Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med pulsmätare

  • jester

    Medlem
    18 november, 2009 vid 06:37

    Mmmm CamleBak är överlägsen biltema-versionen (har använt bägge), men kör numera med NPs version eftersom den fungerar så bra med min NP-flytväst.

  • carl-r

    Medlem
    18 november, 2009 vid 06:38
    Rasmus_W;588731 wrote:
    Ett surfpass på åtskilliga timmar bör därmed innebära många pulstoppar där kroppen bygger upp mjölksyra så jag vågar påstå att även om vätskenivån troligtvis har sjunkit lite så är nog den överskuggande effekten att man tömt sina kolhydratdepåer nästan fullständigt och driver fram kroppen genom att använda (muskel-)protein som bränsle.

    Låt oss säga att vad som är bränslet är inte ens forskarna helt klara på och nöja oss så.

  • davven

    Medlem
    18 november, 2009 vid 06:40
    stefanlindmark;588709 wrote:
    Vätskeförsörjning fungerar utmärkt att lösa med en sån här à 149 kr på Biltema. Nu när det blivit kallt fyller jag den med varmt vatten. Det är rätt mysigt att sörpla i sig som tröst när allt känns tungt och jobbigt och behåller värmen hyggligt bra. Går nog att möla ner en dubbel-Japp i lilla fickan också.

    27-032_l.jpg

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90453

    Riktigt bra pris, letade i lokala sportaffärer efter sånna där i somras och då var priset nästan 3 ggr högre.

    Tackar för tipset!

  • rasmus_w

    Medlem
    18 november, 2009 vid 08:35
    Carl R;588742 wrote:
    Låt oss säga att vad som är bränslet är inte ens forskarna helt klara på och nöja oss så.

    Ja det kan vi väl nöja oss med. Enda invändningen är att det till stor del är bullshit. Vad man förbränner går att mäta rätt bra.

  • carl-r

    Medlem
    18 november, 2009 vid 09:04

    Nu blir jag intresserad. Kan du utveckla?

  • macedu

    Medlem
    18 november, 2009 vid 10:06
    Carl R;588742 wrote:
    Låt oss säga att vad som är bränslet är inte ens forskarna helt klara på och nöja oss så.

    Du är för go Carl :laugh:

    Nu blev jag intresserad….
    Ja du Carl om vi vänder på deti stället, VAD säger VILKA forskare att bränslet är och inte är…. KÄLLA TACK :laugh:

    /mac

  • carl-r

    Medlem
    18 november, 2009 vid 11:22

    Mac, för att göra det enkelt, så bevisar ett grupp i samhället som kallar sig för LCHF’are det varje dag att ketos funkar rätt bra. Ketos innebär ju att kolhydraterna inte räcker och att kroppen måste bilda ketonkroppar av fett. Alltså drivs musklerna på fett. Tidigare har det ansetts som ett farligt tillstånd, men uppenbarligen fungerar det relativt väl under längre perioder för vissa.
    Kroppens förbränning är oerhört komplex och anpassar sig hela tiden efter omständigheterna.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 november, 2009 vid 11:36
    Carl R;588767 wrote:
    Nu blir jag intresserad. Kan du utveckla?

    Nej, jag kan inte utveckla helt klart, men jag tycker du kör en klassisk fuling och hävdar att eftersom det finns detaljer som inte är helt kartlagda så behöver man inte ta hänsyn till att det finns konsensus om väldigt många av mekanismerna och att en hel del är väl kartlagt.

    Vill man fördjupa sig så går det utmärkt att hitta fakta och referenser via wikipedia. Några bra utgångspunkter att söka på är respiratoriska kvoten (med vars hjälp man får en bra mätning av huruvida man förbränner fett eller kolhydrater, och vilken sorts fett som förbränns). Vidare kan du kolla upp fosfokreatin (som enligt wikipedia används som bränsle under de första 2-7 sekunderna av en intensiv ansträngning), adenosintrifosfat (ATP) och citronsyracykeln. Alltihopa saker som upptäcktes och kartlades på 20- och 30-talet. Vår kunskap om “bränslet” har ökat enormt sen dess.

