Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sperlätta segel, riggar, mm

  • svenne

    Medlem
    5 december, 2011 vid 17:58
    Per_M;676862 wrote:

    Boomar är nog nästa område man bordet titta på varken lätta eller särskillt genomtänkta så där kan man spara mycket….
    /Per M (jag tror den Jesper kallar Pär M 😉

    Där tror jag samma sak. Har haft flertalet bommar inne av samma modeller på reparation (olika modeller). De hade definitivt inte gått sönder om det inte hade varit för att de är felproducerade.
    Konstruktionen kan man absolut fundera över, men de skulle säkert hålla om det tillverkades rätt också…

  • jesper-b

    Medlem
    5 december, 2011 vid 22:40
    Per_M;676880 wrote:
    …och de nya rejält slimmade surfarna….där finns det ännu mer att jobba på!

    Jag väger på pricken som jag gjorde för 20-25 år sedan, minst lika stark. Fast jag går ju sönder av och till. Blir till att gå till Svenne och få lite grafit i mig. Han håller ju redan på och fixar till min ena buss så den ska bli starkare…

    /JB

  • mag

    Medlem
    6 december, 2011 vid 21:53

    Det kostar att ligga på topp!!!
    Både vad gäller materiel och kropp. 🙂

    Bommen kan utvecklas, jag håller med. Masternas hållbarhet, kanske, men knappast vikten. Fast 100gr är ju 5+%.

    För att inte tala om hur mycket en blöt hängsele väger! Och Jespers hjälm inte minst!

  • rasmus_w

    Medlem
    7 december, 2011 vid 11:54

    En aspekt är ju priset. Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för lättare grejer? Har för mig Barry Spanier har skrivit några gånger att man skulle kunna få ner vikten rejält på riggarna genom att använd borfiber i stället för kolfiber, men att det skulle bli helt sjukt dyrt eftersom Universum tillverkar så himla lite Bor åt oss. Skulle nån köpa en superlätt rigg för, säg, 250 kkr?

  • jesper-b

    Medlem
    7 december, 2011 vid 15:32

    Nej BOR är nog ingen lösning. Bara en BORing Besservisser (?) skulle nog dra in sådana saker i det helt realistiska projektet att få ner vikten ordentligt på vindsurfingprylar.

    Men om man använder bra kolfiber rätt, i stället för billig kolfiber fel, kan man få ner vikten rätt många hekto på en mast utan att det behöver bli svagare eller såååå mycket dyrare. För säkert 20 år sedan – när Hotsailsmaui gjorde de överlägset lättaset vågseglen i tunn monofilm, en djädra massa kevlarrep och med en massa hål tvärs igenom seglet i stället för traditionella lattfickor (lattorna träddes fram och tillbaka genom de små hålen i monofilmen, höll inget vidare när seglet pressades mot vassa rev) – då visade Jeff mig ett litet trick för att illustrera vad vikt kan betyda: Jag fick hålla en på den tiden lätt vågmast (tyngre än dagens tyngre) jag fick hålla den i basen med båda händerna pekandes lite snett uppåt. Sedan hängde han en liten nyckel i toppen. Nyckeln vägde inte mycket men skit vad mycket jobbigare det blev att hålla upp masten. Detta lilla hävstångsexempel visar att vikten på att masten och seglet, i synnerhet uppe mot toppen är väldigt viktig för hur riggen känns. Betydligt viktigare än vikten på både bom, mastförlängare, hängsele och stroppar. Det visar också att det inte är så farligt att panga på med förstärkningar, även om de väger lite, nere nära bomfästet och mastfoten. Att inte göra det har nog mer med tillverkningskostnader än med viktbesparing att göra.

    Visst fasen har hjälmen betydelse, i synnerhet för mig med ganska lång (ok, det går att göra en lite annan association här, men jag låtsas vara omedveten om den) hals – en sak är helt klar: Ingen Gopro på mig, om den inte är gjord i BOR förståss!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    8 december, 2011 vid 06:37

    Håller med om att Bor-argumentet är irrelevant. Dessutom tror jag inte ens prylarna skulle funka bättre om de var gjorda i bor. Hävstången spelar dock roll, men inte bara så att vikt i toppen märks mer utan också vikt i t ex skothornet eller bomnocken. Allt i utrustningen som rör sig eller roterar i manövrar. Bommen spelar nog rätt stor roll alltså.

    Samma sak gäller brädor. Vikt framför masten märks mer än vikt bakom masten. Dessutom är det även av hållbarhetsskäl smart att göra brädans framdel lite mer flexig, så det är liksom en win-win situation att plocka bort lite material från framdelen.

    När det gäller segel kollade jag lite på ett 5ocean häromdagen. Fint. Men också rätt spartanskt, med t ex en ultratunn maststrumpa och sparsamma förstärkningar. Det är en svår balansgång det där. Visserligen håller säkert 5O seglet i 99% av fallen, men det hundrade? Jag minns ett av mina första Hotsegel från 2001. Psyclone. Just första årsmodellen var riktigt lätt. Monofil (med kevlarrep), enkla förstärkningar, lätt mastficka. Kommande generationer av seglar blev sedan all tyngre och jag tänkte ofta tillbaka på den lätta första versionen som var min favorit. Men 2001:an var också det enda av mina över 50 Hotsegel som jag rippade. Skothornet. Visserligen möjligt att reparera (och jag kunde tom segla vidare resten av veckan på Diamond Head tack vara dubbla öljetter) men ändå. Det är inte fel med segel som efter en halvtimmas simmande i masthögt dump med bruten mast, klarar sig helt utan reparationer. Bara i med ny mast och du är på vattnet igen. Några av mina bästa vindsurfingsessions någonsin har varit “andra halvan” efter sådant mastbrottsäventyr. Med ett lättare segel hade kanske de sessionerna förblivit oupplevda?

