Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen i Sverige?

  • johanc

    Medlem
    12 april, 2007 vid 14:52

    Usch!!

    vilken oanständig mängd individualitet det råder… Så här kan det inte få fortsätta! Vi får helt enkelt beställa en utredning som får göras, gå ut på remiss, återremitteras, tryckas, malas ned och återvinnas som soffstoppnig varefter den ligger till grund för ett bindande dokument i svensk författningssamling… SFS2007:12 “Huru surfare må på vattnet släppas”

    Bestämma själv när säsongen börjar! Hur skulle det se ut….

    😉

    JOhanc

  • calle_b

    Medlem
    12 april, 2007 vid 16:30

    Jag e mer på norm-tugget. Alltså, enligt den surfnorm vi har i Sveariket bör man inte göra häängloos-tecknet då det förknippas med en och annan brat som talar aktier i mobilen, inte heller köra med brädan bakofram på taket på bilen då det förknippas med USA och därmed Bush och Bush är o-ball, absolut inte köra kläder utanpå våtdräkten (så som skooter-åveråll, mjukisbyxor, långkallingar, badbyxor, balklänning etc osv…), ALDRIG berätta hur kallt det är i vattnet, hur liten kukker man(man) får av låga vattentempz, eller hur styva nipplessarna är när man byter om, och inte heller ha en egen uppfattning om när ens egna premiär blir, tack JohanC för att nån ÄNTLIGEN formulerade ner detta tydligt o klart i en korrekt text(som förövrigt får vilken politiker som helst att hugga i med nåt diplomatiskt svar om hurvida den egna viljan egentligen kan förknippas med dataintrång eller inte)

    🙂

  • thomme

    Medlem
    12 april, 2007 vid 17:26

    I går

    Lyssna på svenne radio reporter! 11/4 16.00 – 16.30 (16.21)
    http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/program/index.asp?ProgramID=68

  • jat

    Medlem
    12 april, 2007 vid 19:46

    @lukas111 375853 wrote:

    När kan man säga att vindsurfing säsongen börjar i sverige? Det är förståss en massa faktorer som spelar in t.ex så börjar ju säsongen mycket tidigare i skåne än i norrland osv.
    Därför får man räkna med mellansverige. Sedan är det vinden och det finns ju knappast någon vind säsong här vinden blåser relativt jämt under hela året även om det kanske är bäst under höst/vinter.
    Sedan kommer vi till temperaturen som kanske är det mest intressanta för oss här i norden. Vid vilken temperatur kan man påstå att det går att surfa, givetvis finns det personer som surfar året runt men vad gäller för medelsurfarna ute i världen.

    Mitt förslag är att man kan säga att säsongen börjar i sverige när temperaturen i vattnet är över 13 grader och eller temperaturen i luften är över 18 grader.

    Sök på orden “säsongsstart” eller “när börjar säsongen?” så får du upp massa trådar som månadsmässigt alltid är vid denna tiden. Alltid samma svar. Ngr surfar hela året andra börjar någongång melllan Jan-April. Men det är kul att läsa detta inlägg då samma fråga återkommer år efter år….
    Just det. Egna åsikten är att säsongen börjar när vatten tempen är över 9 grader. Lufttemp är ointressant. Men alla har sin syn. Som sagt surfar flertalet året runt. Det är kläderna som är det avgörande.
    /J

  • jarp

    Medlem
    12 april, 2007 vid 22:44

    hoppas till lördag..

  • fnassel

    Medlem
    13 april, 2007 vid 05:53

    Som gammal i gamet kan jag bara säga att det lönar sig att klä sig varmt, särskillt om händerna.
    Jag har den fula ovanan att segla barhänt så fort det går och det har straffat sig i längden! nu för tiden måste jag vänta med att segla utan hanskar tills det är ca 6-7 grader i luften annars förfryser jag dem ganska raskt. Det går med andra ord inte att vänja händerna. Har man förfrusit dem en gång går det ännu snabbare nästa gång. Och en sak kan jag lova tror man att man skall bli tvungen att amputera fingrarna en gång vill man inte hamna i den situationen igen! ( och ändå har jag varit där flera ggr)

    Min sässong började annars i påskas.
    Gjorde ett försök några veckor tidigare men det var så j…vla hårt vatten då.

    /Gammelsmurfaren

  • rasmus_w

    Medlem
    16 april, 2007 vid 14:55

    Här håller jag inte riktigt med. Det finns utmärkta belägg för att kroppen är kapabel att anpassa sig till kyla. Folk som arbetar med fiskrensning i fiskeindustrin har i praktiken händerna nerkörda i krossad is under hela arbetsdagen och de klarar att hålla sina händer varma. Studier av uteliggare, äventyrare och andra som relativt ofta sover utomhus i stark kyla visar att dessa får förstorad sköldkörtel, vilket innebär att kroppen ökar sin ämnesomsättning för att kunna producera mer värme.

