• tobhed

    Medlem
    23 april, 2008 vid 10:04

    …och nu verkar det som om GT11an inte tillverkas mer.

  • jester

    Medlem
    23 april, 2008 vid 12:11

    Det är ju en mer eller mindre identisk maskin där dom bara bytt ut själva GPS-chippet.

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2008 vid 12:31

    Det blev väl så att man INTE bytte chippet, utan bara gjorde lite kosmetiska ändringar?

  • tbsurf

    Medlem
    23 april, 2008 vid 12:40

    @andersbq 460358 wrote:

    Det blev väl så att man INTE bytte chippet, utan bara gjorde lite kosmetiska ändringar?

    Vart har du sett/läst/hört att det är så?

    Informationen på deras hemsida säger något helt annat än vad du skriver..
    http://www.locosystech.com/product.php?zln=en&id=30

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2008 vid 14:31

    @tbsurf 460362 wrote:

    Vart har du sett/läst/hört att det är så?

    Informationen på deras hemsida säger något helt annat än vad du skriver..
    http://www.locosystech.com/product.php?zln=en&id=30

    Det var Daffs inlägg (se nedan) som jag hade läst:
    Och det jag syftade på var att dom inte höjde frekvensen, som skulle gett bättre nogrannhet, vilket hade varit intressant för oss.
    Men med SIRF III kommer det funka bättre bland höghus, vilket sällan är ett problem när man har den där vi kör. Så nytt chip är det ju, men inte så jättenödvändigt att köpa en ny bara för sakens skull. Sedan är ju lite småsaker som gör den nya lite bättre…
    http://en.wikipedia.org/wiki/SiRFstar_III

    Andrew Daff 3-31-2008 15:14
    I have been playing around with an early ‘engineering sample’ GT-31 and can report a few changes I have found so far from the GT-11:

    -The case of my GT-31 looks identical to the GT-11 apart from the
    “GT-31” printing change and a slightly larger LED light.
    –The screen light is now a light Orange instead of Red and I find this colour soooo much easier to focus on when using it at night (In the car of course. 😉
    -The led light now flashes green when the unit is charging and glows continuously green when charged.

    -Another cool thing on the GT-31 is the ability to flip the display so if you are wearing it upside down you can still read it!

    -Also, there is a ‘maximum time’ function designed to be used in conjunction with the ‘minimum speed’ function. The minimum speed function is not new. It allows you to set a minimum speed below which the GPS will not record data to save memory and useless data clutter. The new ‘max.time’ function allows you to tell the unit to make a data point even when stationary to a max time limit. In other words, if I set it at 10 seconds, the unit will record a data point at a maximum of every 10 seconds even if it is below the min speed threshold or stationary.
    This seems like a good idea for some circumstances like walking back slowly up the beach where you don’t want a data point every 1 second but you still get enough data points to see where your have been.

    -The dual chip 5hz option is now dropped. Locosys have decided not to proceed with this option at the moment and there will be no more ‘Engineering Samples’ and no firmware support in the near future. As I understand it this was purely a commercial decision based on a perceived lack of demand for this (5hz) configuration.

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2008 vid 14:52

    :blush: Sirf III, Herregud vilken speednörd jag har förvandlats till, jag skäms lite…:blush:

  • Knatte

    Gäst
    23 april, 2008 vid 16:16

    @andersbq 460389 wrote:

    :blush: Sirf III, Herregud vilken speednörd jag har förvandlats till, jag skäms lite…:blush:

    Alla faller vi i pryl/nörd/speed fällan lite till mans a048.gif

  • tbsurf

    Medlem
    23 april, 2008 vid 17:54

    @andersbq 460384 wrote:

    .

    Vad skulle dom höjt frekvensen till tycker du?
    Låter konstigt det där med höghus hörru.. Förklara gärna

  • jester

    Medlem
    23 april, 2008 vid 18:06

    Om dom hade höjt samplingsfrekvensen till exempelvis 5 Hz, så hade man ju fått högre noggrannhet av den enkla anledning att man får mer mätdata. “mindre hackiga” värden, helt enkelt.

    Biten med höghus är ju helt enkelt att Sirf III inte är lika känsligt för störningar (som jag skrivit tidigare). Så som det ser ut nu, så kommer vi nog inte uppleva någon skillnad mellan GT11 o GT31. Iaf inte här där vi har gott om sateliter.

