Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Karpathos…..lite info och bilder

  • Karpathos…..lite info och bilder

    Publicerad av larry på 24 augusti, 2004 vid 08:46

    Hej.

    Tänkte jag skulle skriva en reseberättelse efter mitt andra besök på Karpathos…………………………men jag skiter i det och bifogar en länk till min reseberättelse från mitt förra besök.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=4668

    Den här gången var familjen utökad med vår 1 åriga son och nu bodde vi 50 meter från stranden för att kunna hålla familjen samlad under surfdagarna. Det var mycket lyckat och hela familjen var supernöjd med semestern.

    Karpathos rekomenderas för familjer och alla som gillar hård vind och plattvatten. Perfekt för dig som vill träna freestyletrick eller dig som inte behärskar vågor fullt ut.
    Är du ute efter vågor kommer du dock bli besviken.

    Håll tillgodo med lite bilder. 😉

    MVH

    /Larry

    svenne svarade 16 år, 10 månader sedan 38 Medlemmar · 130 Svar
  • 130 Svar
  • larry

    Medlem
    24 augusti, 2004 vid 08:48

    Bild

  • larry

    Medlem
    24 augusti, 2004 vid 08:49

    …..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 augusti, 2004 vid 17:16

    Låter kanon! Hur åkte ni? Vilket bolag? Var bodde ni? Vilken beach? Åkte ni charter inkl hotell, eller fixade ni boendet själva?
    Hyrde ni utrustning (i så fall hos vilka?) eller hade ni med egna prylar?

  • larry

    Medlem
    24 augusti, 2004 vid 17:42

    Svar till:


    Låter kanon! Hur åkte ni? Vilket bolag? Var bodde ni? Vilken beach? Åkte ni charter inkl hotell, eller fixade ni boendet själva?
    Hyrde ni utrustning (i så fall hos vilka?) eller hade ni med egna prylar?

    [/ QUOTE ]

    Vi köpte flygstolar av Apollo. (Tror att Apollo var de enda som flög dit. Förra gången vi åkte dit fanns det fler arrangörer.)

    Sen bokade vi boende genom Chris Schill.
    Vi bodde i Chickenbay(Speedlagon). Det är den mest nybörjaranpassade viken och där blåser det en aning mindre än i de andra vikarna. Jag är dock ingen nybörjare och jag kan lova att vinden räcker till. Vill man till de andra vikarna seglar man dit på 0-tid.

    Vi hyrde bil för att kunna bränna runt lite på ön och bada och käka på lite andra ställen.

    Vi hade med oss egna prylar, men uthyrningarna är bra. Det blir dyrare om man hyr. Har man med sig barnvagn och bilbarnstol tillsammans med en våg och freestyleutrustning blir det dock en del att bära.

    Länkar:
    http://www.windsurfen-karpathos.com/
    http://www.club-mistral.com/cm_english/cme_index.htm

    Hoppas det är svar på dina frågor.
    Vill du veta mer är det bara o ringa. 070-350 93 77

    MVH

    /Larry

  • christerljung

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 14:00

    Vet du hur är det jämfört med rhodos ? Om man bokar med ospecat boende, är det ändå enkelt att nå surfuthyrningarna ? …alltså, är det en liten ö ?

  • larry

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 06:31

    Svar till:


    Vet du hur är det jämfört med rhodos ? Om man bokar med ospecat boende, är det ändå enkelt att nå surfuthyrningarna ? …alltså, är det en liten ö ?

    [/ QUOTE ]

    Jag har aldrig seglat på Rhodos, men vad jag har hört så är Parasonisi på Rhodos rätt OK. Resten av Rhodos tror jag har sämre med vind.

    Om man bokar ospecat på Karpathos hamnar man nog troligtvis i Pigadia och då har man ca 30 min bilåkning på slingriga vägar till surfställena. Man kan nog åka moppe, men ska man åka alla dar skulle jag klart föredra bil.

