Tappar greppet med fenan

This topic has 10 svar, 7 deltagare, and was last updated 2 years, 11 months sedan by  malibu.

• Författare
     Newold_surfer 
    Medlem

Förr kallade jag det spinout, men det kanske det inte gör längre.
    Kör en Fanatic Cross 120 från tidigt 2000, med mestadels 4.5-7.0 kvadrat segel. Men jag får ideligen pumpa för att få grepp med fenan.
    Kan någon förklara? Skall jag ha större, mindre eller annan fena? Är jag för tjock, blåser det för mycket?

RilleStark 
    Deltagare

Vad har du för fena nu? Vilket segel pratar vi om? Överrigat eller tidig planing? osv…
    Jo, det finns en del faktorer å fundera över. 🙂
    Själv så har jag fenor från 26 cm till 52 å byter allt efter bräda, segelstorlek, vindstyrka å hur det är med vågor.

Frid!

Newold_surfer 
    Medlem

Det är ju när jag får tryck på fenan, efter hopp, eller när jag skall pressa höjd. Även innan gipp då jag antar att jag pressar lite hårdare för att komma i position.
    Igår var jag överriggad som en tok med 4.5 i 19m/s å fick släpp nästan hela tiden. Men om jag kör med större fena så känns det som att ha en trål hängandes bakom. Brädan börjar wobbla å vibrera liksom. Med mindre fena hade jag svårt å komma i planing.

Pedersen 
    Deltagare

Med 120 liters bräda i 19m/s är det inte så konstigt om brädan är lite för livlig.

Newold_surfer 
    Medlem

Ha ha, nej det kanske var en dålig förklaring…: men det blev väldigt markant igår

alexasu 
    Deltagare

När du landar hopp så måste du landa lite på slör för att fenan inte ska släppa, oavsett setup,
    På raksträcka gäller det bara att lägga mer vikt på mastfoten och framfoten för att undvika spinout.

Newold_surfer 
    Medlem

Fan va bra, tack!! Man är lite ringrostig så man glömmer ju vad allt beror på 👍

Hur är det med bomhöjden, påverkar den trycket på fenan?

hakuna 
    Deltagare

@Newold_surfer 740682 wrote:

Hur är det med bomhöjden, påverkar den trycket på fenan?

Ja.

Längre upp = mindre tryck, men också mindre fart (har jag för mig, rätta mig om jag har fel).

malibu 
    Deltagare

Relaterad fråga; Jag får aldrig spinout med min vågbräda (twinfin) men ofta med freestylebrädan (single fin). Jag antar att två fenor “hugger tag” lättare, men fenan på freestylebrädan är större. Jag förstår att det här händer när man landar, men med freestylebrädan (som är en Fanatic Skate på 100l, med några år på nacken) kan fenan släppa när jag planar vanligt. Jag får liksom lägga vikt framåt för att vara säker på att slippa och det är inte så skönt när man helst bara vill hänga och plana.

Jag har bara kört 5.3 med Skaten, och fenan är en MFC 24cm, kanske mer vågfena när jag tänker på det. Kan det vara det som är problemet?

svensson61 
    Deltagare

Allt hänger på hur man lägger trycket på brädan och vilken typ av åkning man är ute efter. Kör jag slalom bräda vill jag ha en större fena som man kan trycka mot, runt 40 på 110 liters med segel mellan 7.0 och 8,5. Kör jag freestyle vill jag ha en fena som inte “hugger” i hoppen och får kompensera med att ha mer tryck på framfoten. Här kör jag med en 15 fena 101 liter och segel mellan 4,0 och 5,2. I vågor blir det en trailer setup med 2X16 + 1×9 på 85 liter för segel mellan 4,0 och 5,2. I Slalom vill man ha trycket på fenan för att få farten, I vågor handlar det ju om att jobba med hela railen i svängen vilket gör att man har lite mer tryck på framfoten.
    Det handlar vädigt mycket om att känna sig fram och tänka hur man står och hur man har trycket på benen. Träning ger färdighet.

malibu 
    Deltagare

Ah, ok. Jag använder ju Skate-brädan främst i mindre vågor eller plattvatten och då blir det mer tryck på bakfoten, men jag får väl börja leka med lite tricks så att jag kan använda brädan som det är tänkt 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account