    Men prylbög som man är, så är jag ändå sugen på en GT31 med blåtand… 😀

  • Knatte

    Gäst
    23 april, 2008 vid 19:21

    @tbsurf 460422 wrote:

    Vad skulle dom höjt frekvensen till tycker du?
    Låter konstigt det där med höghus hörru.. Förklara gärna

    Som Jesper säger, så är star Sirf 3 ett mycket känsligare chips och får alltid bättre mottagning jämfört med föregångaren.
    Hittar satteliterna snabbare och tappar bort dessa mer sällan:smirk: Är du bland höghus eller i skogterräng så är sirf 3 överlägset när det att hålla kontakt med satteliterna:laugh:

  • faster

    Medlem
    23 april, 2008 vid 19:42

    Kan man inte bara byta chip i GT11? Speednörd ej datanörd.

  • hbgsurfer

    Medlem
    23 april, 2008 vid 19:45

    Hej

    Jag har en GT11 och är mycket nöjd med den.
    Har precis börjat köra Speed fast med Kite.
    Det man ska tänka på är att man ska en kortläsare för att föra över SBN filen till önskat program. Ni får gärna fråga mig om ni undrar över något.
    Jag har precis startat upp ett Speed (enbart Speed) forum, tanken är att på något sätt kunna ha en samlad ranking för oss i Sverige.
    Vet inte idag om jag ska även köra Windsurfing på sidan.
    Tycker ni att det finns ett behov för det? eller vet ni någon som har tänkt tanken?

    MVH///Marcel

  • tbsurf

    Medlem
    24 april, 2008 vid 04:38

    @Jester 460426 wrote:

    Om dom hade höjt samplingsfrekvensen till exempelvis 5 Hz, så hade man ju fått högre noggrannhet av den enkla anledning att man får mer mätdata. “mindre hackiga” värden, helt enkelt.

    Biten med höghus är ju helt enkelt att Sirf III inte är lika känsligt för störningar (som jag skrivit tidigare). Så som det ser ut nu, så kommer vi nog inte uppleva någon skillnad mellan GT11 o GT31. Iaf inte här där vi har gott om sateliter.

    Men prylbög som man är, så är jag ändå sugen på en GT31 med blåtand… 😀

    Största ”problemet” vi haft tidigare kan härledas till just dålig mottagning.
    Folk som kört med sin gps innanför dräkten, i nån ficka på västen eller i selen. Ibland kommer ju även gps ofrivilligt under vatten. Och tappar gps täckning då och man har fart så vet ju även du hur filen ser ut sen…
    Det är ett stort kliv framåt med sirf3 på fler sätt än vad många här verkar vilja förstå.

  • jester

    Medlem
    24 april, 2008 vid 05:56

    Jag har sett ett antal filer från GT11, och tror knappt jag sett en enda spik. Men Garmins filer däremot…
    Och GPSen *skall* hänga i en Aquapac högt upp på ena armen. Kan ju inte vara *så* svårt.
    Är antagligen inget snack om att GT31 är bättre, men jag tror inte många kommer märka någon skillnad, faktiskt.

  • p-malmkvist

    Medlem
    24 april, 2008 vid 08:39
    tbsurf;460494 wrote:
    Största ”problemet” vi haft tidigare kan härledas till just dålig mottagning.
    Folk som kört med sin gps innanför dräkten, i nån ficka på västen eller i selen. Ibland kommer ju även gps ofrivilligt under vatten. Och tappar gps täckning då och man har fart så vet ju även du hur filen ser ut sen…
    Det är ett stort kliv framåt med sirf3 på fler sätt än vad många här verkar vilja förstå.

    Vill bara kommentera den sista raden.. Att man är intresserad av ny teknik är helt ok och förståligt.. Det är även helt ok att vilja köpa denna nya teknik surfutr/gps.. Men i fallet med gps så är det lite annorlunda.. Med Benkes senaste toppsession i minnet så kan man lungt påstå att surfa utan den senaste gps:en skapar huvudbry hos en del..

    Det är väldigt lätt att skapa en känsla att bara sessioner med den nya 31:an är de enda som räknas.. De filer skapade med amaryllo/gt11 räknas inte då signalförmågan bland höghus är 0,000001% sämre etc..

    Det jag vill säga är att seglar man inte fort med en fortrex så seglar man inte fort med en gt11 och inte med 31:an heller för den delen..

    Låt oss bara kunna speeda utan att bli misstrodda pga prylbögeri…:grin:

Sida 13 av 15

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.