Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det inte bli lite is snart?

  • oaxen

    Medlem
    25 november, 2009 vid 09:53

    Kastlinan fäster jag bara med ett band diagonalt över bröstet så att den hänger diagonalt över ryggen.

    Med tanke på att man kommer långt på svag is så är linan ännu viktigare då det kan vara väldigt jobbigt att slå sig fram till bärande is med isdubbarna.
    Nu brukar vi mest köra isbräda när isen är rejält tjock, men svaga punkter finns ju alltid.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2009 vid 10:58

    När jag för länge sen gick en introduktionskurs i långfärdsskridsko så hävdade ledarna att isdubbar var kraftigt överreklimerade (men livsnödvändiga) av ungefär den anledning du nämnde, Oåxen. Om isen är så stark att man kan dra sig upp med isdubbarna så funkar det ungefär lika bra med ett par rejäla handskar. Däremot är dubbarna bra till att hålla sig fast med i iskanten så man inte riskerar att dras in under isen (därmed livsviktiga).

    Kastlina däremot, det MÅSTE man ha, det är nästan viktigare än dubben. Ju fler som kastar fram sin lina när nån går genom isen, desto fortare går det att få upp den nödställde. Att kasta linan när man själv gått igenom tror jag däremot inte riktigt på.

  • schnitzler

    Medlem
    25 november, 2009 vid 16:00
    Rasmus_W;589919 wrote:
    Om isen är så stark att man kan dra sig upp med isdubbarna så funkar det ungefär lika bra med ett par rejäla handskar.

    Har du någonsin kännt på blöt is? Jag kan lova dig att medelsskridskoåkaren inte kan dra sig upp på blöt spegelblank is med ett par jäkla handskar. (men där ingår kanske inte du…)
    dummaste jag hört…

  • schnitzler

    Medlem
    25 november, 2009 vid 16:06
    Bicless;589843 wrote:
    Är det du på den bilden? Ser ut att vara lagom mycket skön snö på isen…. Hoppas ni fick valuta på Torö sist. Hörde ni träffa på en välbekant kitare.

    yep, det är jag! En 0 gradig dag med ca 10-20 cm snö. Funkade hur bra som helst =)
    Torö, första gången man surfat till soluppgång – det var valuta…

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2009 vid 16:49
    schnitzler;589981 wrote:
    Har du någonsin kännt på blöt is? Jag kan lova dig att medelsskridskoåkaren inte kan dra sig upp på blöt spegelblank is med ett par jäkla handskar. (men där ingår kanske inte du…)
    dummaste jag hört…

    Well poängen var ju snarast att dubben gör ungefär lika lite nytta. Fast visst, är iskanten stark så kan jag nog ta mig upp med bara händerna, det är ju trots allt benen som ska göra jobbet om man gör som man lärde sig i simskolan. Däremot gissar jag som sagt att iskanten runt en vak inte håller.

  • kinetic

    Medlem
    25 november, 2009 vid 17:48

    Slutsats: Rasmus W kan köra utan isdubbar, vi andra gör bäst i att ta me de:grin:…Skämt åsido, man är nog inte så kaxig när man ligger i is-vatten, gäller att behålla “kylan” o göra rätt saker oxå, förmodligen lättare sagt än gjort… Ägaren till Pirate brukar gå igenom isen ungefär 2-3 gånger varje år enligt honom själv, han är “van” o har “rutin” dvs han vet hur han skall agera för att klara sig, och han kör ALDRIG utan dubbar…

  • oaxen

    Medlem
    25 november, 2009 vid 18:10

    He he. Jag skulle vilja se Rasmus lansera sin teori på något långfärdsskridskoforum. : )

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2009 vid 18:17

    Var det väldigt många som missade det lilla ordet livsviktiga i min text? Man SKA ha med dubbar. Man ska bara inte tro att man kan använda dem för att ta sig upp. Ska man komma upp krävs troligen att någon kastar en lina.

