• levieux

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 06:28

    @Parmezzan 714723 wrote:

    Jag var också där. Hur kör man egentligen fort i chop som idag? Det känns nästan som att brädan vill flyga iväg sidled när den lättar av..

    Bra fråga. Skulle själv vilja veta.
    Flyttar jag mastfoten 1cm längre bak lyfts brädan lite mer men ha mycket sämre kontroll. Flyttas den längre fram blir brädan något lugnare men får inte samma lyft och fart.

  • levieux

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 06:42

    Hittade följande länk om segling i chop:

    http://www.pritchardwindsurfing.com/how-to-handle-chop/

    Blev inte så mycket klokare eftersom det är just det jag gör. Skillnaden är bara att Matt Pritchard gör det 10 knop snabbare än jag…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 08:23

    Blev häromdagen påmind om att något av momenten, mastfot relativt långt bak, stroppar långt ut, bommen högt och något för lite nedhal i kombiantion med en rejäl vindby inte var det ultimata. Det har inte hänt mig tidigare men brädan började gå väldigt högt med mycket luft under och sedan flög den upp mot himlen i kanske 60 grader. Jag hade ingen kontroll. Man förstår grabbarna som kör Formula överriggat hur mycket kraft det ågår att hållan ned grejerna.

    Fler förslag på hur man hålla nere brädan och få bästa speed i chop?

  • parmezzan

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 10:09

    Tack för tipsen..
    Knäckte en latta i en krasch landning igår, jag behöver nog verkligen bli bättre

    Det känns som att det är lättare att köra i chop när man har lite fart. Kanske var det just för att vinden var ganska mycket på och av som gjorde det svårt igår..

  • sailortrash

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 10:30

    @Herr Pelegrin 714743 wrote:

    Blev häromdagen påmind om att något av momenten, mastfot relativt långt bak, stroppar långt ut, bommen högt och något för lite nedhal i kombiantion med en rejäl vindby inte var det ultimata. Det har inte hänt mig tidigare men brädan började gå väldigt högt med mycket luft under och sedan flög den upp mot himlen i kanske 60 grader. Jag hade ingen kontroll. Man förstår grabbarna som kör Formula överriggat hur mycket kraft det ågår att hållan ned grejerna.

    Fler förslag på hur man hålla nere brädan och få bästa speed i chop?

    commit to the harness..a la jem hall…

    jag tycker min formula går bäst i vindar ca 7-10. mitt segel är gammalt och har en bom som är 2,70. endast 3 cambers, så uppåt 9 m/s känner man tydligt hur seglet skulle behöva 2 cambers till för att hålla formen…tryckpunkten flyttar sig lite vilket gör att man får röra lite på sig i selen för att inte börja hålla i seglet med armarna. Jag upplever därmed ibland flygturer och dylikt…men jag tycker ändå att det går att hitta perfekt balans och segla utan vidare ansträngning faktiskt. och jag tror inte ngn formulaåkare lever på sin armstyrka i hårdvind. hittar man inte balansen orkar man två planingsrepor sen är mna slut..

    mastfoten har total betydelse för hur väl jag kan kontrollera grejerna. säger prognosen 6-9 eller mel sätter jag den längst fram.

    hängselelinornas placering är också A och O. jag har dem långt bak. Hellre skjuta fram bommen för att höjda bättre än att trycka bak den för att inte lova upp. enklare att slöra också.

    men jag lever mkt på fenan faktiskt. En sliten drake r13 race. Den är en hårdvindsfena med kasst lyft, så brädan “ligger” i vattnet, ibland foilar den fint på slör i hårdvind. Men iochmed att den ger dåligt lyft bjuder den inte heller på särskilt otrevliga överraskningar heller. Speciellt på slör känns det tryggt att bara fånga in en by, trycka ifrån med benen och supa in accet=)..

    så skaffa en fena med kasst lyft för hårdvindsdagarna…=). eller en sån där finfena från boss eller kashy…de ska tydligen vara perfekta för allt. skulle jag också hävda om jag betalat 6000:- för en fena…

    nej men allvarligt…smala brädor går mkt bättre i chop. ta en gammelslalom eller en freeride nästa gång..det lär ge ngn extra knop tack vare ökad kontroll..

