Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldgräns?

  • charlieb

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 08:03

    Ok, 1-3 minus och överriggad 4.0 så blir problemet inte kölden utan att vattnet på bommen fryser, bland annat… Så nu vet , man det…

    Gotland, Gnisvärd 27/1 2007

    Charlie

  • henryk

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 10:01

    @Rasmus_W 362025 wrote:

    Å andra sidan finns ett fenomen som arbetar emot den effekten: sublimering, dvs fastövergång direkt från fast form till gas. Jag skrev att det man ska akta sig för är instängd fukt, och det beror på att blöta saker faktiskt “torkar” även i minusgrader. Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader. Efter hundra meters cyklande var hela kalufsen en isklump, efter ett par kilometer var håret alldeles torrt. En föreläsare berättade att han föräldrar hängde tvätt utomhus i -40 och efter nåt dygn var tvätten kruttorr.

    .

    Faan, vi som alltid har fullt med tvätt hängande i badrummet hela vintern, trodde att den inte skulle torka på balkongen, skall genast säga åt nina att sublimeringstorka:-) Tvätta måste man ju på vintern också, men cykla med vått hår i minusgrader, varför gör man det…
    /henryk

  • rasmus_w

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 12:48

    @henryk 362423 wrote:

    Faan, vi som alltid har fullt med tvätt hängande i badrummet hela vintern, trodde att den inte skulle torka på balkongen, skall genast säga åt nina att sublimeringstorka:-) Tvätta måste man ju på vintern också, men cykla med vått hår i minusgrader, varför gör man det…
    /henryk

    Dte kan ju vara värt att prova nån enstaka gång. Däremot så vet jag inte hur bra det kommer funka just i Stockholm, eftersom vi har kustklimat och luften därmed är ganska mättad på fukt, även om det gäller året runt. Vill man “optimera” förhållandena så passar man på nåt år när isen ligger i hela skärgården, då kan inte havet tillföra luften fukt och då får Stockholm i praktiken inlandsklimat och närapå norrlandsk torrkyla. Då kommer det funka kanon!

    Varför cykla med vått hår? Man kanske ska nånstans och vill tvätta sig ren först? Dessutom har det sina fördelar, den där isskorpan är vindtät och funkar därför lite som en mössa och håller skalpen varm.

  • davven

    Medlem
    20 december, 2008 vid 16:34

    Rasmus, har du tänkt och göra en Raskens och fixa kallbrand.
    Fast amputera/byta ut huvudet är väl ingen höjdare!?

    Men det är klart, man kanske får helt nya egenskaper/inputs.
    Framåtloopen kanske följer med på köpet 😀

  • tomasn

    Medlem
    20 december, 2008 vid 21:21

    @davven 522067 wrote:

    Rasmus, har du tänkt och göra en Raskens och fixa kallbrand.
    Fast amputera/byta ut huvudet är väl ingen höjdare!?

    Men det är klart, man kanske får helt nya egenskaper/inputs.
    Framåtloopen kanske följer med på köpet 😀

    Ha, ha. En Raskens..

  • gurra1978

    Medlem
    20 december, 2008 vid 21:44
    soulsurferusa;362149 wrote:
    Med andra ord, du håller på att skada din kropp på allvar om man vindsurfar i kallt väder och vatten för ofta och för länga!

    Finns det några bevis för detta eller är det bara din åsikt? Vore intressant att veta ifall man ligger i en riskzon. Hur är det med alla oldschoolgubbar som seglat under vintern och är 50-60 år nu? Känner ni av något?

    Nu för tiden är väl våtdräkterna bättra och man rör sig mer på vattnet så kroppen håller ju värmen bättre. Jag upplever aldrig att jag fryser om kroppen men man kan känna att fingertopparna tappar lite av värmen ibland. Ansiktet lär ju inte ta så mycket stryk av kyla, kanske lite fler rynkor än normalt när man blir äldre men det är ju inte mycket att bry sig om.

  • wilund

    Medlem
    20 december, 2008 vid 22:09

    kanske är det inte helt ofarligt att cykla med vått hår i minusgrader ? har hört talas om en kille som har problem att tanka sin bil, kolla här http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=61790

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 december, 2008 vid 22:25
    gurra1978;522118 wrote:
    Finns det några bevis för detta eller är det bara din åsikt? Vore intressant att veta ifall man ligger i en riskzon. Hur är det med alla oldschoolgubbar som seglat under vintern och är 50-60 år nu? Känner ni av något?

    Så länge du inte fryser har jag svårt att se att det skulle vara ett riskmoment att idrotta i kyla. Längdskidåkare brukar t.ex. inte tendera att undvika minusgrader.

    Är utrustningen däremot så kall att man åker runt och huttrar skulle jag vilja påstå att man som vindsurfare då har försatt sig i en risksituation med större och helt andra faror än att muskelfibrer skulle bete sig lite olika under vindsurfingspecifika utsträckningar.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 december, 2008 vid 23:52

    @wilund 522121 wrote:

    kanske är det inte helt ofarligt att cykla med vått hår i minusgrader ? har hört talas om en kille som har problem att tanka sin bil, kolla här http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=61790

    Har hört talas om flera som inte kan. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=62544 Antar att även AlexUllared har förfrusit hjärnan, som jag tycks ha gjort.

    Hur många här lyckas tämligen ofta bli rejält svettiga i -15 och utan att ha jacka på er? Jag brukar lyckas när det blir så kallt.

  • gustav-s

    Medlem
    21 december, 2008 vid 09:28

    Jag vet inte vad jag skulle göra ute i -15 utan jacka?

  • stefanlindmark

    Medlem
    21 december, 2008 vid 11:36
    Gustav S;522150 wrote:
    Jag vet inte vad jag skulle göra ute i -15 utan jacka?

    Försöka fylla upp bensintanken helt? 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    21 december, 2008 vid 23:42

    Varför ha på sig en jacka om det inte är kallt?

  • gustav-s

    Medlem
    22 december, 2008 vid 07:50

    @Rasmus_W 522300 wrote:

    Varför ha på sig en jacka om det inte är kallt?

    Det där får du gärna utveckla. Tror de flesta skulle ha en jacka på sig om det va -15 ute.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 december, 2008 vid 23:55

    @Gustav S 522324 wrote:

    Det där får du gärna utveckla. Tror de flesta skulle ha en jacka på sig om det va -15 ute.

    Om jag tar på mig en jacka så är det för att jag fryser. Inte för att nån annan fryser.

  • gustav-s

    Medlem
    23 december, 2008 vid 08:39

    @Rasmus_W 522512 wrote:

    Om jag tar på mig en jacka så är det för att jag fryser. Inte för att nån annan fryser.

    Det är inte vad jag frågade. Du skrev “Varför ha på sig en jacka om det inte är kallt?”

    Jag frågade vad man gör ute i -15 grader utan jacka? Jag förstår nämligen inte hur du resonerar ibland.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldgräns?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.