    Jag gick en spinninginstruktörskurs för några år sedan och i det medföljande kursmaterialet fanns en utmärkt och lättsam genomgång av förbränningsprocesserna i kroppen. Det finns väldigt mycket kunskap i ämnet.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 november, 2009 vid 11:40
    Carl R;588784 wrote:
    Mac, för att göra det enkelt, så bevisar ett grupp i samhället som kallar sig för LCHF’are det varje dag att ketos funkar rätt bra. Ketos innebär ju att kolhydraterna inte räcker och att kroppen måste bilda ketonkroppar av fett. Alltså drivs musklerna på fett. Tidigare har det ansetts som ett farligt tillstånd, men uppenbarligen fungerar det relativt väl under längre perioder för vissa.
    Kroppens förbränning är oerhört komplex och anpassar sig hela tiden efter omständigheterna.

    Ketos har definitivt nackdelar, bland annat behöver hjärnan socker och undersökningar som gjorts visar att hjärnan underpresterar efter en längre tids LCHF. Dessutom är ketos en trögstartad process som inte kommer igång på en kvart. Surfar man sex timmar på raken är sannolikheten betydligt högre att man först gör slut på sina kolhydrater för att sen börja bryta ner muskelproteiner, under förutsättning att man inte har tillfört gott om protein via kosten, då tar kroppen de proteinerna först.

  • carl-r

    Medlem
    18 november, 2009 vid 12:04

    Brooks är en intressant forskare tycker jag.

    The Crossover Concept: Information on the relative use of fuel energy substrates (carbohydrates, fats, proteins) has been used to develop a model of Energy-Substrate Partitioning in which the effects of exercise intensity, gender, endurance training and nutrition are coordinated and regulated. The Crossover Concept holds that during post-absorptive resting conditions, in muscle and at the whole body in general, fats are the major fuel sources. But, as exercise intensity increases, in working muscle there occurs a switch (CrossoverÓ) from dependence on fats to carbohydrate energy forms as fuel sources. In this context, some amino acids, such as the essential amino acid leucine are used, but in general most amino acids are not important muscle energy sources.

    http://ib.berkeley.edu/labs/brooks/

    Finns även en bild längst ner i länken med diagram, samt referenser till rapporter.

  • fredrik67

    Medlem
    19 november, 2009 vid 09:21

    Har kört Garmin Forerunner 305 i flera år både när jag springer, cyklar och surfar. Fungerar fint både som pulsmätare och gps för hastigheten. Får distansen som jag surfat och kan docka med usp så att jag även får en google earth-karta på hela körningen. Normalt använder jag inte pulsbandet vid surfing utan nöjer mig med gps-funktionen (som jag kör utanför dräkten). Att jag knappt kommer över 30 knop är nog tyvärr inte klockans fel…

    /Fredrik

  • slin

    Medlem
    19 november, 2009 vid 20:37

    Hej.

    Har också en forerunner 305 till löpningen. Klara den verkligen den våta miljön?

    /Linus

  • _frippe_

    Medlem
    19 november, 2009 vid 22:04
    Quote:
    Har också en forerunner 305 till löpningen. Klara den verkligen den våta miljön?

    Jag kan inte rekommendera att köra med den utan någon sorts vattentät “påse”. Jag körde med min 205a på armen i somras och det funkade bra första gången då det inte blev så mycket badande. Andra gången var jag rejält överriggat och fick några ofrivilliga dopp och efter den vändan startade min gps aldrig mer…
    Jag lyckades få ut en ny på garantin men kommer inte att köra med den på vattnet igen utan något vattentätt att lägga den i.

  • slin

    Medlem
    19 november, 2009 vid 22:18

    Man skulle kanske kunna köra med de vattentäta mobiltelefon påsarna. Signalen borde ju gå igenom plasten, får nog ta o testa detta.

  • skarabe

    Medlem
    20 november, 2009 vid 07:08

    Jag har kört med Aquapac http://www.aquapac.net/usstore/small-waterproof-armband-case-br-210-1637-0.html när jag haft med mig min eTrex ut. Funkar hur bra som helst även om jag tycker det kan bli lite klumpigt med bagen på armen. Den jag spetsat in mig på just nu är Garmin 310XT med pulsmätare som är gjord för att användas i vatten.. Lite dyr dock så jag får se om det blir nåt innan nästa sommar..

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa med pulsmätare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.