Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • soulsurferusa

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:07

    @dr Masse 412652 wrote:

    Jag kommer att komplettera med en riktig freestylebräda nästa år. Har som sagt haft XD 6.4 i år, tyckte mycket om det så jag vet ganska väl vad jag får i XD 6.0. Hoppas jag!

    Och jag vågar inte ha en 6.0a utan bra krut i som största segel här i 08-land. Då blir det inte mycket seglat alls…

    OK, din argument håller! Du köra antagligen riktig plattvatten lättvinds freestyle och så är 6.0XD nog mycket bättre än 5.9ICON. Och i Sverige blir det ju oftast inte mycket vågor när det blåser för 5.9-6.0… vilket är typ 5-8 m/s. Så ditt segel val är nog mycket ärligt och därför rätt. Lycka till.

    PS: Skaffa en 370mast ASAP. Din 4.1a kommer att blir 10x bättre. Det som är underbar med ICON är att 5.3a riggas på en 400mast med 30cm extension. Jag prov riggade nån gång med en 430mast (eftersom jag är 92kg), och det blev total skit, så därför antar jag att det blir samma med en 400mast på 4.1an.
    PPS: Jag antar att du har skinnies???

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2007 vid 20:27

    @Oregistrerad 412822 wrote:

    Rätt mast ÄR viktigt. Så är det. Det vet jag också.
    MEN tittar vi på North kostar “top of the line” nästan 6000 pix (listpris).
    Att köra rekomenderade master till linjen 5,7 5,0 och 4,2 betyder mastbudget på – just det – 18000 pix. Tjena.

    Och visst är det värt det för man vill ju få ut allt av sin hobby.
    MEN kan man klara sig på 6000 i mastbudget är ju det bra så det räcker.
    (Enligt Oåxen faller i och för sig den tanken pladask)

    Sen dräller det ju inte av bra master på andra hands marknaden.
    Och då menar jag inte bara North.
    (Det finns knappt något beggat North alls…)

    Med sådana mastpriser är det inte konstigt att North gör reklam för sin enmaststrategi. Helt vansinnigt. Det verkar ju betydligt smartare för den som inte vill att hobbyn skall vara totalt ruinerande att köpa segel som är mainstream när det gäller mastval så man dels kan hitta bra (nya) master hyfsat billigt och dessutom har chans att hitta en och annad begagnad. Man kan ju rätt lätt hitta två bra master för 6000 tillsammans om man gör så och det lär ju totalt sett ge bättre prestanda + de andra fördelarna som två master ger.

  • drakglenn

    Medlem
    10 september, 2007 vid 09:02
    Ola H.;412668 wrote:
    Jag undrar dock hur bra t ex en 4.2:a på 4m mast kan bli? Mitt märke har under de år jag kört det haft en del 4.2:or som speciellt designats för 400-mast. De har varit rätt bra. Fast när de senare designat om dem för 370 har de blivit klart bättre och egentligen tror jag de hade funkat bättre på 370 även när de hade rek mast 400..

    Hej Ola

    Har aldrig påstått att en 400 skulle vara bättre än en 370 i 4.2, vad jag säger är att jag tycker kompromissen som det innebär är helt acceptabel i mitt Severne, min 4.2 rigg fungerar helt okej och jag upplever inte att det skulle vara ryckigt & nervöst, hänger nog mycket på hur vilket typ av segel man har, att 400 mast i en 4.2a är en kompromiss är nog de flesta överens om, men hur stor den kompromissen är helt annan sak, jag inbillar mig att det är stor skillnad mellan olika segel och seglare….

    Ola H.;412668 wrote:
    Så, å ena sidan är det säkert så att om man nu nödvändigtvis skall klara sig med en mast så är det bäst att leta efter en linje där 4.2:an är designad för 4m..

    Självklart skulle jag säga……

    Ola H.;412668 wrote:
    Å andra sidan tycker jag folk snålar på master lite för mycket. Master kanske inte är så kul, men de är i praktiken rätt bra investeringar eftersom de (med rätt val av mast…) håller väldigt mycket längre än ett segel.

    Själv skulle jag t ex hellre ta en linje med två master och tre segel än en med en mast och fyra segel.

    När jag skriver “stort spann med lite prylar” menar jag i första hand linjen 5.7-4.2 med 3 segel, att mina segel fungerar med 1 mast ser jag bara som en bonus och eftersom 4.2an fungerar så bra har jag aldrig funderat att skaffa en 370, sen måste jag ändå tillägga att jag inser att jag tänjer på 400 mastens område nedåt, ett mindre segel än 4.2 skuller jag rentav avråda till, faktum är att jag inte förstår Norths reklam med “1 Mast fits all”….

