Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiten faller ner

  • hektor

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 12:19

    Ofan! Det har bara hänt en gång, efter ett misslyckat hopp kom jag upp till vattenytan igen och då var linorna slacka. Trogdor (min kite) tog sig då neråt istället för bakåt, men det kanske kan stämma att den flyter med bättre i luften med en mer välpumpad LE. Ska testa det, tack för tipset!

  • sourra

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 12:48

    @Klubben 508672 wrote:

    Testa att pumpa kiten lite hårdare, vet att i alla fall sigma kitesen ska vara stenhårda när dom e färdigpumpade, du ska nästan hoppa på pumpen, annars kan dom lätt invertera och bete sig helt mongo.

    Njaaa, de “inverterar inte lätt och beter sig mongo” men har man inte pumpat ordentligt så har kiten svårare att behålla formen om man kraschar den under väldigt speciella omständigheter (t.e.x kiteloop där kiten når ytan före åkaren). Jag har lyckats med det en gång och man blir faktiskt förvånad att de håller för att bli vrängda, men de gör dom. Jag har även varit med om att min ena Cult överlevt en tur i ett nyponsnår med endast ett litet hål i duken.

    @hektor 508673 wrote:

    Ofan! Det har bara hänt en gång, efter ett misslyckat hopp kom jag upp till vattenytan igen och då var linorna slacka. Trogdor (min kite) tog sig då neråt istället för bakåt, men det kanske kan stämma att den flyter med bättre i luften med en mer välpumpad LE. Ska testa det, tack för tipset!

    Kan nog vara så att den inte flyter lika bra i luften om den är för mjuk för att hålla GeoTech-profilen. Eller så var det ett fantastiskt misslyckat hopp 😉 Antagligen en fin kombination men släpper man ut bommen då man kraschar ska det i princip inte kunna hända om kiten är bra pumpad. Hoppa på pumpen behöver du inte göra men den ska pumpas till ca 7 psi om du har tillgång till en pump med mätare och det klarar min späda flickvän utan att hoppa på den. Rätt pumpad så är de kitarna raka motsatsen till den kite som författaren av denna tråd. Rock on! =)

  • hektor

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 13:08
    sourra;508678 wrote:
    Eller så var det ett fantastiskt misslyckat hopp 😉 Antagligen en fin kombination men släpper man ut bommen då man kraschar ska det i princip inte kunna hända om kiten är bra pumpad.

    Haha spot on! Det var min första dag med hopp, och det där hoppet var typ 20-30 meter högt (tror jag…). Men jag krampade förmodligen på bommen, höjdrädd som jag är, där kan vi ha en förklaring!

  • tetras

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 15:22

    @Neven 507796 wrote:

    Låter som att du depowrar för mycket för den aktuella vinden och kitestorleken vilket gör att kiten flyger fram i fönstret och tappar kraft. Försök dra åt dig bommen så att det är lite mer spänn i styrlinorna (gör att kiten kommer lite längre bak i förnstret) och sen kan du släppa efter lite när det kommer en by. Sen får du vara hyggligt snabb på att dra tillbaks bommen när byn passerar för annars riskerar det att det blir såsom du beskriver. Övningssak helt enkelt.

    Jag har kitat mycket med stora drakar i lite vind (blåser det bra händer inte detta) och min erfarenhet är den rakt motsatta. Genom att ha för mycket power i lite vind försämrar du flygegenskaperna på draken och den kommer att ”stalla” tidigare. Problemet därefter är att du får slack i linorna och då är det oftast kört, draken faller snyggt och prydligt ner på ryggen. När man märker att draken börjar flyga dåligt och man börjar tappa kontrollen släpp ut istället och du kommer att märka att draken kommer att flyga bättre. Jag håller med om, genom att hålla draken igång och köra med den fram och tillbaks är chansen för att detta skall hända mindre, men t.ex. efter ett hopp då du redan kanske har draken i 45 grader då önskar du bara att få kontroll på den, felet man gör då är att man ”skotar” hem vilket resulterar i att draken bara går rakt ner i vattnet. Släpp ut istället och så fort du känner att linorna är sträckta och där är kraft i draken så kan du ”skota” hem och köra vidare.

  • neven

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 16:20

    Jo, fast nu skriver han ju att kiten faller framåt. Då tolkar jag det som att den åker fram ut ur vindfönstret, överskjuter zenith i en by, och då hindenburgar. Dvs inte att den stallar och ramlar bakåt. Isf hade jag hållt med dig.

    Stallar kiten – ramlar bakåt (landar med bakkanten i vattnet): släpp ut bommen
    Flyger kiten ut ur fönstret, åker över huvudet – hindenburgar: dra in bommen (innan detta händer alltså….)

  • majoon

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 07:40

    hört nåt om att man kan dra i framlinorna för att få rätsida på kiten igen om den e på väg att hindenburga.. stämmer detta?

  • neven

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 11:37

    Skulle inte våga göra det. Om den hinderbrugar så blir det mycket slack i linan och sen kan den få kraft nån gång under fallet. Om du då håller i nån framlina på ett dåligt sätt så kan det göra ont. Har haft en bom som gick av, pangbom, när kiten fick kraft mitt i powerzone efter en hindenburg

    Däremot om kiten stallar och håller på att ramla baklänges (förmodligen vid väldigt lite vind) så kan man eventuellt göra så ja.

