Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • mattias112

    Medlem
    27 januari, 2013 vid 20:01

    Har testat RAD brädan med truckar fram, dvs 2+1 medar. Som tidigare konstaterats så behövs lite längre avstånd mellan frammedarna för att få stabilitet i gippen. Annars kan den gå upp på 2 medar vid hårt tryck på kanten. Jag har även testat med låg bakmed så att stålkanten bak tar i vid full sväng. Detta gav en mycket stabil känsla i gippen. Enda nackdelen var att det bromsade en aning, provkördes o 1-3 ms och då märktes det. Jag gissar att över 5 ms så är det kanske en fördel istället 🙂
    Tyvärr dröjer det innan jag får testa mer då jag stukade*till knäna i skidbacken:-(

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 10:10

    Surfen från Uppsalagänget frågade mig vilket bryne jag använde för medarna. Kul att få godkänt från ett proffs! För er som inte redan byggt ut Ert pryl-sortiment kan således rekommenderas:

    FÄLLKNIVEN DC 4

    Jag fick i min tur tipset från Janne och brynet är tydligen poppis bland isjaktseglare.

  • surfen

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 11:43

    Den ska vi kolla på, Tackarrr.

  • jr555se

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 17:23

    Måste nog visa lite bilder så ni inte bara tror att det snackas.. (?)
    Den är inte lika fin som era skapelser men ja e rätt nöjd ändå… Ska såklart målas oxå..
    135cm lång, 30cm bred, 13cm från mark till undersida.. hmm… kan detta verkligen vara ngt.. :tongue:

    Målet: Vill testa med racedeck shape innan jag formar plyfa ordentligt och om jag tycker det där med medar är ngt för mig. Är mer intresserad av att bli lika duktig som Ni på att flippa rigg och jippa. Speed överlämnar jag åt de som Kan.. 😉
    Hade jag haft tillgång till mekanisk verkstad hade det blivit egengjord macphearson upphängning fram med dämpare från (mtb kanske?) liknande Stickans =D ungefär men med singelfena bak upphängd som en MC:s bakparti.
    Så jäkla häftigt att se hur de flesta här går och tänker samma/liknande sak… t.o.m Castervinklar är det flera som varit inne på att använda sig av(camber som kommer/ökar när man svänger typ)

    @Mackee, Hmm.. Jag skulle nog lätt ta i mer, kanske 800mm cc om jag hade material för det. Den vill gärna tippa när man står och testar fullgipp på marken men det kanske blir annorlunda på isen(?)

  • vindsokaren

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 21:44

    Härlig skapar glädje.
    Drar lite paraleller med Mårdboard.
    Tror det är lagom bredd fram men gör brädan som håller i skenorna ,bredare längst ut för att hålla skenorna stabila och parallella.Har du kört med så högt bak?Fördelar-nackdelar.

  • jr555se

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 00:04

    Japp det ska absolut dit ngt stag för att hålla ordning på medarna. Jag såg faktiskt att mården körde singel bak efter att jag skissat klart(låång planeringstid som började förra säsongen) . Blev glad när jag såg att det verkade funka. Hade bara två skridskor att använda och det funkade på piraten..
    Den är 13cm hög bak och anledningen till det är att jag vill uppnå samma känsla som piraten.dvs horisontellt eller lite högre bak, dock är ju syftet där att skapa en carvemöjlighet… Vete fasen.. Har inte provat annat än vid testmonteringen och det är lite vingligt… 😀

    Lurar just nu på att byta plankan fram mot ngt metallaktigt men vill inte tappa för mkt svikt heller. O garaget börjar bli tomt på bra grejer att använda.