    MVH

    /L

  • jerker

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 12:17

    Det är nog sant att man hamnar i pigadia om man åker ospecat.
    Vi körde moppe till surfet några dagar, det funkade ganska bra förutom att hjälmen lyfte från huvudet och att moppen sänkte sin topphastighet från 70km/h till 45 när vi kom till den “blåsiga sidan” av ön.
    Det finns dock en “turistby” som ligger halvvägs mellan flygplatsen/surfspotsen och pigadia. Tyvärr minns jag inte vad den hette. Där borde det gå att hitta sista minuten med.

    Som sagt det blåser riktigt mycket på Karpathos, under en vecka i augusti förra året körde jag med 3,7 – 4,7 i “Nybörjarviken” (speedlagoon).
    Det är verkligen skitkul att segla riktigt fort (utan vågor) också!

    Jerker

  • jhj

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 19:54

    Köp endast flygstol och fixa boende på plats. Byn “halvvägs” heter Amopi och där finns det bra med boende. Moppe fungerade bra både till surfet och till Pigadia eftersom just byn är “halvvägs”. Vill man lyxa till det är bil dock att rekommendera (betydligt säkrare…).
    /Jonas

  • poopzilla

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 13:19

    Var är alla andra seglare på bilderna? Chickenbay brukar ju vara knökfullt. Var det lite folk där i år?

  • larry

    Medlem
    30 augusti, 2004 vid 13:46

    Svar till:


    Var är alla andra seglare på bilderna? Chickenbay brukar ju vara knökfullt. Var det lite folk där i år?

    [/ QUOTE ]

    Spöklikt!
    När man kommer hem är man den enda seglaren på bilderna. Minns inte att det var så när jag var där.
    Bilderna är tagna från Piren. Kanske är de flesta längre in i viken eller så står de på stranden och kollar när Stockholmarn visar vart skåpet ska stå. wink.gif

  • zehlertz

    Medlem
    5 september, 2004 vid 14:59

    har du nån vindstatistik därifrån?

    segelstorlek o antal segeldagar/år /mån…?

    vad tror du månadsbudgeten skulle bli om man stannade länge?

  • larry

    Medlem
    5 september, 2004 vid 17:23

    Svar till:


    har du nån vindstatistik därifrån?

    segelstorlek o antal segeldagar/år /mån…?

    vad tror du månadsbudgeten skulle bli om man stannade länge?

    [/ QUOTE ]

    Här är två länkar till uthyrningarna. Där finns vindstatistik och lite info:
    http://www.club-mistral.com/cm_english/cme_index.htm
    http://www.windsurfen-karpathos.com/english/start/

    /L

  • zehlertz

    Medlem
    6 september, 2004 vid 18:45

    tack!

  • bergelin

    Medlem
    5 september, 2005 vid 05:38

    Kan bara poängtera att OM man beställer ospec till Karpathos så hyr man en moppe och tar sig lätt till Afiartis som “surfbyn” heter. Till Amoopi tar det 10 minuter och till Pigadia (huvudstaden) tar det 15 minuter..

    En underbar tur med moppen som bara gör en mer sugen på att surfa när vinden brallar på. En idé är annars att bara ta flygstol och bo i ett tält i Chickenbay.. beror givevis på hur länge man stannar.. Men om man är där längre så är det grymt.. Bo 10 meter från vattnet med alla grejer uppriggade gratis.. (När jag åkte därifrån i Augusti var det nog 30 pers som campade)

    GRYMT vindsäkert på sommaren.. crazy.gif

  • basse

    Medlem
    5 september, 2005 vid 11:16

    Svar till:


    En idé är annars att bara ta flygstol och bo i ett tält i Chickenbay.. beror givevis på hur länge man stannar.. Men om man är där längre så är det grymt.. Bo 10 meter från vattnet med alla grejer uppriggade gratis.. (När jag åkte därifrån i Augusti var det nog 30 pers som campade)

    [/ QUOTE ]

    Låter grymt ball att campa. Fanns allt praktiskt (kök, toa, vatten, dusch, affär mm) i närheten? Hade folket som campade med sig egen utrustning eller hyrde de??

Sida 1 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Karpathos…..lite info och bilder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.