Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konas smarta brädor.

  • Joachim (konanordic)

    Gäst
    10 november, 2007 vid 11:26

    @Börje 427735 wrote:

    Det verkar som Kona är en uppfinning av kiteare för att slå in en kil mellan oss v-surfare : )

    Kanske är så fallet, men troligvis så kommer vi bli väldigt många flera som windsurfar, vilket medför intressantare event och flera som intresserar sig för windsurfing igen, nu skriver faktiskt bara media om kite, vilket är en sne bild om vad windsurfing är, windsurfing kan vara en folksport precis som den var på 80-talet.

    Faktum är att det har vänt, det börjas skrivas mera om windsurfing igen, det används mera i media typ senaste marknadsföring som appolo bedriver i TV, windsurfing, windsurfing och windsurfing.

    Joachim http://www.konanordic.com

  • alexasu

    Medlem
    10 november, 2007 vid 12:04

    varför, varför skulle någon vilja göra vindsurfingen folklig igen?
    jag tycker det är bra med den tröskel man måste ta sig över för att lära sig vindsurfa. då rensar vi ut agnarna från vetet på ett tidigt stadium och slipper alla trendnissarna. låt dom kita istället!

  • rillestark

    Medlem
    10 november, 2007 vid 13:14

    Ja då var det sagt, sista spiken i kistan, lika bra och lägga ner… 😉
    Vilka företag vill utveckla grejor för några få entusiaster? 🙁

    Nej, ju fler vi blir oavsett på vilken nivå, desto bättre är det för oss alla. 🙂

    Frid.

  • alexasu

    Medlem
    10 november, 2007 vid 13:31

    tycker du itne vi har tillräckligt med tillverkare och butiker då?’

    så fort man börjar tjäna storkovan på vindsurfing kommer branchen locka till sig en massa oseriösa typer, till skillnad från nu då den drivs främst av entusiaster.

    strikta entypsklasser är ju dessutom inte särksillt gynnande för utvecklingen…

  • surfslusken

    Medlem
    10 november, 2007 vid 13:37

    @Miracle 427750 wrote:

    Ja då var det sagt, sista spiken i kistan, lika bra och lägga ner… 😉
    Vilka företag vill utveckla grejor för några få entusiaster? 🙁

    Nej, ju fler vi blir oavsett på vilken nivå, desto bättre är det för oss alla. 🙂

    Frid.

    Just entusiaster kommer ALLTID att utveckla nya bättre prylar åt just entusiaster så där tror ja inte vi behöver va oroliga. Men om vindsurfing nu skulle, gudförbjude, återigen bli en “folksport” och där med en stor marknad me mkt pengar. Så kommer diverse stora företag “utveckla” prylar som säljer bra till den stora massan eftersom de är där slantarna finns. Så frågan e väl snarare om inte de skulle hämma utvecklingen av prylar till några få entusiaster eftersom resurserna läggs till att “utveckla” storsäljare istället?
    Och sen när dessa brädor till den stora massan kommer upp från hinkplast stadiet o börjar innehålla kol, Kevlar, Dyneema o andra “exotiska” material som säljs till dagspris så kommer priset på materialen trissas upp vilket oxå drabbar entusiasternas high-end prylar negativt.

    Hmmmm….me andra ord, vi måste göra allt vi kan för o hålla svensson med familj kvar på golfbanorna o i skidbackarna!:)

  • styret

    Medlem
    10 november, 2007 vid 14:58

    det är väl garanterat mer än 1% av windsurfarna som gör loopar, både bakåt, framåt och pushar runt dom.

    eller? helt ovetenskapligt kan jag höfta att jag känner eller iallafall är bekant med 80-100 vindsurfare och jag tror att iallafall 20-30 stycken av dom framåtloopar.
    och visst, det är framförallt den yngre generationen om jag tänker på åldersfördelningen av mina vänner men ändå, det är mer än 1%. och då är jag uppvuxen och local på haga park där jag möter vindsurfare från hela landet på väldigt varierande nivå, från tokpeppade nybörjare som frågar om allt efter att har lärt sej dra rigg, till fullblodsproffs som A Olandersson som är helt overkliga på sina brädor.