  • jr555se

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 18:04

    Tack vindsökaren..! Du fick mig att börja tänka på höjden igen och anstränga mig lite mer. Nu är fenan nere på 8cm. Ska sänka fram oxå..
    -j

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 mars, 2013 vid 18:45

    I söndagens “bris” testade jag äntligen Piraten med Hibernatrucken fram med höga snömedar. Bak hade jag den stora Piratemeden som slipats om. Isen var under all kritik men med den vind som rådde gick det att få iväg ekipaget även om bakmeden lät som det var något ytterligare som måstr göras. Däremot blev ekipaget stadigt och gick att svänga. En tremedars är mycket enklare att pressa än en fyrmedars när det blåser småspik och när isen är ojämn med snöpartier. Några gippar blev det dock inte men jag gissar att det är enklare än på en vanlig Pirate.

  • the_novice

    Medlem
    3 mars, 2013 vid 20:50

    Vad har du ändrat på Pirate-meden?
    Jag skulle vilja testa med en lite längre, alternativt annan vinkel på eggen, tycker att det lätt skär fast i mjukare is. En fyrmedars får ju bara en fjäderdel så mycket tryck på varje med (om medarna är lika i övrigt).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 mars, 2013 vid 21:33

    Övre bakre delen har slipats ned för att meden ska ska få samma anläggningsvinkel som de främre medarna. Annars går bakmeden bara på bakre delen. Det som är gjort verkar dock inte hundra än så kanske får det bli en annan bakmed till nästa säsong. Slipningen var tidigare väldigt vass o nu har den ändrats till runt 45, vilket fungerar.
    Jag tycker också att Piratemeden skär fast. Det är nog som du säger med trycket. Lite märkligt dock att man kunde notera samma sak när man satte på två medar till.

  • the_novice

    Medlem
    4 mars, 2013 vid 13:48

    Det gick nog lite fort där, det är nog inte en faktor fyra man skall använda, främre delen motsvaras ju av brädan. Men den bakre delen har bara en relativt kort med jämfört med två lite längre på en fyrmedars.

    De gånger jag provåkt en fyrmedars så har glidet varit mycket bättre på isen, men surfkänslan är bättre på Pirate/RAD. Får testa med en dubbel så lång kanske till nästa säsong…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 mars, 2013 vid 14:20

    Det kan ju vara så att Mården hittat en nära nog ultimat isbräda. En blixtsnabb tremedars med vilken han gör hisnande gippar lika bra som med en fyrmedars. Den verkar ju även fungera mycket bra i lättare vindar.

    Det skulle vara intressant att jämföra en lättdriven tremedars med en vanlig Pirate i ren speed under normala förhållanden. Om man sätter en truck fram på en Pirate så borde den ju bli mer lättsvängd men går det verkligen snabbare?

    Det skulle vara intressant att höra hur det gått med alla andra projekt? Det fanns ju lite idéer i inledningen på säsongen.

  • marden

    Medlem
    4 mars, 2013 vid 15:37

    tyckte också min bakmed rev lite i isen nere på tt-isen , fast isen kändes hård
    kan inte förstå vad det beror på?! iofs är den mycket vassare än 45gr vilket jag tycker krävs för att inte få spinnout samt bara är 2mm tjock , men så djup ner i isen var jag inte …
    Min proto-med tycker jag inte har gjort det men det kanske berodde på isen eller tjockleken eller åkytan eller ??
    och när jag inte förstår får det bli trail and error.
    så det blev att bygga en ny nästan 70cm lång och 6mm tjock..hoppas det blir före att testa den på iår ? är nära nu, så här nerstöpt var snön på horsan ieftermiddag

  • vindsokaren

    Medlem
    4 mars, 2013 vid 16:13

    Efter ha lånat en snösurfbräda under 3dar. gjord på backhopparskidor så blir det till att göra en sån själv.
    funkar till alla snöunderlag.
    Annars stod min bräda bra emot alla Hibernor i slalom.

  • gnsmk

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 21:25

    här är mina två brädor som klarar snö. På brädan med skidor kan man ställa vinkel beroende på snödjupet. och skidorna står på gummibussningar som gör att den går att styra lätt snowboardbrädan är känsligare för fotstyrning då kanten kan skära ner mkt lättare och det blir tvärstopp 😛

Sida 15 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.