Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 juni, 2006 vid 07:13
    Ölla wrote:
    Kitesurfare ska respektera när det är vindsurfare ute och hålla sig undan om det finns minsta risk för att man kan störa windsurfarna.

    Stör wsurfare gör man ju bara man packar ur bilen, oavsett om man sen alltid ligger downwind en halvkilometer bort…
    Vänligen
    /Kitenörden

  • dr-masse

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:05

    På senare år har det varit mycket kitare och vindsurfare ute samtidigt på Guincho. I början så fungerade vindstyrkan rätt bra som “avdelare”, men på senare tid har kitarna blivit bättre och kör i mer vind. Generellt sett så kör kitarna på den södra delen av stranden, vindsurfarna på den norra. Men detta har kommit att blandas upp lite mer på sistone. Guincho är grymt för kite, och det är minst lika många kitare som vindsurfare på vattnet en normal dag.

    Trots detta så funkar det rätt bra mellan kitare, vindsurfare och tom surfare på Guincho. Grunden är nog att man respekterar varandra och har koll på hur det funkar bäst för den egna sporten.

    Kitare håller generellt sätt undan för vindsurfare, antingen genom att hålla rejält med höjd (ofta enklare för kitare) eller ligga i lä om vindsurfarna (nästan alltid). Vindsurfare på väg in ser självklart till att de på väg ut (oavsett om det är kitare eller andra vindsurfare) har företräde.

    Tre saker tycker jag dock fortfarande är svårt med kitare;

    1. Det är inte lätt att avgöra hur långt linorna sträcker sig och vilken höjd kiten kommer att köras i när kitaren väl kommer igång.
    2. Det känns som att kitarna själva, vid rejäla hopp, inte alltid vet hur lång hängtiden blir och var landningen kommer att ske…
    3. Det är svårt att se när en kitare skall vända, det går fort och sker ofta med kiten ganska rakt upp för lite tryck. Kan faktiskt ibland vara svårt att till å med avgöra om kitaren har vänt eller bara tog upp kiten en stund.

    För mig är det nog trotsallt så att man som kitare, pga linorna och krafterna, måste vara beredd att ta ganska rejäl hänsyn till i stort sett allt annat som rör sig på vattnet. Vill man som kitare ge sig ut i vågor så kanske man rentav skall undvika att vara där det är som mest folk?

    För mig som vindsurfare är det exempelvis helt självklart att alltid ge vågsurfare företräde i vågorna. De har ju inte en chans att hålla undan på samma sätt som jag kan och min utrustning är mycket mer utrymmeskrävande. Lite på samma sätt tror jag att man måste resonera som kitare – linorna, kraften och utrymmet kör att man måste se till att hålla undan lite extra.

    Är man som kitare osäker på att man i närmast alla situationer kan hantera sin utrustning så finns det nog ett antal spots som man bör undvika att köra på, rentav?

    De flesta, alla, kitare jag kört med har hanterat detta utmärkt. Dock måste jag hålla med de här som påpekar att om tillräckligt många kitare kör tillräckligt respeklöst på fel ställen vid fel tidpunkt, ja då blir det ett problem för alla kitare…

    Men som avslutning. Kan det funka med surf, vindsurf och kite på Guincho så vore det väl f-n om det inte kan funka här också?

    För övrigt känns det som om kite och vindsurf kan vara lysande sporter att hålla på med för de som fixar bägge. Lättare vindare = kite, hårdare vind = vindsurf.

    Jo, en sak till. Faktiskt så har även vindsrurfare intresse av att det funkar bra med kitare. Tillräckligt många tillbud och olyckor kring kite kommer att smitta av sig på andra vattensporter och föra med sig diverse regelverk, avspärrningar och förbud som skapar problem för alla och inga av oss vill se. Tro mig.

  • pjoter

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 20:28

    håller me masse jag.

    å Ölla, chilla lite… har inte din mamma förklarat för dig att man inte ska säga till folk att dra åt helvete? Hur har du förresten tänkt dig din regel med att kitare alltid väjer för windsurfare? om det är 50 kitare som kör nånstans å de kommer en windsurfare, ska då alla 50 ge honom helt fritt vatten?

  • jonaish

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 21:45

    (( sitter ni i en björn skit lr ))

    ölla…

    har du varit i helvetet ??

    i såfall kan du visa vägen,, för jag vet inte vart det ligger :/

    är det nära ifrån dig lr ??

    FÖR FAN sluta nu å snacka skit om varandra..!!!

    vi får göra som man gör ute på havet….


    > STÖRST GÅR FÖRST <

    lr så tar man bil fan å åker några km bort så man inte är så nära varandra

  • stang

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 23:55
    pjoter wrote:
    håller me masse jag.

    å Ölla, chilla lite… har inte din mamma förklarat för dig att man inte ska säga till folk att dra åt helvete? Hur har du förresten tänkt dig din regel med att kitare alltid väjer för windsurfare? om det är 50 kitare som kör nånstans å de kommer en windsurfare, ska då alla 50 ge honom helt fritt vatten?

