Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

Taggad: 

  • swe223

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 19:55

    Slalom cup vore kul. Håller inte med Feg om att det inte skulle gå att köra en slalom cup på ostkusten. Haga park har ju levererat över 40 knop denna sommar 🙂 I juli dessutom. Sthlm har väl inte varit dåligt heller. Själv har jag seglat 100l slalom runt 15 gånger iår (Över 30 knop i flertalet ggr). Och då kör jag bara slalom när det blåser 10 m/s och uppåt. Annars åker formula plankan fram. Slalom tävling i Stockholm skulle funka hur bra som helst på dom rätta ställena tror jag iaf.
    //Nicklas

  • vivace282

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 21:58

    @Oscar 409403 wrote:

    Jag tycker inte att man kan jämföra freestyle och slalom…..på våra KM har vi noll deltagare i freestyle men i slalom är vi mellan 10 och 20 st….

    Då är det lungt. Då blir det kul om sveriges större städer kan samla ihop 20 seglare till varje race i svenska kuppen… Problemet kan vara att sverige inte är fuerteventura på sommaren. Men det kan ju funka. Det är superkul om det finns så många som kör slalom, ser dock inte så många som slalomar i stockholm. Men det kan ju ta fart… Det finns många som vill köra men det är svårt att tillhandhålla perfekta förutsättningar för tävling.

  • swe176

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 06:19

    Håller med 496an om att man inte ska blanda ihop tävlingarna.
    Jag vill gärna veta att jag åker till en formulatävling. Lite snopet om man kommer dit så blir det inget för att man ska köra något annat istället.

    Men en slalomcup är säkert kul – om det funkar.
    Det som skiljer dom glada rapporterna om 30+ knop från det vanliga formulatävlandet är att datumen för tävlingar sätts långt innan det finns vindprognoser. Om man skulle säga att första helgen i varje månad sommaren 2008 är det slalom-tävling, då blir vindstatistiken exakt som den är för formulatävlingarna nu. (Peters diskussionsämne har faktiskt en poäng: att växla tävlingsform efter vinden. Men jag vill ändå inte riskera att stå där när det blåser 10m/s och tävlingsledningen byter tävlingsform)

    Jag skulle önska att förbundet satsade lite mer på träningsläger.
    Nu finns det en träningshelg om året. Det mesta jag kan har jag lärt mig på tävlingarna genom att frågafrågafråga. Det går bra och man får mycket bra svar, men ändå är stämningen på tå inför en tävling. Alla är uppe i varv och på hugget inför rejsen, så det blir mest enkla smågrejer. Det skulle vara bra med fler rena träningstillfällen.

    Uppenbarligen skulle tävlingarna funka bättre om alla var lite duktigare. När det är svårt blir det stora skillnader mellan toppen och botten. Alla som är med idag klarar sig bra i 6-9m/s. Det är ett ganska smalt vindregister. Dom duktiga klarar 4-16! När det är byigt har en sån som jag som är helt nollställd på seglingstaktik ingen chans.
    Träning ger resultat:
    1) Jag har lärt mig dom senaste åren att klara av ett större vindregister per segel. Då blir man inte lika lätt felriggad. Exempel: SM Karlstad söndag 1m/s på stranden 7m/s på banan. Inte lätt att ta rätt segel.
    2) Jag har tränat målmedvetet i år på att pumpa för styrbord genom att studera min babordspumpning och spegelvända den. Det har blivit bättre.

    Men det är många andra saker jag saknar – kryssa för styrbord tex. Inte segla ut i bleket. Slå på layline – jag skulle aldrig kunna leda en tävling för jag har ingen egen ide om var man ska slå – jag vet att jag är en sopa på SB så jag seglar som dom andra och lite till – det funkar bra och blir sällan mycket över.

    Hälsningar
    Jan-Erik

  • swe876

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 08:21

    Jag svarar på grundfrågan och avhåller mig från att bre ut mig alltför mycket om Formula, cuper, ungdomssatsningar, vikande deltagarantal och annat viktigt men för grundfrågan ointressant. Som ni har sett förut kan jag skriva lite väl mycket ibland… 😉

    Det är roligt att du tar upp frågan Peter, vi behöver tänka i nya banor för att få fart på sporten. Som alla vet är Surfzone inte ett beslutande forum utan det är Peter & Co som beslutar med hjälp av årsmötet. Surfzone är dock ett utmärkt debattforum för oss som sitter vid datorerna alldeles för mycket.

    Mitt eget tävlingsdeltagande är på nergång så mina åsikter kan ifrågasättas. Jag tycker det är roligt med slalom men föredrar Formula som tävlingsform av fler anledningar som jag inte går in på här. I år har jag inte varit med på de blåsiga tävlingar som Peter hänvisar till.

