Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överriggad, eller för liten fena?

  • rillestark

    Medlem
    6 september, 2009 vid 19:25

    Jo, Knatte & jag har inte samma uppfattning i denna sak. Men du får pröva dig fram så visar det sig snart vad som stämmer för dig. 🙂

    Knatte;573712 wrote:
    Det är det normala förfarandet när man är överriggad, att flytta fram mastfoten……

    Det normala förfarandet, men varför?

    Här kommer en liten teorilektion som jag har uppfattat saken: 🙂

    Med mastfoten justeras huvudsakligen brädans lovgirighet. Alltså om brädan av egen kraft vill lova upp mot vinden eller falla av från vinden.
    Och det är ganska komplicerat för det finns minst tre huvudfaktorer som påverkar vilken position som mastfoten bör ha.
    1. Vilken fena,
    2. vilket segel
    3. och hur seglet är riggat.
    Om man har detta rätt märks först när man har bra med tryck i grejorna. Gärna då seglet upplevs som överriggat.

    – Är mastfoten för långt fram blir det för mycket tryck på bakfoten & brädan vill falla av.

    – Är den för långt bak så blir det mer tryck på framfoten & tryckpunkten på seglet hamnar för långt bak i förhållande till fenan, med resultatet att brädan vrider upp mot vinden (lovar upp) & det kan bli väldigt svårt att falla av.

    – Är man rätt så är det lagom med tryck på båda fötterna och brädan är ganska netral oavsett om man kryssar eller slörar. Sedan har man ju olika personliga preferenser & en del seglare vill ha mer tryck på bakfoten & andra tvärtom.

    Har man ett stabilt segel av racetyp så kan man förfina detta in i minsta detalj. Har man ett enklare segel, blir det svårare att hitta rätt & man får kompromissa lite eftersom tryckpunkten rör sig mer.

    Notis:
    Olika typer av fenor har helt olika egenskaper, vilket innebär att man kan behöva ha mastfoten på helt olika ställen, trots att man använder samma segel som är riggat på samma sätt.

    Varför flyttar man då fram mastfoten för att kunna segla överriggad?
    Jo, det gör man för att de flesta segel när de ligger nära sin övre vindgräns får en tryckpunksförskjutning bakåt i seglet, vilket gör brädan lovgirig & detta kompenseras alltså med att flytta fram mastfoten.

    Tips:
    När det gäller att lära sig trimma så är det timmarna på vattnet som räknas och den viktigaste regeln för att snabbt lära sig hur förändringar i trim påverkar sakernas tillstånd är att justera en sak i taget! Har man dragit mera nedhal, flyttat fram mastfoten & bytt fena på samma gång så blir det omöjligt att säga vilken av dessa tre som påverkade saken till det bättre eller det sämre…
    😉

    Frid

  • Knatte

    Gäst
    7 september, 2009 vid 04:44

    Ha, ha 🙂 Vi har lite olika åsikter i frågan, men vindsurfing är ingen exakt vetenskap…
    Men jag håller med om att denna brädan kan ka rätt stora fenor. Men en sjögräsfena på 36 cm kanske motsvarar en vanlig fena långt över 40 cm?
    Det är stor skillnad på sjägräsfena och vanlig fena i längdmässigt.

    Jag gjorde ett fentest här och den ville att du skulle ha omkring 36-38 cm vanligt fena. (jag gissade att du vägde ca 75 kg 😉 )

    Testa med rätt uppgifter här: http://www.finexplorer.de/whitewatersurf/f_fin_expl.html
    http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp

  • glader

    Medlem
    7 september, 2009 vid 04:55

    Jag håller med Knatte. Vanlig fena 36-38 eller sjögräs 30-32. Fram med mastfoten och ned med bommen om brädan inte lugnat sig efter det. Testa en cm i taget. (Sedan är det som sagt stor bräda för de vindarna, så optimalt blir det aldrig.)

  • anilson

    Medlem
    7 september, 2009 vid 06:50

    Är inte problemet att ytan på sjögräsfenan är rätt stor? och att den är väldigt svept bakåt och det gör att trycket hamnar bakom aktern, så bak med mastfoten för att korrigera.
    Sen tycker jag att 6.8 i 15-16m/s och 75kg låter skruvat överriggad men ändå, och det låter som ett av problemen var spinnout.

  • rillestark

    Medlem
    7 september, 2009 vid 08:24

    Som jag ser saken så hänger allt liksom ihop: 🙂

    Mastfoten för långt fram = för mycket tryck på bakfoten = spinnout

    Frid

  • mahi

    Medlem
    7 september, 2009 vid 08:55
    Miracle;573870 wrote:
    Som jag ser saken så hänger allt liksom ihop: 🙂

    Mastfoten för långt fram = för mycket tryck på bakfoten = spinnout

    Frid

    Det där fattade jag inte riktigt.

