Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

  • rrd_z

    Medlem
    10 september, 2012 vid 08:09
    Dunderklumpen;697971 wrote:
    Gott att höra att du redan är på benen!

    kan enbart hålla med !! låter som en riktigt jävla otäck historia !! grymt agerande av samtliga som var på plats ! Och jävligt stort att du REDAN är på fötterna ! keep it up ! stor tumme upp från Varberg ! :cool2:

  • xshaolin

    Medlem
    10 september, 2012 vid 09:12
    Pepä;697957 wrote:
    Herrejävlar! Chockande att höra om skadorna och lika glädjande att höra att du redan är på benen efter allt det där. Stort lycka till med rehaben! Ses i Rågelund till våren 🙂

    Kan inte annat än bara instämma i det…

  • inka10

    Medlem
    10 september, 2012 vid 10:51

    Gött att höra att det gått så bra under omständigheterna. Också skönt att höra att så många är hjälpsamma när olyckan är framme. Hoppas at se dig på vattnet igen till våren.

  • pjoter

    Medlem
    10 september, 2012 vid 11:06

    Shit pommes!

    Snacka om att du haft tur trots allt! Du har nog en skyddsängel som surfar med dig!

    Lycka till med rehaben! Du kommer väl till tävlingen å visar upp dina skador.?

  • nick

    Medlem
    10 september, 2012 vid 11:07

    Grymt att du är på benen redan, Sebastian. Du är en riktig fighter!
    Tråkigt med de allvarliga skadorna du fick, men om någon fixar det och kommer tillbaka så verkar det vara du.
    Häng kvar där! (låter lite bättre på engelska :smirk: )

  • djevulen

    Medlem
    10 september, 2012 vid 12:19

    Underbart att höra att allt är ok med dig,det var en riktigt otäck olycka,hoppas se dig på stranden snart igen

    Mvh Mathias (surf-lab)

  • t_h_s

    Medlem
    10 september, 2012 vid 12:20

    Skönt att det verkar gå otroligt bra efter omständigheterna!

    Observera att detta är ett utmärkt exempel på att det när det finns minsta misstanke om nack/ryggskador är ytterst viktigt att stabilisera nacke/rygg och framförallt inte kånka iväg med den skadade upp på land så fort som möjligt. Är andningen säkerställd så håll bara den skadade stilla och rak i vattnet tills denne kan transporteras stabiliserad! Det kan vara detta som gjort att förlamning kunnat undvikas i detta fall! Jag skulle gissa att många allvarliga skador uppkommer när folk ska rädda skadade. Tragiskt om man klarar smällen utan jättealvarliga men och sedan skadas allvarligt vid räddningsinsatsen.

    Det vore bra om någon ambulanssjuksköterska etc kund delge sina erfarenheter och råd på detta område på forumet!

  • lance

    Medlem
    10 september, 2012 vid 12:58

    Gött att höra av dig Sebastian !! Det var jag som hade lite span på dig och tog tag i kite lekte megafon till dom på stranden när det small.

    Fantastiskt att det verkar gått så bra trots allvarliga följder trots allt. Men som andra sagt du verkar vara en fighter.
    Ses på vattnet när du är tillbaks 🙂

  • dameli

    Medlem
    10 september, 2012 vid 17:57

    Gör inga trick innanför stenpiren mot vänster och första ön mot höger (mot campingen), om du inte är säker på vad du gör, det blir snabbt riktigt grunt, bättre att tappa bräden i leken mot utveckling…

  • doc

    Medlem
    10 september, 2012 vid 18:17

    Fint att det gick så bra, men jag blir ledsen av att läsa ditt resonemang kring hjälmen som är helt felaktigt. Hjälmen fyller två funktioner. Dels sprider den punktformade (spetsiga) smällar över ett större område så skallen förhoppningsvis inte spricker utan håller för smällen, dels så erbjuder hjälmen och vadderingen en deformationszon, likt den som finns på moderna bilar. Istället för att det tar tvärtstopp och kroppen (din nacke) tar smällen så bromsas kraften gradvis upp. Det är bara några centimeter det handlar om, men det kan vara skillnaden mellan liv och död, eller bruten/hel nacke.

    Om man är matematiskt lagt och visualiserar det med en kurva där man har tid på x-axeln och kraft på y-axeln, så är ytan under kurvan ett mått på den totala energin i smällen och denna yta blir totalt sett ungefär lika stor i de två fallen (bortsett från energin som går åt till att spräcka hjälmen och därmed inte går in i kroppen) men hur hög maxkraften blir kan vara avgörande för om du passerar gränsen för att en kota går av eller hjärnan får nervskador.

    Det finns enstaka situationer där hjälmen kan bli farlig men i den absoluta majoriteten av fallen så är en (korrekt spänd) hjälm bättre än ingen hjälm när du daskar i med skallen först.
    Jag säger inte att du hade klarat dig bättre med hjälm i det specifika fallet för det kan jag inte veta, men med den kunskap och erfarenhet jag har från ortopedakuten och mina tidigare ingenjörstudier, så är jag helt säker på en sak: Jag skulle verkligen vilja ha hjälm på min egen skalle vid en liknande vurpa.

