Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvalitets våtdräkt?

  • Kvalitets våtdräkt?

    Publicerad av bigpile på 13 september, 2012 vid 20:05

    Skulle på detta vis vilja få tips av folk som är riktigt nöjda med sin våtdräkt. Har precis fått en stor reva i min ca 2 år gammla ION våtdräkt. Tycker kvaliteten på denna dräkt är ett skämt mot min tidigare North dräkt (och även alla övriga jag haft). Kardborre låsningen vid halsen fastnar överallt i innefodret som dessutom har släppt lite överallt, limningar går upp och som sagt ovanligt mycket sprickor. Är det lika illa kanske på alla märken?

    planing svarade 11 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • gustavl

    Medlem
    13 september, 2012 vid 20:14

    Kan varmt rekommendera RipCurls E-bomb med cheastzip. Toksmidig och bra kvalité! Skönt med dragkedjan på bröstet.

    Annars skall dom nya Flashbomb från Ripcurl oxå va en höjdare.

    /G

  • claes6

    Medlem
    14 september, 2012 vid 07:01

    O’Neill Heat. En budgetvariant av Psycho. Grym. (hade en ION tidigare och instämmer när det gäller kvaliteten. Hade den i tre år och på slutet hängde den med nöd och näppe ihop)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 september, 2012 vid 07:20

    Jag har kört rätt intensivt med en Ascan Polar några år och är nöjd med den men på senare tid har det börjat bli en hel del skador som främst uppstår när man drar på sig dräkten. Knäna är dessutom slitna. Jag tyckte dock att jag fick rätt mycket för pengarna ändå. Sömmar o dragkedja är helt ok.

    Vilka dräkter håller bra och har dessutom rejält med space i ärmarna så man slipper stasning när man får riktig “pump” i armarna?

  • oscar

    Medlem
    14 september, 2012 vid 08:43
    GustavL;698450 wrote:
    Kan varmt rekommendera RipCurls E-bomb med cheastzip. Toksmidig och bra kvalité! Skönt med dragkedjan på bröstet.

    Annars skall dom nya Flashbomb från Ripcurl oxå va en höjdare.

    /G

    Hade en Pro-limit med dragkedja på bröstet för kanske 5 år sen. Problemet med den var att den läckte som ett såll när man hade armarna över huvudet för att vattenstarta. Hur funkar Rip Curls lösning?

    Eller nån som testat Oneill RG8 med chest zip?

  • bicless

    Medlem
    14 september, 2012 vid 10:36

    Här kommer några grejer som jag upptäckt är motsägelsefulla när det gäller kvalite, kontra värme kontra hållbarhet.

    1. Om dräkten är singelline (dvsnylon på ena sidan) håller de alltid mycket sämre än double line, (nylon på både in och utsida). Men många vill endå ha singel line för det är varmare i vind, man får ingen blöt yta på utsidan som avdunstar i vind och ger kylning. Jag upplever själv stor skillnad i värme på den dubbel och en singel när man står i snålblåsten på stranden. Simmandes i vattnet är den ingen skillnad. Med singel får man dock alltid räkna med lite kortare livslängd

    2. Dåligt/gammalt lim. Eftersom alla märken görs i ungefär samma fabriker (finns 5-6 stora) råkar de flesta märken förr eller senare ut för att limmet varit gammalt eller dåligt. Då går det upp. Det brukar oftast inträffa rätt snabbt så då har man fortfarande garanti. Exempelvis delar av IONs sortiment görs i en av de dyrast fabrikerna Sheico som också gör åt Oneill så det bör rimligen finnas massa ion dräkter där ute som håller kanon. Även här är enkeldräkterna mycker känsligare för dålig limning än dubbel. Dubbel kan man sy både på insida och utsida och då märker man inte en dålig limning på samma sätt.

    3. Liquid seals (dvs en gummitätning på sömmen) ger ofta bra hållbarhet. Men det ger sämre flex.

    4. Flexigaste och dyraste materialen typ yamamoto 39 är också de minst hållbara. Så i praktiken innebär det ju dyrare dräkt ju sämre hållbarhet. Tyvärr. Men de har grym flex och värmeisolering.

    5. Det säljs rätt mycket vågsurfdräkter till vindsurfare och kitesurfare typ Rip curl, Tiki, Oneill. De håller bra kvalite men har ofta dålig knäböj och tajtare handleder och sämre blodtillförsel i armar. Sen är det som regel alltid byggda i dubbel eftersom vågsurfaren inte behöver vindsskyddet på samma sätt som kite och vindsurfaren. Dessa funkar kitea och vindsurfa i men man får vissa nackdelar som man kanske inte alltid vet om. De vindsurfinganpassade dräkterna är oftast gjorda i singel och har vidare armar och flexigare knän. Men då sämre hållbarhet.

  • vigla

    Medlem
    14 september, 2012 vid 12:13

    Tack Bicless för en utmärkt genomgång.

    I valet mellan hållbarhet och funktionalitet….väljer jag det senare.

    Haft en ION Quantum Skin 5/4 i tre år och visst börjar den passera bäst före.. men varmare och smidigare dräkt har jag inte haft sedan jag började karriären i neopren i slutet av 80-talet.