    Mastfot långt fram = mer tryck på framfoten skall det väl vara?

  • rillestark

    Medlem
    7 september, 2009 vid 09:02

    Jag kanske tänker fel?
    Funderingen är så att om brädan hela tiden vill falla av så får man luta riggen lite till bakåt & lägga mer tyngd på bakfoten för att få upp den i vind igen.

    Frid

  • stinger

    Medlem
    7 september, 2009 vid 09:20

    Jag tycker nog mastfoten ska vara långt fram för att ge en mer kontrollerbar bräda, den är dessutom lättare att hålla på vattnet och därigenom minskar även risken för spinout.

    Du kanske ska titta på var du har fotstropparna, kanske ska flytta ut dem mot kanten på brädan och bakåt…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 september, 2009 vid 09:42

    Jag måste säga att det är sjukt bra jobbat att lyckas segla en 166 liters bräda i 11 m/s, för att inte tala om 15-16. Jag vet att vissa formulaseglare fixar att segla formula i såna vindar men jag drar helst av nästan 100 liter om jag ska segla i kuling.

  • Knatte

    Gäst
    7 september, 2009 vid 09:48

    När man får spinout så tappar man ju greppet på fenan totalt och brädans akter sladdar iväg åt lä-hållet. (Och fören trycks uppåt lovart..)

    Hittar ju ingenting i texten som tyder på att det handlar om spinout, då problemet här handlar om att brädan vill raila/vrida sig eller vill vobbla enligt ursprungsinlägget..
    Så jag tror fortfarande med en dåres envishet :cool2: att det inte det handlar om spin-out som är problemet här..

    (Men jag kan ju ha fel också. Det har hänt förr:laugh:)

  • rillestark

    Medlem
    7 september, 2009 vid 09:54

    Eftersom zucko skriver:

    zucko;573571 wrote:
    …Kan problemet ha vart att jag vart för överriggad? vad är symptomen för det, hur vet man? Jag hade inga problem att hålla ned seglet…

    Så är nog vindstyrkan lite väl tilltagen även med momsen bortdragen, ungefär som storfiskaren med sin fångst… 😉

    Frid

  • anilson

    Medlem
    7 september, 2009 vid 12:35
    Knatte;573902 wrote:
    När man får spinout så tappar man ju greppet på fenan totalt och brädans akter sladdar iväg åt lä-hållet. (Och fören trycks uppåt lovart..)

    Hittar ju ingenting i texten som tyder på att det handlar om spinout, då problemet här handlar om att brädan vill raila/vrida sig eller vill vobbla enligt ursprungsinlägget..
    Så jag tror fortfarande med en dåres envishet :cool2: att det inte det handlar om spin-out som är problemet här..

    Fast nog låter “Problem ett brädan började liksom glida i sidled frammåt (åt det hållet jag åkte, inte ned i lä.)” som en spinout

  • Knatte

    Gäst
    7 september, 2009 vid 12:50
    anilson;573924 wrote:
    Fast nog låter “Problem ett brädan började liksom glida i sidled frammåt (åt det hållet jag åkte, inte ned i lä.)” som en spinout

    Man kan nog tolka det lite som:smile: Men visst kan man med lite fantasi, tolka just denna biten som en spin-out…

  • zucko

    Medlem
    7 september, 2009 vid 13:31

    Okej tack för alla svar blev en riktig diskussion 😀
    När ni snackar om symptomen for en spinnout känner jag inte alls igen mig. Jag har ofta haft mastfoten så långt dram som jag hade i fredags utan problem (har dock blåst betydligt mindre). Så jag e nog mest inne på knattes alternativ att köpa en vanlig freeridefena på runt 35 någonstans. Köper nog en fena från surfbar eller vad de nu hette, de hade ju 50% rea och 198 kronor för en ny fena käns ju som ett ganska överkomligt pris :D.

    Angående vinden så blåste det fan pung :D. kanske inte hela tiden men det var någon gång runt fyrasnåret det verkligen drog i.

    Knatte nästan rätt gissat väger 70 kg

  • rillestark

    Medlem
    7 september, 2009 vid 16:49

    Jo, en freeridefena är helt rätt! 🙂 Dock så tror jag att 35 blir i minsta laget till en 6.8 på den brädan. 38-40 vore nog bättre. Det visar också länkarna som Knatte bifogade med fenkalkylatorer.

    Frid

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överriggad, eller för liten fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.