Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    11 april, 2012 vid 13:57

    Jag har vindsurfat till och från fram till 2007 började kita, jag tror snarare att fler befinner sig på vattnet en blåsig dag nu än för 10 år sedan, bara att en del surfare byts ut mot kitare och de flesta nya börjar men kitsurfing.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 april, 2012 vid 16:16

    Vi som varit med från början av 80-talet har då sett vilken booooom det blev med windsurfing. Man såg brädor på de flesta fjärdar och i Stockholm tävlade massor med brädor på Segelbåtens dag eller vid mindre klubbtävlingar, exempelvis vid Ängbybadet på tisdagskvällarna. Sedan lurades vi tro att det var bara smala och tunna funboards som gällde. Till slut blev brädorna inte möjliga att hantera för nybörjare och sporten dog väl ut en bit in på 90-talet. I alla fall var det många runt Stockholm som ruttnade på att plöja runt på för små brädor. Det var inte värt att gå och vänta på vind vid Björkvik, Näsaäng, Görveln, Torö m fl ställen.

    Jag hoppas verkligen inte sporten håller på att dö ut igen men skulle kunna tänka mig att ett utbud av, relativt sätt, billigare brädor runt 130-150 liter med en bredd på 80-90 cm skulle kunna locka till sig en marknad för nybörjare och en och annan återfallsvindsurfare.

  • jesper-b

    Medlem
    11 april, 2012 vid 17:46

    Snacket om att billigare grejor skulle få fler att vindsurfa är ett feltänk. Det har provats hur många gånger som helst av allehanda firmor. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan. Hifly har under hela 90-talet och början av 00-talet försökt pressa ut billiga brädor, men konkat hur många gånger som helst, vet inte om de finns idag. Tror alla segelmakare försökt släppa lågprissegel och lågprisriggar men efterfrågan är otroligt liten. Det finna ju en massa överkapacitet i alla led så det är billigare att köpa på rea eller från handlare som köper upp de stora förra årets modeller lagren.

    När vindsurfingen var 1900-talets snabbast växande sport, fanns inte kite och man hade inte upptäckt att det gick att surfa alldeles utmärkt i alla möjliga delar av världen, inklusive norden. Kiten är helt enkelt en bättre och en mer attraktiv produkt. Surfing mycket mykcet billigare. Dessutom har hela utomhussportkulturen krymt. Nu surfas det på annat vis.

    Det har dött sporter förut så varför inte vindsurfing skulle gå samma öde vet jag inte. Personligen är det det roligaste som finns, utan konkurrens, men det tar rätt lång tid att lära sig för att komma till en nivå som gör att det blir roligare än allt annat. Det är inte många som är villiga att investera i det nu, varken i tid, kulor eller fokus.

    Sorry guys, its dying!

    MEN, och det är et megastort MEN, den dör långsamt som fan och under tiden kommer vi allt färre initierade ha hur kul som helst, vem fasen bryr sig om andra kitar eller inte. De små firmorna får fram nya bättre segel och brädor, cobra ersätts av ännu mer småskaligt och nearshoring eller till och med homeshoring custom, NP skär ner och Hot nyanställer, osv. Och föresten, vad är det för världskuppsplankor ni snackar om, trodde den kuppen var rätt så död, i vart fall i absolut sista andetaget. Det finns ingen egentlig världskupp i vågor, eller? Om det gör det tror jag 90% av världens allt färre vågseglare skiter fullständigt i den, för att inte tala om möjliga sponcorer med muskler, det vill säga företag utanför sporten.. Hur många satsar heltid på att tävla i någon slags slalomvärldskupp? GPS speed är väl ett av de sista ryckningarna vad gäller tävling. Amerikan windsurf tour är sista rycket vad gäller mer organiserad vågseglingskupp.

    Jag tycker det är skitkul att hålla på med något 100% otrendigt. De som hänger kvar är alla otroligt passionerade entusiaster, vi slipper alla wannabes och låtsasproffs.

    Låt oss stay young och dö långsamt och glatt tillsammans – vi ses där ute!

    /JB

  • rrd

    Medlem
    11 april, 2012 vid 18:39

    Så rätt. så rätt…

  • jat

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:16
    Jesper B;685877 wrote:
    Jag tycker det är skitkul att hålla på med något 100% otrendigt. De som hänger kvar är alla otroligt passionerade entusiaster, vi slipper alla wannabes och låtsasproffs.

    Låt oss stay young och dö långsamt och glatt tillsammans – vi ses där ute!

    /JB

    Där satt det!

  • bicless

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:20

    Svaret på frågan måste bero på vart man bor.

    Jag tror helt övertygad att det kommer vara fler windsurfare i den delen av sverige där jag bor om 5 år än det är idag. Det känns som det ökat varje år senaste 5 åren. Bara fler och fler på spottarna och mer och mer folk som handlar.

    Sen kan säkert kiten värva över en del Windsurfare på orter där den har bättre förutsättningar.