    Enkelnylon är överlägset på alla sätt och varför välja ett kallare och stelare alternativ bara för att den ska hålla i tio år, neoprenet torkar ut och stelnar ändå efter ett par år. Man får inte särskilt många jeans för priset på en bra dräkt och utslaget på 2-3 år är inte det inte värt att uthärda på våra breddgrader i en enklare dräkt.

  • dude

    Medlem
    14 september, 2012 vid 15:03
    GustavL;698450 wrote:
    Kan varmt rekommendera RipCurls E-bomb med cheastzip. Toksmidig och bra kvalité! Skönt med dragkedjan på bröstet.

    Annars skall dom nya Flashbomb från Ripcurl oxå va en höjdare.

    /G

    ripcurl är bra, speciellt flashbomb kan jag intyga

    min ripcurl flashbomb 6/5/4 kyler inte alls lika mycket som min äldre o’neill psycho II 5/3 även fast båda två dräkter har dubbelnylon. ripcurlen är inte lika blöt på utsidan.

  • chris

    Medlem
    14 september, 2012 vid 16:30

    Jag hänger på den här tråden. Köpte en NP Elite förra hösten . Kostade nästan 5000:-. Kan säga att den går sönder någonstans nästan varje gång jag tar på mig den. Är det det någon annan som har samma erfarenhet av den dräkten?

  • styret

    Medlem
    14 september, 2012 vid 16:43

    Fast bara för att saker produceras i samma fabriker så betyder inte det att det är samma kvalitet.
    Fabriken KAN producera i samma kvalitet (förutsatt att ingen har köpt upp rättigheten på en viss metod) men kunden har ju ofta olika krav.
    Så alltså kan dräkter från olika märken från samma fabrik ha stora kvalitetsskillnader. Även på limmet.

    Jag kör Oneill Psyco2 sen tidigt i våras och är mycket nöjd. Både med kvalle och smidighet. Men visst känner jag av en viss kyleffekt när jag står på land. Men medan jag surfar är det aldrig ett problem.

  • sailortrash

    Medlem
    14 september, 2012 vid 19:51

    Jag tycker det spelar roll hur dräkten funkar rent tekniskt. Min ripcurl 3/2 från 2005 är släpper in vatten som värms upp (av kroppsvärme) medan en tiki 5/4 jag köpte i höstas inte verkar släppa in vatten alls i vissa delar av dräkten. Båda är vågsurfingdräkter. Tikidräkten sitter stenhårt runt vrister och handleder vilket är ganska dåligt för cirkulationen. Men otroligt varm och verkar riktigt välgjord. Ang vind/kyleffekt tar jag alltid med ett par vindtäta, typ regnbyxor och drar över för längre pauser. Funkar hur bra som helst.

  • bigpile

    Medlem
    14 september, 2012 vid 20:27

    Angående genomgången av de olika materialen så är jag mycket väl medveten om utvecklingen av mer varma och flexibla material men dräkten jag refererade till (North) tyckte jag kombinerade både flexibiltet, värme med en utomordentlig kvalite. Höll nog 5-6 år innan den sprack. Ion dräkten började se illa ut efter ca 1 år och sprack vid vaden efter att mycket av den tygklädda insidan har släppt på samma ställe. Tydligen så går det mao att tillverka dräkter som uppfyller kraven men det krävs ju kontroll och kunnande för att det skall bli rätt i fabriken i asien!

  • nachoman

    Medlem
    14 september, 2012 vid 20:43

    ALLA dräkter kan slitas sönder ganska kvickt om de behandlas oömt. Jag har kört NP 3000, som många säger är av värdelös kvalitet, i över fem år och tycker den funkat finfint. Bytte i vintras till Ion Strike SL som är både varm och verkar hålla den också. Det viktigaste är nog att hitta en dräkt som passar din figur då det är enorm skillnad på modell både inom och mellan märken.

  • doc

    Medlem
    14 september, 2012 vid 21:15

    Jag är jättenöjd med mina Ion, Strike 5/3 och 3/2. Den senare drog jag sönder dragkedjan på efter 5 säsonger, annars ser den nästan ny ut fortfarande. Var det inte dessutom så att North wetsuits är det som sedan blev Ion?

  • mwp

    Medlem
    15 september, 2012 vid 12:24

    https://www.kingofwatersports.com/category.do
    Fri frakt leverans till dörren

  • eldgris

    Medlem
    26 september, 2012 vid 18:49

    Då har dragkedjan på min NP 4000 gett sig. Den hade iofs några år på nacken, men dräkten i övrigt var hyffsad och bara några få lagningar har behövts. Det bästa med dräkten var att den i princip var helt torr, med ordentliga seals vid vrist och handleder samt en riktig torrdräktsdragkedja tvärs över ryggen som nu då inte funkar längre, eftersom gummit försvunnit och den underliggande textilen fransat upp.

    Jag tittade på NP-linjen och det verkar som man övergett denna modell (4000 i torris-utförande). Är det någon som har koll på vad som hände med den? Finns någon liknande dräkt som har ordentliga seals och helt vattentät dragkedja? Jag funderar på en Rip Curl Flash Bomb eller O’neill Pshycofreak. Men dessa verkar inte riktigt lika torra.

    Tacksam för era tips.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvalitets våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.