit med om.

    Det finns egentligen bara en nackdel med flytväst. Det ser ocoolt ut. Åtminstone med en gammal seglarväst typ den jag har ….

    /Lars

    Ok kör för flytväst då, hade alltid det innan jag bytte till midjesele. Tycker tyvärr det är svårt att kombinera flytväst med midjesele, kommer i vägen när man ska kroka i. Bättre när det är kallt att ha en shorty under dräkten som ger bättre värme än en flytväst och en del extra flythjälp (dock inte lika mycket som en stor flytväst).

    Klas

  • stefanlindmark

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 19:37

    Jag kör med 20 kg för liten flytväst upphittad i föräldrarnas förråd. Billig. Eftersom dess passform tenderar likna Nalle Puhs tröja blir det precis lagom för selkroken att sticka fram under.

    Och så är den vackert knallgul så jag syns bättre. Bra eftersom motorbåtsförare på “min” fjärd verkar fått kollektiv släng av brytningsfel kombinerat med nedsatt förmåga att uppskatta hastigheter hos korsande mindre segelfartyg.

    Moderiktigt? Knappast!
    Tryggt? You bet!

  • martine

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 21:13

    Absolut viktigast är att inte segla ensam. Om du är på ett nytt ställe så be vem som helst hålla ett öga på dig. Jag har aldrig varit med om att någon nekat, och med en ödmjuk attityd får man samtidigt värdefull info om lokala förhållanden och dessutom nya kompisar. Händer det sen nåt så får du då hjälp meddetsamma, innan du blivit nedkyld eller dunkats blodig mot revet. Min sambo drog t.ex. rätt på en axel som var ur led mitt ute i bryten, sen kunde killen segla in själv. Tyvärr är det väl så att när det är riktigt stort och mest troligt med en katastrof så KAN ingen hjälpa dig förrän du kommit ur impact zone. Om dom inte har en jetski förstås…

    Håller helt med Argulander om vikten av rätt dräkt, hellre för varm än för kall. Kylan är fienden nr 1, särskilt om du är skadad eller utmattad, att fippla med telefoner och dylikt hjälper inte mycket då, det kan ju ta timmar för sjöräddningen att hitta dig. Så mycket säkrare om du har en kompis som håller koll och fixar hjälp på direkten.

    Håller också med Johan, Electric m fl att viktigaste nödutrustningen är ett par meter nedhalstamp, men lägg den i fickan bakpå selen, eller linda runt kroken så du kommer åt den lätt. Att fästa den på t.ex. riggen är sämre då den har en tendens att sjunka vid separation, och den gör ju inte så mycket nytta på botten…

    Har prövat både västar och hjälmar men tycker mest de är i vägen, känns som man blir klumpigare och gör fler misstag ju mer utrustning man hänger på sig. Att försöka dyka under vågen med flytväst på… Finns det nåt värre än att bli uppsugen och kastad över kanten ner på revet?

  • davven

    Medlem
    22 oktober, 2008 vid 21:34

    Flytväst när man ligger och gasar för fullt är inte fel. Väldigt tacksam att jag hade en flytväst på mig när det blåste kuling 15 och mitt 6.0 var maximalt inskotat. När jag helt plöstligt gick snett ner i masten med revbenen före, minns att jag utsöndrade ngt underligt ljud och att all luft försvann. Hade säkert varit behagligare och blivit sparkad av nån K1-stjärna på hundra kilo muskler utan överdrift. .Västen skyddar revbenen rätt bra. så tror jag västen isolerar och värmer lite extra också när kylan biter i 😛

    Men det är klart, flytväst om man vågsurfar i “stora” vågor låter lite skumt. .

    För övrigt kommer jag nog aldrig ge mig ut ensam när tempen är så låg som den är i vattnet. Har sett tillräkligt med materialfel folk har råkat utför i sommar, nån muttlade om att han simmat ngn kilometer. Gör man den övningen i oktober så kan man hålla sig för skratt. Själv har jag varit med om att riggen har slitits loss från mastfoten 2 ggr i sommar, detta med 2 helt olika “nya” utrustningar. Då är jag säker på att den röda låsplutten var i sitt yttre läge samt att mastfoten bottnade. Kontrollerar alltid det. . Ingen konstigt egentligen, men samtidigt inget kul och råka utför när det blåser hårt och är kallt ..

    Det man inte tror ska hända händer när man minst anar det. .

  • maglu

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 09:12

    Om jag vill surfa har jag inget alternativ till att köra själv i 90% av fallen.
    Och än så länge har jag ingen känsla av att riskera frysa i vattnet även om jag måste simma några 100m. Grymt nöjd med min Neil Pryde 3000 Semidry.
    Men håller mig så här års till att vara nära stranden och alltid vinden mot stranden.
    Kör med handskar öppna i handflatan fortfarande, och där skulle det kanske bli kallt om man fick simma en bit, men inget man dör av.

    Telefon och hjäm är också självklart, man vill inte hamna medvetslös, plus att någon alltid vet var man håller till, när jag går ut och ca hur länge.

    Med dessa försiktighetsåtgärder är jag inte alls orolig att köra själv.

    Är det någon som vet hur länge man klarar sig att ligga still i en våtdräkt utan större fysisk aktivitet (i t.ex 4 gradigt vatten)? Om man skadat sig o väntar på hjälp, är det bättre att ligga kvar i vatten eller ta sig upp på land? Säg 4 grader i luften och minst 10m/s. Är det vågor hamnar man väl på land oavsett =)

  • argulander

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 09:52

    @Maglu 510691 wrote:

    Om jag vill surfa har jag inget alternativ till att köra själv i 90% av fallen.
    Och än så länge har jag ingen känsla av att riskera frysa i vattnet även om jag måste simma några 100m. Grymt nöjd med min Neil Pryde 3000 Semidry.
    Men håller mig så här års till att vara nära stranden och alltid vinden mot stranden.
    Kör med handskar öppna i handflatan fortfarande, och där skulle det kanske bli kallt om man fick simma en bit, men inget man dör av.

    Telefon och hjäm är också självklart, man vill inte hamna medvetslös, plus att någon alltid vet var man håller till, när jag går ut och ca hur länge.

    Med dessa försiktighetsåtgärder är jag inte alls orolig att köra själv.

    Är det någon som vet hur länge man klarar sig att ligga still i en våtdräkt utan större fysisk aktivitet (i t.ex 4 gradigt vatten)? Om man skadat sig o väntar på hjälp, är det bättre att ligga kvar i vatten eller ta sig upp på land? Säg 4 grader i luften och minst 10m/s. Är det vågor hamnar man väl på land oavsett =)

    Dr Mengele och kollegor gjorde ju försök på detta under Nazisttiden. En del svar fick man från dessa experiment som ju just gick ut på att se hur länge man överlever i kallt vatten. (Det är ju knappast etiskt att upprepa detta.) Avsevärd betydelse är i allafall hur fet man är, mycket underhudsfett ger betydligt längre överlevnad (mycket stor skillnad). Vad jag förstår gjordes dock dessa experiment på nakna människor, skillnaden borde väl utjämnas något med våtdräkt.

    Klas

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjäääälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.