    En annan faktor som jag inbillar spelar in här är vikten på snubben, mång “tyckatillare” utgår alltid från sin egen vikt erfarenhet, en rigg (Mast) upplevs helt olika för en som väger 65 och en annan som väger 95kg, det är ofta man läser inlägg som man inte delar åsikterna fult ut och det är förvånansvärt nästan alltid vikten på seglaren som skiljer dessa gånger….

    Om man nu inte har turen som jag skulle jag säga att 2 master är ett minimum, för lättare killar är 370 ett måste lika som en 430 för lite tyngre…

    Om jag ser för egen del kommer 370 den dagen jag byter linje och lägger till ett mindre segel, har inget med pengar att göra (tro mig, jag och banken är kompis:wink: )……

    —-

    Som svar till Anonym håller jag med om att Norths mastpriser är uppåtväggarna, men vad jag för står klarar man sig med en mast på t.ex Ice med spannet 4.2-5.7, har dock inte testat det seglet själv, nån där ute kanske har gjort det och ge lite feedback….

    //Glenn

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2007 vid 09:39

    En relevant fråga i denna diskussion är huruvuda en 4.2:a som normalt går bäst på en 370 verkligen kommer klara hårdare vindar än en 4.5 om båda riggas på samma 400-mast (helst inte samtidigt dock…). Min gissning är att det inte självklart är så. Om jag skall resa och måste viktoptimera packningen så tar jag aldrig med ett segel som jag inte har mast till. Mao, om jag inte kan få med 340:an så tar jag itne helleer med 3.5:an. OM jag inte heller kan få plats med 370:an så tar jag inte med 4.0/4.2 utan klarar mig med 4.5. Jag seglar helt enkelt hellre överriggad med rätt känsla i seglet än lagom riggad med “taskig känsla”. Men som det kanske tydligt framgår av hela denna diskussion är jag dock en mastfetischist av rang…

    Jag håller annars med Glenn om att vikten spelar roll, men kanske inte lika mycket som man kan tro. Jämför till exempel med vad Arnie skriver om sin 5.3:a på 430. Jag tror egentligen att den stora skillnaden beror på vad man förväntar sig från sin rigg. Den “teoretiska” förklaringen till att seglarens vikt inte är så avgörande tror jag är att i vågsegling så ligger man normalt sett ganska mitt i seglets totala spann. Långt innan man börjar närma sig gränsen för seglets vindtålighet så har man på tok för mycket drag för att kunna t ex rida vågor. Och eftersom seglen nu för tiden har så stort spann inom vilket de är funktionella så kommer både tunga och lätta seglare (säg 70-90kg) köra med seglet inom “seglets naturliga register”. Tunga seglare belastar alltså inte seglet så värst mycket mer. Jag tror t ex att huruvuda man kör ett visst segel “fullpower freeride” på insjö eller har det huvudsakligen till vågridning i sidvind är mer avgörande för “belastningen” än seglarens vikt.

    Rent generellt tror jag dessutom att man får ut mer prestanda av ett stort segel på en lite för kort (mjuk) mast än vad man får av ett litet segel på en för kort (styv) mast och i samma andra tror jag det är lättare att designa en riktigt bra 5.7:a för 4m mast än vad det är att designa en 4.2:a för 4m.

    PS: I praktiken kan man givetvis ha hur kul somhelst med en 4.0:a på 4m och i det stora hela är en sådan sak naturligvis en petitess. Man om det inte var för diskussionvärdet i sådana petitesser så skulle knappast forum som detta existera…eller så skulle vi bli tvungna att diskutera mycket intressantare – men svårare – frågor i termer av känslor och upplevelser och dylikt…

  • adde

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:35

    Nu är det ju inte alla som kan välja att att med 4.5 till förmån för 4.2:an (läs inte alla har lika många segel som OlaH, inte brädor heller för den delen).

    Om man är tvungen att välja så skulle jag tex hellre ha 3 segel och 3 master än att ha 4 segel och två master, för att täcka in ett helt spann, om det betydde att något segel inte fick riggas på “rätt” mast. Ofta verkar det det dessutom som om 4.2:an får gå på 400 mast när man ska spara pengar.

    Jag hade tex valt 4.0/370, 5.0/400, 6.0/430 framför 6.0/5.3/430, 4.7/4.0/400.

    Men det är ju inte utan att man klurar på hur man skulle lägga om det om man skulle (tvingas att) minimera linjen… Boxer 5.8 (07) och ett force 4.7 med en 400 mast hade nog varit mitt val på maximalt minimalt.

