Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

  • wildsurf

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 01:20

    Finns en dator med fri uppkoppling uppe vid restaurangen på Atti…..Sedan finns ett internetcafé intill stranden mitt emot El Yaque Paradise Beach Hotel som alla hänger på….Skippa mobiltelefoner o trådlöst….inget nät funkar på ön! ( mitt telia-abonnemang funkade ibland uppe på Attis tak)

  • wildsurf

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 01:30

    Iofs är det mkt kompetenta o trevliga tyskar som driver Atti…så det trådlösa funkar säkert om du har rätt nätverkskort ha ha….men varför surfa på internet när du kan surfa IRL all day long?
    Dessutom finns ju vanlig telefon på rummen

  • walle-2

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 08:23

    @chris 418381 wrote:

    Samma tid som oss. Vi åker dit 8 feb och åker hem 12 mars. Jag har bokat en lägenhet med 4 bäddar. Betalar 1400 dollar för 5 veckor. Hyr utrustning.
    Vi flyger Gbg-Frankfurt-Porlamar. Har tidigare flygit via Caraccas men det
    är inget jag vill rekommendera.
    Jörgen

    Kommer att vara där samtidigt bor på El Yaque Paradise Hotel

  • bjornen

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 10:29

    Jag kommer att hyra på club-mistral from 8/3 är det någon som vet när dom börjar köra 08 utrustning ?

    //Björn

  • fastforward

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 14:54

    @Bjornen 436894 wrote:

    Jag kommer att hyra på club-mistral from 8/3 är det någon som vet när dom börjar köra 08 utrustning ?

    //Björn

    Det gör de redan, du kan vara lugn.

  • bjornen

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 15:36

    @fastforward 436932 wrote:

    Det gör de redan, du kan vara lugn.

    OK såg nu att dom har ändrat på hemsidan. Spännande undrar vad vi får för modeller då jag har bokat och betalt för en screamer 94 och N-trance !? Är det något jag bör ändra ?

    //Björn

  • chris

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 15:43

    @Bjornen 436942 wrote:

    OK såg nu att dom har ändrat på hemsidan. Spännande undrar vad vi får för modeller då jag har bokat och betalt för en screamer 94 och N-trance !? Är det något jag bör ändra ?

    //Björn

    Du bör gå in och ändra till 08 och dom volymerna som gäller nu, annars är det risk att du får en 07. Å andra sidan kan du byta på plats bara dom inte är bokade.

  • fastforward

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 12:16

    Äh, det där har de tänkt på, det finns inga 2007 kvar där utan du kommer att få motsvarande 2008-bräda. Jag fick min bekräftelse på 08-prylar fast jag fyllde i för 07.

  • blabussen

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 07:05

    club mistral hade ett gäng syncro 07or kvar, men det verkar som om de använder dem till tim uthyrningar.. jag provade en 1 gång och fan vad den sög, den var alldeles för tjock och flöt som en kork..

    Annars har de typ 5-6 brädor av syncro och screamer för varje liter 94, 104, 114 och 133 eller nått..

    till vår stora förvåning hade de bara två freestyle brädor, en på runt 92 och en på 102.. jag råkade dinga 92 liters brädan :D, det var inte så populärt men som tur var hade jag tecknat försäkringen, annars hade jag säkert fått betala en ny bräda..

    Om man ska köra freeride med en screamer eller syncro bräda tror inte jag man behöver förhandsboka överhuvudtaget, det finns massor med uthyrningar och massor med stora brädor att hyra. Ska man ha en nyare freestyle bräda eller en sån ny stubbie vågbräda då bör man nog boka..

    växla pengar gjorde man på internet cafet tvärs över gatan, man fick 4500 bolivarer per dollar. En lunch kostade mellan 40k-70k bolivarer på stranden och alternativet, mackor på windguru cafe, kostade typ 17,5k bs. Två liter Coca-Cola kostar 4,5k bs eller typ 7 kr och en liter rom kostar typ 30 kr, så en kväll med cuba libre blir ganska billig .)

