Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

  • irieman

    Medlem
    7 september, 2016 vid 15:07

    Jag var i Porto Pollo i juni för några år sedan. Schysst ställe. Hyfsat säker vind, 3 olika uthyrningsställen. Vi bodde en liten bit ovanför ett av dom så det var gångavstånd till stranden

    2 stränder, en med lite vågor och en med “plattvatten”.

    Vacker ö i övrigt, värt att hyra bil och åka omkring lite.

    Ligger vid Costa Smeralda så det kan vara ganska dyrt. Just i Porto Pollo tyckte jag inte det var så farligt men det finns andra byar/städer i närheten som är väldigt pricey.

  • john1

    Medlem
    7 september, 2016 vid 17:37

    Håller med Irieman. Mycket vackert. Kan vara dyrt på olika platser. I Portoservo köpte jag en glass och kaffe: 280 SEK. Bra att hyra bil, ca 45 minuter till Ahlgero, en gammal stad som var Catalansk (spansk) koloni en gång i tiden. Det finns folkm som pratar katalan. Många namn/maträtter har pregats av det.

    Jag var på icke surfande semester, men var långs med kusten, kan bara säga att det var mycket vind, och man kan välja olika platser för våg/plattvatten.
    JJ

  • mrquality

    Medlem
    12 september, 2016 vid 13:59

    Hej G_L, jag ska återkomma efter semester och bäretta lite om allt.
    Jag själv är Italienare och kan säga är inte alls dyrt. Diraste stället i Costa Smeralda är Porto Cervo pga VIP person är där ofta osv. Man flyger till Olbia, hyra en bil och åker till Palau. Boende är ganska ok en vecka betalar jag 3100 kr i en Residence i costa serana 5 km från porto pollo. Läge är mycket bra pga på Isola dei gabbiani blåser mycket på en sidan och svag vind på den andra då man kan välja var man vill vindsurfa. Här kan du kolla webcam och monitorer vind och temperatur varje dag om du vill.
    http://www.procenter.it/cId/328/idPm/2002/lang/it-IT/pagina.aspx

    Jag ser fram emot att åka dit nästa lördag!
    Finns det många andra ställe jätte fina i Sardinien, jag ska ta en heldag båt tour från Palau och åka till Maddalena, Caprera 2 ö jätte fina med strandar superhärliga. det costar bara 380kr per person och ingår mat (fisk rätter så klart).
    Jag återkommer 😉

  • g_l

    Medlem
    12 september, 2016 vid 17:11

    Tack, ser fram emot rapporten när du kommer tillbaka.

  • jlhp

    Medlem
    19 september, 2016 vid 15:59

    @Alltidxx 741196 wrote:

    Personligen så gillar jag även att vara ute och glida fram sakta runt öar och så, och jag skulle faktiskt vilja ha en större bräda av den anleningen (större än Fanatic Viper L). Jag minns när jag seglade runt på en Windglider och HiFly som var nästan 4 meter långa och de hade en suverän stabilitet rakt fram och vattengång som gör att man kan njuta av att bara glida omkring och kryssa grymt bra. jag saknar segla pråmar i svaga vindar faktiskt.

    Du är inte ensam, finns mer på division II tråden på slalom/speed/raceforumet. Jag lade tråden där eftersom dessa brädseglingens drottningar är gamla racemaskiner, inte för att jag är någon rejsare själv… eller att man är tvungen att tävla på dem.

    En av nycklarna till att bli duktig är ju att ägna mycket tid åt det. En kompis till mig har retat mig i många år när jag alltid gnällt över hur dåligt det blåser i Sverige och sagt: “en sjöman klagar inte över vinden utan lär sig segla”. Först i år har jag tagit honom på orden och börjat med rundbottnat, ångrar att jag inte gjorde det långt tidigare… Eftersom de är gjorda för ickeplaning kan man ju segla varje dag man har möjlighet, och till och med planera in surf i förväg! Man slipper ju hela vindhetsen och planingsnojan. “De e bar å åk!”

    En av poängerna med just D2 är att de är så ranka vilket gör det till en utmaning trots de lugna vindarna och en grym balansträning. Och det är faktiskt riktigt roligt!