  • oaxen

    Medlem
    10 september, 2007 vid 10:45

    Man behöver bara gå över ån(Östersjön) för att hitta North-master till rimliga priser. Tyskarnas priser gör det ju inte helt lätt för Wallén att konkurrera.

  • adde

    Medlem
    10 september, 2007 vid 14:41

    Gällande Simmer Sails…

    Vem tror ni tar över nu när Jason Diffin lämnar loftet? (eller han behåller väl sitt fysiska loft… men ni förstår vad jag menar…)

    Gissar att han ska designa åt Goya (loftet ligger ju så att säga redan i huset)

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2007 vid 14:44

    @adde 413289 wrote:

    Nu är det ju inte alla som kan välja att att med 4.5 till förmån för 4.2:an (läs inte alla har lika många segel som OlaH, inte brädor heller för den delen).

    Jag tänkte mer när man köper grejjorna. Då kan man ju oftast välja lite.

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:19

    Jag tycker fortfarande att det är fett underbetyg åt vindsurfindustrin att man kan behöva tre master för att få ut bra (även bästa, så hård är jag mot mina prylleverantörer… 😀 ) prestanda ur tre segel som ligger hyggligt nära varandra i storlek.

    Exempelvis 5.3, 4.7 och 4.2 är ju inte ovanligt att det rekas 430, 400 och 370 för. Lägg till typ en 6.4, och du har fyra master för fyra segel. Det är fanimej inte rimligt. Och du struntar jag glatt i fysikens alla lagar, IMCS, böjkurvor och koltuber som glatt kapas i olika längder som olika master.

    Visst, när jag provriggade mitt Icon 4.1 hemma i vardagsrummet, tur att frun inte var hemma då!, så upplevde jag att 400 var lite hård för det seglet, även om det såg bra ut. Och jag kommer att handla 370, så småningom. Men det är och förblir likväl lite surt.

    Sagt det förr och säger det igen – för en segellinje mellan typ 7.0 och 4.0 borde det absolut räcka med två master och ändå kunna få bästa prestanda. Punkt.

    Uj, jag kan verkligen gå igång på det här ämnet med surfprylar och deras omodernitet. Skall vi prata US-box när vi ändå är igång? 😀

  • ola_p

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:33

    När jag förra året hade 3.7 (370), 4.4 (400), 5.0 (400), 5.7 (430) så blev jag inte kompis med 4.4an förräns jag körde blandmast (370/400). Och egentligen skulle jag nog helst kört en bit 340 i 3.7an. I årets linje 4.1 (370), 4.7 (400), 5.7 (430) så känns seglen rätt utan blandmaster.

  • alexasu

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:33

    @Ola_P 413403 wrote:

    När jag förra året hade 3.7 (370), 4.4 (400), 5.0 (400), 5.7 (430) så blev jag inte kompis med 4.4an förräns jag körde blandmast (370/400). Och egentligen skulle jag nog helst kört en bit 340 i 3.7an. I årets linje 4.1 (370), 4.7 (400), 5.7 (430) så känns seglen rätt utan blandmaster.

    4,7 till 5,7? hur funkar det?

    personligen kör jag icon 3.8 (endast använt ett par ggr, och uppsolat vid bunkern i pozo lika många), crossover 4.2(’05)-5.0(’03)-5.7(’04) samt ett compact 6.6.

    6.6:an suger stenhårt, riggas enligt rekommendationen på en 430, dock en fiberspar på 50%. seglet har väldigt lite vindregister och måste riggas über bukigt för att inte kännas obalanserat. sticker inte ut om jag tror att det kommer blåsa 6.6, men tar ofta med det som backup ändå, i alla fall under sommaren.

    5.7 riggar jag på samma mast och det är helt underbart. riggar det ofta med väldigt lite uthal, men det funkar najs å dra hårt åsså om det brallar.

    Ang mast till 5.0 verkar simmer lite skizzo för denna årsmodell. påsen säger 430 och hemsidan 400. har testat med både ovan nämda 430 och med en powerex 400 på 40%. med 400 blir resutlatet ett helt klart plattare segel med anitngen mycker lösare akterlik eller aningen kass lattrotation. på 430 blir seglet bukigare och roterar bättre, men kändes lite styvt i början, men nu tycker jag de e najs. lånade en sc-rdm 430 en gång och det var ju snäppet bättre faktiskt.

    4.2 riggar jag på samma powerex 400 och resultatet blir liknande när man tittar på det på land som när jag stoppar den i mitt 5.0. platt och onödigt löst alternativt dålig lattrotation. har en sc-rdm 370 som jag funderar på att testa i detta segel, men när man packar i all hast brukar den lämnas hemma.