  • wims_lkp

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 20:14

    @Neven 510161 wrote:

    Skulle inte våga göra det. Om den hinderbrugar så blir det mycket slack i linan och sen kan den få kraft nån gång under fallet. Om du då håller i nån framlina på ett dåligt sätt så kan det göra ont. Har haft en bom som gick av, pangbom, när kiten fick kraft mitt i powerzone efter en hindenburg

    Efter en krasch var jag med hela kroppen under vattnet när draken fick kraft igen. Båda power linorna gick av. inte så kul å ta sig till land å gå till baka.
    Hade ja sett draken falla ner så hade jag dragit leachen, de gör ja alltid numera de få tillfällen de händer.

  • sourra

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 20:59

    Jag såg ett klipp på din tub där det hände för en kille. Det såg inte så jäkla behagligt ut…

  • tetras

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 09:08

    @Neven 509852 wrote:

    Jo, fast nu skriver han ju att kiten faller framåt. Då tolkar jag det som att den åker fram ut ur vindfönstret, överskjuter zenith i en by, och då hindenburgar. Dvs inte att den stallar och ramlar bakåt. Isf hade jag hållt med dig.

    Stallar kiten – ramlar bakåt (landar med bakkanten i vattnet): släpp ut bommen
    Flyger kiten ut ur fönstret, åker över huvudet – hindenburgar: dra in bommen (innan detta händer alltså….)

    Jo, i det fallet låter det rimligt att man skall “skota” hem istället.

  • martin

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 11:40

    RRD Hypertype är ju känd för att vara instabil i zenith och att den lätt hindenburgar. I nästan alla recensioner sägs den vara riktigt snabb och go med bra drag, men får kritik för just stabiliteten när den är still. Det är nog ingen trimfråga dessvärre. Se till att hålla kiten en bit från zenith och dra upp den tillfälligt när du ska starta. Du kommer om inte annat att lära dig den hårda vägen hur du ska göra eftersom du kommer göra allt för att den inte ska ramla ner. Om du väl håller den i zenith, även korta stunder, så se till att varken överskota eller depowra för mycket. Det är mest en vanesak tycker jag. Jag har haft några instabila drakar genom åren och man lär sig efterhand hur man ska bete sig för att det inte ska hända något.

  • wibban

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 00:47

    @debkåusf 508270 wrote:

    RRDs linor är inte förtöjda på fabrik som cabrinhas är därför blir det lite meck i början, första justeringen bör göras redan efter 20 minuter. I övrigt gäller:
    Kiten backstallar(faller bakåt vid max bomtryck)-Korta mittenlinorna. Hindenburg-läng mittenlinorna. Om du är osäker ring surfers paradise o förklara syntomen så får du svar.

    Detta är viktig info. Det finns en lapp fastsatt på ryggsäcken med en varning om att framlinorna töjs rejält redan efter några minuter. Detta gör att kite backstallar och om den sedan får ny kraft i powerzone så får man sig en rejäl flygtur framåt. Linorna kanske måste justeras en gång till efter lite mer användning. Jag måste iaf kolla till mina linor nu igen på min Type 9 RRD då jag märkte att samma beteende var på väg att komma tillbaka.

    Surfers Paradise har info om detta om du är tveksam.

  • wibban

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 00:57

    @Neven 509852 wrote:

    Jo, fast nu skriver han ju att kiten faller framåt. Då tolkar jag det som att den åker fram ut ur vindfönstret, överskjuter zenith i en by, och då hindenburgar. Dvs inte att den stallar och ramlar bakåt. Isf hade jag hållt med dig.

    Stallar kiten – ramlar bakåt (landar med bakkanten i vattnet): släpp ut bommen
    Flyger kiten ut ur fönstret, åker över huvudet – hindenburgar: dra in bommen (innan detta händer alltså….)

    Visst ska man dra in bommen om den är på väg över huvudet men jag tror att den kan vilja flyga över huvudet just för att den har för långa framlinor jämfört med styrlinorna. Iaf om man har bommen helt ute.
    Drar man sedan till sig bommen för mycket så stallar den direkt.

    Är det så att det är möjligt att kunna få både hindenburgareffekten och stallningseffekten med samma inställning av linorna?
    Det låter lite konstigt men kanske inte är omöjligt. Jag fick en känsla av det själv när jag lyfte min RRD första gången och framlinorna snabbt töjdes.

    Vad säger experterna?

    PS! Inställd rätt så är RRD en sjukt rolig kite :).

  • surfmore

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 06:54

    Tack för alla tips! Felet beror säkert mest på att jag är nybörjare men ska ändå testa att justera kiten lite inför nästa gång. Neven du tolkade mig rätt när jag sa att den ramlade framåt så jag kommer dra åt mig bommen mer när jag känner att den är på väg att flyga ur fönstret.

  • pjoter

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 11:04

    Precis som andra säger, stå inte stilla med kiten över huvudet och bommen utsläppt. antingen har du kiten ner på sidan eller så drar du iaf in bommen en bit så kiten ger lite kraft. Vissa kites flyger mer gärna över huvudet än andra. Kan bero på en mängd faktorer men ofta gör väldigt snabba och annars rolika kites detta medans dom lite långsammare skapar mer drag och stannar längre bak i fönstret. Finns dock mer eller mindre bra tekniker för att undvika denna instabilitet. exempelvis flyttas tyngdpunkter, tyg som prasslar å bromsar, jetflaps mm.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiten faller ner

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.