    Utöver dessa så känner jag nog nästan lika många som inte loopar eller liknande men som ändå är ute och seglar, hoppar och har skoj som fan när det blåser 4,2 och går 2 meters vågor, jag tror inte att en kona skulle fungera för någon av dom två grupperna.

    sen att vi inte har så mucket extrema vågspots i sverige, beror ju på vad man menar med extrema. jag tycker att förhållanden som kona visar upp på sin hemsida mer liknar det jag förknippar med dåliga dagar på extrema/bra spots än vad vi har i sverige, hyffsade vågor trots lite vind och med fortfarande okej vinkel.
    i sverige är det ju precis som lars K skrev tidigare, vågor och mycket vind går hand i hand vilket väl kan anses extremt och lite det jag gillar mest.

    jag säjer alltså inte att kona är kass och ska begravas innan det startar, som en del andra verkar tycka, klart man ska prova nya grejer. men jag tror inte att kona är nått vidare på vågspotsen i sverige. men som jag skrev tidigare. för insjöar eller skärgårdar, banor mm kan det säkert vara ett grymt alternativ. men det här är ju trots allt vågkonfen därav min stora såg…

  • Joachim (konanordic)

    Gäst
    10 november, 2007 vid 15:00

    @alexasu 427745 wrote:

    varför, varför skulle någon vilja göra vindsurfingen folklig igen?
    jag tycker det är bra med den tröskel man måste ta sig över för att lära sig vindsurfa. då rensar vi ut agnarna från vetet på ett tidigt stadium och slipper alla trendnissarna. låt dom kita istället!

    Själv började jag att windsurfa 1981-1990 sedan kom jag åter 2005 och helt enkelt sett vad som hänt de senaste 20 åren! Jag tror nog att du är en trednisse själv vilket inte är fel, men låt alla ha möjligheten att uppleva denna underbara sport, motion, upplevelse, frihet, natur osv…det gör vi inte med att nivån eller tröskels för stor! Låt även barn och tjejer komma in i sporten då får vi återväxt och väldigt mycket trevligare.

    Vet du att den största pucken att lösa när detta växer är ledtiden på produkterna när dessa tillverkas till i princip på en ända fabrik, de styr prisbilden vilket gör att kokkurransen får spela fritt, mera folk mera fabriker mera folk på vattnet och då framförallt människor i alla åldrarna.

    Och du är också välkommen att testa en riktig Konabräda!

    Ha det Joachim http://www.konanordic,com

  • Joachim (konanordic)

    Gäst
    10 november, 2007 vid 15:08

    @surfslusken 427754 wrote:

    Just entusiaster kommer ALLTID att utveckla nya bättre prylar åt just entusiaster så där tror ja inte vi behöver va oroliga. Men om vindsurfing nu skulle, gudförbjude, återigen bli en “folksport” och där med en stor marknad me mkt pengar. Så kommer diverse stora företag “utveckla” prylar som säljer bra till den stora massan eftersom de är där slantarna finns. Så frågan e väl snarare om inte de skulle hämma utvecklingen av prylar till några få entusiaster eftersom resurserna läggs till att “utveckla” storsäljare istället?
    Och sen när dessa brädor till den stora massan kommer upp från hinkplast stadiet o börjar innehålla kol, Kevlar, Dyneema o andra “exotiska” material som säljs till dagspris så kommer priset på materialen trissas upp vilket oxå drabbar entusiasternas high-end prylar negativt.

    Hmmmm….me andra ord, vi måste göra allt vi kan för o hålla svensson med familj kvar på golfbanorna o i skidbackarna!:)

    Vet du att reiellt så betalar du väldigt lite för en bräda p.g.a finns alldeles för mycket garageföretag som inte arbetar med detta hela tiden.