    Man kan ju komma igång för under 10.000 SEK med vindsurf (samma med kite förresten), andrahandsvärdena på nybörjarprylar är klippstabila så 2 säsonger senare kan man sälja med några tusenlappar tapp så räknar man på den kostnaden är det inte dyrt för nybörjare.

    Sen att många av oss flippar ut och köper 3 brädor 7 segel, 4 master, 3 bommar och 3 våtisar och 10 fenor är en annan sak. Sånna galningar finns inom alla sporter, bara vi råkar vara ovanligt många inom just windsurfing. Man kan inte prylfrossa like extremt inom kite men envisas man kan man övertala sig själv att man nog behöver 2 brädor och 4 kites.

    Leve surfsporterna

  • charlieb

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:32

    Skulle vindsurfing dö ut? Tror inte det. Slusken och Jeppe slår nog det berömnda huvudet på spiken.
    Vi som hade turen att vara med om hela resan från tidigt 80-tal då det var coolt får vänja oss vid att vi nu till hör en grupp som kan jämställas med klassisk Hanggliding… inte coolt inte stort men utövarna är lyriska och glada över att ha hittat sitt.

    Nä dör gör det inte, det blir bara annorlunda.

    C

  • gonadman

    Medlem
    11 april, 2012 vid 20:38

    Jag har vindsurfat i 24 år och vågsurfat vid sidan av detta. Så det är bara att inse att det är rätt länge sedan man var en grommie.

    Bland er som kan lite om Kite och V-surf; vad erbjuder V-surf som kite saknar? Eller tvärt om? För nybörjaren vette sjutton om v-surf erbjuder någon helt unik upplevelse jämfört med Kite? Men om vi snackar vågsegling så rippar vindsurfare hårdare skulle jag säga (ännu så länge iaf). Och erbjuder inte v-surf Freestyle en hel del som inte man man inte har i Kite?…

    Totalt sett skulle jag också tro att det är många fler på vattnet är för 15 år sedan – även vindsurfare. Visst, om man backar 30 år istället så var det då vindsurfingen peakade med antalet utövare. Men vindsurfing då och nu ser jag som olika sporter. Att kajka runt på en 3.80 bräda med trekantssegel det kan väl konstanteras som (nästan) utdött.

  • joachim_larsson

    Medlem
    11 april, 2012 vid 21:52

    Om man ska göra sporten mera tillgänglig så måste det bli enklare att t.ex komma i vattnet, inte vara beroende av så mycket vind och du ska kunna vindsurfa ihop med andra i familjen. gämnför det med utförsåkning, vilket faktiskt är mycket dyrare än vindsurfing om du räknar med liftkort, resor och boende. Faktum är att det finns mer än 1,5 miljoner Svenska som åker utförsåkning.

    Varför? kul tillgängligt, familjen och aktivt

    Troligtvis kommer långboard och SUP gå ihop, du gör både detta kan nog göra att detta blir mera tillgängligt, men frågan är vad kommer vara viktigast att kunna göra vindsurfa eller SUP:a

  • jesper-b

    Medlem
    11 april, 2012 vid 22:23

    Bicless,
    Jag hoppas du har rätt (eller?) men jag tror du tittar lite för mycket på din egen försäljning och på dina lokala spots. Din försäljning beror på att du gör ett bra jobb, håller låga priser och därför snor marknadsandelar av andra. Jag tror du har tagit över all försäljning som t ex vindsurfing.se/surfunique stod för bland freeride i Stockholm, och jag är rätt sker på att Bromma, Tyresö och kanske fler känner av dig. Keep it up, det håller konkurrensen på tårna. Skulle jag gå på min egen försäljing så skulle jag inte tro på någon död, tvärt om.

    Vad gäller fler segel i en och samma vik, beror det mer på Internet (!). Förr var det lika många segel på alla vikar som det nu är på en eller två. Men nu samlas alla på ett fåtal ställen pga nätet (prognoser och flockbeteende), så man kan luras att tro att det blir fler och fler.

    Tittar man globlat blir det en helt annan bild. Spelar ingen roll om vi åker till Margret River, Garda, Guinsho, Sydafrika, Kanarieöarna eller Maui. Det ÄR färre och färre som seglar och genomsnittsåldern ökar.

    Men för mig är det som sagt helt oviktigt, så om det dör helt eller bara blir otroligt näradöden kan väl få vara osagt. Vette 17 om man hittar någon kneeboardare där ute, det anses vara uttdött sedan ett par decennier trots att det var det absolut hetaste inom surfin sent 60-tal (innan shortboardrevolutionen tog över). Men nu har ju vanliga gamla träplankor blivit inne igen (till och med Kitarna tycker de är häftiga) så faen vet.

    Igår brallade det föresten frisk onshore i Ericeira och det var fin side-off på norra sidan av Peniche-halvön. Närmaste dagarna har vi 3 meter och grym nordlig passad!

    Det finns, det går och är bra, men gissa hur många vindsurfare som var ute?…. en! Gissar att det var betydligt fler på norra Värtan?