  • trasurfarn

    Medlem
    25 november, 2009 vid 18:37
    stefanlindmark;589826 wrote:
    Helt rätt att sätta på fullt med skydd. Jag proppade på mig alla skydd jag hade* när jag körde soppslev i vintras och jag sjönk inte. Bara att ösa på sedan och slippa tänka så mycket på hur ont det kommer göra!
    (* hjälm, ryggplatta, knä, armbåge, handled, höftkam+svanskota)

    Jag gör vågen för dig Stefanlindmark! Länge leve soppsleven och de billiga isseglingsalternativen! Nu lever jag visserligen inte som jag lär eftersom jag skridskoseglar med en Kitewinge. Men å andra sidan sparar jag ju in en och annan krona genom att inte ha bil och åker ofta kollektivt till isarna.
    Träsurfarn

  • kinetic

    Medlem
    25 november, 2009 vid 22:57

    Fick precis bilder på kol resp kol/kevlar brädan…Alldeles färska så de saknar logo/pad/stroppar samt halkskydd…Finns även ytterligare än trä-variant, en mörkare en den första…Hur den ser ut får man försöka föreställa sig:grin:

  • tsss

    Medlem
    25 november, 2009 vid 23:51

    ang isdubbar o annat.

    Rasmus W har rätt: Man ska ha isdubbar, men samtidigt så är dom överskattade. Långfärdsåkarna har ju dubbar, men normalt så är det närvaron av andra åkare i gruppen, vilka kastar linor, som gör att långfärdsåkning är så pass säker som den är.
    En viktig faktor är flytläget, dvs hur högt man flyter relativt iskanten. Långfärdsåkarna har kläder i plastpåsar, i ryggsäcken, vilket gör att dom flyter högt. Sista åren har man även flyttat ned ryggsäcken mot ändan för att flyta högre. Mycket stor skillnad på att komma upp ur vattnet, om man flyter högt jämfört med om man har näsan i jämnhöjd med iskanten.
    En del skridskoseglare har använt flytväst förr i tiden. Ger ju förutom flytkraft både värme och skydd vid fall.
    Så jag tror att man bör fundera på flytläget om man t ex har ett tungt mc-ställ samt en massa skydd och dessutom mc-hjälm. Kanske en liten ryggsäck med flytkraft kan vara bra, både som skydd och för att ge ett högt flytläge.
    Och som sagt, med hög fart kan man komma långt ut på tunn is…

    Kitewingåkarna i Stockholm innehåller en hel del gamla isrävar som har skridskoseglat i flera decennier. Man kan på deras tel svarare höra var dom tänker köra: 08 7449998 . Dom delar gärna med sig av iskunskapen som dom har, om du åker på samma ställe.

  • argulander

    Medlem
    27 november, 2009 vid 21:26

    Isdubbar ska man nog ha, men jag har badat några gånger och aldrig använt dom, ej heller sett någon som tagit sig upp med isdubbar under de drygt 40 år som jag flitigt nyttjat naturisar. (Jag har sett en hel del som badat under åren.) Vanligen är det på detta viset: Antingen badar man i anslutning till tämligen stadig is (i en vindbrunn eller råk tex) då går det bra att häva sig upp med händerna utan isdubbar, även om det är hal blankis. Antingen kommer man tämligen långt ut på riktigt svag is, då hjälper det dåligt med isdubbar, man måste ha en kompis med livlina. Därför tror jag att sällskap och livlinor är viktigare än isdubbar.

    Klas

  • macedu

    Medlem
    27 november, 2009 vid 21:42

    dags att prova detta i poolen för att bara ha gjort det :smirk:
    och varför inte ha neoprenet underst, flyt och dämpning….

    /mac

    PS Det bästa är nog att ha medseglare där alla har linor…..som start. DS

  • douglas-l

    Medlem
    1 december, 2009 vid 13:36
    Oåxen;589891 wrote:
    …. Man ska dock undvika att åka in i snövallar i 30 knop – DÅ får man “kastfall”(2fast4u : ))

    …jag var glad att ja hade i princip hela mxcross utrsutningen på mig…fyy faan vilken smäll, 30 knop till 0 på 1 sekund…då var isen hård kan ja lova..

  • kinetic

    Medlem
    2 december, 2009 vid 18:38

    Sneglade lite på långtids prognoserna o med en del tur så kan isarna lägga sig innan jul här i Sthlms-trakten, bara att hålla tummarna:grin:

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det inte bli lite is snart?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.