Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konas smarta brädor.

  • lars_k

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 13:34

    Man får ju lite kräk-känslor när man ser den feta häcken och step-tailen. Dock kan den säkert vara suverän för att guppa ut och plocka småvågor i minimalt med vind. Och man kan säkert använda den fint till allmän frisegling.
    Inget för västkusten dock. Här är det aldrig vågor utan att det är rejält med vind. Här krävs riktiga vågisar för kontroll på vågen när det pungar på.

  • Joachim (Konanordic)

    Gäst
    31 oktober, 2007 vid 21:50

    Här kan ni läsa om vad Patrice säger till windsurfingmag.com

    http://windsurfingmag.com/article.jsp?ID=54257

  • kapten-k

    Medlem
    1 november, 2007 vid 20:10

    Jag började vindsurfa på 90-talets början med en gammal plast pråm. med en bok från 80talet som guide , seglade med en kompis i en insjö, efter en månad träffade jag en kille som seglade små brädor i insjön.2dagar senare köpte jag gamla planande grejor och sedan dess har jag aldrig tittat tillbaka.
    Vilken målgrupp har dessa brädor i sverige?
    Blåser det lite har man ju roligare på nån gamla formula prylar.
    Det går faktiskt att rida vågor med stora freeride/race prylar oxå!

  • rillestark

    Medlem
    4 november, 2007 vid 12:53

    Du har nog missat poängen… Kona är planande och dessutom riktigt snabb. Du borde testa en.

    Frid.

    /Richard

  • rasmus_w

    Medlem
    4 november, 2007 vid 15:17

    Har du provat att spocka med den?

  • rillestark

    Medlem
    4 november, 2007 vid 17:12

    Skulle aldrig falla mig in. Segelsnurr är inte min grej.

    Frid.

    /Richard

  • kapten-k

    Medlem
    4 november, 2007 vid 19:35

    @Miracle 426474 wrote:

    Du har nog missat poängen… Kona är planande och dessutom riktigt snabb. Du borde testa en.

    Frid.

    /Richard

    Nja håller på att klura ut min hypersonic än så länge. dessutom får jag inte in 350cm i bilen!
    Känns inte som det är många dara som en kona är roligare än hypersonicen.
    Men jag är för de flesta nya koncept, det går tex att ta vågor och hoppa med en hypersonic.
    Riktigt stora vågbrädor kan vara nåt oxå.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 november, 2007 vid 19:47

    Jag tror grejen är att ni bor på olika ställen. Bor man i Hälsingland har man nog många dagar med lite halvkassa vindförhållanden men gott om insjöar och skärgård att göra utflykter i och då är nog en Longboard som Kona en väldigt trevlig bräda, eller för den delen en formula om man skiter i prestandan i ickeplaning.

    I skåne skulle jag inte skaffa en formula. Ni verkar ha småbrädevind tillräckligt ofta för att dagar med tveksam vind mest känns som välkommen vila, plus att ni inte har mycket till skärgård att utforska. Känns utan tvekan som småbrädevatten.

  • emil-bagge

    Medlem
    9 november, 2007 vid 08:07

    Råkade se en av dessa “ko” brädor på ett biltak i Motala.
    det såg ut som en bräda tagen direkt från åttiotalet.
    om man vill vara nostalgisk och bakåtsträvare så kan man man ju alltid köpa en, men om man har nåt som helst krav på en givande surfdag så ska ska man nog köpa nåt med modernare snitt.
    men vill ta ölbacken med sig till närmaste ö så varför inte.

    gillade dock dekoren, de som vill ha dyr konst på väggarna hemma kan ju alltid spika upp den på väggen.

  • Konagubbe!

    Gäst
    9 november, 2007 vid 18:20

    Ja du som såg brädan på taket!
    Du har väl förtås inte blivit frånåkt än!
    Och så är det nog så att du har nog inte testat brädan!

    Brädan är inte som man tror, det upplevs väldigt kort och
    absolut inte som en 80-tals bräda, detta är faktiskt framtiden, det är bara
    så att du har inte fattat det än, faktiskt Sveriges mest sålda bräda under 2007, inte illa då bräda i princip bara har sålts under 2007.

    Uttalande som man hör om Kona ONE är “fan va snabb den är” eller “va kort den känns”.

    Och Patrice gör faktiskt lopen med brädan det med din korta?

    Så kan man gå över till Minitanker, 10.5 och 11.5 dessa är hypersnabba på manövrar, men framförallt så kommer du få mycket segeltid vilket medför att du kommer bli starkare, snabbare och helt enkelt en bättre surfare.

    Hör av dig till Kona Nordic fixar dom säkert ett test och därefter kan du uttala dig om vad som är bra och inte.

    Kona kommer innebära många fler på vattnet och kanske ta fram en ny generation windsurfare vilket är extremt bra för den lilla sporten som blev efter att bara småbrädor existerade på marknaden.

  • rillestark

    Medlem
    9 november, 2007 vid 18:35

    @emil bagge 427455 wrote:

    Råkade se en av dessa “ko” brädor på ett biltak i Motala.
    det såg ut som en bräda tagen direkt från åttiotalet.
    om man vill vara nostalgisk och bakåtsträvare så kan man man ju alltid köpa en, men om man har nåt som helst krav på en givande surfdag så ska ska man nog köpa nåt med modernare snitt.
    men vill ta ölbacken med sig till närmaste ö så varför inte.

    gillade dock dekoren, de som vill ha dyr konst på väggarna hemma kan ju alltid spika upp den på väggen.