    Bara mina två ören 🙂

  • mrquality

    Medlem
    25 september, 2016 vid 20:42

    Tjena!!!!!!!!!!!! Tyvärr min vindsurf semester är slut och imorgon börjar den vanlig liv. Det är varit en fantastik semester med 23 grader i vatten och sol. Porto Pollo är riktig en bra stället för vinsurfare speciellt för de som kan redan mycket. Första dag tog jag bara bild och filmade pga det va 32m/s och jag som kunde inte använda häng segel kunde inte hoppa in i vatten (det var för stark vind för mig) men det var fantastik ändå att kolla 200/300 vinsurfare och kitesurfare hoppa och plana:crazy: I Porto Pollo finns det allt möjligt för vindsurf och kite. 3 skolor med olika utrustning och packet för alla nivå. Jag fick som instruktör en kille som tränar i italien windsurf laget otroligt duktig, jag bifogar ett litet video han visar lite free style. Jag vindsurfare så mycket jag kunde och har lärt mig att använda hängsegel och fick många olika tips om gipp/slå osv. och testade sista dag funboard en 165lt. utan centerboard. :grin:En super stor skillnad att prova första breda utan centerboard men roligt. Mina händer och mina muskler är helt slut men det var roligt och spännande varje dag. En dag vindsurfade även med 28 m/s men det gick inte så bra och min instruktör fick hämta mig med motorbåt pga jag ville inte ge upp och jag försökte vindsurfa tillbaka till skola med det var för stark vind för mig. :grin:Jag kan säga att om 8 dagar total som jag var där det blåste 4 dagar runt 20-32 och 4 runt 10-15. Om man hittar ingen vind det finns många otroliga fina stället som S. teresa di Gallura, Palau, Maddalena osv. Jag har inte varit i Porto Cervo pga är en av den dyraste stället i Sardidien och pga jag var mest intresserad av Porto Pollo men om man bor i Palau eller Porto Pollo priser för boende och restauranger är helt ok samt om man vill göra en båt tur i Arcipelago della Maddalena. Jag som är Italienare och har bott i olika stället samt har varit i dem bästa kusten som Amalfi, Apulien, Conero osv., att, Sardinien för mig är 1 plats den vackraste. Jag flög till Olbia hyrde en bil och efter 50 min . var jag i Porto Pollo. Jag bodde i Costa serena 7 natter 3000kr i en 3:a. Område var mellan P.Pollo och Palau pga min tjej tog en avancerad dykning kurs samtidigt att jag vinsurfade. det passar bra som stället för familjer även eller för de som gillar fiska eller dyka. För att var slut på september jag kan säga att väder var riktig bra. Som sagt tidigare finn det två olika del en del där blåser mycket mer och är vågig och en del där är lite mer planare vatten. Det var många vindsurfare från tyskland, sweitz italien nu och alla instruktörer så klart pratar engelska. Mat är också super gott där. Så om någon ska åka dit ska flyga till Olbia och hyra en bil sen kör till Portopollo eller Palau tycker jag. Man hittar olika priser för boende och allt annat. Jag ska forsoka lägga upp en video live som har lagt 1:a dagen som visar all två sidor av portopollo:wink:
    Jag såg att kunde inte lägga till en video från min dator, på min facebook profil finn det 2 nu som alla kan se 😉 I alla fall jag kommer att åka tillbaka nästa år till Porto Pollo,
    Ciao fratelli del ventooooooo!!!!!!!!!!!!!!
    [video]https://www.facebook.com/dario.trono[/video]

  • robin

    Medlem
    25 september, 2016 vid 20:55

    Låter som en härlig vecka! Men jag tror att du har blandat ihop m/s och knop. 30 m/s är nästan orkan men 30 knop (15 m/s) är fantastisk vindsurfing med små segel.

  • mrquality

    Medlem
    26 september, 2016 vid 08:07

    @Robin 741387 wrote:

    Låter som en härlig vecka! Men jag tror att du har blandat ihop m/s och knop. 30 m/s är nästan orkan men 30 knop (15 m/s) är fantastisk vindsurfing med små segel.