    Ja om han kommer för stybord! :smirk:

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 juni, 2006 vid 06:27
    pjoter wrote:
    håller me masse jag.

    å Ölla, chilla lite… har inte din mamma förklarat för dig att man inte ska säga till folk att dra åt helvete? Hur har du förresten tänkt dig din regel med att kitare alltid väjer för windsurfare? om det är 50 kitare som kör nånstans å de kommer en windsurfare, ska då alla 50 ge honom helt fritt vatten?

    Tycker att på Öland där dom delat upp sig Kitare seglar söder om badplatsen
    och surfare seglar norr om badplatsen fungerar kanon.
    Där brukar ÖWC ofta rädda kitare med sin båt.
    Efter dagen umgås alla och ingen tjafsar med varandra
    Sen finns det och annan i båda lägren som inte fattar vad som gäller.
    Men dom brukar snabbt bli varse om vad som gäller
    Och där tjafsar ingen om vilken sport är bäst utan alla är surfare
    och umgås

  • ian

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 17:21
    Weeboy wrote:
    Oregistrerad wrote:
    På grund av vissa intelligensbefriade kite-åkare så är det nog bara en tidsfråga innan vi får förbud på många ställen. Jag träffade på en idiot idag som drog upp sin drake över både hus och folk på den lilla stranden på Läjet och när jag påpekade att det kanske vore bättre om han gick i från den stora stranden en bit bort svarade han att “det gick ju bra igår”…………….vafan ska man säga??//Johan
    kajtare är hänsynlsösa idioter !

    inte nog med det. jag har hört att de dessutom sparkar på gulliga katter och äter barn!

  • alexasu

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 18:55

    längst in i djupaste afrika, i en liten isolerad by, bor ett fredligt jordbrukarfolk. De älskar naturen över allt annat och deras språk har inget ord som motsvarar vårat “krig”.

    Svenska kitesurfare tyckte inet om detta folkslag och utrotade dem därför. Inte nog med det, de svenska kitesurfarna åkte dessutom själva ner till afrika och såg till att utrotningen gick till på effektivast möjliga sätt.

    Svenska kitesurfare – dom utrotar folkslag.

    edit: asså, om ni inte sett “en liten film om att göra någon illa”, var god ingorera ovanstående.

  • jonaish

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 21:27

    japp, de va vi som gjorde det ja…!!

    japp, de va vi som skicka över dom i en liten fiskebåt till Spanien, Italien m.m.

    japp, de va vi som såg till att de fick ett bra jobb i ett annat land!!

    japp, de va vi som gav dem mat till frukost å till kvällen!!

    japp, de va vi som gav dem tak över huvudet!!

    japp, de va vi…. etc. !!

    vad gjorde ni windsurfare då ?? jo inget ?!?!?!

  • jonaish

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 21:29

    kan inte någon admin lr vem som fan låsa den här tråden ??”?”!?!?

    vi kommer ingen vart genom att säga att de e kajtarnas fel åå blaaa bla blaaa…..;)

  • clemens

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 23:03

    Kan inte någon admin komma in och låsa jonaish också?
    Ett riktigt jävla brottargrepp hade gjort susen

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 01:20
    Ölla wrote:
    En kitelina med 100 kg spänning

    Jag känner mig också lite frågande till det här. Vad är det för lina som har så hög spänning? Nån lina som går mellan bågens ändar eller så? Späningen i linorna som går från kitare till kite kan väl inte bli större än ungefär kitarens vikt delat med antal linor? Dvs han måste väga minst 200 kilo om det ska bli 100 kilos spänning i en kite med två linor.

  • johanc

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 06:48

    Ironi e svårt, nästan omöjligt i skrift…. 😉

    Gör som på Öland, där sköter man sig bra. Skulle det vara någon Kitare som förirrar sig norrut så gör han det inte länge, både surfers och kiters hugger som kobror…. Men där är det ju för att skydda fåglarna som kiters är portade längst norrut….

    MVH

    JohanC

    alexasu wrote:
    längst in i djupaste afrika, i en liten isolerad by, bor ett fredligt jordbrukarfolk. De älskar naturen över allt annat och deras språk har inget ord som motsvarar vårat “krig”.

    Svenska kitesurfare tyckte inet om detta folkslag och utrotade dem därför. Inte nog med det, de svenska kitesurfarna åkte dessutom själva ner till afrika och såg till att utrotningen gick till på effektivast möjliga sätt.

    Svenska kitesurfare – dom utrotar folkslag.

    edit: asså, om ni inte sett “en liten film om att göra någon illa”, var god ingorera ovanstående.

  • alexasu

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 12:03

    @JohanC]Ironi e svårt, nästan omöjligt i skrift…. )[/QUOTE wrote:

    sant. men då kan ju dom få som fattar känna sig lite bättre än pöbeln 😉

  • calle_b

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 12:47

    …märks att det är högtryck…

    Ha d gott

Sida 6 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.