Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

  • malibu

    Medlem
    11 augusti, 2016 vid 21:01

    @vindsökaren 740761 wrote:

    5dagar kommer man långt på om man vill lära sig grunden dvs plana,kryssa,köra i stroppar,hängsele

    Stämmer kanske på plattvatten men INTE i vågor (där jag lärde mig… :))

  • malmorama

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 07:27

    5 dagar låter som en supertalang. Tog säkert mig 1 säsong i Sverige innan jag körde i stroppar och hängsele men jag är också totalt talanglös när det gäller vindsurf….:frown:

  • malibu

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 07:37

    @Kris68 740732 wrote:

    Apropå Gladwell: http://www.salon.com/2016/04/10/malcolm_gladwell_got_us_wrong_our_research_was_key_to_the_10000_hour_rule_but_heres_what_got_oversimplified/

    Ja, natulrigtvis. Själv har jag tolkat det så här:

    “Gladwell did get one thing right, and it is worth repeating because it’s crucial: becoming accomplished in any field in which there is a well-established history of people working to become experts requires a tremendous amount of effort exerted over many years. It may not require exactly ten thousand hours, but it will take a lot.”

  • pedersen

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 07:59

    Tog mig typ 10år att lära mig gippa 🙁

  • spinl

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 08:39

    “Bra” är ju minst sagt relativt. Speciellt i en sport som vindsurfing där det alltid går att bli bättre. Bättre mått kanske är hur kul det är att segla i olika förhållanden.

    Antag att man surfar de flesta dagarna med bra vind:
    – Lätta surfställen (utan vågor) är kul direkt från start.
    – Tog mig 1.5 år innan det var roligast med små vågor.
    – 2.5 år innan det var roligast med liten bräda i vågor.
    – Och nu 4 år innan det blivit riktigt kul med stora vågor i hård vind på “enkla” vågställen .

    Tycker fortfarande inte det är roligt med stora vågor på svåra vågställen där en vurpa innebär spolning på stenar. Men det kommer säkert komma i framtiden när färdigheterna utvecklas.

  • stefan_gbg

    Medlem
    12 augusti, 2016 vid 12:59

    @vindsökaren 740761 wrote:

    5dagar kommer man långt på om man vill lära sig grunden dvs plana,kryssa,köra i stroppar,hängsele.
    Sen finns det ju alltid nått nytt att träna på
    Det är ju det som gör denna sport så underbar.
    Dock när det blåser 5ms blir det lite,foil eller
    Windsup.
    Bättre än att stå att guppa med 7.5

    Hoppa över det där med att stå och guppa i 5 sekundmeter med en 7,5a. Ta en 4,7 och en freestylebräda istället och träna helitacks, upwind360, switch helitacks diablo osv perfekt i 5 m/s. Mycket roligare

  • tws

    Medlem
    14 augusti, 2016 vid 10:44

    Om du tar litt i planer du første gangen på vannet. behøver ikke trapes. Ca 4 timer. Roald Amundsen (han het det) fra Arendal klarte det.

  • alltidxx

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 15:11

    Ja, jag undrar hur lång tid det tog. Jag lärde mig köra fram och tillbaka den hårda vägen d v s inblåst i vassen med den legendariska windglidern som om man var ovarsam kunde rycka riggen ur brädan och trilla baklänges med alltihop 😀
    Vadå hängsele. Man höll allt man orkade och fick starka armar.

  • voivoi

    Medlem
    27 augusti, 2016 vid 09:26

    Innan man blir bra är nog lite olika för oss alla.
    Började för 1 år sedan när jag fick födelse present för 46 åringen kurs i vindsurfing av fru och barnen.
    Där med blev jag fast och beslutade att detta är vad gillar, gratis träning samt skit kul på vattnet med avkoppling från allt.
    Jag började typ med helt fel brädor, segel från 90 talet i apelvikens vågor förra året😱.
    Kämpade mycket i vågorna, när jag är ute så är jag ute i ca 3-5 timmar, musklerna vart helt slut.