  • nike_shikari

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 18:49
  • jr555se

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 20:04

    Haha.. Fränt.. Hände mig med. Några mil bort..
    Hittade dessutom inte riktigt balansen i riggen eller brädan heller för den delen och blev fort trött. Skönt åxå att höra att inte bara jag led av chop och on off byarna..

    @Herr Pelegrin 714743 wrote:

    Blev häromdagen påmind om att något av momenten, mastfot relativt långt bak, stroppar långt ut, bommen högt och något för lite nedhal i kombiantion med en rejäl vindby inte var det ultimata. Det har inte hänt mig tidigare men brädan började gå väldigt högt med mycket luft under och sedan flög den upp mot himlen i kanske 60 grader. Jag hade ingen kontroll. Man förstår grabbarna som kör Formula överriggat hur mycket kraft det ågår att hållan ned grejerna.

    Fler förslag på hur man hålla nere brädan och få bästa speed i chop?

  • kinabalu

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 20:06

    @sailortrash 714754 wrote:

    så skaffa en fena med kasst lyft för hårdvindsdagarna…=). eller en sån där finfena från boss eller kashy…de ska tydligen vara perfekta för allt. skulle jag också hävda om jag betalat 6000:- för en fena…

    Eller så mailar du Otmar och hoppas på tur… Hurricane fenorna ger dig löjligt mycket fena för pengarna (under 2000kr för en av marknadens absolut bästa slalomfenor) Körde du S10:an PG? Jag hade samma tendens när jag körde S10 på Isonicen, men med Hurricane fenan går den som en dröm. Fint lyft utan att den “tar över” när det trycker på.

    S10 är annars en bra fena (till det priset) i lättare vindar och vid halvvind/upwind, men på djupa slörar med bra tryck kan den bjuda på ‘fina’ tail-walks… 😉

  • jr555se

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 20:16

    Spot On!
    Tack!
    Var så mkt bättre att se honom beskriva med kroppen istället för att läsa sig till det..
    -johan
    @nike_shikari 714805 wrote:

    http://youtu.be/2Pl6-8hqSl4

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 10:48

    Kinabalu – Jag hade F-Hot 46 cm på 127:an som annars går bra frånsett lite vibrationer (ljud). Det har aldrig hänt tidigare med varken S 10 eller F-Hot så tills vidare ser jag det som en engångsföreteelse där jag mycket väl kan ha klantat till något. Jag får skylla på att vindbyn var ett antal m/s över andra byar samma dag. Det hände mycket snabbt och jag var helt oförberedd. Tack annars för fen-tipset. Kul att Din funkar så bra!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 augusti, 2013 vid 11:16

    Vindtorka har rått under en längre tid men nu på söndag ser det ut att kunna bli runt 8-10 m/s. Vore kul om proggen höll för en gångs skull(!).

  • g_l

    Medlem
    29 augusti, 2013 vid 12:32

    Hoppas vinden når upp till de norra delarna av Sthlm oxå!

  • levieux

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 06:15

    Vad i hel***te har hänt med prognosen?
    Vindriktningen ändras så att det snart skall blåsa från alla håll. Samtidig!
    Och vad gäller vindstyrkan kan det vad som helst mellan 2 och 11…

  • jp-soul

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 08:17

    Bara o hoppas prognosen håller i sig till söndag, brukar ju alltid skruvas ner ju närmare dagen D man kommer.. Det sägs västlig vind, finns inte så många bra pltser här i Stockholm för det, någon som har något nytt trevligt ställe för väst?

  • richardfb

    Medlem
    30 augusti, 2013 vid 08:24

    Närlunda lär ju äga om prognosen håller!

Sida 20 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.