    För många år sen seglades det Funboard i Svenska cupen. Funboard bestod av grenarna Course Race och Slalom. Vid mycket vind seglade man slalom och vid ganska mycket vind seglade man Course Race. Det säger sig självt att det blev mer Course race än Slalom. Tyvärr så valde man ett flertal gånger att starta så kallade slalomstegar (utslagstävlingar i turneringsformat) när vinden dog halvvägs in i stegen. Flera Course Race hade på dessa dagar kunnat seglas istället för att försöka gå igenom en slalomstege som aldrig blev klar. Vinden verkar helt enkelt inte vara tillräckligt tillförlitlig för att genomföra slalom på ett bra sätt i Sverige, i alla fall inte på i förväg satta datum. Flera tävlingar med få resultat var en faktor av många som gjorde att deltagarantalet sjönk dramatiskt under några år.

    Då kom Formula!

    Med Formulans intåg fick sporten en nystart i Sverige. En bräda och tre riggar mot betydligt mer utrustning i Funboard. Som bonus kunde kappsegling genomföras i betydligt lättare vind än tidigare. Sporten växte under några år och fler resultat per tävling kunde rapporteras. Samma adrenalinstinna racing som med funboard men nu kunde man till och med träna då vinden är tillräcklig flera gånger i veckan. Kul för alla!!! Nu verkar det tyvärr som om deltagarantalet är sjunkande igen, det är en analys som antagligen slutar med konstaterandet att vi har dåligt tillväxt och få ungdomar men jag lämnar det hän till en separat diskussion. Jag tror dock inte att det är Formulan det är fel på.

    Jag seglar gärna slalom och kan till och med tänka mig att ordna slalomtävling på Görveln men jag undrar om det verkligen finns något intresse bland Stockholmsseglarna att tävla i denna gren. Jag kan dra en paralell till GPS Speed där JBSS anordnade en löpande tävling förra hösten med sponsring av Skidsport där det gällde att segla fortast på Görveln. Tre deltagare rapporterade resultat. Intresset fanns uppenbarligen inte. Finns det för slalom eller är det mest snack?

    Slutsats
    Håll Slalom borta från Formula. Formula är tillräckligt bra för att stå på egna ben. Slalom är kul men bör i vårt land inte blandas ihop med Formula.

    Hälsningar
    Jona Ljungström

  • swe-496

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 08:33

    Bra skrivet Jona.
    Håller med dig fullt ut.

  • vivace282

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 09:02

    Håller också med Jona. Kul med slalom men är intresset tillräckligt och är vinden pålitlig för slalom.

  • jesper_b

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 09:16

    Jonas inlägg:
    Det var ju precis så jag menade med mitt första (gnäll)inlägg ovan, jag bara formulerade mig mycket klantigare. Jona till president!!

    /Jesper B

    Grymmesponsrad av Starboard/Onwater

  • swe-119

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 09:21

    Så här tävlar man i Tyskland:

    Regler i Tyskacupen

    9.2. Racing:
    Damit ein Lauf in der Einzel-Disziplin Racing gewertet werden kann, darf die Windgeschwindigkeit beim Start des Rennens 7 Knoten
    nicht unterschreiten. Über 15 Knoten sollen keine Racing Wettfahrten gestartet werden. Sollte die Windgeschwindigkeit während einerWettfahrt länger als 1 Minute über 17 Knoten steigen, muss die Wettfahrt abgebrochen werden.

    9.3. Slalom:
    Damit ein Lauf in der Einzel-Disziplin Slalom in die Rangliste eingehen kann, darf die Windgeschwindigkeit beim Start des Rennens 11 Knoten nicht unterschreiten. Unter 11 und über 30 Knoten sollen keine Slalom Wettfahrten gestartet werden.

    10.1. Materiallimit Racing:
    10.1.1. FormulaWindsurfing:
    • 1 Serienboard (lt. aktueller Liste der IFWC mit max. 1005 mm Boardbreite und mind. 8,5 kg Boardgewicht inkl. Schlaufen, Finne und
    Pad´s, entsprechend der FW-Regeln)
    • maximale Finnenlänge: 70 cm; max. Anzahl der Finnen: frei
    • 1 Segel; Es dürfen ausschließlich Seriensegeln gefahren werden. Prototypen und Änderungen am Segelschnitt sind nicht erlaubt.
    Maximale Segelgrößen:
    Division Maximale Segelgröße
    Men, Master (über 35) 12,5 m²
    Women und Youth (U20) 11,0 m²
    Junior (U17) 10,0 m²
    • Teilnehmer können eigenständig entscheiden, in höheren Divisionen anzutreten. Sie dürfen dann die entsprechend größeren Segel
    einsetzen, werden aber nicht mehr in ihrer ursprünglichen Division berücksichtigt. Ein Wechsel von einer höheren in eine niedrigere
    Division ist nicht möglich.

    Materiallimit Slalom:
    • 1 Serienboard (lt. aktueller Liste der IFCA mit max. 850mm Boardbreite)
    • 3 Segel; Es dürfen ausschließlich Seriensegeln gefahren werden. Prototypen und Änderungen am Segelschnitt sind nicht erlaubt. Die
    maximal zulässige Segelgröße ist 10,0 m².
    • Anzahl der Finnen: frei

  • oaxen

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 13:59

    Gör som tyskarna gjorde:
    2 riggar
    2 fenor
    1 bräda
    Vindgräns 5,5 – 15 m/s eller vad det var.