    Helt rätt Robin. Jag menade 30 knop vi brukar räkna så där i Italien.
    För de som var duktig verkade vara en jätte roligt vind kraft 🙂
    Jag ska snart köpa utrustning och bara träna träna träna 🙂 Man bli aldrig trott om vindsurfing, i alla fall jag nu känner så där. Pratade med en kille som kände en person som har vindsurfat i 40 år och han brukar åka från Porto Pollo till Corsica :cool2: Helt crazy! Finn det här i Stockholm platser som man kan hänga med andra vindsurfare? Bar, förening, eller liknande?? Typ en community menar jag.

  • hakuna

    Medlem
    26 september, 2016 vid 08:24

    @MrQuality 741389 wrote:

    Finn det här i Stockholm platser som man kan hänga med andra vindsurfare? Bar, förening, eller liknande?? Typ en community menar jag.

    Fråga i
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?95268-Stockholm-2016

  • mrquality

    Medlem
    26 september, 2016 vid 09:21

    😉 Tack!

  • mrquality

    Medlem
    5 oktober, 2016 vid 10:46

    @Alltidxx 741171 wrote:

    Helt sant, det går att segla ganska fort med centerbord bräda och tejpat segel också 🙂
    Från förra helgen! Lite snack i början och så men spola fram lite.
    https://www.youtube.com/watch?v=O3dR2RexafI
    viper_l.jpg

    Super video:wink: Så du använder båda Viper ll och xl?

  • spitchen

    Medlem
    5 oktober, 2016 vid 15:32

    Nöta och åter nöta…tills det du vill göra sitter.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 15:39

    @Alltidxx 741196 wrote:

    Nej du tänker inte nödvändigtvis fel. Man kan ta bort centerbordet om man vill. Normalt sett så fäller man upp det men om brädan slår mot vågorna när det går fort så kan centerbordet faktiskt trilla ner oavsiktligt och ge brädan helt fel egenskaper. I filmen jag gjorde så syns det faktiskt om man tittar noga att det sprutar lite vatten där centerbordet ska sitta eftersom jag tagit bort det. Om man är extremt observant så ser man att 03:20 så sitter centerbordet i och sen direkt efter så är det borta 🙂

    Personligen så gillar jag även att vara ute och glida fram sakta runt öar och så, och jag skulle faktiskt vilja ha en större bräda av den anleningen (större än Fanatic Viper L). Jag minns när jag seglade runt på en Windglider och HiFly som var nästan 4 meter långa och de hade en suverän stabilitet rakt fram och vattengång som gör att man kan njuta av att bara glida omkring och kryssa grymt bra. Dock vägde de 25 kg så optimalt hade varit en bräda från 1990 och framåt för då gjorde man den typ av brädor men som vägde kring 16 kg i stället. En gång fick jag upp HiFly i planing och fotstroppar. Den krossade alla vågor i sin väg som en oljetanker 😀
    Tyvärr skulle dessa brädor också bli för stora på taket på min bil och jag har dåligt med förvaringsutrymme, men jag saknar segla pråmar i svaga vindar faktiskt.

    Tack! Roligt att höra 🙂

    Såg förresten en windglider ligger ute på blocket nu till ICA-kassepris:
    https://www.blocket.se/goteborg/Windglider_surfbrada_71880464.htm?ca=15&w=1&last=1

    Funkar kanske som SUP när masten gått av…

  • alltidxx

    Medlem
    17 mars, 2017 vid 15:10

    @MrQuality 741662 wrote:

    Super video:wink: Så du använder båda Viper ll och xl?

    Tack! Nä jag hade L modellen bara.

    @cobainwindsurfer 743264 wrote:

    Såg förresten en windglider ligger ute på blocket nu till ICA-kassepris:
    https://www.blocket.se/goteborg/Windglider_surfbrada_71880464.htm?ca=15&w=1&last=1

    Funkar kanske som SUP när masten gått av…

    Coolt 🙂
    Nja de väger ju bly. Det lär förta sup glädje.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 19:51

    @Alltidxx 743284 wrote:

    Tack! Nä jag hade L modellen bara.

    Coolt 🙂
    Nja de väger ju bly. Det lär förta sup glädje.

    Kanske är mer glädje med de uppblåsbara som surfers testat då, de borde glida bättre då de är lättare.
    https://www.youtube.com/watch?v=bprxGVM_6Tg

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.