    Nu är det så att om du går ut och tittar på vad som finna att köpa blir du förvirrad va fan ska jag ha för bräda, detta är faktiskt det första som måste övervinnas, nästa uppfattning att riva är windsurfing är svårt, det andra windsurfing är krångligt, windsurfing måste det blås osv….det klart att de är få som börjar windsurfa…jag är helt övertygad om det kommer flera windsurfare så kommer tricken kunskapen osv stiga väldigt mycket.

    Och när det gäller Svensson så kommer dom inte segla där du extremsurfar, de kommer hållas sig i familjebacken(som i fjällen) hur många Svensson ser du i halfpipen.

    Joachim http://www.konanordic.com

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 november, 2007 vid 15:16

    @styret 427778 wrote:

    det är väl garanterat mer än 1% av windsurfarna som gör loopar, både bakåt, framåt och pushar runt dom.

    eller? helt ovetenskapligt kan jag höfta att jag känner eller iallafall är bekant med 80-100 vindsurfare och jag tror att iallafall 20-30 stycken av dom framåtloopar.
    och visst, det är framförallt den yngre generationen om jag tänker på åldersfördelningen av mina vänner men ändå, det är mer än 1%. och då är jag uppvuxen och local på haga park där jag möter vindsurfare från hela landet på väldigt varierande nivå, från tokpeppade nybörjare som frågar om allt efter att har lärt sej dra rigg, till fullblodsproffs som A Olandersson som är helt overkliga på sina brädor.

    Utöver dessa så känner jag nog nästan lika många som inte loopar eller liknande men som ändå är ute och seglar, hoppar och har skoj som fan när det blåser 4,2 och går 2 meters vågor, jag tror inte att en kona skulle fungera för någon av dom två grupperna.

    sen att vi inte har så mucket extrema vågspots i sverige, beror ju på vad man menar med extrema. jag tycker att förhållanden som kona visar upp på sin hemsida mer liknar det jag förknippar med dåliga dagar på extrema/bra spots än vad vi har i sverige, hyffsade vågor trots lite vind och med fortfarande okej vinkel.
    i sverige är det ju precis som lars K skrev tidigare, vågor och mycket vind går hand i hand vilket väl kan anses extremt och lite det jag gillar mest.

    jag säjer alltså inte att kona är kass och ska begravas innan det startar, som en del andra verkar tycka, klart man ska prova nya grejer. men jag tror inte att kona är nått vidare på vågspotsen i sverige. men som jag skrev tidigare. för insjöar eller skärgårdar, banor mm kan det säkert vara ett grymt alternativ. men det här är ju trots allt vågkonfen därav min stora såg…

    Hur många aktiva windsurfare har vi i Sverige? väldigt få per kapita! Vet du att det under 80-talet 84.85 och 86 såldes det 35000 st brädor varje år! om man tittar på alla som har vindsurfat och gör från början 80- nu så räknar vi dessa till en halv miljon, dessa har inte så hög tröskel att läsa sig igen, sedan kan vi ta med deras barn nu som borde finnas kanske vi kan dubbla detta, i Sverige säljs det inte mera än 1000 st brädor per år och då främst till redan surfare som kan eller har brädor.

    Denna mågrupp finns där ute om vi vill ha dessa tillbaka så måste vi se till att göra windsurfing tillgängligt igen!

    Och när det gäller lopar så har jag nog fel! det skulle vara kul att lära sig.

    Och mitt måtto är flera windsurfare på vattnet!

    Joachim http://www.konanordic.com

  • surfslusken

    Medlem
    10 november, 2007 vid 17:34

    @Joachim (konanordic) 427783 wrote:

    Vet du att reiellt så betalar du väldigt lite för en bräda p.g.a finns alldeles för mycket garageföretag som inte arbetar med detta hela tiden.