    Nu måste jag sova så jag orkar med morgonsurfet i tre tunga atlantmeter.

    /JB

  • sailortrash

    Medlem
    12 april, 2012 vid 07:53

    “När vindsurfingen var 1900-talets snabbast växande sport, fanns inte kite och man hade inte upptäckt att det gick att surfa alldeles utmärkt i alla möjliga delar av världen, inklusive norden. Kiten är helt enkelt en bättre och en mer attraktiv produkt.”

    Kiten är ju fortfarande rätt ung, men har snabbt blivit en attiydsport med mkt extremsportinslag. sådana sporter kommer ALDRIG och ta mig på orden, locka den stora massan, och kite har därför mkt begränsad förmåga att växa sig större än vad vindsurfing har som erbjuder på gubbslalom, familjebrädor som Kona och extremsports/attitydgrejer som våg.

    Kite har dessutom högra krav på spotsen, är man inte riktigt duktig kan behöver man en rätt stor launchsträcka, och man kan inte launcha en kite på en fullsmackad badstrand, medans det är helt ok och rulla ner en kärra med formulaprylar, rigga och sticka ut genom en vassrugg.
    däröver har kite redan dåligt rykte generellt. mkt ryggskador, folk som släpats in i träd och upp på land mm. vindsurfing saknar helt detta rykte, och får generellt positiv respons.

    Har ni sett ett “Kitepaket för hela familjen” ngn gång? skulle inte tro det..

    däremot kanske kite lockar fler dummies i tidiga tonåren…men de har ju ändå inga pengar och så länge men inte kan leva som proffskitare och dra hem miljoner i unga år så är inte det ngn marknad.

    slutsats på tråden: alla kommer inte börja kite och vindsurfing kommer inte att dör ut. om ngn sport växer sig stor så blir det vindsurfingen eftersom det finns produkter för båda familjer, gubbar och adrenalinjunkies, men båda kommer troligtvis förbli små. precis som med snowboarding som peakade runt 15% av alla åkare när det var som störst. mkt skit fick man ta som brädåkare i backen också…trots att man var (och är) i minoritet.

    men det är ju great, då får man ju vattnet för sig själv!

  • sailortrash

    Medlem
    12 april, 2012 vid 07:58

    sen är ju vindsurfing roligare än kite, enda nackdelen är att grejerna är så j**la stora att man måste ha en buss eller en klubbstuga för att kunna köra..

  • andersbq

    Medlem
    12 april, 2012 vid 08:37

    Man får nog förlikar sig med att vindsurfing kommer att bli, eller kanske redan är en marginalsport på samma sätt som skärmflygning, isjakt, hanglider osv. Höga instegskostnader, lång inlärningskurva, stora grejor, men kul när man kan det.
    Jag tror kitarna blir som skärmflygarna är i förhållande till hang-glidrana. Båda förblir marginalsporter, dvs – “alla” kommer inte börja kajta.

  • wakenils

    Medlem
    12 april, 2012 vid 09:24

    bara skummat igenom tråden men ni har ju missat att kajtare tröttnar på att det inte blåser och drar till kabelparker istället där vinden inte är byig…
    jämfört med wakeboard bakom båt är ju alla vindsporter ganska billiga… typ 300 spänn kvarten med dagens bensinpris

  • bohm

    Medlem
    12 april, 2012 vid 10:13

    Jag fick min första vindsurfingbräda när jag var 8år. Körde fram till jag var ca 19 år, och sen tog andra intressen över, så jag slutade. Jag började med kite -03. Jag började med twintip (alltså en bräda som ser ut som en wakeboard), men gick över till en vågsurfingbräda och körde det aktivt till kanske -09 när jag hyrde vindsurfing utrustning och blev helt såld (igen), och sålde kiteutrustningen och köpte vindsurfingutrustning.

    Har man varit aktiv i båda sporterna inser man att det är helt två skilda sporter.

    Jag håller med om att kite är mer fördelaktigt i många avseenden, men det är inte samma känsla. Jag gillar att hoppa högt och jag gillar att det är relativt enkelt att göra trix som för åskådarna på stranden ser ut att vara rätt avancerade. Man kan bli ganska skaplig kitare bara på ett par år.

    Vindsurfing är utan tvekan mer utmanande. Jag har vindsurfat aktivt i mer än 15 år och det var bara för ca 2 år sedan jag vågade prova framåtloopen, den manövern som i många år har delat vindsurfarna mellan “avancerad” och “medelmåtta”.
    För att inte tala om hur mycket svårare det är att vindsurfa i vågor, jämfört med kite. Att ens kunna köra hyfsat i vågor tar lång tid för vindsurfare, medan relativt nya förmågor inom kite är skapliga inom bara någon säsong.

    Det finns naturligtvis undantag, men för att bli duktig inom vindsurfing tar det många, många år. Inon kite finns det folk (svenskar) som kört mindre än 5år och som tävlar i världscupen. Det säger ju endel….

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.