  • doc

    Medlem
    8 december, 2011 vid 08:10

    Jag körde ju Gaastra Manic HD tidigare. Har hållit finfint för spolningar i Åsa, men den mycket grövre maststrumpan har inte alltid pallat gnaget mot sten och trots att Sinker är har en optimerad vikt/styrkekvot så hoppade han ju tvärs igenom min 3.7a så jag tänker lite annorlunda numera.
    5 Oceans har ett fantastiskt rykte vad gäller hållfasthet och duken är ju som Matthew säger “no cheap x-ply”. Technoraduken är t.ex. Lätt men stark. Men visst -hade jag kört Hookipa hade jag kanske valt andra segel. Vi får väl se vad jag seglar om några år och hur det höll.

  • jesper-b

    Medlem
    9 december, 2011 vid 12:24

    Ja vem f-n som helst kan göra ett lätt segel: Tunn duk, få lattor och minimalt med förstärkningar = världens lättaste segel. Det är INTE den utveckling jag snacka om, utan om segel som är byggda för att användas i tunga vågor och på vassa rev dag efter dag. Då får man till att tänka till lite och gå upp i dukkvalitet. Technora, kevlar, kol, mm har alla sina för respektive nackdelar. Kevlar åldras i sol (och måste antingen skyddas av annan duk eller vara tillräckligt tjock), technoran är urstark men även känd för att krypa/skära igenom film och skapa sin egen rip (går att hantera men svårt som fasen i just vågsegel), och så vidare. Duktiga, seriösa och genuint experimenterande loft kan allt detta och det finns oändligt många kombinationer och utvecklingmöjligheter om man bara går in i det 200%…

    Återkommer snart med personliga tester i tunga vågor och på vassa rev av världens lättaste serieproducerade 5-lattade segel… Funkar det där så kommer det garanterat funka både på Torö stenstand i sort on-shore, på Borrby även med masttoppen satt i sanden och resten dragandes i strömmen, på yttre Åsa när första sektionen dumpar som tyngst, medflera erkänt urtunga svenskbryt!

    http://blog.hotsailsmaui.com/search/label/FireLight%20Reef%20Edition

    /JB

  • fiskmat

    Medlem
    9 december, 2011 vid 15:31

    Snyggt!

    Seglet med hål i duken som man trädde lattorna igenom var väl Gridlock va? Jäklarns vad jag gillade det seglet. Supermjuk känsla och döcool design. Hittade en bild på nätet, känns som att färgerna är helt rätt även 2011…

  • doc

    Medlem
    12 december, 2011 vid 13:15

    Den feedback jag har fått på Firelight får mig att tro att du inte blir besviken 🙂

  • challgren

    Medlem
    13 december, 2011 vid 08:23
    Jesper B;677165 wrote:
    Ja vem f-n som helst kan göra ett lätt segel: Tunn duk, få lattor och minimalt med förstärkningar = världens lättaste segel. Det är INTE den utveckling jag snacka om, utan om segel som är byggda för att användas i tunga vågor och på vassa rev dag efter dag. Då får man till att tänka till lite och gå upp i dukkvalitet. Technora, kevlar, kol, mm har alla sina för respektive nackdelar. Kevlar åldras i sol (och måste antingen skyddas av annan duk eller vara tillräckligt tjock), technoran är urstark men även känd för att krypa/skära igenom film och skapa sin egen rip (går att hantera men svårt som fasen i just vågsegel), och så vidare. Duktiga, seriösa och genuint experimenterande loft kan allt detta och det finns oändligt många kombinationer och utvecklingmöjligheter om man bara går in i det 200%…

    Återkommer snart med personliga tester i tunga vågor och på vassa rev av världens lättaste serieproducerade 5-lattade segel… Funkar det där så kommer det garanterat funka både på Torö stenstand i sort on-shore, på Borrby även med masttoppen satt i sanden och resten dragandes i strömmen, på yttre Åsa när första sektionen dumpar som tyngst, medflera erkänt urtunga svenskbryt!

    http://blog.hotsailsmaui.com/search/label/FireLight%20Reef%20Edition

    /JB

    Jesper, det är dags att uppdatera din signatur tror jag…så vi vet vem budskapet kommer ifrån när det gäller världens lättaste serieproducerade 5-lattade segel…

  • jesper-b

    Medlem
    13 december, 2011 vid 10:29
    challgren;677398 wrote:
    Jesper, det är dags att uppdatera din signatur tror jag…så vi vet vem budskapet kommer ifrån när det gäller världens lättaste serieproducerade 5-lattade segel…

    Hur gör man det? Och till vad ska jag uppdatera?

    /JB

    PS: Vilket budskap? Jag skriver ju så mycket att jag blir lite osäker på VAD det är som gör att jag ska uppdatera min signatur?

  • challgren

    Medlem
    13 december, 2011 vid 10:42

    Du vet precis hur man gör…pust…

  • oaxen

    Medlem
    13 december, 2011 vid 11:23

    Antagligen vill man ha nåt i stil med: Jesper B, svensk distributör av Hot Sails Maui, Aeron och Goldfinger.

    Ring mig om du behöver hjälp. : )

  • jesper-b

    Medlem
    13 december, 2011 vid 14:18
    Oåxen;677407 wrote:
    Antagligen vill man ha nåt i stil med: Jesper B, svensk distributör av Hot Sails Maui, Aeron och Goldfinger.

    Ring mig om du behöver hjälp. : )

    Skicka mig ett email med instruktion så lovar jag att åtgärda (aeron är jag inte distributör för det är O’hana sedan drygt år tillbaka).

    /JB

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sperlätta segel, riggar, mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.