Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • ohls3

    Medlem
    21 november, 2012 vid 17:01

    @Mården 703698 wrote:

    mycket möjligt /kanske ,men dom måste slipas om med egg och kostar det dubbla…

    ok, då är det inget alternativ!

    @Mården 703698 wrote:

    ]jadå, fast då har du definetift valt inriktning speed och inte manövering [/QUOTE ]
    hehe, då är det inte heller något alternativ. tyckte det lät som ett dumt alternativ att montera fast medarna på brädan.

  • ohls3

    Medlem
    21 november, 2012 vid 17:02

    ja, då är det inget alternativ något av de. tyckte det lät skumt att montera fast medarna… blir ju som en skateboard med fastskruvade hjul.. :tongue:

  • radius

    Medlem
    21 november, 2012 vid 19:23

    Nja, långfärdsskridskor funkar ganska bra och är relativt billigt dessutom. Köpte begagnade Lundhags på blocket för ett par veckor sedan för 250 kr (för två par), kompisen köpte sina för 300. Slipar gör du ganska lätt själv. Sen om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt. Oavsett vad du satsar på så kommer du att ha sjukt kul på isarna i vinter, skulle dock skippa Tigan om jag var du. Här är en film där man åker med långfärdsskridskomedar: )
    http://www.youtube.com/watch?v=Fv_c0PjCbrs

  • bicless

    Medlem
    21 november, 2012 vid 20:50

    Som med allt så får man fördelar och nackdelar med olika material/tjocklek/radie så alla gör nog det bästa de kan och så får man en bräda som är bra på några saker och sämre på annat.

    Tjock MED kan greppa sämre men ger fördelar med stabilitet vilket är viktigt om man inte har väldigt stabila fästen. Smal MED kan kör fast lättare och bli instabilare dvs inte hållas rak lika lätt. Är isen mjuk blir lättvindsegenskaperna sämre. Låg MED (typ skridskomed) kommer man nära isen (tryggare) men är det snö på isen är risken att man fastnar. Då kan man iofs förhöja meden om man är meckunnig. Lång MED kan ge mindre friktion och bättre fartekenskaper. Kortare MED kan ge bättre sväng. Sådär kan man hålla på och väga för och emot och de som säljs hos oss är avstämda med längd, höjd, tjocklek, radie och materialval för att passa han som utvecklat dem åsikt om balans mellan manöver, stabilitet, fart, markfri gång, glid mm. De har ändrats 4-5 gånger då man tyckt att något kan förbättras så den versionen som säljs nu är inte alls identisk med den första.

    Här är medarna från surfspot in action, denna fil har redan varit uppe men tar den som exempel på de medarna. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=m959LxyoCIA

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 november, 2012 vid 21:28

    Surfspots medar är bra och lättsvängda! Vi har köpt deras bräda i familjen och är mycket nöjda med den. Om den fungerar upp till 35 knop så borde det väl täcka behovet för de flesta! Manövrerbarheten är ju den stora poängen med fyramedars och den har du både i Surfspots och Hibernas modeller. Lycka till!

  • ohls3

    Medlem
    22 november, 2012 vid 06:14

    tack för länken med hur man slipar medarna själv, men det blir surfspots medar.. jag har ingen slipmaskin så jag skippar det =)

    finns det några bra grejer att köpa för att bredda truckarna och fästa medarna på? jag vet inte vad jag ska söka efter riktigt

  • radius

    Medlem
    22 november, 2012 vid 07:39

    @ohls3 703751 wrote:

    …hur man slipar medarna själv, men det blir surfspots medar.. jag har ingen slipmaskin så jag skippar det =)

    Det kommer att bli kanon: ) Kolla in förra årets tråd i ämnet så finns det flera exempel/bilder på hur folk har löst medinfästningen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 november, 2012 vid 11:49

    ohls3 – Det är bara att gratulera att Du fått upp ögonen för isbrädor. Du kommer att få mycket kul på isarna. Som Radius sa hittar Du nog en hel del i förra säsongens tråd. Du kan även testa att ta kontakt med Oaxen som förmodligen kan det mesta.

    Om Du ska köra i Stockholm går det säkert att få sällskap på isarna framöver.

  • ohls3

    Medlem
    22 november, 2012 vid 12:48

    @Radius 703753 wrote:

    Det kommer att bli kanon: ) Kolla in förra årets tråd i ämnet så finns det flera exempel/bilder på hur folk har löst medinfästningen.

    jag kan inte se bilder sedan de gjorde om forumet.. eller har jag missat någon inställning?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 november, 2012 vid 14:43

    Jag kan inte det där men jag fick inte heller upp några bilder från den tråden, just nu i alla fall.

  • stoorfaen

    Medlem
    22 november, 2012 vid 19:53

    Såhär blev årets bräda, Garbo heter hon. Jag vet inte om det kommer funka, men tanken är att få extra grepp i svängarna.

    Edit: Ska försöka lägga in en länk istället!

    Edit 2:
    [video=vimeo;54138970]http://vimeo.com/54138970[/video]

  • vindsokaren

    Medlem
    22 november, 2012 vid 21:07

    Ingen hacker direkt men kunde inte se nåt på filmen men lite ljud hörde jag.
    Vill gärna se skapelsen kanske du kan lägga upp nån ny bild?

  • marden

    Medlem
    22 november, 2012 vid 21:53

    ruggit snyggt storfan !
    frågan är bara varför ? har du haft problem med medsläpp i svängarna ?
    mina fyrmedarsbrädor har alla svängt så bra så det inte har gått att stå kvar på dom…

    trucken ser också mycket finurlig ut ,gjord på av några gångjärn ? går det att ställa svängen på dom ?
    men går dom inte lite väl lätt ? eller ska det in några fjädrar motstånd ?

  • bicless

    Medlem
    22 november, 2012 vid 23:13

    Videon funka för mig
    Brädan ser ut som värsta mekanikmonstret :). Funkar detta är det coolt. Men normalt finns en mittpunkt där brädan vill vara rak, och man får sen pressa ner en sida (fjädrar eller rummi på truck) för att svänga. Här verkar det inte riktigt finnas men det kasnke inte behövs eller kommer på senare.
    Mitt i detta mess ser jag att Mården frågar om ungefär samma sak nu medans jag skriver.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 november, 2012 vid 07:31

    En ruggigt tjusig skapelse! I det fall det funnits en utställning för isbrädor motsvarande de som finns för veteranbåtar och replikor på gamla träbåtar så är jag övertygad om denna bräda plockat hem guldpokalen! Hoppas få se den live i vinter!

Sida 6 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.