Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

  • stinger

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 08:50

    Jag har ett aluminiumrör från en före detta kickbike, funkar perfekt!

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 18:43

    Finns det några som säljer “nedhalspinnar” i sverige?

    Visst kan man ta ett vedträ och göra hål i etc. Men kompisens 1 cm smala aluminium pinne med hål i var klart skönare! Kostade 50 pix i Frankrike sa han.

    Helt omöjligt att dra nedhal på mitt north eq…

  • booman

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 21:09

    Köp 1m av en sån här: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08745170.aspx.
    Klyv i 3-4 likadana kvadratiska längder, Kapa dem i ca 30cm längd. Eller skaffa färdiga “lister” i lagom tjocklek…
    Borra 2 hål, ca 8mm diam. Runda av hörnen/kanterna något och du har helt suveräna nedhalspinnar. Kanske tom går att sälja några så har man tjänat in kostnaden…:wink:

    (Och ytterligare ett “konstverk” till historien)

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 21:31

    Hickoryträ håller förmodligen en smula längre. Det man använder till yxskaft. 🙂
    Kommer du förbi getå å surfar (norrköping) så finns det färdiga där för 30 bagis. Fråga efter Bertil.

  • rosen

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 21:49

    finns hos surfspot.se med butik på valhallavägen i sthlm för den som inte hittar en rund pinne el har problem med att borren slinter när ni ska borra hålen.

  • booman

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 22:09

    @BooMan 483459 wrote:

    Köp 1m av en sån här: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08745170.aspx.
    Klyv i 3-4 likadana kvadratiska längder, Kapa dem i ca 30cm längd. Eller skaffa färdiga “lister” i lagom tjocklek…
    Borra 2 hål, ca 8mm diam. Runda av hörnen/kanterna något och du har helt suveräna nedhalspinnar. Kanske tom går att sälja några så har man tjänat in kostnaden…:wink:

    (Och ytterligare ett “konstverk” till historien)

    Jag hoppas att ironin lyste igenom inlägget ovan…

    Men det är så himla enkelt att fixa nåt själv, ta “Knatte’s” tex…:laugh:

  • rosen

    Medlem
    17 juli, 2008 vid 22:44

    ironin missades inte, var en som fråga om man kunde köpa och svara bara på det

    det som talar emot random-pinne är att man ofta tappar bort såna. En stålpinner för 100spänn håller man reda på lättare.

  • martin

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 06:29

    NWC-Bertil i Norrköping är kungen bland riggpinnar. Det är lika bra att du kostar på dig en original Buk-Berra!

  • rillestark

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:45

    Köp en nedhalsvev! Även en riggpinne frestar på ryggen, vilket inte en vev gör.

    Frid.

    /Richard

  • ola_p

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 10:06

    @Rasmus_W 483142 wrote:

    Nej, det är rätt många som drar med den. Det är också rätt många som är “hardcore” och lindar tampen runt handen och drar tills händerna är alldeles randiga.

    Linda tampen runt är oskönt. Gör man däremot en pålstek som man sedan kan sticka handen så är det inga som helst problem att dra vågsegel utan hängselekrok/pinne/vev/caddy… Dessutom slipper man ordna verktyg bara för att justera nedhalet en smula.

  • danny_boy

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 10:34

    Eller som någon sa ibörjan. Linda tampen runt kroken på selen så slipper du ha så mycket pinaler med dig. Det är nog med prylar man skall komma ihåg i alla fall. Å du, selen tappar man inte bort.

  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 10:50

    Jag brukar ha med mig en 15″ plåtfälg med lite hundbajs på. Glömmer den aldrig och det är ingen som snor den.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 16:27

    @Miracle 483512 wrote:

    Köp en nedhalsvev! Även en riggpinne frestar på ryggen, vilket inte en vev gör.

    På gymmet brukar jag göra marklyft. Det frestar betydligt mer på ryggen än vad nedhalande gör, och det är också syftet med marklyft.

    Varför är alla så rädda för att belasta ryggen? Den tål massor, så länge den belastas rätt.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 16:30

    @Ola_P 483561 wrote:

    Linda tampen runt är oskönt. Gör man däremot en pålstek som man sedan kan sticka handen så är det inga som helst problem att dra vågsegel utan hängselekrok/pinne/vev/caddy… Dessutom slipper man ordna verktyg bara för att justera nedhalet en smula.

    Jag föredrar faktiskt lindande, ju fler varv man lindar desto mer sprids belastningen över handen. Däremot väljer jag nån annan metod om jag har möjlighet. Ett av de starkaste argumenten mot att dra med hand/pinne etc är precisionen. Med vev är det enkelt att justera nedhalet en millimeter i taget, när man drar är det nästan omöjligt.

  • nlc

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 18:03

    Att dra nedhalstampen några varv runt handen istället för att göra en ögla och trä den över handen och runt handleden verkar vara helt galet. Men Rasmus, du kanske aldrig har provat sådana dära avlastningsband på gymmet heller? 😉

    Men egentligen är det en psuedodiskussion, människans främsta förmåga jämfört med resten av djurparken på jorden är ju att vi kan tillverka och använda vertyg som underlättar våra sysslor och uppgifter. Så låt oss då göra det.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.