    Knäppare stad än el-yaquee lär man nog leta efter, stranden var packad med alkoliserade venezueliska turister där alla tjejer har plast tuttar ala dolly parton och string bikini. Alla, farmor till 12 åringen super hela dagen på stranden, dom står med termosar och dricker drinkar från 12 – 17. Sedan kör de hem fulla hela bunten, det blir ett jvla liv när det blir kö ifrån parkeringen ut ur el-yaque, alla kör jeepar och det blir lätt kö. Folk tutar och spelar jättehög musik och av och till bryter det ut små slagsmål här och där, men inga alvarliga grejer, de verkar slås mest för att krydda argumenten om att bilen framför ska köra för i hlvete 🙂

    Taxi är ganska billigt att åka, men rätt så dyrt med tanke på att bensinen kostar 10 kr för 60 liter. Att åka taxi kan dock vara rätt så minnesvärt då de kör som biltjuvar hela bunten, på vägrenen större delen av tiden. Men åk inte till Sambil, ett jätte köpcenter, det är helt värdelöst. Bara ass dyrt.

    Åk på trekking tur det är roligt att se lite av djungeln..

  • blabussen

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 07:39

    se upp för fiskebåtar ! i förra veckan var det en lokal kille som jobbar på mistral som segel riggare som blev överkörd av en fiskebåt. Båten brände rakt över honom och hans prylar när han låg och vattenstartade. Han fick ett djupt sår i benet, några centimeter från kroppspulsådern i benet.. han hade tur som inte dog eller inte behövde amputera benet. Båten som körde över honom sket i det och åkte vidare, det var en kite kurs båt som såg det och räddade både liver o benet på honom när de körde honom till land.

    när ni hyr grejer, kolla mastfoten och nedhalet.. de kör på samma tills de går sönder, lite drygt när mastfoten gick av första dan 1km från stranden.

    två tips till, köp långfingrade handskar och låna skor när ni surfar. Värmen o salt vattnet löser upp huden så man får sjukt mycket surfsår både på fötter och händer, samt att det är en jvla massa “vattengurkor” vars tagar åker in i fötterna och går av, jvligt drygt och pilla stickor hela kvällarna..

  • spinout

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 15:58

    Några ögonvittnen som varit i El yaque över påsk som kan ge lite mer detaljer om hur det är? Bilden på den överfulla stranden tidigare i den här tråden var ju inte helt lockande… Någon som vet hur många dagar det ser ut så, är det hela påskveckan 10 dagar fred-sönd eller är det typ långfredag – söndag som är jobbiga? Hur många surfdagar tro ni man riskerar att missa? I Cabarete har ju polisen stängt av stränderna för vattensporter under påskveckan och slängt folk i finkan som har trotsat förbudet och windsurfat ändå. Men riktigt så illa är det väl inte i El Yaque?

  • chris

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 18:49

    Har varit där under påskveckan. Det har gått att surfa varje dag. Den riktiga trängseln på beachen börjar inte före 14,00 så att surfa till 14,30 har funkat. Senare blir det problem att få upp prylarna. Men som jag skrivit här tidigare så har åtminstone Mistral öppnat redan 8:30 så det har funnits tillräckligt med tid för surfing.

  • k-man-2

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 20:25

    glöm inte att vaccinera er mot gula febern senast 10 dagar innan avfärd (2 mån innan avfärd har jag också läst). de kan tydligen neka dig inträde till landet om du inte visar intyg på att du har vaccinerat dig.

  • spinout

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 22:47

    @chris 437655 wrote:

    Har varit där under påskveckan. Det har gått att surfa varje dag. Den riktiga trängseln på beachen börjar inte före 14,00 så att surfa till 14,30 har funkat. Senare blir det problem att få upp prylarna. Men som jag skrivit här tidigare så har åtminstone Mistral öppnat redan 8:30 så det har funnits tillräckligt med tid för surfing.

    OK, hur många dagar var det så, ett par dagar eller hela veckan? Grejjen är väl tyvärr att vinden kickar in först runt 13-14 ofta?

    När det gäller gulafebernvaccinationen tror jag att det kan vara skillnad om man åker via fastlandet (alltså mellanlandar caracas) eller om man flyger direkt stockholm-margarita men det är absolut värt att kolla upp med flygbolaget eller liknande.

  • klint

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:12

    @k.man 437684 wrote:

    glöm inte att vaccinera er mot gula febern senast 10 dagar innan avfärd (2 mån innan avfärd har jag också läst). de kan tydligen neka dig inträde till landet om du inte visar intyg på att du har vaccinerat dig.

    Det där är jag inte helt säker på. Så vitt jag vet är vaccination mot Gula Febern bara ett inrese krav OM du åker in från ett annat land till Venezuela som har gula febern i sitt land. det är inget inresekrav om du kommer från Sverige. Vaccinationskortet kan man stoppa ner djupt i väskan det är ingen som vill titta på det.

Sida 9 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.