    3.8 är helt enkelt kalas-najs på rekkomenderad simmer rdm 370.

    hm, nu börjar det här bli långt och ointressant, men jag fortsätter ändå:
    jag har två sakar som inte känns helt 100 i linjen:
    1. glappet mellan 4.2 och 5.0
    2. att 6.6 är rätt tråkig, men att jag ändå vill ha nåt till det ungefärliga vindregistret

    angående glappet 4.2-5.0 har jag funderat på om inte en bättre mast till det lilla seglet hade gjort att jag kunde slänga på det lite tidigare, ska som sagt testa 370, men det kan ju bli svampigt för mina 95 kg. annars är det väl en mer påkostad 400 som gäller. trodde att powerex skulle passa bra till simmer, men de billigare modellerna kanske skiljer mer?

    problemet med 6.6:an kan ju kanske lösas genom att köpa typ ett crossover 6.7. men om jag ska uppdatera mina andra master så vill jag ju inte behöva köpa en 460 åsså.
    vad jag är mer inne på nu är att byta det till ett aningen mindre segel, som nog också kan gå på 430 och stuva om hela linjen till 3.8-4.2-4-7-5.3-6.2. detta hade kanske gett aningen senare planing, men kanske vara mycket roligare och dessutom lösa problemet med glappet mellan 4.2 och 5.0.

    har dreglat en del över ezzy wave se, då dom ser grymt robusta ut och mycket buk skulle nog passa mig. då skulle 5.3 förvandlas till 5.2 och 6.2 till 6.3, men det kanske blir lite väl stort hopp?
    om man däremot går ner på 6.0 men då tappar man ännu mer i lättvind. hm
    kanske kan man då lika gärna körra ezzy på 5,0-5.8. deras 5.0 går ju på 400 så om man skaffar en vass sådan kanske både 4.2 och 5.0 får bredare register och hoppet känns inte lika stort. mitt huvud exploderar.

    brädorna som används är en goya wave 84, samt en gammal skate på 100 l som så smånigom ska bytas mot e freestylewave på 95-100 l.

    ps. det är underligt att ju mer man har att göra, ju mer hänger man på konfen och diskuterar saker man egentligen inte ens har råd att genomföra i fullo ds.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:40

    Vilken årsmodell av Compact är det? Jag har en 2004 som jag tycker är skön och nån på skidsport sa till mig att de inte hade tagit in 2005:an för att de tyckte att den sög, medan -04:an hade varit ett bra segel.

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2007 vid 17:02

    Ola: Det låter som de inte hittat helt rätt i mastkurvan till 07. Eller fick du med Mauisailsmaster av misstag?

    Masse: Jag har kört 4.5-6.3 på 4m mast med “bästa prestanda”, så det är klart att man borde kunna trixa till det så att t ex 4.2-5.7 funkar lika bra.

    (fast om sanningen skall fram så överväger jag om inte även min 4.5:a faktiskt är aningens skönare på 370…men nu snackar vi verkligen finlir)

    Man som sagt, även om jag inser att master är dyrt så är det normalt delar som har väldigt lång livslängs, dvs inte kostar så mycket per seglad timma. Lägger man till det de andra fördelar som fler master ger (diskuterade tidigare) så tycker jag ändå inte det är helt givet att allt krut skall läggas på att “singelmastoptimera”. Det är väl möjligen inte så att det inte känns lika kul att sitta med ett extra kolrör som att kunna stoltsera med senaste flashiga seglet?

  • ola_p

    Medlem
    10 september, 2007 vid 17:07

    @alexasu 413434 wrote:

    4,7 till 5,7? hur funkar det?

    Finfint faktiskt, tycker jag. 3.7 4.4 kändes som ett väldigt mycket större steg, glesare än så hade definitivt inte fungerat särskilt väl.

  • alexasu

    Medlem
    10 september, 2007 vid 17:09

    @Rasmus_W 413438 wrote:

    Vilken årsmodell av Compact är det? Jag har en 2004 som jag tycker är skön och nån på skidsport sa till mig att de inte hade tagit in 2005:an för att de tyckte att den sög, medan -04:an hade varit ett bra segel.

    tror det är en 04, 05 gock på 460 om jag inte minns fel.
    nån jävel finns det säkert som tycker om det, men om jag jämför med andra segel som jag testat (vilekt iofs inte är särksilt många) är det ingen hit. finns nog en anledning till att simmer droppade konceptet efter bara två säsonger.

Sida 6 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.