    Däremot gäller i bägge fallen att det hela funkar för att personerna vänjer sig vid kylan gradvis. Om du eller jag skulle få för oss att sova utomhus en januarinatt skulle vi vara väldigt illa däran när morgonen faller på. Och en köldskada är som du säger en permanent irreparabel skada, som förstör all anpassning till kyla som din kropp har åstadkommit.

    Jag har vid många tillfällen noterat att jag har mycket varmare händer än de flesta och jag seglar ofta barhänt i väldigt kallt väder. Klarar jag första doppet utan att det känns olidligt seglar jag hela dagen barhänt, annars tar jag på handskar.

    Vidare tycker jag att snacket om “man märker inte när köldskadan inträffar” är lite överdrivet. Visst, känseln försvinner när en hand eller fot blir riktigt kall men varje gång det har hänt mig så har det inte varit några som helst problem att inse att nåt är jävligt fel. Det normala för händer och fötter är såklart smärtfrihet, men de känns inte domnade heller. Jag har en lätt köldskada på en stortå och när den inträffade så kände jag mig hela tiden på det klara med att det var fara och färde men jag kunde helt enkelt inte göra nåt åt situationen, allt jag kunde göra var att promenera hemåt så fort jag kunde i snön med mina trasiga skor och hoppas på att jag kunde begränsa skadan genom att promenera energiskt så kroppen höll sig varm och så jag skulle komma hem fortast möjligt.

  • imported_macts

    Medlem
    16 april, 2007 vid 15:21

    Idag började min sverigesäsong: 1 timmes formulasegling i något byiga vindar. Varmt och gott.

  • andersbq

    Medlem
    16 april, 2007 vid 17:05

    Denna “vintern” har jag vindsurfat några gånger varje månad. Som längst var det 3 veckor mellan tillfällena. I januari var det cirka 6-7 grader i vattnet, vilket är riktigt varmt med 3-4-6 torrdräkt, i slutet på februari var det runt 4 grader. Då var det lite kallt med öppna handskar, men då finns Cold Water Mitts. Slutsats, säsongen tog aldrig slut i Sverige. Denna vintern var inte helt unik heller, vi surfat många vintrar förut. Jag tycker nog att ombytet efteråt är det kritiska. Som “tur” är, finns ju ett litet klubbhus med värme i Apelviken!

  • imported_macts

    Medlem
    16 april, 2007 vid 17:36

    @andersbq 376794 wrote:

    Denna “vintern” har jag vindsurfat några gånger varje månad. Som längst var det 3 veckor mellan tillfällena. I januari var det cirka 6-7 grader i vattnet, vilket är riktigt varmt med 3-4-6 torrdräkt, i slutet på februari var det runt 4 grader. Då var det lite kallt med öppna handskar, men då finns Cold Water Mitts. Slutsats, säsongen tog aldrig slut i Sverige. Denna vintern var inte helt unik heller, vi surfat många vintrar förut. Jag tycker nog att ombytet efteråt är det kritiska. Som “tur” är, finns ju ett litet klubbhus med värme i Apelviken!

    Tyvärr gällde inte detta i Gävle, där isen kom. Dock så var det seglingsbart ända in i mitten av januari.

  • fnassel

    Medlem
    16 april, 2007 vid 17:37

    @Rasmus_W 376731 wrote:

    Här håller jag inte riktigt med. Det finns utmärkta belägg för att kroppen är kapabel att anpassa sig till kyla. Folk som arbetar med fiskrensning i fiskeindustrin har i praktiken händerna nerkörda i krossad is under hela arbetsdagen och de klarar att hålla sina händer varma. Studier av uteliggare, äventyrare och andra som relativt ofta sover utomhus i stark kyla visar att dessa får förstorad sköldkörtel, vilket innebär att kroppen ökar sin ämnesomsättning för att kunna producera mer värme.

    Däremot gäller i bägge fallen att det hela funkar för att personerna vänjer sig vid kylan gradvis. Om du eller jag skulle få för oss att sova utomhus en januarinatt skulle vi vara väldigt illa däran när morgonen faller på. Och en köldskada är som du säger en permanent irreparabel skada, som förstör all anpassning till kyla som din kropp har åstadkommit.

    Jag har vid många tillfällen noterat att jag har mycket varmare händer än de flesta och jag seglar ofta barhänt i väldigt kallt väder. Klarar jag första doppet utan att det känns olidligt seglar jag hela dagen barhänt, annars tar jag på handskar.