    Nu är det så att om du går ut och tittar på vad som finna att köpa blir du förvirrad va fan ska jag ha för bräda, detta är faktiskt det första som måste övervinnas, nästa uppfattning att riva är windsurfing är svårt, det andra windsurfing är krångligt, windsurfing måste det blås osv….det klart att de är få som börjar windsurfa…jag är helt övertygad om det kommer flera windsurfare så kommer tricken kunskapen osv stiga väldigt mycket.

    Och när det gäller Svensson så kommer dom inte segla där du extremsurfar, de kommer hållas sig i familjebacken(som i fjällen) hur många Svensson ser du i halfpipen.

    Joachim http://www.konanordic.com

    “Vi” (inte jag) betalar åt helvete för mkt för skiten Cobra fabriken spottar ut. Jag vet vad brädorna kostar ut från fabriken där nere och inser där med att varken matrialet eller hantverket kan va av direkt toppklass. Sen hur fan dom tillslut kostar 11000-12500 pix här e för mej en gåta. Själv köper jag Proof brädor från GC, utvecklade och tillverkade av sanna entusiaster, för entusiaster. Till ett pris som e marginellt högre än Cobra brädor, för en produkt som är så otroligt mkt bättre. Och Jag tror inte Proofs, eller nån annan custom tillverkares, verksamhet påverkas det minsta av hur många svensson som står o drar rigg i stockholms skärgård, eller om Intersport o Stadium kränger 50tusen Kona brädor till glada bergsklättrande, skidåkande, golfspelande, stadsjeeps åkande, Slitsz läsande trendtöntar.

    Så jag förstår fortfarande inte alls hur fler vindsurfare skulle va till nån som helst nytta för mej??? När folk pratar me mej om att dom funderar på att prova vindsurfing så råder ja dom alltid att hålla sej borta från skiten! Man blir bara beroende av de och livet utan vinsurfing e bra mkt enklare.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 november, 2007 vid 18:32

    @alexasu 427753 wrote:

    tycker du itne vi har tillräckligt med tillverkare och butiker då?’

    så fort man börjar tjäna storkovan på vindsurfing kommer branchen locka till sig en massa oseriösa typer, till skillnad från nu då den drivs främst av entusiaster.

    strikta entypsklasser är ju dessutom inte särksillt gynnande för utvecklingen…

    Du får gärna tycka att det är bra att alla prylar är skitdyra och att många måste resa 30 mil för att komma till en surfbutik men jag tycker inte det.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 november, 2007 vid 18:41

    @surfslusken 427808 wrote:

    “Vi” (inte jag) betalar åt helvete för mkt för skiten Cobra fabriken spottar ut. Jag vet vad brädorna kostar ut från fabriken där nere och inser där med att varken matrialet eller hantverket kan va av direkt toppklass. Sen hur fan dom tillslut kostar 11000-12500 pix här e för mej en gåta. Själv köper jag Proof brädor från GC, utvecklade och tillverkade av sanna entusiaster, för entusiaster. Till ett pris som e marginellt högre än Cobra brädor, för en produkt som är så otroligt mkt bättre. Och Jag tror inte Proofs, eller nån annan custom tillverkares, verksamhet påverkas det minsta av hur många svensson som står o drar rigg i stockholms skärgård, eller om Intersport o Stadium kränger 50tusen Kona brädor till glada bergsklättrande, skidåkande, golfspelande, stadsjeeps åkande, Slitsz läsande trendtöntar.

    Så jag förstår fortfarande inte alls hur fler vindsurfare skulle va till nån som helst nytta för mej??? När folk pratar me mej om att dom funderar på att prova vindsurfing så råder ja dom alltid att hålla sej borta från skiten! Man blir bara beroende av de och livet utan vinsurfing e bra mkt enklare.