    Kör en speed/slalom-cup.

    Tidigare slalomcupper hade ju oftast en maxgräns om ca 8 seglare per heat.
    I PWA kör man ju bra många fler per heat.

    Häpp

    O där kom ett annat tyskinlägg mens jag skrev. Tydligen har man lagt till en rigg och en fena till.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 14:36

    Sen kan man väl säga att PWA försökte lösa problemet med halva slalomstegar genom att införa race, som väl liknar ursprungsförslaget här i tråden: I hård vind kör man slalom och i lätt vind course, men allt räknas samman i samma resultat.

    Nackdelen med ett sånt format är ju att man kanske behöver fler brädor. Å andra sidan har det kanske fördelen att de flesta slalomrejs genomförs med brädor som är lite smalare än de där maximala 85 cm. Annars blir det väl lätt så att den som vill tävla i både slalom och formula måste ha två brädor som båda funkar i superlätt vind och där sprack budgeten för hårdvindsbrädor.

  • swe176

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 06:10

    @Oåxen 409749 wrote:

    Gör som tyskarna gjorde:
    2 riggar
    2 fenor
    1 bräda
    Vindgräns 5,5 – 15 m/s eller vad det var.

    Kör en speed/slalom-cup.

    Tidigare slalomcupper hade ju oftast en maxgräns om ca 8 seglare per heat.
    I PWA kör man ju bra många fler per heat.

    Häpp

    O där kom ett annat tyskinlägg mens jag skrev. Tydligen har man lagt till en rigg och en fena till.

    Det jag läser ut är
    2 brädor
    4 riggar
    obegränsat antal fenor
    Slalom 5,7 – 15.4 m/s
    Racing 3,6-7,7 m/s
    Jag tycker formula är härligt läskigt när det blåser 10.

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 augusti, 2007 vid 23:14

    Så kom Formulan till världen!

    Historien om Forumlan finns väl dokumenterad i Svein Rasmussens trädgård vid North Point beach, där kan man se hur han labbade fram första brädan, och ideen var att göra varje ny modell lite coolare och snabbare, så att man skulle köpa nya grejer varje år. Affärsideen är klockren, men problemet kvar står, Formulan funkar perfekt från 4-9 m/s över 9 meter är det få som behärskar den utom de som är ute varje dag det blåser över 9, många plockar frma en mindre snabbare bräda då det blåser över 9 och så kommer det att fortsätta att vara.

    Tack SMHI för denna sommar, ge oss mera vind nu under resten av året det har varit den bästa sommaren på 20 år.

  • seeberg

    Medlem
    3 september, 2007 vid 13:49

    Tycker det är en jättebra ide’ att införa slalom igen. Det här är ju en tanke om att anpassa utrustningen efter vilka förhållanden som råder! Samt uppehålla antalet registrerade deltagare! Formula i hårdvind ala Halmstad, Vejbystrand…blir rätt kostsamt med trasiga prylar hela tiden… Perfekt då att köra slalom istället. Tyskarna, Danskarna gör ju det redan…

    Ser eg. inga problem heller med att slalom resultaten skulle ingå i den totala cuppen. Vill man tävla fullt ut så gäller det att man får ha 2 brädor helt enkelt. Och de som ibland är duktiga på Formula får se sig slagna av andra som är duktiga på slalom och omvänt. O ligger man efter är det bara o träna mer…(Men visst nackdelen är ju att man måste köpa mer segel och brädor.).

    Att ha separata cupper låter ju bra i teorin, men inte i praktiken. I år hade det gått att genomföra 3 st slalom tävlingar men det vet vi ju inte till nästa år…hur se det ut med intresset om vi bara fick 1 genomförd slalomtävling av ex 4 möjliga tillfällen? Nu tänker jag på de seglare som inte vill köra Formula! Ja året efter lär det inte vara så många på plats, förutom Formula seglare.

    Så i realiteten blir det förmodligen betydligt färre Slalomtävlingar än Formulatävlingar och vad är då problemet om vi har kvar en styck sv.cupp med större valfrihet än tidigare vad gäller förhållandena på respektive ort?

    Debattera på!
    /SWE152

  • swe-496

    Medlem
    3 september, 2007 vid 15:08

    Det blir som så här då -tror jag iaf- att de som bara seglar slalom åker på tävling på prognos, tyvärr. Men å andra sidan är det ju en del som redan gör det i Formula. Inget ont i det, men tråkigt tyvärr.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 september, 2007 vid 16:18

    Å andra sidan, vad är problemet med det? Det betyder väl mest att slalomseglarna inte syns i totalresultatet. Möjligen, som sagt, gissar jag att man hoppas att man verkligen håller slalomrejsen i hårdare vindar. Annars blir ju folk i princip tvungna att ha två lättvindsbrädor: en formula och en stor slalom och vill man då frisegla i hårdare vind behövs ju minst tre brädor.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.