    Vidare tycker jag att snacket om “man märker inte när köldskadan inträffar” är lite överdrivet. Visst, känseln försvinner när en hand eller fot blir riktigt kall men varje gång det har hänt mig så har det inte varit några som helst problem att inse att nåt är jävligt fel. Det normala för händer och fötter är såklart smärtfrihet, men de känns inte domnade heller. Jag har en lätt köldskada på en stortå och när den inträffade så kände jag mig hela tiden på det klara med att det var fara och färde men jag kunde helt enkelt inte göra nåt åt situationen, allt jag kunde göra var att promenera hemåt så fort jag kunde i snön med mina trasiga skor och hoppas på att jag kunde begränsa skadan genom att promenera energiskt så kroppen höll sig varm och så jag skulle komma hem fortast möjligt.

    Då är förmodligen jag undantaget som bekräftar regeln!
    Förr i tiden var jag alltid ute så fort isen bröt och i början gick det alldeles utmärkt även om det hängde istappar i vassen (dvs. var runt 0 grader) Efter att jag förfrusit handen första gången i början på -80 talet har möjligheten att segla länge reducerats pga. att händerna tar stryk snabbare.
    När jag nu var ute i påskas och det var ca 7-8 grader i luften klarade jag bara ca 15 min sen fick jag lov att låna ett par handskar för då var fingrarna helt borta! Ej förfrusna bara bortdomnade. (eller så börjar man bli gammal och vek?)
    Kroppen tycker jag aldrig är några problem med en hygglig vinterdräkt, skor och huva.
    Hur som helst tycker jag att det för mig är ok att segla så fort det är isfritt och temperaturen är över 5 grader.

    /Gammelsmurfaren

  • andersbq

    Medlem
    16 april, 2007 vid 21:04

    @MacTS 376802 wrote:

    Tyvärr gällde inte detta i Gävle, där isen kom. Dock så var det seglingsbart ända in i mitten av januari.

    Jag är inte född i Halland heller, men det finns ett bra skäl till varför jag flyttade hit!

  • canoya

    Medlem
    17 april, 2007 vid 07:14

    Det är väl inte helt otänkbart att cirkulationen blir lite sämre allt eftersom man blir äldre. Det kan nog förklara varför man klarade sig utan vantar bättre “förr”.
    /Håkan

  • filipl

    Medlem
    17 april, 2007 vid 10:39

    Jag tror att det som Rasmus W säger om att man gradvis kan vänja sig vid kyla stämmer. – Jag har i alla fall märkt detta beträffande mig själv, och tror att jag gradvis, under en följd av år, har vant mig vid lägre och lägre temperaturer i vart fall i luften.

    Jag trivs helt enkelt inte med att känna mig varm, och går gärna utomhus i T-shirt när det är 10-15 grader i luften. Om jag inte kan duscha kallt efter att ha badat bastu eller efter att jag duschat varmt blir jag illa till mods.

    Den kallaste lufttemperatur som jag hittills seglat i är + 2 grader, och jag kan tänka mig att segla när det är kallare, men jag undrar lite över de praktiska problemen om man seglar när det är runt 0 grader i luften eller till och med minusgrader.

    Vilka blir de praktiska problemen?

    Kan någon del av utrustningen ta stryk vid minusgrader?

    Det som jag ser som det största praktiska problemet är om det bildas en ishinna på själva brädan. Då kan man ju slå sig rätt ordentligt om man halkar, och man vill ju inte gärna sätta på broddar under våtskorna!

    Vad har ni för erfarenheter av sådana problem?

  • rasmus_w

    Medlem
    17 april, 2007 vid 16:44

    @Fnassel 376803 wrote:

    Då är förmodligen jag undantaget som bekräftar regeln!
    Förr i tiden var jag alltid ute så fort isen bröt och i början gick det alldeles utmärkt även om det hängde istappar i vassen (dvs. var runt 0 grader) Efter att jag förfrusit handen första gången i början på -80 talet har möjligheten att segla länge reducerats pga. att händerna tar stryk snabbare.
    När jag nu var ute i påskas och det var ca 7-8 grader i luften klarade jag bara ca 15 min sen fick jag lov att låna ett par handskar för då var fingrarna helt borta! Ej förfrusna bara bortdomnade. (eller så börjar man bli gammal och vek?)
    Kroppen tycker jag aldrig är några problem med en hygglig vinterdräkt, skor och huva.
    Hur som helst tycker jag att det för mig är ok att segla så fort det är isfritt och temperaturen är över 5 grader.

    /Gammelsmurfaren

    Nu hajar jag inte alls. På vilket sätt sa du emot det jag skrev? Du har fått en köldskada i händerna och det är en irreparabel skada på händernas köldtålighet, precis som jag skrev. Gradvis tillvänjning av icke köldskadad vävnad leder däremot till större köldtålighet, men även den tåligaste vävnad kan förfrysa. Det är liksom inte rimligt att anta att vi kan lära oss ta långbad i flytande kväve.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När börjar säsongen i Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.