    Alltså, vad kostar materialet till en Cobrabräda? En bräda som kostar 11000 i butk borde enlig standardlogiken ha en materialkostnad på ca 1100 spänn, kostar kol, frigolit och vad det nu är ner än så, är nog Cobra på väg mot kk.

    Klart proof kan sänka sina priser om deras försäljning ökar.

  • surfslusken

    Medlem
    10 november, 2007 vid 19:04

    @Rasmus_W 427831 wrote:

    Klart proof kan sänka sina priser om deras försäljning ökar.

    Ja kanske inte va tydlig nog??? Poängen me hela min “histora” va just att försäljningen hos Proof o andra custom tillverkare inte kommer påverkas ett skit av att 35000 tusen svenska köper sej en Kona bräda dom badar med en sommar tills de inte är trendigt längre o den hamnar bakom garaget ovan på Dufor Wingen dom köpe på Obs sist de va “inne” me brädsegling.

    Dessutom kan du nog inte tillämpa nåra företagsekonomiska standard modeller på en verksamhet som custom tillverkning av surfbrädor. För även om efterfrågan på en shapers brädor ökar så går de inte bara att bygga ut “fabriken”, utöka maskinparken o spotta ut fler brädor. Sen är ju dessa människor själv surf entusiaster som drar ut o seglar när de bjuds på bra förhållanden, o då blir ju jobbet lidande som för alla oss andra. Så ja tror dom flesta custom tillverkare redan kör för full kapacitet.

  • alexasu

    Medlem
    10 november, 2007 vid 19:09

    jag behöver bara åka en mil till närmsta surfbutik, men jag brställer också gärna på nätet, vilekt alltid funkat smärtfritt för mig.
    vad som gör prylar dyra i sverige är ju faktiskt momsen och inte det magra antalet konsumenter.

    å vad det gälelr proof tror jag faktiskt att priset hade gått upp om efterfrågan ökade, eftersom jag inte tror att de skulle vilja börja massproducera ens sina så kallade prudoktionsbrädor, utan vilja fortsätta hålla det på en nivå där dom kan fortsätta bygga dem på “custom” vis och således hålla stenkoll på kvaliten. men det är ju bara spekulation från min sida.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 november, 2007 vid 20:04

    @surfslusken 427838 wrote:

    Ja kanske inte va tydlig nog??? Poängen me hela min “histora” va just att försäljningen hos Proof o andra custom tillverkare inte kommer påverkas ett skit av att 35000 tusen svenska köper sej en Kona bräda dom badar med en sommar tills de inte är trendigt längre o den hamnar bakom garaget ovan på Dufor Wingen dom köpe på Obs sist de va “inne” me brädsegling.

    Dessutom kan du nog inte tillämpa nåra företagsekonomiska standard modeller på en verksamhet som custom tillverkning av surfbrädor. För även om efterfrågan på en shapers brädor ökar så går de inte bara att bygga ut “fabriken”, utöka maskinparken o spotta ut fler brädor. Sen är ju dessa människor själv surf entusiaster som drar ut o seglar när de bjuds på bra förhållanden, o då blir ju jobbet lidande som för alla oss andra. Så ja tror dom flesta custom tillverkare redan kör för full kapacitet.

    Jag tror du har fel. Det spelar ingen roll om folk lär sig segla på en Kona, en fanatic Viper eller en Sputnik 270. Några kommer bli fast och vilja ha en custom förr eller senare och ju fler som lär sig desto fler kommer bli bitna.

    Sen finns det visst modeller som funkar för customtillverkare. Om Peter Thommen börjar sälja brädor till materialpriset så kommer han bli bankrutt. han kanske inte har en fet reklambudget och 1000 återförsäljare att skeppa brädor till men han vill ändå ha råd att äta och betala hyra och elräkning till verkstan och så vidare.

    Visst kanske customtillverkarna kör för full kapacitet men om fler vill ha custombrädor så kan fler leva på att tillverka custombrädor.

Sida 4 av 10

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konas smarta brädor.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.