    Att jag har slutat med kite beror till stor del på de allvarligt skadade kitesurfare jag tagit hand om på stranden eller akuten under de sista 5-6 åren. Lite för många för att det ska kännas kul.

  • nick

    Medlem
    10 september, 2012 vid 18:21

    Sebastian;
    Jag skulle vilja tipsa dig om medicinsk yoga sen när du har läkt ihop tillräckligt så att du klarar rörelserna. Det är väldigt mjuka och försiktiga rörelser så man behöver inte direkt vara någon atlet för att övningarna.
    Göran Boll samarbetar mycket med de stora sjukhusen här i Stockholm där de forskar på yogans effekt på olika sjukdomstillstånd. De har fått mycket goda resultat.

    För egenträning hemma kan man köpa CD’s på deras websida: http://www.medicinskyoga.se

    Jag har själv precis börjat en terminskurs på institutet och det känns fantastiskt! Rekommenderas varmt.

  • solomin

    Medlem
    10 september, 2012 vid 19:09

    Grymt att du är på benen!

    När det gäller hjälmen så är jag minst sagt skeptisk till resonemanget att det skulle vara bättre utan. I exemplet dyka med huvudet före ner i bottnen, så skulle en hjälm först bromsa dig mer påväg ner i vattnet då huvudet med hjälm är större än utan, resultatet blir lägre hastighet när du träffar bottnen. Sedan när du träffar bottnen så komprimeras hjälmen med resultatet att den största kraft ditt huvud utsättsför blir mindre men under en längre tid! Skillnaden om du träffar en sten blir som att falla på ett betonggolv med eller utan ett liggunderlag liggandes på golvet, det är en jävla skillnad på hur ont det gör alternativt hur mycket som går sönder!
    Situationer där det kan vara bra att inte ha hjälm är snarare då kroppen träffar något men inte huvudet, då är det inte bra att man har något på huvudet som väger något. Tror inte detta är så vanligt i kitesurfing.

  • pelle-surf

    Medlem
    10 september, 2012 vid 19:25

    Att jag har slutat med kite beror till stor del på de allvarligt skadade kitesurfare jag tagit hand om på stranden eller akuten under de sista 5-6 åren. Lite för många för att det ska kännas kul.

    Doc, stämmer verkligen det ? Att du har varit i kontakt med så många allvarligt skadade pga kite. Visst läser/ ser man ett och och annat tillbud, men att det inträffar så allvarliga olyckor som med Sebastian trodde jag ändå var mycket ovanligt. Det är nog bra att allvarligare olyckor på något sätt redovisas, för att andra då kan undvika riskfulla situationer, och få en tankeställare.
    Lycka till Sebastian, hoppas du återhämtar dig snabbt.

  • doc

    Medlem
    10 september, 2012 vid 19:49

    Japp. Jag kan pga tystnadsplikten inte gå in på detaljer, men lite av vad jag tagit emot eller tagit hand om på stranden: skallskador inkl blödningar i hjärnan med allt det kan innebära, flera fall av svåra frakturer i ryggraden, fula frakturer och ligamentskador i fötter och knän samt ett fall där en kille blev slagen medvetslös mot stranden och sedan släpad med vinden tills det tog stopp mot fast föremål och han var mkt nära att stryka med på kuppen. Lägg därtill de fall som kollegor berättar om och den tragiska incidenten i Halmstad med tromben som lyfte iväg en kille upp på land. Han sitter i rullstol sedan dess.

    Tillräckligt för att få mig och hustrun att byta till SUP eller mtb när det inte är vindsurfväder.

    De allvarligaste incidenterna hade I flera fall (inte alla) gått bättre med hjälm och/eller ryggplatta, men framförallt sunt förnuft.

    De flesta handlar om grunt vatten, launch eller uppstigning på stranden men framförallt att folk överskattar sin förmåga och kör i mer vind än de fixar.

    Eftersom inlärningskurvan är så brant så lurar folk sig att tro att det är lätt och ofarligt. Och ganska få har tränat på att dra releasen innan det plötsligt behövs.

    Men visst saknar jag att kitesurfa i vågor
    eller bara glida omkring på sjöbrisen… Grym känsla och en härlig sport! Jag kommer säkert att börja igen nån gång men inte medan barnen är små.

  • skanepaul

    Medlem
    11 september, 2012 vid 06:33

    Så egentligen har du inte tid pga barnen!? 🙂

    Det verkar vara en jävla massa olyckor på västkusten, då måste ni bli bättre på att rapportera så vi andra kan ta lärdom.

    Jag har bara hört om denna i år.

    Om så folk skulle dö som flugor runt omkring mig så skulle jag aldrig sluta…..

    Lycka til med rehaben Seb!

    Det borde också vara obligatoriskt med styrketräning som komplement till kitesurf.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka i Rågelund 4/9-12

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.