    Detta året håller jag räkning på antal gånger jag varit ute, är uppe i 42st.
    Har bytt bräda till firemove 100l kör mesta del på 7,3 segel och vindarna ska ligga över 6m/s.
    Började lära mig att få i fosingarna i stropparna, helt otrolig känsla när man sätter i dem helt annan styrning.
    Så nu jagar man vind och fart och försöker ge sig på vändningar som inte sitter en, men det kommer det med.

    Ge aldrig upp oavsett vilken ålder du är i, du blir aldrig för gammal för vindsurfing. 💪👍🏻[video=vimeo;180402287]https://vimeo.com/180402287[/video]

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2016 vid 12:27

    Vad man börjar med har klar verkan på hur fort det går. Men lika stor har vädret. 47 ggr/ säsong är inte alla som får ihop kring Sthlm, det kan jag lova.

    Det jobbiga är att man måste byte prylar rätt ofta för att fortsätta utvecklas, vilket är dyrt. Helst ska man ju börja på typ en kona eller annan centerbordsbräda som kan plana. Väger man mellan 70-80 så behöver man då två segel typ 6-8 kvm. När man planar i stropparna med dessa prylar (med sele) är det dags för en freeride eller freestyle i låg vikt, typ Wood eller kol, kanske 70 bred eller däromkring. Det blir en enkel övergång, men en jäkla prestandahöjning materialmässigt. Då börjar vädret bli ett problem, dagar med vind under 7-8 i grund ger i princip inget. När man känner att dessa grejer blir lite jobbiga i hård vind, och vattenstart, slag och gippar sitter hyfsat är nästa kliv ca 60 bredd, dvs 90-100 l. Sen är det bara att nöta på, här börjat man åka landet runt i jakt på vind…

    Sen är det vågen som gäller, kulingvarning, hopp brädor runt 80 l..men då har det oftast gått ett par år åtminstone

  • hakuna

    Medlem
    27 augusti, 2016 vid 12:44

    Jag började på 23 kg pråm.
    Nu använder jag fem brädor och åtta segel…

  • dr-masse

    Medlem
    28 augusti, 2016 vid 15:19

    @Voivoi 741060 wrote:

    Innan man blir bra är nog lite olika för oss alla.
    Började för 1 år sedan när jag fick födelse present för 46 åringen kurs i vindsurfing av fru och barnen.
    Där med blev jag fast…

    Kul att läsa! Med mina 46 år har jag vindsurfat i mer än 30 år… Och fortfarande min favoritsport alla kategorier. Min 46-års present var att börja vågsurfa, hoppas det krävs lite färre år att bli skaplig. 🙂

  • dendrite

    Medlem
    28 augusti, 2016 vid 16:11

    Såg en video om någon som skulle lära sig vulcan. Det tog fem hela surfdagar och runt 150-200 försök. Får man inte fem dagar i följd tror jag det tar längre tid. Som för mig själv nu när jag försöker lära mig gippa, har försökt kanske de senaste 5-10 surftillfällena men går bara framåt i små steg och dröjer det för länge till nästa surf har man kanske glömt lite från det man gjorde sist.

  • hakuna

    Medlem
    28 augusti, 2016 vid 16:15

    En vårpremiär var jag bättre på att gippa än när jag slutade hösten innan. Go figure!

  • skrellet

    Medlem
    28 augusti, 2016 vid 16:32

    Jag köpte utrustning till säsongen 2013 (145 l och 7,5), kör bara ostkust (trakterna runt Trosa skärgård) och försökte lära mig själv de 2 första åren och kom till att plana helt okontrollerat i sele utan vändningar på kanske 10-15 surfdagar, men då hade jag provat en del tidigare och gått enstaka tim- eller dagskurser åren innan (rätt värdelösa). Inte förrän i höstas då jag åkte med Guy Cribb till Rhodos och lärde mig vattenstarta, fotstroppar och liten bräda (110 l) tog utvecklingen fart, nu är jag helt frälst, köpte fler segel och åkte igen till Rhodos i juni, sätter nu jipparna ibland men känns som 1/10. Sedan förra sommaren har jag haft 21 surfdagar i Sverige, hälften med 9.5, 8 st med 7.5 och några med 6.5, nu behövs en mindre bräda (gecko 112, någon?) så jag hinner träna innan november-resan till Jeri… En bra kurs gör underverk som nybörjare, på en vecka kan man komma långt!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.