Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 november, 2011 vid 23:22

    Piraten borde nog kanske kunna köras med lite större riggar. För Hibernan så är nog 6-7 bra i normala förhållanden. Jag har dock precis kompletterarat med ett 4.5. Lånade ett Sailoft Cross 4.7 i vintras och det kändes lagom när det drog i. Det gick i alla fall dryga 26 i byig vind med originalmedarna på rätt knögglig is på Horsan. Just då sakande jag inte större segel.

    Man måste ju samtidigt se lite på vad det hela går ut på. Om allt går ut på att köra så fort som möjligt eller om man istället vill ha lite kul. Att se Uppsalagrabbarna snurra runt med moderata segelstorlekar visar att allt inte bara är en fråga om speed!

  • oaxen

    Medlem
    6 november, 2011 vid 11:40

    Det är precis som när man vindsurfar att man väljer segelstorlek efter vindförhållandena. Jag har kört allt från 8.1 m2 ner till 3.7 m2. Det är inte så att det finns EN optimal segelstorlek.

    Har man en bom som man inte är så rädd om så tar man den eftersom bomgummit kan ta lite stryk om man har otur.

    Backvind får man oavsett hur man riggar – det handlar mer om gippteknik.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 november, 2011 vid 13:12

    Oåxen – Det där med backvinden är ju ett intressant ämne. Du nämner gipptekniken. I vintras fick jag rejäl backvind några gånger så att jag gick i backen baklänges med landning först på ländryggen innan bakre delen av hjälmen dunkade i isen. Det var lite svårt att förutse när det skulle hända. För det mesta fungerar gipparna men så plötsligt händer det och det går ganska (!) snabbt. Vad tror Du man kan göra åt saken? Är man för sent ute med flippen i slutet på gippen och det är därför vinden slår in från fel sida? Bör man snäva till vändradien i slutet och göra snabbare gippar? Bör man trycka över seglet med skothanden i ett tidigt skede?

    Om det var vind så att man fick backvind så brukade jag lova upp inför gippen för att sakta ned farten. Vad tror Du – Är det en variant att fortsätta med?

  • oaxen

    Medlem
    6 november, 2011 vid 13:55

    Backvinden uppstår väl för att man gippar med så mycket högre hastighet än på vanligt vatten. Laydown funkar, annars brukar jag bara skota ut lite o sänka farten något och tvinga runt riggflippen. Har ingen klar minnesbild.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 november, 2011 vid 15:59

    Den här snutten från Maine har ju en variant på gippen där de kliver runt framför masten. Ser snyggt ut:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=957HSTEvSSc&feature=related”]Ice Windsurfing in Maine – YouTube[/ame]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 november, 2011 vid 16:21

    SNÖBRÄDAN – Jag hittade en länk där man säljer två snowboardvarianter, windboards, den ena 168 och den andra 176 lång.

    http://www.swiftsport.cz/eshopen/

  • vindsokaren

    Medlem
    6 november, 2011 vid 21:15

    Provade piratebrädan i vintras med 30cm snö med special fena på 150mm sen den klarar väldigt mycket snö men kräver då en hel del vind.

  • vindsokaren

    Medlem
    6 november, 2011 vid 22:23

    Körde lite pirate förra vintern i 30 cm snö med special fena 150mm krävde dock en hel del vind.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=SfmMk6FtBS0&feature=player_detailpage”]Issurf med Berra 110305 – YouTube[/ame]

  • vindsokaren

    Medlem
    6 november, 2011 vid 22:47

    Osså lite 4-medars

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=dAMRFeZg-tM&feature=player_detailpage”]Issurfing pÃ¥ Erstaviken – YouTube[/ame]

  • bicless

    Medlem
    6 november, 2011 vid 23:12

    Film 2 tror jag är från erstan utanför tyresö vindsurfingklubb, men vart har du filmat film 1?
    Shysst kvalite på gopron.

    Schysstaste vyn vid issurf har jag haft på Galten (Mälaren) väster om Kvicksund. Då klarblå himmel och grymt öppet landskap med fin is. Bra ställe för er som bor i Västerås, Eskilstuna etc. Fryser tydligen tidigt också.

  • mattias112

    Medlem
    7 november, 2011 vid 08:47

    Jag körde 48 knop med pirate/RAD brädan på snötäckt is i vintras 🙂 ca 2 dm snö. Helt underbart :oD
    Har ett litet formula projekt för is oxå. Inte så bra manöverbarhet men mycket bra för att kryssa runt och vara lite upptäcksresande på isarna. Har bara prövat en gång men går bra på de flesta underlag och borde vara grym på tävling..
    Ska försöka posta lite bilder senare…

  • kinetic

    Medlem
    7 november, 2011 vid 11:12

    Mattias112: Du måste börja posta dina sessions på http://www.gps-landsailing.com :)!

  • jonni

    Medlem
    7 november, 2011 vid 11:24

    Jag kör med min longboard som is-bräda har även så kallade meatcleavers=(höga medar) för att klara av snön på isen.

  • marden

    Medlem
    7 november, 2011 vid 15:20

    var det ner för väggen i hundfjället ? 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 november, 2011 vid 15:25

    Mattias112 – Grattis, då ligger Du i absoluta toppskiktet. Det var som attan att det gick att köra så snabbt i två dm snö! Kan detta vara någon slags rekord? Jag håller med Kinetic. Det är klart att Du måster lägga in Dina resultat.

    Jonni – Din bräda ser enkel och funktionell ut! Hur går den?

Sida 8 av 18

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.