    För att vara din premiär på konfen så var det ett riktigt bottennapp. 🙁
    Det positiva är ju att nu kan det ju i princip bara bli bättre! 😉

    Välkommen till Surfzone Emil!

    Frid.

  • Joachim Konanordic

    Gäst
    10 november, 2007 vid 08:37

    Vi ska inte vara så hårda!

    Emil du ska veta att jag också har gjort bort mig, när jag började skriva så stanna kvar och var kreativ.

    Kan förstå dig att du gämnför de korta brädorna med de långa kanske inte så coola ut, men faktum är att vill du bli en bättre vindsurfare så är en Kona bra att ha för att få mera tid på vattnet.

    Du var säkert inte med förre gången när långa brädor var i ropet, du är ursäktad, långbrädor växer faktiskt som konagubben sa så det knakar, de som faktiskt har varit dom som har varit mest förvånade är faktiskt dom som har småbrädor idag!

    I Motala har jag faktiskt 4 konkreta exempel på att de seglar faktiskt mera nu på långbrädor än kortbrädor och det beror fråmst på att de inte känns lång och att och framförallt de(Kona ONE) är supersnabba och att det går att göra fullfartsgippar, de har då också på köpet blivit bättre på korta brädor.
    (Robert Van Dorn, Björn Jareblad och Jan Strindler bor i Motala)

    Hör av dig Emil så ska du få test vilken bräda du vill 070-5890908 (Jocke)

  • styret

    Medlem
    10 november, 2007 vid 10:59

    alvarligt.
    visst, dom är säkert svhyssta som rekreationsbrädor och courseracers och det är väl den gruppen seglare dom vill attrahera. om inte annat bör vilja attrahahera. det verkar grymt att kunna segla ut med mål att runda eller stanna på.
    och visst, minitankrarna ser kul ut för att riga småvågor med lite vind, precis som en minitanker ska vara, det är jag sugen på att testa men jag kan aldrig tro att dom skulle kunna ersätta en liten vågis på en bra dag med stora vågor och 4.7 och neråt.
    skulle vilja se fler än proffesionella seglare loopa dom, och det snyggt. bakåt, push, ponch, tweakade aerials med mera känns väldigt avlägset.
    så att säja att det är framtiden på vågforumet, ännu värre, freestyleforumet… nja du, då har man nog inte riktigt koll på vågsegling enligt mej.

  • borje

    Medlem
    10 november, 2007 vid 11:03

    Det verkar som Kona är en uppfinning av kiteare för att slå in en kil mellan oss v-surfare : )

  • Joachim Konanordic

    Gäst
    10 november, 2007 vid 11:18

    @styret 427733 wrote:

    alvarligt.
    visst, dom är säkert svhyssta som rekreationsbrädor och courseracers och det är väl den gruppen seglare dom vill attrahera. om inte annat bör vilja attrahahera. det verkar grymt att kunna segla ut med mål att runda eller stanna på.
    och visst, minitankrarna ser kul ut för att riga småvågor med lite vind, precis som en minitanker ska vara, det är jag sugen på att testa men jag kan aldrig tro att dom skulle kunna ersätta en liten vågis på en bra dag med stora vågor och 4.7 och neråt.
    skulle vilja se fler än proffesionella seglare loopa dom, och det snyggt. bakåt, push, ponch, tweakade aerials med mera känns väldigt avlägset.
    så att säja att det är framtiden på vågforumet, ännu värre, freestyleforumet… nja du, då har man nog inte riktigt koll på vågsegling enligt mej.

    Då jag personligen inte den erfarenheten av detta som du har (troligvis så har du till viss del rätt) men förjande är en saning, troligvis är det bara 1% av de som verkligen vill windsurfa som gör det, men det är just, den procentet som står för utvecklingen., I Sverige finns det inte så många ställen för extrem vågsegling, det är helt klart vore det då inte roligt om vi fick flera som intreserade sig för denna idrott igen? troligvis så finns dom där ute men dom tror att windsurfing är svårt att man måste kunna vattenstarta ha många riggar osv… dessa i mitt tycke är en product att misskötsel av denna industri som varken du eller jag kan påverka. Windsurfing eller brädsegling skulle ju faktiskt kunna vara som skidåkning, man åker upp gemensamt men man åker olika pister nedför beroeende på intresse eller kunskap.

    Nästa år arrangeras faktiskt det första långboard championship i La Torch bara för att man inte kan vara säker på vind, men då vågor finns har man varit tvungen att använda längre brädor annars kan man inte garantera att det blir en tävling och kan man inte detta så kommer inte TV.

    Internationellt så kommer faktiskt många extremt bra vågselare segla på en långboard för att man ska få mycket tid på vattnet!

    Och troligvis så passar en långboard bättre till 97% än vad en extrem vågis gör…

    Du får gärna testa en minitanker ring mig så bestämmer vi var och hur tel 0705890908 Joachim

    PS: jag själv är väldigt imponerad av minitanker, men också 10.5 och 11.5 som snabb vågbräda. och när det är framtiden kanske är fel utrykt men man kanske kan säga att det är en del av framtiden.

Sida 3 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konas smarta brädor.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.